بیماری‌ها

ویتامین های کشنده کرونا وکدام مکمل ها سبب بهبود و مقاومت بدن در برابر کرونا می شوند؟

ویتامین های کشنده کرونا وکدام مکمل ها سبب بهبود و مقاومت بدن در برابر کرونا می شوند؟

اخیرا ویروس کرونا بر روی زندگی تمامی مردم جهان تاثیر گذاشته است. ویروس های کرونا گروه بزرگی از ویروس ها می باشند که قادر به آلوده کردن حیوانات و انسان ها می باشند. این ویروس باعث بروز ناراحتی های تنفسی شده  که این ناراحتی ها می توانند به اندازه ذات الریه شدید و به اندازه سرماخوردگی خفیف باشند.

کرونا چیست؟

 

کرونا چیست؟

بیماری کرونا (کووید-19) یک بیماری مسری است که در اثر شیوع ویروس جدید کرونا گسترش پیدا کرده است. اکثر افرادی که به کرونا مبتلا می شوند دچار بیماری خفیف تنفسی می گردند و بدون نیاز به درمان ویژه بهبود پیدا می کنند. احتمال اینکه بیمار به صورت جدی در افراد مسن و افرادی که بیماری زمینه ای نظیر بیماری قلب و عروق، بیماری های تنفسی، دیابت و سرطان دارند بیشتر می باشد. بهترین راه برای جلوگیری و کند شدن روند سرایت به دست آوردن اطلاعات کافی درمورد ویروس کرونا، بیماری هایی که ایجاد می کند و نحوه سرایت می باشد. با شستن دست ها و یا استفاده از مواد ضد عفونی کننده که حاوی الکل هستند و دست نزدن به صورت می توان از خود و دیگران در برابر این ویروس محافظت کرد. ویروس کووید-19 از طریق قطرات بزاق یا ترشحات بینی فرد بیمار در هنگام عطسه کردن و سرفه منتقل می شوند بنابراین تمرین آداب تنفسی مثلا سرفه کردن در آرنج مهم می باشد.

میزان مسری بودن کرونا چقدر است؟

اخیرا برخی از کارشناسان ادعا کرده اند که سرایت پذیری کرونا در دنیا 10 برابر شده است و این افزایش به دلیل جهش آن از نوع D به نوع G می باشد. سرایت پذیری یا قدرت سرایت به معنی قابلیت انتقال از یک شخص به شخص دیگر است که یکی از ویژگی های اپیدمیولوژیک یا همه گیر شناسی هر بیماری واگیردار محسوب می شود.همچنین عفونت زایی به قابلیت ایجاد بیماری توسط عامل بیماری زا که در اینجا کرونا ویروس است گفته می شود. به دلیل اینکه موارد ناشناخته زیادی وجود دارد محاسبه دقیق افرادی که به این بیماری مبتلا شده اند دشوار است.

 

میزان مسری بودن کرونا چقدر است؟

اگر میزان انتقال پذیری یک بیماری از یک بیشتر باشد انتظار می رود که به بیش از یک نفر سرایت پیدا کند و بیماری در جامعه گسترش می یابد اما اگر کمتر از یک باشد بیماری در جامعه کاهش پیدا می کند. در یک گزارش آمده است که میزان سرایت کرونا در ایران در یک بازه دو ماهه 3.94 تا 5.14 متغییر بوده است. مطالعه دیگری نشان داد که میزان انتقال پذیری حدود 2 تا 8 برابر شده است. اما شواهد دیگری مبنی بر افزایش چشم گیر این عامل مشاهده نشده است. در زمان شروع افزایش عفونت زایی این ویروس در زمان شروع پاندمی نوع D این ویروس وجود داشت اما در حال حاضر مقالات بیان می کنند که نوع G این ویروس بیشتر از نوع D در حمعیت ها در حال انتقال می باشد. تحقیقات نشان داده اند که افرادی که به ویروس نوع G مبتلا می شوند مقادیر بیشتری از ویروس را پخش می کنند و تعداد بیشتری از افراد را آلوده می کنند.همچنین مقدار ویروسی که در بدن تولید می شود نوع G بیشتر از نوع D می باشد اما اینکه بیماری نوع G شدیدتر باشد هنوز اثبات نشده است.

در کل باید بگوییم که بیماری کووید 19 در هر زمان عددی متغییر و پویا است. نوع G این ویروس در حال غالب شدن در بسیاری از نقاط جهان است که آسان تر و سریع تر منتقل می شود.

کدام مکمل ها سبب بهبود و مقاومت بدن در برابر کرونا می شوند

 

کدام مکمل ها سبب بهبود و مقاومت بدن در برابر کرونا می شوند

برای بهبود قوای جسمی بیماران و اصلاح کمبودهای بدن بعد از بیماری، دریافت مکمل ها لازم است. استفاده از ویتامین هایی مانند E، D و … در افزایش و تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری ها از جمله ویروس کرونا موثر است. در صورت کمبود این ویتامین ها با دستور پزشک باید آن ها را مصرف نمود.

ویتامین D

بررسی ها نشان داده است که ویتامین D در کمک به سیستم ایمنی بدن در مبارزه با کووید-19 موثر می باشد. این به این دلیل است که ویتامین D به شدت روی پاسخ به عفونت تاثیر می گذارد. اگر غلظت سرمی D3 شخصی کمتر از 25 باشد شخص دچار کمبود ویتامین دی است و باید این وضعیت با مراجعه به پزشک اصلاح گردد. اگر سطح غلظت ویتامین D شخصی بین 20 تا 30 باشد با مصرف یک 50000IU در هر دو هفته می توان سطح ویتامین دی خود را حفظ نمود. اگر سطح ویتامین دی بیشتر از 30 باشد باید یک کپسول 50000IU به صورت ماهانه مصرف گردد.

ویتامین C

به بیمارانی که به کرونا مبتلا هستند توصیه می شود که منابع غذایی غنی از ویتامین C را مصرف کنند. اگر این ویتامین از منابع غذایی دریافت نشود توصیه می شود که مقدار یک گرم روزانه در ترکیب با ویتامین E به اندازه 1000 واحد بین المللی در تقویت سیستم ایمنی موثر است.

ویتامین E

ویتامین E نیز مانند ویتامین D یک آنتی اکسیدان قوی است و به بدن کمک می کند تا از عفونت ها جلوگیری شود. یکی از ریزمغذی هایی که در سیستم ایمنی بدن نقش دارد ویتامین E است. منابعی مانند فندق، بادام، بادام زمینی، تخمه آفتابگردان، کلم بروکلی و اسفناج  سرشار از ویتامین E هستند.  این ویتامین برای حدودا 200 واکنش بیوشیمیایی بدن لازم می باشد به همین دلیل است که برای عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن ضروری می باشد. درکنار ویتامین E مصرف غذاهایی که حاوی ویتامین B6 هستند مانند موز، سینه مرغ کم چرب، ماهی های آب سرد مانند تن ماهی، نخود و سیب زمینی پخته توصیه می شود. بعد از اینکه افراد مبتلا به کووید-19 بهبود یافتند اگر دچار ضعف بودند برای تقویت قوای جسمانی بهتر است به صورت روزانه قرص 100 میلی گرم را برای دو هفته مصرف کنند.

آهن

در برنامه غذایی بیماران باید دریافت مقادیر کافی آهن از منابع غذایی غنی از آن در نظر گرفته شود. همچنین در صورت وجود علائم کمبود آهن باید ارزیابی های بالینی و پاراکلینیکی انجام گیرد و بر اساس نتایج آن اقدامات درمانی مناسب صورت گیرد.

برخی دیگر از ویتامین های مفید شامل ویتامین A، ویتامین B6، ویتامین B12، روی یا زینک می باشد.

چگونه این ویتامین ها را تهیه نماییم؟

 

چگونه این ویتامین ها را تهیه نماییم؟

این ویتامین ها را می توان به راحتی از سایت دواسنتر به صورت آنلاین تهیه نمود. برای این کار ابتدا به سایت دواسنتر وارد شوید و نام مکمل مورد نظر را در قسمت سرچ وارد کنید تا لیست محصولات مربوطه نمایان شود. بعد از انتخاب محصول مورد نظر می توایند با پرداخت هزینه، آن را درب منزل خود به راحتی دریافت نمایید.

منابع مورد استفاده

 

https://www.chla.org

http://sph.tums.ac.ir

https://www.darmankade.com/

https://www.isna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *