سلامت بدن

آیا ضد آفتاب بی خطر است؟

آیا ضد آفتاب بی خطر است؟

آیا ضد آفتاب بی خطر است؟ اگر از افرادی هستید که به پوست خود اهمیت می دهید حتما اهمیت استفاده از ضد آفتاب هم خبر دارید. اما اگر جز دسته افرادی هستید که استفاده از ضد آفتاب را ضروری نمی دانید این مطلب را مطالعه نمایید.

آیا ضد آفتاب بی خطر است؟

 

آیا ضد آفتاب بی خطر است؟

 

برخی نگرانند که استفاده مداوم از کرم های ضد آفتاب  ممکن است باعث به خطر انداختن سلامتی شود. استفاده کردن از کرم های ضد آفتاب و در زیر سایه قرار گرفتن باعث می شود که خطر ابتلا به سرطان پوست کاهش یابد. تمامی محصولات ضد آفتاب در رده دارو های بدون نسخه قرار می گیرند. ضد آفتاب باعث می شود که آسیب های کوتاه مدت و بلند مدت اشعه های خورشید به حداقل برسند. اینکه گفته می شود مواد موثر کرم های ضد آفتاب سمی هستند یا سلامت انسان را به خطر می اندازند هنوز ثابت نشده است. اما دقت کنید که در انتخاب بهترین کرم ضد آفتاب وسواس به خرج دهید تا یک محصول درست و مناسب را انتخاب کنید. طبق گفته متخصصان باید از استفاده از محصولاتی که حاوی مواد زیر می باشند خودداری نمود:

رتینیل پالمیتات: این ترکیب باعث افزاش سرعت رشد تومورها و ضایعات پوستی می شود.

اکسی بنزون: این ماده وارد جریان خون شده و یا واکنش های پوستی آلرژیک را تحریک می کند.

در عوض توصیه شده است که از محصولاتی استفاده گردد که حاوی دی اکسید تیتانیوم و یا اکسید روی باشند. اگر درمورد استفاده از برخی کرم های ضد آفتاب نگران هستید باید از کرم های ضد آفتابی استفاده کنید که حاوی مواد موثر فعال متفاوتی باشند. اگر کرم ضد آفتاب شما دارای SPF30 یا بالاتر است و در برابر آب نیز مقاوم می باشد از پوست در برابر نور خورشید می تواند محافظت نماید.

6 مکانی که هنگام استفاده از ضد آفتاب نادیده گرفته میشوند

در هنگام استفاده از ضد آفتاب بخش های زیر را فراموش نکنید:

1.گوش ها

استفاده از ضد آفتاب روی گوش ها به دلیل اینکه تاخوردگی دارد چندان ساده به نظر نمی رسد. اما این بخش در معرض خورشید است و نیاز به محافظت دارد حتی اگر روسری سرتان باشد. این امر به این دلیل است که گوش ها سومین ناحیه  شایعی هستند که دچار سرطان پوست می گردند. استفاده از ضد آفتاب را فقط در نرمه گوش انجام ندهید بلکه در کل گوش باید انجام داد و در پشت گوش جایی که خط فرو رفته گوش وجود دارد باید استفاده گردد. برای به حداقل رساندن خطر ابتلا به سرطان پوست از ضد آفتاب با SPF30 یا بالاتر استفاده کنید. می توانید از کلاه لبه پهن نیز استفاده کنید تا سایه بزرگی روی سرتان بیفتد.

گوش ها
2.پوست سر

افرادی که دارای موهای کم پشت هستند، نمی توانند به امید حفاظت توسط موها، از ضد آفتاب استفاده نکنند. این موضوع بیشتر برای آقایانی که موهای کم پشت دارند اهمیت دارد. به دلیل اینکه پوست سر بالاترین نقطه بدن می باشد بیشتر در خطر آفتاب سوختگی قرار دارد. برای اینکه از خطر ابتلا به سرطان پوست جلوگیری کنید باید به پوست سر و خط رویش مو نیز ضد آفتاب بزنید. سرطان پوست در پوست سر شایع نیست اما 2 تا 5 درصد از موارد ملانوما را تشکیل می دهد. برای راحتی می توان از ضد آفتاب هایی که نوع اسپری هستند استفاده نمود همچنین کلاه لبه دار نیز باید استفاه گردد.

3.پلک ها

پوست اطراف چشم بسیار نازک و حساس است و سرطان در این ناحیه از پوست ده درصد  از تمام موارد سرطان را در بر می گیرد. برای محافظت از این ناحیه استفاده از بالم لبی که SPF دارد مناسب است اما باید هر دو ساعت یک بار تجدید شود و یا اگر شنا می کنید یا عرق کرده اید یا به هر دلیل دیگری پاک شده است باید آن را فورا تجدید کنید. افراد زیادی وجود دارند که به دلیل اینکه پوست اطراف چشم حساس است از ضد آفتاب در این قسمت استفاده نمی کنند به همین دلیل برای جلوگیری از ایجاد حساسیت می توان از نوع مینرال استفاده کرد. برای کمک به حفاظت بیشتر از این ناحیه می توان از عینک آفتابی نیز استفاده نمود.
4.لب

شاید خیلی از افراد به محافظت از پوست لب در برابر آفتاب فکر نکنند. اما حقیقت این است که لب ها نیز در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند بنابراین باید از آن ها در مقابل نور خورشید محافظت کرد. برای حفاظت از لب، استفاده از بالم لب های SPF داری که دارای SPF30 یا بالاتر هستند مناسب است. اگر بالم لب ندارید می توانید از همان کرم ضد آفتاب استفاده نمایید. این قسمت را نیز باید هر دو ساعت یک بار تجدید کنید.

5.گردن و سینه

اگر به پوست صورت خود رسیدگی می کنید باید حتما به پوست گردن نیز توجه نمایید. تقریبا 20 درصد از ملانوما در ناحیه سر و گردن به وجود می آیند. گردن و بالای سینه نقاط حساسی می باشند که در معرض سرطان پوست قرار دارند بنابراین باید به آن ها ضد آفتاب بزنید. هر چند ممکن است نگران رنگی شدن لباس خود باشید اما باید این کار را برای سلامتی خود انجام دهید.

6.پاها

 

پاها

روی پا نیز چون در معرض نور خورشید قرار دارد باید مورد حفاظت قرار گیرد مگر اینکه کفش هایتان پای شما را کاملا بپوشاند. کف پا در برابر نور خورشید ایمن است زیرا لایه ای ضخیم از سلول های مرده سطح آن را پوشانده اند. اگر پاهای خود را در معرض نور خورشید قرار می دهید باید از ضد آفتاب در این ناحیه نیز استفاده کنید. 15 درصد از موارد ملانوما در کف پا و قوزک پا تشکیل می شوند.

سوالات متداول استفاده از ضد آفتاب

از چه ضد آفتابی استفاده کنم؟

کرم ضد آفتابی باید مورد استفاده قرار گیرد که بتواند از پوست در برابر طیف وسیعی از اشعه ماورابنفش محافظت کند. بهتر است SPF30 به بالا داشته باشد و در برابر آب دارای مقاومت باشد.

چه زمانی باید از ضد آفتاب استفاده کنم؟

در هر زمانی که از خانه خارج می شوید باید از ضد آفتاب استفاده کنید، حتی مواقعی که هوا ابری است. اشعه ماورا بنفش 80 درصد بیشتر نسبت به اشعه UV وارد پوست می شود. مکان هایی که دارای برف، ماسه و شن هستند باعث می شوند که نیاز پوست به ضد آفتاب بیشتر شود زیرا این موارد باعث انعکاس نورخورشید می شوند.

 

چه زمانی باید از ضد آفتاب استفاده کنم؟

چه مقدار ضد آفتاب باید استفاده کنم و چند بار باید آن را استفاده کنم؟

اکثر افراد بین 25 تا 50 درصد مقدار توصیه شده را استفاده می کنند. از کرم ضد آفتاب باید به اندازه کافی استفاده کرد و در تمام نقاطی  که توسط لباس پوشیده نمی شود، استفاده گردد. در قسمت هایی مانند گردن، گوش و دست ها نیز نباید فراموش شود. 15 دقیقه قبل از اینکه از منزل خارج شوید ضد آفتاب را روی پوست خشک و تمیز بزنید. روی لب ها نیز از ضد آفتاب یا بالم لب دارای SPF30 استفاده کنید. هر دو ساعت یک بار ضد آفتاب را تمدید کنید و بعد از شنا یا عرق کردن از ضد آفتاب استفاده کنید.

منابع مورد استفاده

 

https://mootanroo.com//

https://www.entekhab.ir/

https://banehgallery.com//

https://lafarrerr.com//

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *