سلامت بدن

کیت تعیین روز تخمک گذاری + خرید و روش استفاده کیت

کیت تعیین روز تخمک گذاری + خرید و روش استفاده کیت

گاهی اوقات اقدام برای بارداری ممکن است کمی طولانی تر از آنچه در ذهن ما است طول بکشد. یکی از راه های افزایش احتمال بارداری، نزدیکی در روزهای تخمک گذاری می باشد زیرا در این دوران بیشترین احتمال برای باردار شدن وجود دارد. اما تخمک گذاری چه زمانی است و چگونه باید از آن اطلاع یابیم؟ جواب سوال در استفاده کردن از کیت تخمک گذاری می باشد. در این مطلب می توانید با تعیین تخمک گذاری با استفاده از کیت تخمک گذاری آشنا شوید.

تخمک گذاری یعنی چه؟

 

تخمک گذاری یعنی چه؟

بخشی از چرخه قاعدگی زنان تخمک گذاری نام دارد و هنگامی اتفاق می افتد که تخمدان تخمک آزاد می کند. اگر تخمک بعد از اینکه آزاد شد با اسپرم ترکیب شود و به رحم برود یعنی شخص بارور شده است و بارداری اتفاق می افتد. اما اگر این اتفاق نیفتد و باروری صورت نگیرد، تخمک متلاشی می شود و پوشش داخلی رحم در دوران عادت ماهیانه ریزش کرده و در قالب ترشحات خون آلود از واژن خارج می گردد. تخمک گذاری به معنی آزاد شدن تخمک از تخمدان های رحم می باشد که این تخمک برای باردار شدن مورد نیاز است. تخمک گذاری حدود 36 تا 40 ساعت بعد از افزایش سطح خونی هورمون LH به طور خود به خود اتفاق می افتد. تقریبا هر ماه یک تخمک در یکی از تخمدان ها بالغ می شود و با رسیدن به مرحله بلوغ تخمک از تخمدان رها می شود. در این حین پوشش داخلی رحم برای لانه گزینی تخم بارور شده، ضخیم می شود که در صورت عدم بارداری پوشش رحم به همراه خون ریزش می کند و قاعدگی اتفاق می افتد.

چرا تخمک گذاری اهمیت دارد؟

یکی از دلایل اصلی ناباروری، اختلال در تخمک گذاری می باشد. دانستن زمان تخمک گذاری برای زوجی که قصد بچه دار شدن دارند کمک می کند که یک رابطه جنسی به هنگام و مفید داشته باشند. خانم هایی که قصد باردار شدن دارند باید از این موضوع اطلاع داشته باشند که آیا تخمک گذاری دارند یا نه؟ داشتن دوره های قاعدگی منظم بین 21 تا 35 روز به همراه دردهای قاعدگی نشانی از تخمک گذاری می باشد. برای تعیین تخمک گذاری راه های مختلفی مانند نمودار دمای بدن (BBT)، کیت های آزمایش ادرار برای اندازه گیری سطح LH، آزمایش خون برای اندازه گیری برخی از هورمون ها و سونوگرافی واژینال وجود دارد.

 

چرا تخمک گذاری اهمیت دارد؟

کیت تخمک گذاری چیست؟

کیت تخمک گذاری که OPK نیز نام دارد نوعی آزمایش است که می تواند هورمون LH را در ادرار مشخص کند زیرا هورمون LH همیشه به مقدار کمی در ادرار وجود دارد اما در حدود 12 تا 36 ساعت قبل از تخمک گذاری سطح این هورمون در بدن به سرعت افزایش یافته و از 2 تا 5 برابر افزایش پیدا می کند. هنگامی که LH افزایش پیدا می کند تخمد ان ها این پیام را دریافت می کنند که باید یک تخمک را آزاد کنند. هنگامی که نتیجه کیت تخمک گذاری مثبت شود به این معنی است که به روز تخمک گذاری خود نزدیک شده اید. یک راهکار دیگر نیز برای پیش بینی زمان تخمک گذاری بررسی تغییرات بزاق دهان است.

کیت تخمک گذرای دارای دو خط است که یکی از آن ها خط کنترل است و نشان دهنده سالم بودن کیت می باشد و دیگری خط مربوط به آزمایش می باشد. زمانی که خط دوم تیره تر و یا همرنگ خط دوم باشد یعنی میزان LH بالا رفته است. کیت باروری کمک می کند که روزهای بارداری خود را بشناسید اما شاهدی برای اینکه نشان دهد شانس بارداری بالا برود وجود ندارد و بهترین راه برای افزایش شانس بارداری نزدیکی مداوم بین چرخه قاعدگی می باشد.

 

کیت تخمک گذاری چیست؟

نحوه استفاده از کیت تخمک گذاری

هر کیت تخمک گذاری به همراه خود یک دستورالعمل دارد که افراد را در مورد نحوه استفاده از آن راهنمایی می کند. استفاده از این کیت ها آسان می باشد و تنها کافی است که این کیت ها را در ظرف حاوی ادرار قرار دهید یا مقداری از ادرار خود را روی آن بریزید. قبل از انجام تست، آب و مایعات زیادی ننوشید زیرا از میزان دقت تشخیص این تست کاسته می شود.

مزایای استفاده از کیت تخمک گذاری

استفاده از این روش نسبت به سایر روش های تعیین کردن زمان تخمک گذای مزایایی دارد.برای مثال در روشی که با اندازه گیری دمای بدن استفاده می شود؛ باید هر روز دماسنجی در کنار رختخواب خود داشته باشید تا با اندازه گیری روزانه دمای بدن یک نمودار به دست آید تا روزهای تخمک گذاری را از روی نمودار مربوط به این دماها مشخص کرد. اما استفاده از کیت بارداری به راحتی و در زمان کمتر با سرعت بیشتری می توانند کمک کنند.

زمان استفاده از این کیت ها دارای انعطاف پذیری می باشد یعنی لازم نیست که حتما صبح از آن استفاده کنید. گرچه در صبح زمان بهتری برای انجام این آزمایش می باشد اما در زمان های دیگر نیز می توان آن را با نتایج صحیح انجام داد.

بهترین زمان برای استفاده از کیت تخمک گذاری

 

بهترین زمان برای استفاده از کیت تخمک گذاری

برای اینکه بهترین زمان برای استفاده از کیت تخمک گذاری را انتخاب کنید ابتدا باید حدسی در مورد زمان حدودی تخمک گذاری خود داشته باشید. اگر چرخه قاعدگی شما منظم است این کار آسان تر خواهد بود. برای اینکار باید یک حساب انجام دهید. بر اساس یک چرخه 28 روزه قاعدگی، زمان قاعدگی بعدی خود را تعیین کنید و از تاریخ به دست آمده 16 روز به عقب برگردید. زمان به دست آمده تا 4 روز بعد از آن روزهای تخمک گذاری می باشند و بهترین زمان برای استفاده از این کیت ها 1 تا 2 روز قبل از زمانی است که به صورت تقویمی به عنوان روز تخمک گذاری تعیین کرده اید.

خرید کیت تخمک‌گذاری

کیت های تخمک گذاری موجود در بازار معمولا سطح مشخصی از اطمینان از درستی تست را ارائه می دهند. تفاوتی که دارند ممکن است در وسایل جانبی موجود در محصول باشد. برای مثال برخی از آن ها قطره چکان دارند و لازم نیست حتما یک برند گران قیمت را خریداری کنید. بهتر است برندی را برای خرید انتخاب کنید که بیشترین تعداد تست را به شما در یک دوره ارائه داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *