بیماری‌ها

زگیل تناسلی چیست ؟ علایم و درمان

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی یکی از شایع ‌ترین عفونت‌ های مقاربتی است که روز به روز در حال گسترش است. تقریبا تمامی افرادی که از نظر جنسی فعالیت زیادی دارند در طول زندگی خود حداقل به یک نوع از انواع مختلف ویروس پاپیلومای انسانی یا اچ پی وی  مبتلا می شوند.

تمامی خانم ها و آقایانی که از منظر فعالیت های جنسی فعال هستند در معرض خطرات و عوارض اچ پی وی که زگیل تناسلی را هم در داخل گروه خود دارد، قرار دارند. این عفونت پاپیلومای انسانی در گروه خانم ها با ریسک ها و خطرات بیشتری همراه است و بعضی از انواع مختلف این نوع عفونت به سرطان سرویکس یا دهانه‌ی رحم ختم شده و عواقب نسبتا شدیدتری را به همراه دارد.

شاه کلید اصلی همراهی و به نوعی مدیریت کردن این عفونت مراقبت و درمان می باشد. در ادامه این مقاله بررسی می کنیم که زگیل‌های تناسلی در مردان و زنان در کدام نواحی ظاهر می‌شوند و چگونه باید در مواجهه با علایم مختلف عمل کنیم.

در مردان عموما این نواحی شامل موارد زیر است:

  • کیسه‌ی بیضه
  •  آلت تناسلی
  • ران و کشاله‌ی ران
  • اطراف و یا داخل مقعد

در خانم ها عموما این نواحی شامل موارد زیر خواهند بود:

  • دهانه‌ی رحم
  • خارج واژن یا مقعد
  • داخل مقعد و یا واژن

نکته مهمی که باید در ارتباط با این عفونت در نظر گرفت این است که در افرادی که با شخص آلوده به اچ پی وی رابطه‌ی جنسی به صورت دهانی داشته اند، این زگیل های تناسلی روی دهان زبان و حتی لب و یا گلو بروز پیدا می کنند و ظاهر می شوند.

نکته قابل ذکر دیگر این است که اگر این زگیل های تناسلی به صورت ظاهری بروز پیدا نکنند علایم این عفونت همراه شخص بوده و ممکن است خطرات جبران ناپذیری را برای وی ایجاد کند که در ادامه به چند مورد اشاره می کنیم:

  • ترشحات غیر طبیعی آلت تناسلی و یا از واژن
  • خونریزی با خارش و یا بدون خارش
  • سوزش
  • خارش

گونه های مختلف اچ پی وی کدامند؟

اولین نکته ای که باور اشتباهی در ارتباط با آن وجود دارد این است که عموما امروزه سی تا چهل گونه مختلف از عفونت اچ پی وی شناخته شده که این گروه تنها بر اندام تناسلی تأثیر گذار هستند و گروه کمی از این دسته تنها باعث ایجاد زگیل تناسلی می شوند و با علائم فوق بروز پیدا می کنند.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا یا سی دی سی برنامه واکسیناسیون اچ پی وی برای دختران و پسران با سن یازده و دوازده سال اکیدا توصیه می شود. طبق این قانون امکان تزریق در  سن نه سالگی نیز وجود دارد. به بیان دیگر در این قانون بهترین برای پسران و دختران تزریق و استفاده از واکسن قبل از شروع اولین تماس جنسی شان می باشد.

طبق آنچه گفته شد باید توجه داشته باشید که زگیل تناسلی در حقیقت یک گونه کم‌خطر عفونت اچ پی وی بوده و قابل ذکر است که این ویروس همیشه منجر به عارضه ای همانند زگیل تناسلی نخواهد شد و در واقع در عموم موارد ثبت شده این ویروس بدون ایجاد مشکل برای سلامتی با تقویت و مقابله سیستم ایمنی بدن به صورت تدریجی از بین خواهند رفت

روش های دارو درمانی شناخته شده اچ پی وی کدامند؟

یک سری از داروهایی که به صورت موضعی و مستقیم می توانند روی پوست شما تاثیر گذار بوده و به بهبود علایم بیماری کمک کند در ادامه مورد اشاره قرار گرفته اند.

سینکاتچینز

این کرم و یا پماد یک درمان موضعی برای درمان زگیل تناسلی از نوع خارجی و یا داخلی در اطراف مقعد استفاده می‌شود. مسلما همانند داروهای موضعی عوارض جانبی مختلفی مثل سوزش و خارش و درهای اغلب خفیف نتیجه استفاده از این نوع کرم ها می باشد که حتما باید با مشورت پزشک مورد استفاده قرار بگیرد.

 

ایمی‌کیمود

نتایج بررسی ها نشان می دهد که این کرم توانایی سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با زگیل تناسلی بهبود بخشیده و از این طریق به بهبود علائم کمک می‌کند. به مادامی که از کرم روی پوست خود استفاده می کنید باید حتما از برقراری ارتباط جنسی خودداری کنید چرا که به صورت ناخودآگاه قدرت تاثیر کاندوم کاهش پیدا کرده و یا حتی ممکن است در موارد خفیفی پوست شریک جنسی شما تحت تاثیر قرار گرفته و عوارض ناگواری به وجود بیاید. عوارض جانبی دیگری همانند بثورات پوستی، درد و یا قرمزی ممکن است در اثر استفاده از این نوع کرم ها همچنان اذیت کننده باشد.

پودوفیلین

پودوفیلین تجویز دارویی دیگری است که می‌تواند بافت های بوجود آمده از زگیل تناسلی را از بین ببرد. عموما پزشکان در مراحل مختلفی از این نوع دارویی بهره می برند و نتایج عملکرد موفقی را در بهبود علائم همانند تجویزهای دیگر دارویی نشان می دهد. نکته قابل تامل این است که نباید هرگز از مشتق دیگر این دارو یعنی پودوفیلوکس در قسمت های داخلی بدن استفاده کرد. از طرف دیگر شواهد نشان می دهد که استفاده از این تجویز دارویی در دوران بارداری شامل عوارض جانبی مختلف بوده و نباید استفاده شود. همانند داروهای ذکر شده در بالا عوارض جانبی متفاوتی همانند تحریک مختصر پوست و یا درد نیز حاصل شود.

 

باورهای صحیح در رابطه با اچ پی وی کدام است؟

هنوز درمان طب سنتی یا خانگی در مورد این ویروس برای خروج کامل از بدن توسعه داده نشده است.

بیماری زگیل تناسلی یا نوع مختصر اچ پی وی یکی از شایع ترین بیماری های جنسی در دنیا است.

ویروس اچ پی وی مسری بوده و از روش های مختلف در ارتباط جنسی اعم از طریق تماس پوستی و دیگر راه های ممکن منتقل می شود. لازم به ذکر است که ممکن است زگیل تناسلی بدون رابطه جنسی نیز منتقل شده و شخص دیگری را آلوده کند.

روش های مختلف درمان به شیوه کنترلی در ارتباط با بیماری زگیل های تناسلی وجود دارند اما هیچ تضمینی وجود ندارد که این بیماری کاملا مهار شود و احتمال عود مجدد زگیل ها در آینده به شدت محتمل است.

استفاده از کاندوم سبب جلوگیری کامل از انتقال ویروس اچ پی وی در مدت زمان ارتباط جنسی نمی شود، روش محافظتی مناسب خواهد بود اما تضمین 100% وجود نخواهد داشت.

عموما زگیل تناسلی در نواحی مرطوبی همانند ناحیه تناسلی در بدن انسان رشد می کند.

 

آیا درمان زگیل تناسلی امکان پذیر است؟

اگرچه زگیل‌ های تناسلی بعد از مدتی خود به خود در برخی انواع بدون درمان از بین می روند اما این ویروس به صورت کامل در بدن باقی مانده است و امکان دارد در هر لحظه مجددا عود کند و مجددا با بروز زائده‌های گوشتی زگیل مانند بزرگ، متوسط و کوچک روی نواحی مورد اشاره شوند. افرادی که درگیر ویروس زگیل تناسلی هستند باید از مکانیزم های دقیق استفاده کنند تا ویروس را کنترل کرده و همچنین از انتقال این ویروس به دیگران نیز مطمئن شوند. در ادامه چند نمونه از روش های پزشکی دیگر که امروزه مورد استفاده هستند تا علائم ظاهری این بیماری را از بین ببرند بررسی می کنیم:

 

استفاده از لیزر درمانی

روش لیزر زگیل های تناسلی یک نوع از روش های درمان سرپایی می باشد و علیرغم وجود هزینه بالا نتایج شگفت آور و خوبی را به همراه دارد. این درمان نیاز به بررسی نداشته و دوران نقاهت بسیار کوتاهی دارد و جزو روش های پر مخاطب قرار دارد. 

استفاده از روش جراحی

یکی دیگر از روش‌های مرسوم از بین بردن زگیل‌های تناسلی بوجود آمده بر روی سطح پوست جراحی توسط پزشک برای از بین بردن و برش قسمت های زائده ای گوشتی است. بعد از برش های لازم بخیه زدن توسط پزشک انجام شده و فرد به زندگی عادی باز خواهد گشت.

 

استفاده از روش فریز کردن

 کرایوتراپی یا به اصطلاح فریز کردن زگیل‌ روش دیگری از میان روش‌های درمانی این نوع از بیماری است. نتایج تحقیقات نشان می دهد که عموم افرادی که از این روش استفاده می کنند به صورت کامل درمان شده و تنها بخش کوچکی از افراد مجددا دارای عود علائم شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *