سلامت بدن

پوست انسان تا چه بازه سنی کلاژن تولید می کند؟

بعد از سن بیست سالگی معمولا ایجاد کلاژن در پوست انسان نسبت به سن قبل از این کاهش می یابد. این روند از سن سی سالگی به بعد مجددا سرعت پیدا می کند. تولید کلاژن در سنین بالاتر همچنان می‌تواند در بدن انسان انجام شود اما سرعت تحریک و تولید آن بسیار پایین است. هرچه سن افزایش پیدا می کند کلاژن‌سازی کمتری در بدن انجام می‌گیرد. نکته قابل توجه این است که با قرار گرفتن بیش از حد شما در معرض نور خورشید و همچنین عدم رسیدگی به پوستتان و یا عادات نادرست غذایی همه چیز بهم خواهد ریخت.

 

روش های طبیعی افزایش تحریک و تولید کلاژن

کلاژن ها به صورت موضعی و حتی کلاژن ها به صورت خوراکی می توانند به صورت روزانه مورد استفاده قرار بگیرند و حتی در طول روز نیز استفاده از آنها سبب ایجاد مشکل نخواهد شد چرا که نور آفتاب حساسیتی در این ارتباط ایجاد نمی کند.

 

برای افزایش طبیعی میزان تولید کلاژن ها در پوست، روش های مختلفی وجود دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم:

الف)  استفاده از مواد غذایی محرک ایجاد کلاژن

همانطور که در قبل گفته شد مواد غذایی حاوی ویتامین سی و سیستین، پروتئین و آرژنین می‌توانند به افزایش سطح تولید کلاژن در بدن کمک کنند. نمونه ای از این مواد شامل فلفل قرمز، سبزیجات سبز تاریک، گوجه فرنگی، مرکبات و دانه‌های کامل را شامل می شود.

ب)  مصرف مکمل‌ غذایی محرک ایجاد کلاژن

 استفاده از مکمل‌های غذایی شامل مواد مغذی و ریز مغذی برای تولید و تحریک افزایش کلاژن مانند ویتامین سی و آمینو اسیدها و کو – آنزیم کیوتن به تقویت و تحریک تولید کلاژن کمک می کند. لازم است به این نکته توجه کنید که قبل از مصرف مکمل‌ غذایی مشاوره با پزشک و متخصص تغذیه مناسب ضروری به نظر می رسد.

ج) استفاده از ماساژ صورت

در روش ماساژ صورت افزایش جریان خون و نهایتا تحریک تولید کلاژن را شاهد خواهیم بود. شما باید روغن‌ های طبیعی مختلف مانند روغن نارگیل و یا روغن زیتون برای انجام ماساژ استفاده کنید و با حرکات نرم، دورانی و مداوم پوست صورت خود را ماساژ دهید تا بهترین نتیجه حاصل شود.

مصرف قرص کلاژن چه عوارضی دارد؟

می دانیم که هر مکمل و فرآورده اینچنینی مزایا و معایبی دارد. در این نوشتار از یک سو به فواید کلاژن و از سوی دیگر از معایب آن نکات مفیدی را ذکر کردیم. کلاژن سازی و تحریک ساخت کلاژن برای پوست ما استخوان ما و دیگر بافت‌های پیوندی بدن کاربردهای فراوانی دارد. در صورتی که از قرص و کپسول تحریک و تولید کلاژن استفاده می کنید بدانید که ممکن است عوارض ناخواسته ای مثل سرگیجه و یا حتی بوی بد دهان نیز برای شما به وجود بیاد و لازم است که طبق اصول و مشورت با پزشک متخصص از این موارد آگاه شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *