سلامت بدن

مو خوره چیست و راه های درمان آن+ معرفی بهترین شامپو های ضد موخوره

مو خوره چیست و راه های درمان آن+ معرفی بهترین شامپو های ضد موخوره

هنگامی که ما در مورد مشکلات مو صحبت می کنیم معمولا مشکلاتی مانند کم پشت شدن مو، ریزش و شکستن آن برایمان دردناک می باشد. اما برخی مشکلات نیز مانند موخوره یا تریکوپتیلوزیس که باعث شکاف در انتهای ساقه مو می شود، چشم پوشی می کنیم. این شکاف در صورت شدید شدن، ابتدا تا انتهای مو را در بر می گیرد. موخوره یکی از رایج ترین مشکلات مو است و بسیاری از ما نسبت به آن غافلیم اما اهمیت موخوره در این است که شکافتن و از بین رفتن ساقه مو می تواند آسیب های شدیدی به مو وارد کند.

مو خوره چیست؟

 

مو خوره چیست؟

یکی از مشکلات دردسرساز برای بسیاری از خانم ها موخوره می باشد. از دلایل اصلی این مشکل گرمای بیش از حد و رنگ موی دائم می باشد. موخوره زمانی ایجاد می شود که کوتیکول مو ضعیف و شکننده شود. موخوره به مرور با چند شاخه شدن انتهای مو شروع می شود و اگر درمان نشود به سمت ریشه مو می رود. موخوره در واقع به دلیل آسیب لایه پوشاننده مو که کوتیکول نام دارد رخ می دهد. هر چیزی که به کوتیکول آسیب برساند باعث ایجاد موخوره می گردد، مانند رنگ مو، مواد فر، مواد اکسیدان، تابش آفتاب، باد،  شامپوهای خشن و غیر استاندارد، گرمای شدید ناشی از سشوار و اتو مو. موخوره علاوه بر اینکه باعث از بین رفتن زیبایی مو می گردد، باعث ریزش مو و شوره سر نیز می شود. هنگامی که موها بسیار بلند می شوند به دلیل تماس طولانی مدت با مواد شوینده، مو آسیب دیده و دچار موخوره می شود. موخوره علاوه بر اینکه زیبایی مو را از بین می برد باعث ریزش مو و شوره نیز می گردد. حتی باعث تغییر رنگ مو نیز می شود، به طوریکه قسمتی که دچار موخوره شده است کمرنگ تر از سایر قسمت های مو است.

دلایل بروز موخوره چیست؟

برخی از عوامل ایجاد موخوره شامل موارد زیر می باشد:

برس زدن مداوم موها

شانه های پلاستیکی یا برس فلزی برای شانه زدن مو از دلایل اصلی بروز موخوره است. اگر موها به صورت محکم شانه زده شوند باعث آسیب رسیدن به مو و شکستن ساقه آن ها شده که در نهایت مو خوره ایجاد می گردد. شانه های پلاستیکی در موها الکتریسیته ساکن ایجاد می کنند و با این کار با ایجاد اصطکاک در موها، موخوره بروز می کند. برس های فلزی نیز با ضربه زدن به مو باعث ایجاد موخوره می گردند. شاید فکر کنید با شانه نزدن مو مشکل حل می شود اما اشتباه است، می توانید با جایگزین کردن شانه های پلاستیکی و فلزی با شانه های چوبی دندانه دار درشت این مشکل را حل کنید.

 

برس زدن مداوم موها

کشیدگی بیش از حد موها در زمان بستن یا بستن موها در یک حالت مشخص

یکی از دلایل دیگر ایجاد موخوره شیوه بستن مو در یک حالت همیشگی و بدون تنوع است. افرادی که موهای خود را به صورت گوجه ای یا دم اسبی می بندند زودتر از دیگران به موخوره دچار می شوند. زیرا این نوع بستن مو باعث شکستن مو می شود و باعث تسریع ایجاد موخوره می گردد. هر نوع از بستن مو که باعث کشیدگی می شود، ایجاد موخوره را تشدید می کند. از دیگر عوامل ایجاد موخوره بستن یا جمع کردن موی خیس می باشد.

سشوار کردن مداوم موها

افراد زیادی وجود دارند که بعد از حمام از باد داغ سشوار برای خشک کردن موهای خود استفاده می کنند. این روش باعث تسریع خشک شدن موها می شود اما به فولیکول های مو آسیب وارد می کند. در نتیجه اگر از سشوار به طور مداوم و طولانی استفاده کنید، موها رطوبت طبیعی خود را از دست می دهند و خشک می شوند که همین خشکی مو باعث ایجاد موخوره و خراب شدن حالت های مو می شود. به همین منظور استفاده از سشوار بهتر است به حداقل برسد، همچنین می توانید باد گرم را جایگزین باد داغ کنید و سشوار را در نزدیکی موهای خود نگیرید. سعی کنید با سشوار موهای خود را به طور کامل خشک نکنید.

 

سشوار کردن مداوم موها

اتوکشیدن موها

اتو کشیدن نیز مانند سشوار کردن باعث خشکی مو و موخوره می گردد البته آسیب اتو کشیدن از سشوار بیشتر است زیرا موها علاوه بر تحمل حرارت بالا به مدت طولانی کشیده هم می شوند، در نتیجه باعث آسیب دیدن و شکنندگی ساقه مو می شود. برخی از محلول ها به عنوان محافظ مو در برابر حرارت می باشند اما بهترین کار به حداقل رساندن این امر می باشد.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید و آلودگی‌های محیطی

اگر به مدت طولانی در معرض نور خورشید و گرد و غبار قرار بگیرید باعث آسیب رسیدن به موها می گردد. اشعه فرابنفش باعث زیان رسیدن به موها شده و عوارضی مانند موخوره را ایجاد می کند بنابراین هنگامی که کار می کنید یا در فضای باز شنا می کنید بهتر است موهای خود را با کلاه بپوشانید. علاوه بر این موادی هستند که به عنوان محافظ برای مو عمل می کنند  زیرا حاوی مواد ضد آفتاب هستند. گرد و غبار و آلودگی هوا نیز می تواند به موها آسیب برساند. پس اگر بر اساس نیاز شغلیتان باید همواره در برابر گرد و غبار یا آلودگی های دیگری از این قبیل قرار بگیرید می توانید با استفاده از این پوشش های محافظ از موهای خود محافت نمایید.

مش و رنگ کردن موها

رنگ های شیمیایی با عث آسیب رسیدن به ساقه مو و خشک شدن آن ها می گردند بنابراین برای ایجاد موخوره در مو شرایط مناسبی به وجود می آید و این شروع آسیب به موها می باشد. باید توجه کنید که دکلره کردن و مش آسیب های بیشتری به مو وارد می کنند بنابراین باید استفاده از رنگ های شیمیایی را به حداقل رساند تا کوتیکول های آسیب دیده بتوانند ترمیم شوند.

 

مش و رنگ کردن موها

موهای خود را درست شامپو نمی‌زنید

به جای اینکه موهای خود را از ریشه شامپو بزنید این کار را از بالا به پایین مو انجام دهید. برای ساقه مو از شامپوی بیشتری استفاده نکنید بلکه ابتدا شامپو را به کف سر بزنید بعد آن را ماساژ دهید تا کف به ساقه و انتهای مو برسد و نیازی به استفاده از شامپوی بیشتر نیست. موها در قسمت ریشه مو کثیف تر هستند و هر چه به سمت انتهای مو می رویم موها خشک تر می شوند. در بیشتر مواقع علت موخوره همین خشکی انتهای مو است. به همین دلیل استفاده از این روش از ایجاد خشکی در انتهای مو جلوگیری می کند. برای جلوگیری از خشکی مو می توان از سرم های آبرسان مو و مرطوب کننده استفاده کرد.

منابع مورد استفاده

https://beheshtclinic.com/

https://lafarrerr.com//

https://whcl.ir//

https://royanbeauty.com//

https://www.tehranbeautycenter.com/

https://atrisaclinic.com//

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *