سلامت بدن

چگونه می توانیم یک سیستم ایمنی قوی داشته باشیم؟

چگونه می‌توان سیستم ایمنی بدن را تقویت کرد و چه مکمل‌ها و قرص‌های مفیدی در بازار وجود دارند که سیستم ایمنی بدن ما را تقویت  کنند؟

در این مقاله سعی خواهیم کرد که به نقش  موثر و مفید سیستم ایمنی بدن در زندگی روزمره بپردازیم و همچنین مکمل‌ها و قرص‌های مفیدی که به شما کمک می‌کند تا سیستم ایمنی قوی‌تری را داشته باشید معرفی کنیم. 

در حقیقت در چند سال اخیر با بروز کرونا و یا کووید ۱۹ از این دسته بیماری‌های ویروسی همگان ضرورت توجه به سیستم ایمنی بدن را درک کرده و به شدت به دنبال تقویت سیستم ایمنی خود می‌باشند.  اگرچه نکات ابتدایی و ساده و کم هزینه‌ای همانند داشتن یک رژیم غذایی مناسب و همچنین مصرف غذاهای سالم و مفید به علاوه داشتن خواب کافی سیستم ایمنی شما را به میزان کافی تقویت خواهد کرد  و هر چقدر سیستم ایمنی شما  سالم عمل کند در نتیجه عفونت و عوارض ناشی از ویروس‌ها و میکروب‌ها کاهش پیدا خواهد کرد. 

اگر بخواهیم ساده‌تر سخن بگوییم سیستم ایمنی بدن شما مجموعه‌ای از واکنش‌ها و فعالیت‌ها می‌باشد که در مقابل نفوذ باکتری‌ها و ویروس‌ها از محیط خارجی  به داخل بدن شما عمل می‌کند  و بنابراین  این وظیفه سیستم ایمنی بدن است که  از بدن شما  به خوبی محافظت کند. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا نکات مفید دیگری را در ارتباط با سیستم ایمنی بدن بررسی کنیم.

 

در حالت کلی چه ویتامین‌هایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید هستند؟

 اگر بخواهیم   یکی از ویتامین‌های محلول در چربی را که باعث تقویت و عملکرد مناسب سیستم ایمنی بدن می‌شود را معرفی کنیم  باید به ویتامین دی اشاره کنیم که اگر ویتامین دی در داخل بدن شما با کمبود منابع مواجه شود آنگاه  سیستم ایمنی شما تضعیف خواهد شد.    نتایج تحقیقات پزشکی نشان می‌دهد که حتی در صورت مواجهه با بیماری‌های همچون hiv  استفاده از ویتامین دی سبب می‌شود که  تاثیرات داروی ضد ویروسی که مصرف می‌کنید به شدت افزایش یابد و سیستم ایمنی بتواند به صورت موثر‌تری به مقابله با این بیماری بپردازد. همچنان که همواره ذکر می‌شود استفاده از مواد غذایی مناسبی که  حاوی میزان موثری از ویتامین دی باشند همواره بهتر از استفاده کردن از مکمل‌هاست مگر اینکه در مواردی ضرورت با نظر پزشک متخصص ایجاب کند که از مکمل استفاده کنید.  برای بزرگسالانی که بیشتر از ۷۰ سال سن دارند حدود ۸۰۰ واحد بین‌المللی ویتامین دی به صورت روزانه مورد نیاز است در حالی که برای نوجوانان  در حدود ۱۸ سال روزانه ۶۰۰ واحد بین المللی از ویتامین دی ضروری به نظر می‌رسد.   باید توجه کرد که در مواد غذایی همچون زرده تخم مرغ و یا جگر گاو و یا پنیر ویتامین دی به میزان کافی وجود دارد و علاوه بر این استفاده  از نور خورشید یکی از روش‌های بسیار مناسب و مطلوب برای دریافت  کافی روزانه ویتامین دی    می باشد. 

دومین   ریز مغذی و ویتامینی که در عملکرد صحیح و تقویت سیستم ایمنی بدن نقش موثری دارد روی و یا زینک می‌باشد.  اگر تا ۴ کمبود زینک در بدن باشید خطر ابتلا به عفونت‌های متفاوتی شما را تهدید می‌کند. در کشور ما نتایج نشان می‌دهد که عموم افراد از کمبود زینک بهره می‌برند و به همین دلیل در برخی مواقع افراد  بسیار زودتر به بیماری‌های مختلف از جمله بیماری‌های تنفسی دچار می‌شوند. 

لازم به ذکر است که بدانید بدن نیاز شدیدی به منابع مختلف روی ندارد ولی این ماده ریز مغذی در رشد و نمو به خصوص در رشد کودکان و همچنین بهبود زخم‌ها و جراحات تاثیر بسیار زیادی دارد. علائمی همچون بی‌حالی و یا  ناتوانی جنسی در رابطه‌ها و همچنین اسهال و کاهش اشتها  می‌تواند علائم کمبود زینک باشد. اگر به کنجد و یا نخود فرنگی و یا زرده تخم مرغ علاقه دارید و در رژیم غذایی روزانه خود از این مواد غذایی استفاده می‌کنید در حقیقت باید گفت که احتمالاً نیاز به مصرف مکمل‌های حاوی  روی ندارید. 

نقش ویتامین سی و مکمل‌های مبتنی بر ویتامین سی و  همچنین ویتامین‌های گروه ب بر بهبود و تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن بر هیچکس پوشیده نیست که در مقالات مرتبط به توضیح این مکمل‌ها پرداختیم و برای مطالعه آنها می‌توانید به مقالات  مرتبط در این سایت مراجعه کنید. 

برای جمع‌بندی می‌توانیم بگوییم که ویتامین سی همچون یک آنتی اکسیدان قوی با رادیکال‌های آزاد به شدت مبارزه کرده و از ابتلای شما به بیماری‌های همچون سرطان جلوگیری می‌کند. از طرف دیگر ویتامین دی سبب می‌شود که شما به بیماری‌های ویروسی و یا تنفسی مبتلا نشوید و یا حداقل میزان ریسک ابتلای شما را کاهش دهد.  و نهایتاً اینکه کمبود روی سبب می‌شود که قدرت دفاعی بدن به دلیل اینکه اختلالی در تولید گلبول‌های سفید در بدن شما به وجود می‌آید سبب  تضعیف بدن شما در مقابل عفونت‌های ویروسی و دیگر عفونت‌های ناشی از عوامل خارجی خواهد شد.

در ادامه این مقاله می‌خواهیم به معرفی چند نمونه از مکمل‌هایی که برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید هستند بپردازیم بنابراین اگر می‌خواهید به خرید این گونه مکمل‌ها از داروخانه‌های مجاز سراسر کشور اقدام کنید قطعاً  به شما توصیه  می‌کنیم که این مقاله را مطالعه کرده باشید.

تقویت سیستم ایمنی بدن

 

  اولین مکملی که می‌خواهیم آن را در این قسمت معرفی کنیم کپسول ایمون پلاس یوروویتال می‌باشد.   کپسول ایمون پلاس یوروویتال حاوی ویتامین سی به میزان ۳۵۰ میلی‌گرم و زینک  به میزان ۱۵ میلی‌گرم و سلنیوم به میزان ۵۵ میکروگرم و ویتامین دی به میزان ۲۰ میکروگرم و ویتامین e به میزان ۱۲ میلی‌گرم می‌باشد. این کپسول شرکت یورو ویتال دارای ترکیبات به فرمی است که آهسته رهش بوده و به بیان ساده‌تر یعنی ترکیبات موجود در آن به آرامی در بدن جذب می‌شود. به ادعای شرکت سازنده روزانه می‌توانید یک عدد از این کپسول را به همراه مایعات کافی مصرف کنید و همچنین اعلام شده که این کپسول به سلامت پوست و مو و ناخن شما کمک کرده و همچنین برای مقابله با آلودگی‌های محیطی نیز به تقویت سیستم بدنی شما کمک شایانی می‌کند. اگر در دوران بارداری و یا شیردهی به سر می‌برید و همچنین از آنتی بیوتیک‌هایی که در دسته تتراسایکلین‌ها قرار می‌گیرد  استفاده می‌کنید حتماً باید با پزشک متخصص قبل از مصرف این فرآورده مشورت داشته باشید چرا که ممکن است بر میزان جذب  این مکمل اثرگذار باشد. 

شربت ایمونیس  ویتامین یک محصول فوق العاده برای تقویت سیستم ایمنی بدن شما

آخرین محصولی که در این قسمت می‌خواهیم به شما معرفی کنیم شربت ایمیونس شرکت ویتا بیوتیکس می‌باشد. این شربت که برای افراد بالای یک سال مناسب بوده و تحت لیسانس کشور انگلستان تحت عنوان ویتابیوتیکس فارمد تولید می‌شود و فاقد هرگونه رنگ مصنوعی می‌ باشد.   از  ترکیبات مهم این محصول می‌توان به میزان ۵ میکروگرم ویتامین دی ۳ به همراه ۳ میلی‌ گرم ویتامین ب ۱ به همراه یک و نیم میلی‌گرم ویتامین ب۶ و ۱ و ۸ میکروگرم ویتامین ب ۱۲ اشاره کرد. پس از هر بار استفاده از این محصول می‌بایست درب بطری کاملاً بسته شود و همچنین پیش از مصرف باید شربت ایمونیس ویتامیوتیکس را به خوبی تکان دهید و سپس مصرف کنید. طبق دستورالعمل چاپ شده توسط شرکت ویتامینوتیکس بر روی شربت ایمونس کودکانی که کمتر از ۱۲ سال سن دارند می‌توانند تا یک قاشق مرباخوری را حداکثر دو بار در روز مصرف کنند.  بزرگسالان نیز در صورتی که تمایل داشته باشند از شربت ایمونیس شرکت ویتا بیوتیکس استفاده کنند می‌ توانند ۱ تا ۲ قاشق مرباخوری را حداکثر به میزان دو بار در روز مصرف کنند. در حقیقت  شربت ایمونیس ویتابیوتیکس یک آنتی اکسیدان کامل بوده که کمک می‌کند تا سیستم ایمنی شما تقویت شده و  ضعف بر بدن شما احاطه نشود. شربت ایمونیس ویتامینوتیکس  تحت لیسانس شرکت ویتا بیوتیکس انگلستان و در کارخانه دارو سازی البرز در کشور جمهوری اسلامی ایران تولید می‌شود. باید دقت کنید که  استفاده از مکمل‌ ها حتماً باید تحت نظر پزشک متخصص انجام شود و از مصرف خود سرانه آنها پرهیز کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *