تناسب اندام, سلامت بدن

در رابطه با اصول علمی و مفاهیم چربی سوزی چقدر می دانیم؟

مسائلی که به تناسب اندام مرتبط هستند از جمله افزایش چربی سوزی به خصوص در نواحی شکم و به خصوص چربی اطراف شکم این روز‌ها از مواردی است که طرفداران و علاقه مندان زیادی پیدا کرده است. افزایش بیش از حد چربی سوزی نه تنها تاثیر منفی بر قسمت های مختلف بدن خصوصا تناسب اندام دارد بلکه از سوی دیگر باعث بروز مشکلات عدیده در مباحث عمومی سلامتی انسان ها می شود. برای اینکه بدانیم چه مسائلی ممکن است گریبان گیر سیستم بدن شما تحت عملکرد فعالیت های غیر علمی شود می توانیم فشار خون و مسائل مرتبط، دیابت، و حتی بروز علائم کبد چرب را مثال بزنیم. برای اینکه رهایی از چربی ها داشته باشید استفاده تنها از رژیم ‌های سنگین و یا پیچیده چربی سوزی کافی نخواهد بود و حتما باید نکات و استانداردهای لازم و استفاده از مواد غذایی با درنظر گرفتن ویژگی های شخصی و همچنین فعالیت های ورزشی هوازی و بدنی منظم نیز در کنار برنامه رژیم غذایی شما قرار بگیرد.

مکمل چربی سوز چیست ؟

از ادعا تا واقعیت، غذاها در چربی سوزی به شما کمک می کنند؟

برخی از گزارشات و اشخاص ادعا می‌کنند که گروهی از خوراکی ها و غذاها با خاصیت چربی سوزی به شما برای تناسب اندامی بهتر کمک می کنند. می خواهیم در ادامه این مقاله این موضوع را بررسی کنیم. برای مثال فرض کنید که اگر به میزان بیشتری سفیده تخم مرغ و یا سیر در وعده های غذایی مختلف بخوریم در نتیجه چربی سوزی بدن به سرعت بالا خواهد رفت و اتفاق مد نظر ما یعنی کاهش وزن نیز اتفاق خواهد افتاد. این باور کاملا نادرست است و در حقیقت باید متاسفانه به شما بگوییم که ساختار درونی و عملکردی بدن انسان به این روش عمل نمی‌ کند و چیزی که در واقع در درون شما می گذرد متفاوت با این مساله است. به بیان بهتر باید بگوییم که اگر چه کربوهیدرات‌ ها و یا حتی چربی‌ خوراکی و عموم پروتئین‌ ها قادر هستند که عمل سوخت و ساز بدن را به طرز موثر و چشمگیری افزایش دهند اما این افزایش دفعه ای در بدن اتفاق نخواهد افتاد و اگر چه با گذشت زمان در طولانی‌ مدت تاثیر خود را خواهد گذاشت، پس جمله فوق تنها یک تصور نادرست از حقیقتی است که به شکل دیگر اتفاق می افتد. آنچه که در درون شما اتفاق می افتد این است که با غذا خوردن فرآیند سوخت و ساز بدن انسان به دلایل مسائل سیستم گوارشی و همچنین استفاده از انرژی حاصل شده از غذای خورده شده، در فعالیت های قسمت های مختلف بدن انسان بالا رفته و افزایش پیدا می کند. متخصصین علم پزشکی به این فرآیند گرما زایی می گویند و گرما زایی در حقیقت به خودی خود دارای اثر موقت خواهد بود. بنابراین طبق آنچه گفته شد روشن می شود که هیچ فرآورده و یا غذایی به تنهایی نمی تواند برای مدت طولانی موجبات افزایش سوخت و ساز در بدن شما را فراهم کند.

آیا انجام تمریناتی همانند تمرینات کاردیو می تواند به چربی سوزی در بدن کمک بیشتری کند؟

تمرین‌های کاردیوواسکولار که با نام کاردیو شناخته می شوند به هر نوع از فعالیت یا تمرینی گفته می‌شود که ضربان قلب در انسان را بالا برده و افزایش دهد. همانطور که احتمالا می دانیم تمرینات کاردیو با دارا بودن دو مشخصه مطرح می شوند ویژگی اول این که کالری ها را می سوزانند و ویژگی دوم این که بر روی میزان سطح هورمون‌ های بدن شما تاثیر قابل ملاحظه ای می‌گذارد. همچنین لازم به ذکر است که تمرینات کاردیو به طور خاص بر روی میزان سطح نوراپی نفرین تاثیر خواهند گذاشت. طبق آنچه گفته شده در زمانی که شما تمرینات مربوط به کاردیو را انجام می دهید تغییرات محسوسی در ترکیب با تغییرات هورمونی دیگری اتفاق خواهد افتاد که قابل ملاحظه است.

انجام دادن تمرینات کاردیو در زمانی که شکم شما خالی است همانند این است که شما ماشه‌ مربوط به چربی سوزیتان را آزاد کرده اید. دلیل این امر این است که این تمرینات به شما کمک خواهد کرد تا نوراپی ‌نفرین در همان لحظه آماده‌ استفاده از سلول‌ های مرتبط با چربی شده و فرآیند چربی سوزی قوت بگیرد. از طرف دیگر اگر شما قبل از تمرینات کاردیو چیزی خورده باشید یا سیر باشید و آن چیز به خصوص اگر کربوهیدراتی نیز باشد هورمون انسولین در بدن شما که وظیفه نگهدارندگی چربی را برعهده دارد افزایش پیدا کرده و سبب می شود تا برای چربی سوزی به میزان بسیار کمتری دست پیدا کنید. بنابراین باید این ارتباط تنگانگ و نکات مرتبط به این تمرینات را برای گرفتن نتیجه مطلوب در ذهن داشته باشید.

آیا مصرف فیبر بیشتر به چربی سوزی بیشتر در بدن شما کمک خواهد کرد؟

همانطور که می دانیم فیبرها یک نوع از ماده های غذایی مفید در طبیعت هستند که سبب کاهش چربی های موجود در بدن شما و نهایتا لاغری می شود. فیبرهای غذایی در موارد زیادی از غذاهای انسانی وجود دارد که می توان به میوه‌ جات و سبزی‌‌جات و یا حبوبات اشاره کرد. فیبرها در حالت کلی به شما در کاهش چربی و یا افزایش چربی سوزی کمک شایانی می کنند. در حقیقت فیبرها با توجه به کالری پایین و اینکه برای شما احساس سیری در طولانی مدت ایجاد می کنند و هیچ محدودیتی برای دریافت و مصرف حجم زیاد فیبرها وجود ندارد سبب می شود که زودتر به نتیجه دلخواه خود در چربی سوزی برسید.

برای مثال می توان گفت با افزایشی به میزان ۱۴ گرم فیبر در برنامه غذایی روزانه خود با کاهشی معادل ۱۰% کالری دریافتی در بدن خود مواجه خواهید شد.

 

آیا ال کارنیتین ها به عنوان یک مکمل در چربی سوزی نقش موثری دارند؟

ال کارنیتین که یکی از به نام ترین مکمل های مورد استفاده برای چربی سوزی است به دو شکل قرص و مایع در عموم داروخانه ها موجود است. مکانیزم اثر مکمل های مبتنی بر ال کارنیتین که چربی های موجود در بدن را که آزاد شده اند به صورت یک سوخت به داخل سلول های مرتبط هل می دهند و به بیان دیگر نیمی از فعالیت مرتبط به چربی سوزی تکمیل می شود. در حقیقت بعد از مصرف مکمل های مبتنی بر ال کانیتین باید طوری هدفمند عمل کنید که این چربی های آزاد شده در واقع برای سوخت در بدن مورد استفاده قرار بگیرند تا چربی سوزی مطلوب انجام شود. برای این مقصود شما می توانید از مکمل کافئین یا از چای سبز در طول شبانه روز در ترکیب با مکمل های ال کارنیتین بهره بگیرید.

آیا روزه گرفتن تاثیری در افزایش چربی سوزی و لاغری در بدن شما دارد؟

همانطور که نتایج تحقیقات مختلف پزشکی نشان داده عمل روزه گرفتن به صورت منظم یک الگوی فوق العاده سیکلی است که شامل یک دوره منظم میان ساعات خوردن سحری تا افطار بوده و در طی بازه های روز در طولانی مدت تکرار می شود. نتایج پزشکی نشان داده اند که روزه داری که به صورت متداول و منظم انجام شود به کاهش وزن بدن شما و در واقع کاهش چربی ها و افزایش چربی سوزی در  بدن کمک شایانی کرده و علاوه بر این در تمرینات ورزشی مقاومتی نیز سبب حفظ توده عضلانی در بدن خواهد شد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *