سلامت بدن

حقایقی که راجع به مولتی ویتامین ها و مکمل های غذایی باید بدانید

با عنایت به اینکه مولتی ویتامین ‌ها و مکمل ‌های غذایی از اجزای مهم زندگی روزمره ما بوده و برای سلامت بدن نیز مهم و ضروری هستند در این مقاله مروری بر این موضوع خواهیم داشت و حقایقی درباره مولتی ویتامین را مورد بررسی قرار خواهیم داد. یک نکته مهم در ارتباط با مکمل ها و یتامین ها این است که اگر آنها را به صورت درست مصرف نکنید به جای مثمر ثمر بودن و تقویت سیستم بدنی شما حتی می‌توانند برای بدن شما مضر هم باشند. در حالت کلی در مواقعی که شما هم از این مواد معدنی و ریز مغذی های مفید در برنامه رژیم غذایی خود استفاده می کنید سیستم ایمنی و در حالت کلی بدن شما تقویت می شود. همانند هر نوع مکمل و داروی دیگری قبل از مصرف آن فرآورده باید اطلاعات و حقایق تغذیه ای در ارتباط با آن را مطالعه کرده باشیم. در ادامه این مقاله می‌خواهیم بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین ها و مکمل‌های غذایی را بررسی کنیم تا به صورت مفید تر از این نوشتار بهره ببرید.

حقایقی که راجع به مولتی ویتامین ها و مکمل های غذایی باید بدانید

عملکرد و تاثیر مولتی مینرال و ویتامین ها بر بدن چیست؟

مولتی ویتامین های مختلف به روش های مختلفی بر بدن تاثیر خود را می گذارند. به بیان دیگر مصرف برخی از مولتی ویتامین ها با ملاحظاتی همراه بوده و باید به آنها دقت کرد. تصور کنید برای مثال ممکن است نیاز باشد بدانید که چه ویتامین هایی را می توانید همراه با وعده های غذایی و یا میان وعده ها مورد استفاده قرار دهید.

اگر چه تحقیقات و توصیه های های پزشکی مختلف و متعددی به منظور پیشگیری از عوارض ناخواسته و یا جانبی مکمل ها در حالت کلی ارائه شده اما لازم است که بدانید اگر مکررا مولتی ویتامین یا مینرال ها را مصرف می کنید دانستن شواهد و قرائن علمی در ارتباط با بهترین زمان و یا زمان مناسب برای مصرف انواع ویتامین ها از جایگاه مهمی برخوردار خواهد بود. آنچه در این مرحله برای شما اهمیت خواهد داشت این است که اگر از آن دسته افرادی هستید که از مکمل های ویتامین و یا مینرال ها استفاده می کنید و علی الخصوص اینکه اگر دچار کمبود ویتامین های به خصوصی هستید نباید پیوستگی مصرف آن مکمل و یا مینرال را قطع کنید و در این خصوص حتما باید تحت نظارت پزشک نیز باشید.

نکته قابل توجه دیگر این است که به صورت یک قاعده کلی توصیه می شود که از مصرف همزمان چندین فرآورده مکمل و یا مولتی ویتامین خودداری کنید و حتی بهتر است که سعی کنید کمبود و یا فقر تغذیه ای بدنتان را عموما از طریق رژیم های غذایی تامین کنید و با مصرف مستمر و مناسب میوه ها و مرکبات این کمبود را جبران نمایید. اگر چه لازم است بدانید که که مصرف مکمل ها و ویتامین ها ممکن است به هر دلیلی ضرورت داشته باشد و شما باید بتوانید به راحتی این ترکیبات و ریز مغذی ها را در برنامه رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید.

 

ویتامین ها را بهتر است در چه زمانی مصرف کنید؟

در حالت کلی زمان بندی مصرف ویتامین و مکمل ها از یک برنامه زمانی مشخص پیروی نمیکند. در ادامه این مقاله در مورد ضرورت مصرف انواع ویتامین ها و ریز مغذی های مهم و همچنین بهترین زمان پیشنهادی برای مصرف آنها صحبت خواهیم کرد.

 

ویتامین سی و بهترین زمان مصرف آن

همانطور که می دانیم ویتامین سی در بدن شما نقش‌ عمده و حیاتی ایفا می کند و یکی از مهمترین ویتامین های شناخته شده در بدن است. از فواید این ویتامین می توان به بهبود و ارتقای سلامت سیستم ایمنی، بهبود عملکرد انتقال ‌دهنده ‌های سیستم عصبی و همچنین سنتز کلاژن اشاره کرد و همچنین می توان به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی این ویتامین را معرفی کرد. امروزه مکمل‌ های ویتامین  سی با نام های مختلفی معرفی می شوند که می توان به اسید آسکوربیک و یا با نوشتار ویتامین سی و یا حتی ویتامین ث هم به آن اشاره کرد و همانطور که گفته شد یکی از ضروری ترین و اساسی ترین ماده مغذی در بدن شما بوده و در شکل های مختلفی اعم از فرم کپسول، فرم قرص جوشان و فرم قرص جویدنی در بازار محصولات مکمل های دارویی وجود دارد.

 

ویتامین های محلول در آب و بهترین زمان مصرف آنها

همانطور که از اسم ویتامین محلول در آب مشخص می شود ویتامین های محلول در آب به خوبی در آب حل می شود و بنابراین لازم نیست که این دسته از ویتامین ها را با غذا مصرف کنیم تا جذب آنها صورت بگیرد.

یکی از توصیه های مهم و لازم این است که شما باید به طور مرتب و منظم انواعی از ویتامین های محلول در آب را مصرف کنید چرا که بر عکس ویتامین های محلول در چربی، ویتامین های محلول در آب به آسانی در بافت های بدن شما ذخیره نمی شوند و علاوه بر این ویتامین های محلول در آب اضافی نیز از طریق ادرار دفع خواهند شد.

از خانواده های ویتامین های محلول در آب می توان به خانواده هشت گروه ویتامین بی و بی 1 یا تیامین،  بی 2 و یا ریبوفلاوین، بی 3 و یا نیاسینبی 5 و یا اسید پانتوتنیک، بی 6 و یا پیریدوکسین، بی 7 و یا بیوتین، بی 9 و یا فولات و نهایتا بی 12 و یا کوبالامین می توان اشاره کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *