زیبایی

ژل و لوسیون با پماد و کرم چه تفاوت‌هایی دارد ؟

آنچه که در این مقاله می‌خواهیم به آن بپردازیم تفاوت‌های میان ژل و لوسیون و پماد و کرم می‌باشد تفاوت‌های آنها را بررسی خواهیم کرد و به شما کمک می‌کنیم تا محصولی را که مورد نظر شماست بتوانید با دقت بیشتری انتخاب کنید پس اگر در ارتباط با این موارد سوال و یا دغدغه خاصی دارید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

ژل و لوسیون با پماد و کرم چه تفاوت‌هایی دارد ؟

 لوسیون چیست و از آن چه می‌دانیم؟

لوسیون را می‌توان یک شاداب نگهدارنده پوست دانست که بر پایه آب تشکیل شده و میزان چربی که داخل آن وجود دارد بسیاراندک است.  هم چنین باید بدانید که لوسیون‌ها به سرعت توسط پوست بدن شما جذب می‌شود و ساختار بسیار سبکی دارند چرا که پایه‌ای مبتنی بر آب در تشکیل آنها به کار رفته است.  نکته دیگری که در ارتباط با لوسیون می‌توان به آن اشاره کرد این است که لوسیون‌ها هم مناسب پوست صورت بوده و هم لوسیون‌های مخصوصی برای دست و دیگر نقاط بدن تولید و عرضه شده است.  محصولات مراقبتی پوست عموماً ساختارهای متفاوتی دارند و در دسته‌بندی‌های گوناگون  قرار می‌گیرند که در این مقاله سعی خواهیم کرد این دسته‌بندی‌ها را بیشتر روشن کنیم. یکی از انواع لوسیون‌ها که مورد استفاده بسیاری از مردم قرار دارد لوسیون بدن است.  طبق آنچه گفته شد لوسیون بدن به مرطوب کردن و التیام پوست کمک شایانی خواهد کرد. لوسیون‌های بدن عموماً دارای بافتی سبک بوده و چربی اندکی دارند و به این سبب به سرعت جذب پوست شده و مرطوب کنندگی مناسبی را برای پوست شما به ارمغان می‌آورد. یکی از تفاوت‌های اساسی میان لوسیون‌ها و دسته‌های دیگر در میان محصولات مراقبتی پوست تفاوت در غلظت و اصطلاحاً گرانروی  دسته‌ها می‌باشد. به بیان ساده‌تر اگر بخواهیم لوسیون را مقایسه کنیم می‌توانیم کرم را در کنار آن قرار دهیم به عنوان مثال کرم مرطوب کننده و لوسیون هر دو وظیفه مرطوب کنندگی را به عهده دارند اما در ترکیبات و ساختار خود با یکدیگر  اساسی دارند. به بیان دقیق‌تر میزان ویسکوزیته لوسیون‌ها کمتر است چرا که دارای بافت سبک‌تری بوده و بر پایه آب هستند. شما به راحتی می‌توانید لوسیون را بر روی سطح وسیع از پوست خود پخش کنید در حالی که یک کرم مرطوب کننده را تصور کنید که می‌خواهید از بطری که کرم داخل آن قرار دارد بر روی سطح وسیعی از پوست استفاده کنید. یک نکته قابل ذکر دیگر این است که شما باید دقت کنید که در برخی موارد همانند خشکی پوست حتماً انتخاب شما کرم خواهد بود و دیگر استفاده از لوسیون تاثیری که می‌بایست بر پوست شما بگذارد را نخواهد گذاشت.

یکی از دلایلی که لوسیون ها به خصوص لوسیون بدن مورد استفاده وسیع قرار می‌گیرد این است که شخص پس از استفاده از لوسیون احساس خوبی خواهد داشت. به علاوه اینکه  در زمانی که از لوسیون بدن استفاده می‌کنید در حقیقت به شفافیت پوست بدن خود کمک کرده‌اید. نکته تکمیلی دیگری که در ارتباط با تهیه لوسیون می‌بایست اضافه کرد این است که اگر لوسیونی که تهیه می‌کنید مناسب باشد و دارای کیفیت عالی باشد می‌تواند در داخلی‌ترین عمق از لایه‌های پوستی شما نفوذ کرده و به شادابی و لطافت پوست شما کمک شایانی بکند.  بوی خوشی که پس از مصرف لوسیون به شما دست می‌دهد فرای انتظار است. 

یکی دیگر از تفاوت‌هایی که می‌توان میان لوسیون و کرم‌ها قائل شد این است که کرم‌های مرطوب کننده بیشتر روی صورت استفاده می‌شود اما لوسیون‌ها بیشتر برای بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در اینجا می‌خواهیم در ارتباط با فوایدی که استفاده از لوسیون بدن برای شما به ارمغان می‌آورد کمی صحبت کنیم. لوسیون بدن به شما کمک می‌کند تا التهابات پوستی کاهش پیدا کند و به بدن شما وی خوبی اعطا می کند و همچنین از افتادگی  و همچنین از افتادگی پوست جلوگیری می‌کند. برای روشن‌تر شدن این موضوع و تفاوت‌های میان این دو می‌توان یک مثال دیگر را ارائه کرد.  لوسیون می‌تواند یک نوع کرم مرطوب کننده  باشد اما کرم مرطوب کننده یک لوسیون نخواهد بود. نکته جالب توجه دیگری نیز وجود دارد و آن این است که بهترین زمانی که می‌توانید از لوسیون و یا کرم مرطوب کننده استفاده کنید در زمانی است که پوست شما هنوز دارای اندکی نم و رطوبت می‌باشد. 

کرم‌های ضد آفتاب نیز در بافت‌های کرمی و لوسیونی و همچنین بافت‌های دیگری که خارج از حوصله این مقاله می‌باشد تولید می‌شود.  به عنوان مثال می‌توان به لوسیون ضد آفتاب و ضد چروک شیسیدو که دارای اس پی اف ۵۰ نیز می‌باشد اشاره کرد که دارای بافتی بسیار سبک بوده و می‌تواند به عنوان پایه آرایشی نیز مورد استفاده قرار بگیرد. نکته دیگری که بعضی متخصصین  پوست و مو به آن اشاره می‌کنند این است که چون لوسیون‌ها نسبت به کرم‌های بدن رقیق‌تر می‌باشند و دارای بافت سبک‌تر و به تبع آن جذب سریعتر نیز هستند  توصیه می‌شود که از کرم برای پوست‌های خشک  استفاده کنید و از لوسیون‌ها در زمانی  استفاده کنید که دارای پوست چرب می‌باشید. 

از طرف مقابل محصولاتی که در دسته ژل‌ها قرار می‌گیرند بیشتر بر پایه آب و الکل تولید و عرضه می‌شود و ساختاری کاملاً شفاف دارند.  احساس سنگینی و ایجاد چربی بر روی پوست شما پس از استفاده از محصولات ژلی  به دلیل ساختار فوق سبک آنها دیده نمی‌شوند بنابراین در زمانی که شما دارای پوست چرب هستید انتخاب محصولات ژلی یک گزینه مفید و موثر برای شما خواهد بود. 

پس همانطور که گفته شد فرمولاسیون و بافت های محصولات تفاوت میان  ژل و لوسیون و کرم و پماد را ایجاد می‌کند و شما با توجه به نوع پوست خود می‌توانید محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید.

 اگر لوسیون شما حاوی ویتامین‌های ب و آ و سی باشد آنگاه پوست شما نه تنها شاداب و لطافت پیدا خواهد کرد بلکه به دلیل وجود آنتی اکسیدان‌های بسیار قوی در این ترکیبات از بروز آکنه در پوست شما نیز جلوگیری می‌کند. 

از سوی دیگر پمادها دارای نسبت چربی بسیار بیشتری هستند و گاهاً شفاف و گاهی دارای رنگ زرد هستند. عموماً   پماد‌ها را به صورت نیمه جامد مشاهده می‌کنید و و این پمادها بعضاً آنتی بیوتیک‌ها بوده و یا کاربردهای درمانی دارند. 

با افزایش سن علائم پیری عموماً ابتدا در دستان شما ظاهر می‌شود.    شست و شوی مکرر دست‌ها سبب می‌شود که آسیب‌های زیادی به دست شما وارد شود. لوسیون‌های مناسب دست یکی از لوسیون‌هایی هستند که در این مواقع به کمک شما خواهند آمد.  اگر لوسیون شما حاوی ویتامین‌های مختلف از جمله ویتامین e و ویتامین آ باشد دستان و انگشتان شما مواد مغذی و روغن‌ها و رطوبت‌های مورد نیاز خود را جذب خواهد کرد و این پیری و آسیب دیدگی به تاخیر خواهد افتاد و عوارض احتمالی آن شما را کمتر درگیر خواهد کرد. نکته قابل ذکر این است که عموماً لوسیون‌هایی که برای دست ساخته و عرضه می‌شوند نسبت به لوسیون‌هایی که برای  صورت   ساخته و عرضه می‌شوند  دارای غلظت بالاتری هستند و اگر این دو محصول به جای یکدیگر مورد استفاده قرار بگیرند سبب خواهد شد که منافذ پوست صورت شما بسته شده و به تبع آن صورت شما با جوش‌ها و آکنه‌های متفاوت روبرو خواهد شد.  بنابراین  جابجایی و استفاده از لوسیون‌های مناسب دست به جای لوسیون‌های مناسب صورت به هیچ عنوان توصیه نمی‌ شود.  در حقیقت باید بگوییم که هر لوسیونی دارای فرمولاسیون و ترکیباتی مختص خود می‌باشد که برای آن ناحیه‌ای که برای آن عرضه شده مفید فایده خواهد بود.  برای مثال لوسیونی که برای صورت طراحی شده است دارای ترکیباتی است که سبب شفافیت و درخشندگی پوست صورت شود  اما لوسیونی که مخصوص دست طراحی شده موادی را در داخل خود جای داده است که سبب می‌شود زبری کف دست از بین برود. علاوه بر این لوسیون‌های صورت عموماً یک فاکتوری به نام spf را نیز با خود به همراه دارند که فاکتور محافظتی در برابر نور خورشید است که ممکن است در دیگر لوسیون‌ها آن را مشاهده نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *