سلامت بدن

چرا استفاده از کرم ضد آفتاب ضروری است؟

تصور کنید که اگر بدون محافظت مناسب از پوست صورت خود و در مدت زیادی زیر نور آفتاب قرار بگیرید اولین تغییر چگونه در پوست شما رخ خواهد داد؟ قطعا شما ابتدا شاهد تغییرات رنگی در سطح پوست صورت و یا قسمت های متاثر از نور خورشید خواهید بود. این تغییرات رنگی ممکن است تغییراتی به رنگ قرمز و یا عموما تیره حتی در شرایط بحرانی تر تغییراتی با افزایش کک و مک ها در سطح پوست همراه شود. اگر به صورت علمی تر به ماجرا نگاهی بیندازیم این واکنش دفاعی پوست و صد البته به عنوان نخستین سد دفاعی از بدن ما در برابر تشعشعات مضر نور خورشید می باشد. در طول قرار گیری و تماس پوست شما با نورهای مضر ملانین ها به صورت انبوه تولید شده و از نفوذ اشعه های مضر به عمق پوست بدن ما جلوگیری کرده و بدین ترتیب عملکرد محافظتی پوست شکل می گیرد که عوارض آن همان تغییرات رنگی خواهد بود.

با اشعه های مضر خورشید بیشتر آشنا شویم

اشعه‌های مضری که با پوست ما در زیر آفتاب در تماس هستند شدت نفوذ گسترده ای دارند. به بیان بهتر به راحتی می‌توانند پوست بدن شما را بسوزانند. از طرف دیگر پرتوهای فرابنفش یا یو وی  به دلیل برخورداری از طول موج های کوتاه با فرکانس بالا بسیار پر انرژی بوده و مستقیما زمانی که در تماس با پوست شما قرار می گیرند ابتدا با تخریب دی ان ای هادر  سلول های پوستی منجر به ایجاد یک نوع از جهش های ژنتیکی شده و در به مرور در نهایت منجر به ابتلا به انواع مختلفی از سرطان های پوست می شود. علاوه بر آنچه گفته شد این دسته از پرتوها می‌توانند باعث ایجاد پیری زودرس شده و علاوه بر تغییرات هورمونی و رنگی عوارض ناخواسته دیگری را نیز ایجاد کنند.

با اس پی اف آشنا شویم

فاکتور محافظتی در برابر پرتوها و نورهای مضر خورشیدی که اس پی اف نامیده می شود یک مشخصه برای تعیین این موضوع است که یک کرم ضد آفتاب به چه میزانی از پوست شما در برابر اشعه یو وی و اصطلاحا نور مضر خورشید محافظت کرده و از ایجاد اثرات ناخواسته آن جلوگیری می کند. همانطور که گفته شده برخوردهای طولانی مدت و تماس داشتن طولانی با نور مستقیم خورشید سبب تیرگی پوست، ایجاد عارضه آفتاب سوختگی و حتی آسیب های شدید به پوست می شود عاقبتش ابتلا به ایجاد طیف مختلفی از سرطان های پوست می گردد.

با توسعه شرکت ها و جوامع مختلف امروزه شاهد عرضه مختلفی از انواع کرم های ضد افتاب در برندها و مدل های متنوع و مختلفی هستیم که با روش ها و متریال های مختلف ساخته شده و به مشتریان عرضه می شود. در بخش های بعدی این مقاله یک نوع از دسته بندی های موجودی که برای یک کرم ضد افتاب متصور هستیم را به شما معرفی می کنیم تا در زمان انتخاب و خرید کرم های ضد آفتاب بهترین و مناسب ترین عملکرد را داشته باشید.

توجه به یک نکته دیگر نیز ضروری به نظر می رسد که در خرید بهترین کرم ضد آفتاب موجود در بازار به هر میزان شاخص اس پی اف محصول بالاتر باشد میزان و مقدار محافظت کردن کرم ضد آفتاب پس از قرار گیری بر روی پوست در برابر اشعه های مضر خورشید بیشتر خواهد بود. می توانیم بگوییم که کرم ضدآفتاب یک محصول موضعی می باشد که یک راهکار حفاظتی از پوست در برابر اشعه یو وی و یا ماوراء بنفش خورشید و همچنین عوامل محرک بیرونی می باشد.

در تنوع گسترده بازار و توسعه این دسته از محصولات آرایشی و بهداشتی کرم های ضد افتاب به انواع و گروه های مختلفی دسته بندی می شود که هر دسته و گروه از آن ها برای برطرف کردن نوع مشخصی از نیاز مشتریان کاربرد دارد. در ادامه برخی از این دسته ها را مرور می کنیم:

فیزیکی، مینرال یا معدنی

شیمیایی و یا طبیعی بودن

رنگی و یا بی رنگ بودن

ضد چروک و یا ضد لک

آبرسان بودن و یا نبودن

مخصوص کودکان

با توجه به شرایط و مدل پوست و فاکتورهای مورد نظرتان می توانید از محصولات هریک از دسته ها استفاده کنید.

میزان مصرف کرم ضد آفتاب چقدر خواهد بود؟

یک نکته ای که عموم مشتریان و مصرف کنندگان کرم های ضد آفتاب پاسخ درست آن را نمی دانند میزان مصرف کرم ضد آفتاب برای هر بار مصرف می باشد که در واقع باید گفت به میزان حدود سه بند انگشت کرم را باید به گونه ای مصرف کرد که بتوانید کل صورت را بپوشانید.

نکته دوم این است که باید در نظر داشته باشید که حدود 15 الی 30 دقیقه قبل از خارج شدن از منزل ویا محل کار و به بیان بهتر در معرض قرار گیری در مقابل نور خورشید می بایست از کرم ضد آفتاب به نحو صحیح استفاده کنیم.

تجدید کردن کرم ضد آفتاب بر روی پوست نکته دیگری است که باید به آن به دقت توجه کرد و آن را در نظر گرفت چرا که عموما بعد از دو تا چهار ساعت کرم ضد آفتابی که بر روی پوست خود استفاده کرده اید دیگر استفاده ای ندارد و عملا برای محافظت از پوست شما در برابر نور خورشید مناسب نیست و برای تجدید آن نیز نیاز است که در بازه های گفته شده مجددا کرم ضد آفتاب خود را تجدید کرده و حتی توصیه بیشتری می شود که قبل از هر بار استفاده برای تجدید کرم ضد آفتاب بر روی پوست صورت، صورت خود را با آب یا میسلار واتر کامل پاک کرده و سپس مجددا از کرم ضد آفتاب بر روی پوست خود استفاده نمائید.

من پوستم خشک است آیا به کرم ضد آفتاب نیاز دارم؟

برخی از انواع پوست های ما به خاطر نداشتن میزان رطوبت مناسب دچار خشکی پوست و به تبع آن چین و چروک های مختلفی می‌شوند. در اینجا باید به شما مشتریان عزیز عرض کنیم که تنها راه حل فوری برای شما استفاده از یک آب رسان است تا اندکی از مشکلات شما را کاهش دهد.

در واقع اگر به دنبال محصول مناسب و خوبی در زمینه ضد افتاب ها هستید، ترکیب کرم ضدآفتاب و یک کرم آب رسان پیشنهاد مناسبی است که از یک سو رطوبت پوست شما را تامین کرده و از سوی دیگر از خشکی پوست جلوگیری کرده و در نهایت سبب پیشگیری از عوارض ناخواسته مختلف بر روی پوست شما پس از قرار گیری در مقابل نور خورشید خواهد شد.

در ادامه به بررسی چند سوال و ارائه یک سری پاسخ کوتاه در ارتباط با کرم های ضد آفتاب موجود در بازار ایران خواهیم پرداخت:

ترکیبات موجود در کرم های ضد افتاب با خاصیت ضد لک چیست؟

اگر بخواهیم مختصر بگوییم ویتامین سی و رزورسینول و هیدروکینون از عموم ترکیبات اساسی یک کرم ضد آفتاب با خاصیت ضد لک می باشد.

بهترین کرم ضد آفتاب با خاصیت روشن کنندگی پوست چیست؟

ژیل بوته و نیوا یا سی گل و سان سیف و برندهای دیگری همچون بایودرما  از شناخته شده ترین کرم های ضد آفتاب‌ با خاصیت روشن کنندگی پوست می باشند.

پر فروش ترین کرم های ضد آفتاب در بازار ایران حدودا در چه بازه قیمتی هستند؟

با توجه به ایرانی یا خارجی بودن کرم ضد آفتاب، قیمت ها از حدود 200 هزار تومان شروع شده و شما ناچارید برای کرم های ضد آفتاب خارجی هزینه بیشتری نیز انجام دهید.

لیستی از برند های کرم ضد آفتاب در بازار ایران وجود دارد؟

دکتر ژیلا، سولارساینس، لافارر، سینره، درمالیفت را می توان از برندهای مشخص و قوی در بازار ایران دانست.

یکی از بهترین کرم های ضد آفتاب رنگی در بازار ایران کدام است؟

بدون شک لافارر را می توان یکی از  بهترین کرم های ضد آفتاب رنگی ایرانی دانست که هم اکنون در سه طیف مختلف رنگی روشن، برنز و متوسط دانست و از همه مهمتر به ‌خاطر دارا بودن ویژگی ضد لک از ایجاد لک‌های پوستی نیز جلوگیری می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *