سلامت بدن

شایع ترین مشکلات و بیماری های چشم + معرفی بهترین قطره های چشمی واشک مصنوعی

شایع ترین مشکلات و بیماری های چشم + معرفی بهترین قطره های چشمی واشک مصنوعی

اکثر افراد در یک دوره زمانی به انواع بیماری چشم دچار می شوند که بعضی از آن ها جزیی هستند و خود به خود از بین می روند و یا در خانه به راحتی از بین می روند. اما برخی دیگر از این مشکلات به مراقبت و درمان های پزشکی نیاز دارند. انواع مشکلات چشم دارای علائم متفاوتی می باشند. در این مطلب می توانید در مورد مشکلات چشمی مطالعه نمایید.

آناتومی چشم

 

آناتومی چشم

چشم از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که مشکل در هر کدام باعث ایجاد مشکل در عملکرد هر کدام از آن ها می گردد.

قرنیه: این یک لایه شفاف است که در جلوی چشم قرار دارد و به متمرکز شدن نور کمک می نماید.

مجرای اشک: روزنه های مجاری اشک در پرده های بالا و پایین در گوشه های داخلی در هر چشم قرار گرفته اند. اشک از پلک بالا، پلک پایین یا سطح چشم ترشح می گردد. اشک باعث می شود که قرنیه پاک و روان شود و از مجاری اشک تخلیه می شود.

عنبیه و مردمک چشم: عنبیه قسمت رنگی چشم است که مجموعه ای از عضلات است که در کنترل مردمک چشم نقش دارند. میزان نوری که از طریق مردمک وارد چشم می گردد از طریق عنبیه کنترل می شود.

عدسی و شبکیه: عدسی در پشت مردمک چشم قرار دارد که باعث می شود نور روی شبکیه که سلول های حساس به نور که پشت کره چشم هستند متمرکز شود. تصاویر توسط شبکیه به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شوند و سپس به عصب بینایی ارسال می شوند.

عصب باصره: دسته ای ضخیم از رشته های عصبی که به پشت چشم متصل هستند، عصب بینایی نامیده می شوند که اطلاعات بصری را از شبکیه به مغز منتقل می نمایند.

مشکلات و بیماری های چشم

نزدیک بینی (میوپیا)

یکی از مشکلات چشم نزدیک بینی است. نزدیک بینی باعث می شود که هر چیزی که در فاصله دور قرار دارد را تار ببینید. این مشکل از زبان پزشکان میوپی نامیده شده است. اگر یکی از عوامل زیر را داشته باشید نزدیک بینی دارید:

  • از فاصله نزدیک به مطالعه بپردازید.
  • اگر پدر یا مادر یا هر دو دچار این مشکل باشند.

نزدیک بینی باعث می شود که دیدن تخته سیاه یا تلویزیون و همچنین رانندگی مشکل شود. علائم این بیماری شامل دوبینی، خستگی و تاری دید می باشد. برای اصلاح آن می توان از لنز یا عینک استفاده نمود و یا عمل جراحی انجام داد.

 

نزدیک بینی (میوپیا)

دوربینی (هایپروپیا)

شایع ترین نوع عیب انکساری دوربینی می باشد که در این بیماری، در دیدن اشیایی که دور می باشند مشکلی ندارد بلکه اشیایی که نزدیک هستند را نمی تواند به طور واضح ببیند. لازم است یاد آوری کنیم که تمام انسان ها بایستی دوربین به دنیا بیایند تا به آرامی در حین مراحل رشد و افزایش طول قدامی خلفی چشم این مقدار دوربینی نیز از بین برود. این مقدار در حدود 2 تا 3 دیوپتر است. وقتی کره چشم رشد کرده و بزرگ شد مقدار دوربینی از بین می رود و چشم به حالت طبیعی برمی گردد. اما اگر بچه ای دوربین متولد شود در طی مراحل رشد چشم وی نزدیک بین می شود.

پیرچشمی

این مشکل زمانی رخ می دهد که توانایی چشمان خود را از دست دهید، و با وجود داشتن دید و بینایی خوب، برای دیدن اشیای نزدیک و نوشته های ریز به وضوح، دچار مشکل شوید. در نتیجه ممکن است بعد از سن 40 سالگی برای خواندن کتاب یا سایر موارد، آن ها را دور از چشم خود نگه دارید تا آسان تر آن ها را بخوانید. برای بهبود دید مطالعه در این مشکل بهتر است از لنزهای تماسی، عینک مطالعه، لیزیک، جراحی لیزر چشم و روش های دیگر استفاده شود.

 

پیرچشمی

آستیگماتیسم

این مشکل هنگامی رخ می دهد که حالت کروی عدسی چشم از بین برود و به شکل بیضوی دربیاید. در این حالت دو کانون خطی به جای یک کانون نقطه ای به وجود می آید که باعث می شود تصاویر به طور کامل روی شبکیه متمرکز نشوند و باعث به وجود آمدن مشکلات بینایی می شود. برای اینکه آستیگماتیسم  اصلاح شود، باید از عینک یا لنزهای تماسی یا جراحی استفاده گردد. آستیگماتیسم دارای علائمی مانند خستگی، تاری دید، سردرد و کوچک کردن چشم ها در هنگام دیدن می باشد.

گلوکوم یا آب سیاه

این بیماری دومین عامل اصلی نابینایی در جهان است که باعث آسیب رسیدن به عصب بینایی که  باعث انتقال اطلاعات بینایی به مغز است می شود. شایع ترین شکل آب سیاه در ابتدا بدون هیچ علائمی می باشد. در بیماری آب سیاه، فشار چشم بالا می رود و نقاط کوری در گوشه چشم گسترش پیدا می کند. این نقاط تا زمانی که عصب بینایی آسیب جدی نبینند ناشناخته می مانند. درمان این بیماری به شدت آن بستگی دارد و یکی از راه های درمانی آن استفاده از قطره های چشمی به طور روزانه می باشد. در مراحل حادتر نیز عمل جراحی توسط پزشک تجویز می شود. برای اینکه از این بیماری جلوگیری شود باید بعد از 40 سالگی هر فردی معاینه چشم خود را آغاز کند. اگر فردی در یک خانواده به این بیماری مبتلا باشد احتمال ابتلای دیگر اعضای خانواده نیز وجود خواهد داشت.

آب مروارید

چهارمین بیماری شایع در جهان آب مروارید می باشد. این بیماری زمانی اتفاق می افتد که یک توده مات یا شفاف در جلوی چشم شکل می گیرد. در این مشکل چشم به درستی کار می کند اما به دلیل اینکه یک جرم در مسیر بینایی نوری که قرار است به شبکیه برسد را می گیرد منجر به اختلال در بینایی می شود. بیشتر افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند در هر دو چشم این مشکل را دارند اما به طور همزمان اتفاق نمی افتد. برای اینکه آب مروارید از بین برود باید عمل جراحی انجام  شود. برای بیماری آب مروارید علائم کمی وجود دارد. این بیماری بیشتر در افراد مسن دیده می شود و بسیار آهسته بروز کرده و در صورت عدم درمان باعث نابینایی می شود. اما این نابینایی دائمی نیست و به راحتی می توان با جراحی آن را درمان کرد.

 

آب مروارید

خشکی چشم

اگر در چشم های خود همیشه احساس خارش و ناراحتی می کنید احتمالا  مشکلی وجود دارد. این مشکل شاید فقط به دلیل بد کار کردن مجراهای اشک باشد اما خشکی چشم می تواند نشانه ی آرتروز باشد.

منابع مورد استفاده

 

https://valeandarou.com/

https://www.tasnimnews.com

https://www.darukade.com/

https://namnak.com/

https://saremhospital.org/

https://drpourmazar.com/

https://daroshafa.razavi.ir/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *