سلامت بدن

مکمل های مولتی ویتامین با مولتی مینرال چه تفاوت‌ هایی دارد و کدام یک به تقویت سیستم ایمنی ما بیشتر کمک می‌ کند؟

می خواهیم به این موضوع بپردازیم که تفاوت مولتی ویتامین و مولتی مینرال چیست ؟

همانطور که می‌ دانیم مکمل های مولتی ویتامین‌ ها و مینرال‌ ها هر دو یکی از ضروریات مورد نیاز بدن ما هستند که عموماً به اشتباه معادل همدیگر در نظر گرفته می‌ شود.  در این مقاله سعی داریم که تفاوت‌ های میان مکمل هایویتامین ها و مواد معدنی را با یکدیگر نشان دهیم و سپس به اختصار مورد مقایسه قرار دهیم. ویتامین‌ ها و مینرال‌ ها در عملکردی که آن را عملکرد بیولوژیکی می‌ خوانیم متفاوت بوده و همچنین ترکیبات شیمیایی آنها نیز به وضوح با یکدیگر دارای تفاوت می باشد. اگر شما دارای رژیم غذایی نامناسبی باشید و یا سوء تغذیه داشته باشید و یا میزان کافی از ویتامین‌ ها و مواد معدنی را دریافت نکنید استفاده از مکمل های مولتی ویتامین‌ ها و مینرال‌ها برای شما به یک ضرورت تبدیل خواهد شد. اگرچه توجه به این نکته ضروری به نظر می‌رسد که قبل از مصرف هرگونه مکمل و یا مینرال و یا مکمل های مولتی ویتامین با پزشک واجد شرایط مشورت نمایید.

مکمل های مولتی ویتامین با مولتی مینرال چه تفاوت‌ هایی دارد و کدام یک به تقویت سیستم ایمنی ما بیشتر کمک می‌ کند؟

مکمل های مولتی ویتامین یا مینرال ها چه کاربردی در بدن دارند؟

چیزی که واضح است این است که استفاده از مکمل‌ های مولتی ویتامین و یا مینرال‌ ها عموماً برای مواردی مصرف می‌ شود که فقر غذایی یا رژیم غذایی نامناسب، اختلالات جذب در سیستم گوارش بدن و یا شرایطی همچون بیماری‌ های خاص و یا بارداری مورد استفاده قرار می‌ گیرد. یک اصطلاح پزشکی در این حوزه مطرح است و آن این است که ویتامین‌ ها و مینرال‌ ها در دسته ریز مغذی‌ ها قرار می‌ گیرند و این نام گذاری به این دلیل است که بدن به میزان سطح بسیار کمی از آنها به این عناصر  و یا مواد معدنی نیازمند است.  مطابق توصیه‌ ها و تجربه‌ها ی پزشکی همواره استفاده از یک رژیم غذایی مناسب و سالم شامل تعدادی واحد میوه‌ های مختلف غلات تعدادی واحد سبزیجات و استفاده از سایر تنقلاتی که سالم هستند و به میزان مناسبی از ریز مغذی‌ ها را برای شما تامین می‌ کنند در نگاه اول بهتر است از اینکه مکمل‌ های ویتامینی و مینرال‌ ها را مورد مصرف قرار دهید. در نهایت مجدداً توصیه می‌ کنیم که انتخاب و استفاده از مکمل‌ ها و مینرال‌ ها باید تحت نظر پزشک انجام گیرد و از مصرف خود سرانه آنها به شدت پرهیز شود.

اگر بخواهیم چندین کاربرد مفید از وجود ویتامین‌ ها و مواد معدنی در بدن را تشریح کنیم می توان از تقویت سیستم ایمنی بدن تا افزایش گلبول‌های قرمز و مواردی همچون فاکتورهای انعقاد خونی تا ایجاد تعادل اسیدی و قلیایی در سیستم گردش خون را از اثرات مستقیم ویتامین‌ها و مینرال‌ های موجود در بدن ذکر کرد.

چه تفاوتی از لحاظ میزان قیمت میان مکمل‌ های مولتی ویتامین و مینرال در بازار وجود دارد؟

پاسخ به این سوال نسبی است اما تفاوت عمده‌ ای میان قیمت محصولات مکمل‌ های مولتی ویتامین و مینرال‌ها در بازار وجود ندارد.  اشتباهی که در میان عموم مردم رایج است این است که مولتی ویتامین که حاوی مینرال هم باشد باید دارای قیمت مصرف کننده بیشتری باشد و یا حتی مکمل خارجی برتری قابل ملاحظه‌ ای بر مکمل داخلی داشته باشد. پس پاسخ به این سوالات همانطور که گفته شد خیلی واضح نیست و با توجه به تعداد قرص‌ های به کار رفته ، برند محصول ، و میزان عناصر به کار رفته در آن محصول قیمت‌ ها متفاوت بوده و این قیمت‌ ها در مقایسه با یکدیگر فرمول قابل استفاده‌ و یا مفیدی را در اختیار شما برای کسب تجربه قرار نمی‌ دهد.

در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا تعدادی از ویتامین‌ های مختلف را بررسی کنیم و عملکرد هر یک را به صورت مختصر برای شما تشریح کنیم.

اولین ویتامینی که به بررسی آن می‌ پردازیم ویتامین آ می‌ باشد.

از ویتامین آ بیشتر برای تامین سلامتی و طراوت پوست و همچنین تقویت سیستم ایمنی سیستم بینایی استفاده می‌ شود.  نتایج تحقیقات و تجارب پزشکی بیان می‌ کند که ویتامین آ از بروز بیماری‌ های وخیمی همچون سرطان جلوگیری می‌ کند و به خاطر وجود آنتی اکسیدان‌ های قوی که داخل خود حمل می‌ کند  از ویتامین‌ های ضروری برای حفظ سلامتی شما می‌ باشد.

 ویتامین آ

دومین ویتامینی که به بررسی آن می‌ پردازیم ویتامین‌ های گروه ب می‌باشد.

ویتامین‌های خانواده گروه ب که شامل ویتامین ب ۱، ویتامین ب۲، ویتامین ب۳، ویتامین ب ۶، ویتامین ب ،۷ ویتامین ب،۹، و ویتامین ب ۱۲ می‌باشد دارای عملکردهای مختلفی بوده و هر کدام از آنها در یکی از اندام‌ های حیاتی بدن نقش خود را ایفا می‌کند.  یکی از مهم‌ ترین عملکرد های ویتامین‌های گروه ب نقشی است که در تبدیل غذاها دارد و این امر به گونه‌ای انجام می شود که به افزایش سطح انرژی شما منجر منجر بشود. افزایش گردش خون بالا بردن عملکرد سیستم مغز و همچنین افزایش میزان سلامت سلولی در بدن شما و نهایتا تجزیه و تبدیل کربوهیدرات ‌ها و چربی ‌ها برای تقویت انجام فعالیت ‌های جسمی از دیگر مزایای استفاده از ویتامین‌های گروه بی می ‌باشد.

ویتامین ب

سومین ویتامینی که به بررسی آن می‌ پردازیم ویتامین دی است.

از این ویتامین برای تامین کلسیم د نیاز به منظور استحکام بیشتر استخوان‌ ها و تنظیم تعادل میزان فسفر در بدن استفاده می‌ شود. همان طور که تحقیقات پزشکی نشان می‌ دهد این ویتامین نقش بسیار مهمی در جلوگیری از پوکی استخوان با افزایش سن و همچنین جلوگیری از بروز پدیده نرمی استخوان در کودکان و نوجوانان می‌ باشد. یکی از بهترین منابع تامین ویتامین دی که احتمالاً با آن آشنایی دارید نور خورشید و سپس در مرحله بعد استفاده از مکمل‌ ها  می‌ باشد.

باز هم یادآوری می‌کنیم که همواره داشتن یک رژیم غذایی مناسب و سپس مشورت با پزشک متخصص از مهم‌ ترین نکات قابل توجه پیش از مصرف مکمل‌ها و مینرال‌ها می‌ باشد چرا که مصرف بیش از اندازه آنها خود باعث بروز مشکلات و عوارض دیگری خواهد شد که ممکن است صدمات جبران ناپذیری به سیستم بدنی شما وارد کند.

 

در این بخش می‌ خواهیم به تعدادی از سوالات در ارتباط با مصرف مکمل‌ های مولتی ویتامین و مینرال پاسخ دهیم تا ابعاد بیشتری از ماجرا برای شما مشخص شود.

اولین سوال این است که آیا مصرف مولتی ویتامین‌ ها و مینرال‌ ها دارای یک دستورالعمل مصرف ثابت هستند یا خیر.

پاسخ به این سوال روشن است مصرف و میزان مصرف یا دوز مکمل‌ ها و می‌ بایست طبق نظر پزشک متخصص تجویز گردد و مصرف خودسرانه این مکمل‌ها و مینرال ها ممکن است عواقب جبران ناپذیری داشته باشد.

دومین سوال این است که آیا قرص مولتی ویتامین و یا قرص میرال اثرات چاق کنندگی با خود به همراه دارد؟

 پاسخ به این سوال این است که مکمل‌ های مولتی ویتامین به تنهایی سبب چاقی نخواهند شد اما ممکن است ترکیبات دیگری داخل این مولتی ویتامین‌ها وجود داشته باشد که باعث شود اشتها و به تبع آن افزایش وزن در بدن شما صورت گیرد.

سومین سوال که در این مقاله سعی خواهیم کرد با آن پاسخ دهیم این است که آیا مصرف قرص مولتی ویتامین و مینرال سبب بروز عارضه جدی خواهد شد؟

پاسخ به این سوال مثبت است به این معنی که اگر مصرف بی‌رویه و نامحدوده و بدون تجویز پزشک در ارتباط با مکمل‌های مولتی ویتامین و مینرال ادامه پیدا کند مشکلات کبدی و مشکلات کلیوی بروز خواهد کرد و توصیه می‌شود که حتماً قبل از استفاده از این مکمل‌ها با پزشک مشورت نمایید.

نکته قابل توجه این است که معمولاً شرکت های مکمل سازی سعی می‌کنند میزان دوزهای موجود در مولتی ویتامین ‌ها و مینرال ‌ها را به گونه ‌ای تنظیم کنند که عارضه جدی رخ ندهد اما تمامی این مسائل مربوط به زمانی است که مصرف مکمل ‌های مولتی ویتامین و مینرال تحت نظر پزشک و با دقت صورت بگیرد و مصرف خود سرانه همچنان عوارض گفته شده را با خود به همراه خواهد داشت.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *