سلامت بدن

معرفی انواع کیت های تست بارداری

تست بارداری چیست و انواع کیت های آزمایش که برای این موضوع مورد استفاده قرار می‌گیرد چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

 در این مقاله سعی خواهیم کرد که در ارتباط با تست‌ های بارداری و آنچه که در این موضوع حائز اهمیت است اندکی سخن بگوییم و در واقع اگر برای آشنایی با روش‌های تست بارداری و انواع اقسام کیت ها اطلاعات در این زمینه کنجکاو هستید با ما همراه باشید.

دوران بارداری و به خصوص خبر باردار شدن یکی از شیرین‌ترین و رویایی‌ترین لحظاتی است که یک فرد در طول عمر خودش تجربه می‌کند.  یکی از دلهره آورترین و شیرین‌ترین این لحظات به خصوص برای افرادی که در تلاش به منظور بارداری هستند انجام تست بارداری است. یک مورد استفاده دیگر برای  استفاده از تست‌های بارداری در مواقعی است که به دلیل عقب افتادن عادت ماهیانه  دچار استرس و اضطراب می‌شوید که آیا باردار شده‌اید یا خیر.  در این مواقع استفاده از تست‌های بارداری  به شما کمک فزاینده‌ای  خواهد کرد. اگر نگران این هستید که روش مورد استفاده شما قبل از انجام رابطه جنسی به درستی باعث پیشگیری از بارداری شده است و یا خیر  همچنان بهترین گزینه و ساده‌ترین گزینه‌ای  که در دسترس شماست استفاده از یک تست بارداری است تا   ابهامات  و دغدغه‌های شما را برطرف کند. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا مختصری در ارتباط با تست‌های بارداری نکاتی را برای شما ارائه کنیم.

  تست‌های بارداری عموماً با بررسی یک هورمون خاص در خون و یا بررسی آزمایش ادرار فرد  انجام می‌گیرد. هورمون اچ سی جی  و یا معروف به گنادوتروپین جفتی انسانی می‌باشد همان هورمونی است که برای انجام تست بارداری مورد استفاده قرار می‌گیرد.  به بیان بهتر دو نوع تست بارداری برای ارزیابی هورمون گنادوتروپین جفتی انسانی  انجام می‌گیرد یکی استفاده از آزمایش خون و دیگری استفاده از آزمایش ادرار. 

کیت تست بارداری

 تست بیبی چک چیست و چگونه می‌توان آن را انجام داد؟

به بیان ساده تست بیبی چک همان تستی است که در منزل مورد استفاده بسیاری از بانوان قرار می‌گیرد یکی از راه‌های ارزان قیمت و ساده برای اطلاع از بارداری است.   نکاتی که در هنگام استفاده از بیبی چک باید به آن توجه کنید این است که این تست‌ها فقط در مواقعی که مقدار هورمون انسانی به سطح خاصی رسیده باشد   درست عمل می‌کنند و بیشتر در مواقعی پاسخ این تست‌ها دقیق‌تر خواهد بود که چند روز پس از زمان مورد انتظار برای شروع دوران عادت ماهیانه است. بنابراین می‌توانیم بگوییم اگر این ارزیابی زودتر و یا دیرتر از موعد خود انجام شود پاسخ دقیقی را برای شما ارائه نخواهد کرد. 

این تست‌های حاملگی معروف به بیبی چک  کاملاً بی‌ضرر بوده و شما می‌توانید در منزل این نوع تست را انجام دهید.  برای این کار کافی است میزانی از ادرار خود را در یک لیوان یکبار مصرف قرار داده و سپس بیبی چک را داخل آن قرار دهید.  باید دقت کنید که زمان توصیه شده برای انجام این آزمایش معمولاً ادرار اولیه در صبح است. در حقیقت ماده شیمیایی که در نوار آزمایش و یا همان بیبی چک قرار دارد بر اثر وجود هورمونی که نام برده شد تغییر رنگ یافته و به شما  شروع بارداری و یا عدم بارداری را گزارش می‌کند. باید دقت کنید که انجام اشتباه این آزمایش  ممکن است سبب تفسیر نادرست شود بنابراین می‌توانید با توجه به نکات گفته شده و دوباره تکرار کردن این آزمایش از نتیجه آن مطمئن شوید. 

روش مطمئن‌تر دیگری با نام آزمایش خون بارداری که در آزمایشگاه‌ها و مراکز درمانی معتبر انجام می‌شود وجود دارد.  پرستاران با انجام آزمایش خون از شما و بررسی وضعیت هورمون گنادوتروپین جفتی انسانی   نتیجه بارداری را به شما اطلاع می‌دهند. اگر نتیجه بارداری شما طی این آزمایشات مثبت اعلام شود شما باید بلافاصله و در اسرع وقت به یک متخصص زنان و زایمان مراجعه کرده تا تحت نظر وی به  انجام ادامه دوران بارداری خود بپردازید.

برای جمع‌بندی در این قسمت می‌توانیم بگوییم آزمایش ادرار به منظور بررسی هورمون اچ سی جی بهتر است در حدود یک هفته پس از عقب افتادن دوران عادت ماهیانه انجام شود.  اگر به نکاتی که گفته شد توجه داشته باشید  این نوع تست‌های بارداری که در منزل   انجام می‌شود دقتی در حدود ۹۵ درصد  خواهند داشت.  ه قابل توجهی که در ارتباط با آزمایش خون در مراکز درمانی و یا آزمایشگاه‌ها نسبت به انجام تست بیبی چک در منزل می‌توان گفت این است که مقادیر ناچیزی از هورمون گنادوتروپین جفتی انسانی در آزمایش خون به راحتی مشخص می‌شود اما  ممکن است کیت‌ها فاقد توانایی تشخیص مقادیر ناچیز این هورمون باشد. 

بیبی چک‌ها در مدل‌های مختلفی توسط شرکت‌های سازنده تولید برای مصرف کنندگان عرضه می‌شود. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به  ۳ نوع از بیبی چک‌هایی که معروف‌تر هستند اشاره کنیم.  اولین بیبی چکی که می‌خواهیم در این قسمت به معرفی آن بپردازیم و در داروخانه‌های سرتاسر  کشور نیز موجود است بیبی چک  قطره چکانی است که از یک عدد قطره چکانی که به همراه کیت وجود دارد برای برداشتن نمونه ادرار و سپس  قرار دادن آن بر روی کیت استفاده می‌شود. 

دومین بیبی چکی که در بازار تجهیزات پزشکی و آرایشی بهداشتی کشور وجود دارد بیبی چک‌های مستقیم هستند  که در حقیقت شما آن را باید در مقابل ادرار خود قرار داده و به مدت ۱۰ تا ۱۵ ثانیه و یا بیشتر بر اساس نوع کیت در دسترس خود قرار دهید و سپس علامت روی دستگاه مشخص خواهد کرد که شما با پاسخ مثبت بارداری و یا منفی آن مواجه  شده‌اید .  

سومین و آخرین نوع بیبی چک  وجود در داروخانه‌ها بیبی چک‌ هایی است که با آنها بیبی چک نواری گفته می‌شود این بیبی چک‌ ها همان بیبی چک‌هایی است که در بخش قبل به توضیح آن پرداختیم و در حقیقت شما باید ابتدا ادرار خود را درون یک ظرف مخصوص گردآوری کرده و سپس نوار را درون آن ظرف قرار دهید و این مدت قرار دادن بسته به نوعی که در دسترس شما همانند نوع دوم متغیر بوده و سپس  خط های مندرج رنگی بر روی کیت  مشخص خواهد کرد که شما باردار هستید یا خیر.

لازم به ذکر است که هرچه در دوران بارداری  به پیش می‌روید و مدت زمان باردار بودن شما افزایش می‌یابد میزان سطح هورمون اچ سی جی بالاترمی‌رود. سطح پایین میزان  هورمون اچ سی جی   معانی  خاص خود را دارد  و ممکن است  احتمال سقط جنین و یا موارد دیگری را در پی خود داشته باشد که حتماً می‌بایست با پزشک متخصص زنان و زایمان و  نازایی مشورت لازم انجام گیرد. 

به طریق مشابه سطح بالای هورمون اچ سی جی نیز بیانگر موارد دیگری است که خارج از حوصله این نوشتار است. 

در انتهای این مقاله نیز می‌خواهیم به این نکته اشاره کنیم که به چه موارد و علامت‌های اولیه‌ای باید دقت کنید تا بعد از آن برای اطمینان از بارداری به سراغ آزمایش‌های بارداری بروید.  عقب افتادگی پریود و یا عادت ماهیانه شما و همچنین حالت تهوع و استفراغ به خصوص در زمان صبحگاهی و یا درد و حساسیت شدید در نوک پستان‌ها از علائمی است که شما باید به آن توجه داشته باشید تا  برای اطمینان از بارداری به سراغ آزمایش‌های مناسب خود بروید. 

 نتیجه مثبت کاذب و منفی کاذب پس از انجام آزمایشات تست بارداری به چه معناست؟

از نکات دیگری که می‌توان در این قسمت به آن اشاره کنیم نتیجه‌های مثبت کاذب و منفی کاذب در تست‌های بارداری است.   زمانی که می‌گوییم نتیجه یک آزمایش بارداری به صورت مثبت کاذب بیان شده است به این معنی است که شما نتیجه آزمایشتان پاسخ مثبت را نشان می‌دهد اما در حقیقت شما باردار نشده‌اید. زمانی که می‌گوییم نتیجه تست آزمایش بارداری شما منفی کاذب است یعنی نتیجه تست آزمایش شما منفی شده است ولی در حقیقت شما باردار هستید.  باید دقت کنید که توجه به نتایج آزمایشات مثبت کاذب و منفی کاذب از این حیث حائز اهمیت است که معمولاً از هر ۱۰۰ شخصی که برای آزمایش تست بارداری مراجعه می‌کنند  حدود ۲۰ تا ۲۵ نفر از آنها با اینکه باردار هستند اما نتیجه مثبتی از تست بارداری خود نمی‌گیرند. 

در این مقاله به موضوع کیت های تست بارداری پرداختیم

برای خرید کیت های تست بارداری می توانید به این لینک مراجعه نمایید 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *