سلامت بدن

عصا، چوب زیربغل و واکر کدام بهتر است؟

عصا، چوب زیربغل و واکر کدام بهتر است؟

یکی از معضلات سنین پیری این است که افراد دچار کم تحرکی می شوند. این معظل از طریق وسایلی مانند عصاهای طبی یا حتی ساده از بین رفته است. یکی از این وسایل عصا است که سالمندان با استفاده از آن می توانند به پیاده روی و راه رفتن عادی بپردازند. به این دلیل که پیاده روی بدون تکیه گاه ممکن است باعث سقوط و شکستگی های خطرناک در افراد مسن شود وجود تکیه گاه برای افراد مسن ضروری می باشد. بهترین عصای طبی، عصایی است که به افراد ناتوان و مسن در تحرک و حفظ تعادل کمک نماید.

انواع عصاهای پیاده روی سالمندان

 

انواع عصاهای پیاده روی سالمندان

معمولی: از جمله رایج ترین نوع عصا، عصای معمولی است که شامل یک میله، یک حلقه در انتهای عصا و دسته است. این عصاها دارای جنس و شکل دسته متفاوتی می باشند. این عصاها برای حفظ تعادل به کار می روند و برای افرادی که در هنگام راه رفتن قادر به حفظ تعادل خود نیستند مناسب است. عصاهای معمولی تحمل وزن فرد را ندارند بنابراین سالمندانی که راه رفتن برایشان سخت است به وسیله محکم تری برای تکیه نیاز دارند و واکر برای آن ها مناسب تر است.

عصاهای تاشو: عصای تاشو دارای شکل ظاهری شبیه به عصای معمولی است با این تفاوت که به راحتی جمع شده و فضایی را اشغال نمی کنند. عصای تاشو را می توان با احتیاط در کیف یا چرخ دستی خرید حمل نمود. به دنبال عصایی باشید که سبک باشد و به راحتی قابل استفاده و تا کردن باشد. عصاهای تاشو در مسافت های طولانی ممکن است خسته کننده باشند. همچنین باعث فشار بر روی عضلات و مفاصل می گردد.

عصای صندلی تاشو: این مدل علاوه بر اینکه کاربرد یکسانی دارد می تواند به یک صندلی نیز تبدیل شود. این عصا برای سالمندانی که در هنگام راه رفتن دچار ضعف، سرگیجه و درد می شوند بهترین گزینه می باشد. در این هنگام تنها باید عصا را باز کنید و بر روی صندلی آن بنشینید و زمانی که به آن احتیاج نداشتید آن را ببندید و به عنوان عصا برای راه رفتن از آن استفاده کنید. البته باید دقت کنید که صندلی این نوع عصاها بدون پشتی می باشد.

 

عصای صندلی تاشو

عصای پایه دار: این عصاها در مد ل های سه پایه و چهار پایه وجود دارند و برخلاف مدل معمولی می توانند وزن فرد را تحمل کنند.اگر برای پیاده روی و تحرک داشتن به پشتیبانی بیشتری نیاز دارید، از انواع عصاهای پایه دار می توانید استفاده کنید. در این نوع عصا برای گسترده شدن پایه، پایه تکی از هم جدا شده است و چند شعبه دارد. گردن این نوع عصا صاف یا گرد می باشد. پیدا کردن مدل مناسب گردن می تواند کمک زیادی در توزیع موثر وزن در هنگام پیاده روی نماید. یکی از ویژگی های این عصاها این است که خود به خود ایستاده می مانند و برای جمع کردن آن ها نیاز به خم شدن نیست. به دلیل اینکه این نوع عصاها وزن بالا و پایه های بلندی دارند استفاده و راه رفتن با آن ها کمی دشوار است.

عصا زیر بغل: این نوع عصا معمولا برای افرادی به کار برده می شود که از ناحیه پا دچار آسیب شده اند اما سالمندان نیز می توانند آن را به کار ببرند. این عصاها دارای ویژگی های مثبتی می باشند، از جمله: فشار بر قسمت مچ را کم می کنند، برای دست تکیه گاه مناسبی هستند، برخلاف دیگر عصاها می توان کارهایی مانند در باز کردن را راحت تر انجام داد.

نحوه استفاده از عصای پیاده روی

در مورد نحوه استفاده درست از عصا باید به پزشک خود مراجعه نمایید و از عملکرد صحیح اطمینان حاصل نمایید. قبل از اینکه شروع به راه رفتن با عصا کنید باید بدانید که عصا باید ارتفاع مناسبی داشته باشد. برای اینکه ارتفاع مناسب را تنظیم کنید بهتر است با فیزیوتراپ خود صحبت کنید.

 

نحوه استفاده از عصای پیاده روی

یکی از راه های تنظیم صحیح ارتفاع عصا این است که عصا را در دست و کنار پای خود بگیرید. دست خود را صاف نگه دارید. مچ دست باید بر روی دستگیره قرار گرفته باشد. اگر اینگونه نشد بهتر است عصای خود را بلند کنید و دوباره روی زمین بگذارید. در هنگام راه رفتن با عصا باید آرنج زاویه 20 درجه بگیرد و هیچ دردی در دستان خود احساس نکنید. نحوه درست قدم برداشتن با عصا به صورت زیر می باشد:

  • عصا باید به طور غیر مستقیم در دست گرفته شود تا از فشار اندام تحتانی کاسته شود.
  • عصا باید همزمان با پای متقابل آسیب دیده به پیش برود تا فشار کمتری به اندام تحتانی وارد شود.
  • تا جایی که می توانید وزن خود را از طریق دست خود به طرف عصا وارد کنید.
  • توجه کنید که اندام تحتانی با پای غیر مستقیم درگیر است پس سعی کنید که وزن خود را از طرف درست تحمیل کنید.

زمانی که باید از پله بالا بروید باید عصای خود را ثابت نگه دارید و همزمان با پایی که قوی تر می باشد قدم بردارید. بعد از اینکه پای قوی تر را برداشتید، عصا را بردارید و بعد پای آسیب دیده را حرکت دهید. همچنین در هنگام پایین آمدن از پله نیز فشار را از روی پای آسیب دیده بردارید و با پای قوی تر خود به سمت پایین بروید. به محض اینکه عصا یا پای قوی تر را جلو گذاشتید از فشار پای ضعیف خود کم کنید و به آرامی آن را به سمت پای قوی حرکت دهید.

عصا بهتر است یا واکر؟!

 

عصا بهتر است یا واکر؟!

اینکه عصا بهتر است یا واکر و کدام یک برای شما بهتر است، به قدرت بدنی، آمادگی جسمانی و تعادل شما بستگی دارد. اما در یک قاعده کلی اگر در یک طرف بدن خود احساس درد یا ضعف دارید به طوریکه این درد باعث اشکال در راه رفتن یا به هم خوردن تعادلتان می شود، استفاده از عصا کارساز است.

واکر نسبت به عصا دارای پایه های بیشتری است به همین دلیل برای افرادی که توانایی حرکت کمی دارند بسیار مناسب است. همچنین افرادی که دچار سانحه در اند ام تحتانی خود می باشند باید هر چه سریع تر به راه رفتن بپردازند تا روند بهبودشان سریع تر گردد. برای چنین افرادی واکر یک وسیله مناسب است زیرا بدون فشار وارد کردن به اندام تحتانی می توانند راه بروند. البته بهتر است بعد از مدتی که این افراد بهبود پیدا کردند از عصا استفاده کنند تا از این طریق اندام های حرکتی خود را در حرکت و راه رفتن درگیر کنند.

منابع مورد استفاده

 

https://www.gamingtools.ir 

https://blog.piltanshop.com

https://aspirin24.com/

https://zimed.ir/

https://safirearamesh.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *