سلامت بدن

حساسیت فصلی یا سیزنال آلرژی چیست و چه تفاوت‌ هایی با دیگر علائم بیماری های مختلف دارد؟

چیزی که به آن حساسیت فصلی یا آلرژی گفته می‌شود و در میان جامعه مطرح است در حقیقت به میزانی از سطح فعالیت سیستم ایمنی بدن اطلاق می‌ شود که برای نمونه با گرده افشانی گل ‌ها و شروع فصل بهار رخ می‌ دهد. به دلیل اینکه این حساسیت در زمان ‌های خاصی همانند شروع یک فصل رخ می‌ دهد به آن حساسیتی فصلی گفته می ‌شود و به این نام مطرح است.  همواره طبق تجربه های پزشکی توصیه می‌ شود در هنگام بروز آلرژی و یا حساسیت‌ های تنفسی و یا در حالت کلی کلیه مواردی که حساسیت فصلی نامیده می‌ شود با پزشک متخصص حوزه آلرژی حتماً مشورت کنید و از مصرف خود سرانه داروهای ضد حساسیت و یا داروهای دیگر همانند سرکوب کننده سیستم ایمنی که در جامعه رواج دارد به شدت پرهیز کنید .

حساسیت فصلی یا آلرژی چیست

در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا نکات جالبی را در ارتباط با پدیده آنچه که حساسیت فصلی می نامیم اشاره کنیم. 

این مقاله بخش مقدماتی را در اتباط با حساسیت فصلی اشاره می‌ کند که شامل نکات عمومی ‌تر در ارتباط با این نوع از آلرژی ‌ها و نحوه مقابله با آن می‌باشد.  در بخش دوم در مقاله دیگر سعی خواهیم کرد که سوالات متعدد و پر پرسش را در خصوص پدیده آلرژی به صورت عمیق ‌تر پاسخ دهیم.

نکته دیگری که در ارتباط با حساسیت فصلی برای همه ما روشن است این است که بروز حساسیت در افراد مختلف قوت و ضعف‌ های مختلفی دارد و در بیماری ممکن است واکنش بسیار شدید تر و در بیمار دیگری ممکن است واکنش بسیار ضعیف ‌تری از سمت سیستم ایمنی بدنش را به همراه داشته باشد.  ممکن است بدن فرد الف در مقابل گرده افشانی یک گل واکنش بسیار شدیدی را نشان ندهد اما در بدن فرد ب گرده افشانی همان گل واکنش حساسیت زایی بسیار شدید تری را برایش به همراه داشته باشد. عموم ما روش های مختلف و متفاوت خانگی را برای درمان طیف وسیعی از حساسیت‌ های فصلی می ‌شناسیم که در شرایط و موارد مختلف از آنها استفاده می کنیم. 

واکنش دستگاه ایمنی از چه نقطه ای آغاز می ‌شود که پدیده حساسیت شکل می ‌گیرد؟

 زمانی که گرده گل یا یک گیاه به بدن ما نفوذ می‌ کند به دلیل اینکه ریسک و خطری برای سیستم ایمنی بدن ما از سمت آن گرده گل وجود ندارد انتظار نداریم که سیستم دفاعی و ایمنی بدن ما واکنشی به این موضوع نشان دهد.  در این صورت باید گفت پس مشکل از کجاست که حساسیتی با شدت بالا و یا پایین به همراه علائم آن از سمت تحریکات سیستم ایمنی بدن ظهور می‌کند.  نکته جالب ماجرا اینجاست که سیستم ایمنی زمانی که دارای حساسیت بالایی باشد تحریکات و واکنش ‌هایی را به عنوان مثال نسبت به گرده ‌های گلی که وارد بدن شده است نشان خواهد داد. در برخی افراد این واکنش با التهاباتی نیز روبرو خواهد بود که این التهابات سبب می ‌شود علائم و نشانه ‌های دیگری در بدن ظهور پیدا کند که به مجموعه ‌ای از این عوامل و شرایط تحت عنوان حساسیت اشاره می ‌کنیم. پس اگر بخواهیم جمع ‌بندی مختصری داشته باشیم می ‌توان گفت که این حساسیت زمانی بروز پیدا می ‌کند که سیستم ایمنی بدن شما دارای حساسیت بالایی بوده و نسبت به برخی شرایط و عوامل ورودی به بدن این حساسیت بیشتر شده و واکنش های آلژیک را به تبع آن انجام خواهد شد.

قطعاً تاکنون ممکن است شرایطی برای شما پیش آمده باشد که در یک فصل و یا در یک ساعت خاص از سال برای نمونه گلویتان خارش زیادی پیدا کند و یا چشم‌ هایتان آبریزش شدیدی داشته باشد تقریباً در این حالت می توانیم بگوییم که شما دچار آلرژی سیزنال یا فصلی شده ‌اید.  این علائم و علامت ‌هایی که عموماً در حساسیت‌ های فصلی بروز پیدا می‌ کنند ممکن است به شدت آزار دهنده باشند و برای نمونه ممکن است به شما به شدت در یک شب سرفه کنید یا خواب شبانه شما دچار اختلال شده و نتوانید به خوبی استراحت کنید. نکته قابل توجه اینجاست که اگر این علائم در تمامی فصل ‌های سال تکرار نشود و فقط در شرایط خاص و زمان ‌های خاص و یا در مواجهه با مواد خارجی خاصی تکرار شود قطعا این علائم از علامت‌ های آلرژی مربوط به فصل می ‌باشد و نباید مشکل را در جای دیگری جستجو کنید.

حساسیت فصلی یا آلرژی

چه موارد و یا علامت ‌هایی به جزء گرده افشانی گل می ‌تواند سبب واکنش شدید سیستم ایمنی شما شود؟

موارد دیگری وجود دارد که می تواند علامت های مشابه علامت‌های آلرژیک فصلی ایجاد کند  به عنوان مثال بسیاری از افراد زمانی که در معرض دودهای ناشی از آتش ‌سوزی قرار می‌گیرند و یا حتی در معرض کلر در استخرها قرار می‌ گیرند علامت‌ هایی مشابه بیماری آلرژیک فصلی ایجاد می ‌کند.  برای تشخیص دقیق این موضوع حتماً می ‌بایست با پزشک متخصص مشورت نمایید.

برای پاسخ دقیق‌تر به این سوال چند مورد دیگر را در ادامه با هم به صورت مختصر بررسی خواهیم کرد.

اولین موردی که می‌توان به آن اشاره کرد سبک زندگی است. در جوامع امروزی بسیاری از مردم دارای سبک زندگی خاصی هستند که دارای تحرک و فعالیت‌ های زیادی نبوده و متاسفانه یا خوشبختانه در حقیقت باید گفت اگر به دنبال رهایی از علائم بیماری‌های آلرژیک فصلی هستید حتماً باید تحرک خود را افزایش داده و به فعالیت ‌های ورزشی مناسب به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش مقاومت در مقابل نفوذ عوامل خارجی به بدن خود بپردازید. اگر فعالیت ورزشی نداشته باشید باید سبک زندگی خود را بهبود دهید و قطعا طبق گزارشات و تجربیات مختلف پزشکی فعالیت هایورزشی یکی از راه حل های بسیار مهم در این زمینه است.

 دومین موردی که می ‌توان به آن اشاره کرد علاقه مردم به حیوانات خانگی است.  داشتن حیوانات خانگی تماس با حیوانات و تماس با اندام آنها به شدت موجب افزایش حساسیت فصلی خواهد شد و این عامل یکی از عوامل افزایش علائم حساسیت ‌های فصلی است که باید به آن توجه کرد.

سومین موردی که می‌ توان به آن اشاره کرد نظافت و انجام عملیات گردگیری منزل و یا آپارتمان‌ های مورد سکونت شما می ‌باشد. نظافت مرتب دقیق منزل سبب می ‌شود که شما کمتر در معرض آسیب ‌های حساسیت فصلی قرار بگیرید. پس توجه به این نکته ضروری به نظر می ‌رسد که همواره به خصوص در فصل‌ ها و یا زمان ‌هایی که بیشتر درگیر علائم حساسیت فصلی می ‌باشید توجه به گردگیری و نظافت مکان زندگی خود را در اولویت قرار دهید.

یکی از عوامل اصلی و چهارمین موردی که می‌توانیم به آن اشاره کنیم استرس و واکنش ‌های بدن در مقابل شرایطی است که سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار می ‌دهد.  اگر در طول زندگی خود در مقابل بروز علائمی هستید که استرس شما را افزایش می ‌دهند حتماً باید سبک زندگی خود را عوض کرده  و یا تکنیک ‌های مقابله با زندگی آرام ‌تر را فرا بگیرید تا از بروز علائم شدید حساسیتی در بدن خود جلوگیری کنید و از علایم آزار دهنده رهایی یابید. یوگا و ورزش هایی که سبب افزایش تمرکز و کاهش استرس می شوند راه حل های دیگری هستند که می توانید از آنها برای غلبه بر استرس روزانه و یا استرس شغلی استفاده کنید. فعالیت‌ های ورزشی متفاوتی به این منظور طراحی شده ‌اند تا بتوانید زندگی آرام تری را برای خود فراهم کنید تا بتوان بر واکنش ‌های شدید سیستم ایمنی در شرایط مواجهه با بیماری آلرژی فصلی مقابله کنید.

در این مقاله سعی نمودیم به موضوع حساسیت فصلی یا آلرژی بپردازیم . امیدواریم این مطلب برای شما مفید باشد و با رای و نظر خود ما را یاری نمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *