سلامت بدن

آرنج بند طبی + انواع آرنج بند و کاربردهای هریک از آنها

آرنج بند طبی + انواع آرنج بند

درد و التهاب در آرنج باعث می شود که افراد نتوانند به خوبی فعالیت های روزمره خود را انجام دهند. استفاده از برخی وسیله های درمانی مانند آرنج بند می تواند در این زمینه به افراد کمک نماید. آرنج بند یک وسیله کمکی سودمند برای درمان و توانبخشی عارضه ها و آسیب های وارد شده به آرنج در ورزشکاران و همچنین افراد معمولی می باشد. این وسیله دارای انواع مختلفی می باشد که براساس کارایی خاص خود می توانند به بیمار کمک کنند.

اهمیت استفاده از آرنج بند

اهمیت استفاده از آرنج بند

آرنج قسمتی از دست است که محل عبور عروق و اعصاب زیادی می باشد به همین دلیل محافظت از این قسمت بسیار ضروری است و در صورت آسیب دیدن آن باعث وارد آمدن صدمات جبران ناپذیر به آرنج می شود. اگر به آرنج ضربه وارد شود و یا حتی انجام کارهای تکراری می تواند باعث آسیب رسیدن به این قسمت به صورت ناخواسته گردد به همین دلیل برای جلوگیری از آسیب های وارد شده و حفاظت از آن باید از آرنج بند استفاده نمود. این وسیله با داشتن قابلیت تنظیم فشار برای حمایت از مفصل آرنج طراحی شده است. این محصول باعث ایجاد تثبیت مفصل شده که باعث کاهش تکان های اضافی و درصد آسیب کمتر می شود و بدون اینکه برای مفصل محدودیت ایجاد کند باعث حفاظت از آن برای انجام کارهای روزمره و ورزش می شود. اگر آرنج دچار آسیب شود می توان از آرنج بند استفاده نمود تا با ایجاد و حفظ گرما، درد را تسکین دهد.

آرنج بند علاوه بر اینکه در طول انجام کارهای شخصی اجازه حرکت کامل به فرد را می دهد باعث ایجاد راحتی برای او نیز می شود و نوعی آرامش خاطر در طول انجام فعالیت های روزانه و ورزشی به فرد می شود. اگر تاندون دچار التهاب شود، آرنج دچار کشیدگی و رگ به رگ شدن شود و همچنین برای حمایت از عضلات ضعیف، برای دوران آسیب های خفیف ورزشی و بهبود گردش خون می توان از آرنج بند طبی استفاده نمود. بر روی آرنج بندها معمولا کش هایی تعبیه شده است که برای تنظیم فشار مناسب است که باعث حفظ حالت ارتجاعی در آرنج بند می شود و باعث ایجاد راحتی شده تا فشار اضافی به آن وارد نگردد.

موارد استفاده آرنج بند

موارد استفاده آرنج بند

  • در مواردی که آرنج دچار کشیدگی و رگ به رگ شدن می گردد.
  • استفاده از آرنج بند برای جلوگیری و درمان آسیب های خفیف ورزشی
  • برای تسکین درد و تورم هایی که از التهاب تاندونی یا بورسیت به وجود می آیند.
  • استفاده برای التهاب بورس اوله کرانون (التهاب آرنج)
  • قابل استفاده برای حمایت از ضعف کشیدگی آرنج
  • برای حفظ گرما و بهبود گردش خون در مفصل
  • استفاده برای هنگامی که به ضعف لیگامان های اطراف آرنج دچار شده اید.
  • قابل استفاده برای پیشگیری و  درمان التهاب استخوان برجسته ای که در پشت آرنج وجود دارد.
  • برای جلوگیری از وارد شدن ضربه به نقاط حساس آرنج وهمچنین پیشگیری از خونریزی و آسیب های احتمالی در بیماران هموفیلی و افرادی که مبتلا به اختلال اعصاب حسی در ناحیه آرنج هستند.
  • استفاده از آرنج بند برای جلوگیری از صدمه های اتفاقی مناسب است.

ویژگی های یک آرنج بند مناسب

 

  • دارای قابلیت فشرده سازی چند جهته آرنج باشد.
  • یک آرنج بند باید دارای قابلیت شستشو باشد.
  • آرنج بند در عین داشتن کیفیت بالا، باید سبک و راحت باشد.
  • دارای نوار قابل تنظیم برای وارد کردن مقدار فشار متفاوت به مفصل باشد.
  • برای پوست و سایر اعضای بدن حساسیت زا نباشد.
  • قابل استفاده در هر دو دست راست و چپ باشد.
  • در حین انجام کارهای شخصی برای آرنج احساس راحتی ایجاد نماید.
  • در هنگام انجام فعالیت های شخصی به حرکت کامل آرنج اجازه دهد و هیچ محدودیتی برای آن ایجاد نکنید.
  • برای اندازه فشار وارد شده به مفصل دارای نوار قابل تنظیم باشد.
  • برای آرنج عمل فشرده ساز را در چند جهت انجام دهد.
  • آرنج بند باید در سایزهای مختلف در دسترس باشد تا برای همه سنین و اشخاص با وزن های مختلف قابل استفاده باشد.

ویژگی های یک آرنج بند مناسب

 

انواع آرنج بند

برخی از انواع آرنج بند به شرح زیر می باشد:

 ورزشی

آرنج بند ورزشی وسیله ای می باشد که برای درمان و محافظت از افراد استفاده می شود و از آن در بسیاری از فعالیت های ورزشی استفاده می کنند تا از مصدومیت در ناحیه آرنج جلوگیری به عمل آید. در فعالیت هایی مانند پارکو، اسکیت و دوچرخه سواری که احتمال وارد شدن آسیب ها به ناحیه آرنج بیشتر می باشد استفاده از آرنج بند در این ناحیه توصیه می شود. آرنج بندهای ورزشی علاوه بر اینکه از عضلات  و رباط ها و استخوان آرنج محافظت می کند به آن ها در انجام حرکات ورزشی نیز کمک می کند. همچنین این آرنج بند ها به ورزشکاران در زمانی که دچار آسیب و مصدومیت می گردند کمک می کند تا به فعالیت های خود ادامه دهند.

کشی

در ساخت آرنج بند کشی از مواد کشی مناسبی استفاده می گردد؛ به همین دلیل این نوع آرنج بند یک وسیله مناسب برای گرم نگه داشتن آرنج و جلوگیری از حرکات اضافی آن می باشد. آرنج بند کشی تنظیم کننده ندارد اما باعث می شود که فشار مناسبی به عضلات دست وارد آید. باید گفت که این نوع آرنج بند برای استفاده روزانه مناسب می باشد. در بین انواع مختلف آرنج بند این نوع دارای طرفداران زیادی می باشد به این دلیل که در عین سادگی می توانند در وضعیت های مختلف امکان استفاده را فراهم کنند.

 

آرنج بند کشی

 فشرده کننده

آرنج بند فشرده کننده نیز یکی دیگر از انواع آرنج بند ها است که برای استفاده در هنگام دچار شدن به عارضه هایی مانند التهاب بورس و تاندون در آرنج گلف بازان و تنیس بازان مناسب می باشد؛ زیرا می توان باند بازو را برای فشرده نمودن تاندون های بازو نیز تنظیم کرد. عملکرد این آرنج به گونه ای است که بستن آن، باعث کاهش انتقال فشار به تاندون می شود و در نتیجه تسکین درد را در پی دارد. آرنج بند فشرده کننده همچنین آسیب هایی مانند تنش و کشش مکرر را درمان می کند. از جمله این تنش ها می توان به اپی کوندیلیت خارجی اشاره کرد که در اکثر مواقع در زمان انجام حرکات چرخشی ساده مانند چرخاندن دستگیره در رخ می دهد.  استفاده از این آرنج بند توصیه می گردد زیرا باعث حفاظت از ورزشکاران در برابر آسیب دیدگی یا آسیب دیدن بیشتر آرنج می شود.

منابع مورد استفاده

 

https://www.hiorthoped.com/%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%B2-%D9%88-%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D8%B3-%D9%85%D8%AE%D8%B5%D9%88%D8%B5-%D8%AA%D9%86%DB%8C%D8%B3-%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%88-%D8%AC%D9%87%D8%AA-%DA%A9%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%84-%D8%AF%D8%B1/

 

https://orped.ir/%D8%A2%D8%B1%D9%86%D8%AC-%D8%A8%D9%86%D8%AF-%D8%B7%D8%A8%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D9%87%D8%A8%D9%88%D8%AF-%D8%AD%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D8%8C-%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%D8%AF/

 

https://emalls.ir/Text/324855/

 

https://www.doctor-mohandes.com/products/product/819-tennis-elbow

 

https://biineh.com/product/1080-oppo/

 

https://medkadeh.com/product/elbow-sleeve-strong-compression-dr-e009/

 

https://www.doctor-mohandes.com/products/product/350-neoprene-elbow-support

 

https://www.otag.ir/%D8%A2%D8%B1%D9%86%D8%AC-%D8%A8%D9%86%D8%AF-%D9%88%D8%B1%D8%B2%D8%B4%DB%8C/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *