زیبایی

پنکک و راهنمای خرید آن و معرفی انواع پنکک های آرایشی

پنکک صورت چیست

پنکک صورت چیست؟

پنکک نوعی لوازم آرایشی است که برای یکنواخت کردن سطح پوست و پوشاندن لک های صورت به کار می رود و در دسته کرم پودر قرار می گیرد.  بافت پنکک به صورت یک ماده خشک و فشرده است و حالت پودری دارد. ساختار پنکیک ها شامل ترکیبات رنگدانه پودری مانند اکسید آهن و تالک در پایه استئارات تری اتانول آمین (صابون)، آب  و لانولین می باشد. پس می توان گفت پنکک یک کرم پودر دهیدراته با آب کم می باشد. پنکک به سبب ساختار پودری خود برای پوست چرب مناسب می باشد زیرا رطوبت و چربی اضافی پوست را جذب می کند. از پنکک معمولا بر روی مرطوب کننده یا کرم پودر استفاده می شود و علاوه بر اینکه باعث تثبیت آرایش می شود، حالت براق و چربی اضافی روی صورت را نیز از بین می برد.

انواع پنکک های آرایشی

پنکیک های آرایشی در انواع مختلفی تولید می شوند و دارای قدرت پوشانندگی متفاوت و مناسب برای انواع پوست مختلف می باشند. البته قدرت پوشانندگی به کیفیت و برند پنکیک نیز بستگی دارد. پنکیک ها در سه دسته تولید می شوند:

  • پنکیک مناسب پوست خشک
  • پنکیک مناسب پوست معمولی
  • پنکیک مناسب پوست چرب

افرادی که پوست خشک دارند باید از مرطوب کننده زیر پنکیک استفاده نمایند. اگر دارای پوست چرب هستید بهتر است برای آرایش خود از پنکیک استفاده نمایید زیرا باعث جذب چربی و رطوبت پوست می شود و زیبایی بهتری روی پوستتان دارد.

کاربرد پنکک

کاربرد پنکک

کاربرد پنکک

پنکک علاوه بر اینکه دارای خاصیت پوشانندگی پوست و رفع نواقص است کاربردهای دیگری نیز دارد که در این قسمت آن ها را بیان می کنیم.

 

ضدآفتاب: برخی ازپنکک ها دارای spf می باشند که می توانند به عنوان ضد آفتاب برای افرادی که به سلامت پوست اهمیت می دهند مورد استفاده قرار گیرند.

 

مات کردن رژلب: زمانی که از رژلب براق استفاده می نمایید می توانید از طریق پودر پنکک درخشندگی رژلب را بگیرید تا رژلبتان ظاهری مات داشته باشد.

 

زیرسازی آرایش: برای زیرسازی آرایش می توان از پنکک استفاده نمود. برای زیر سازی آرایش از طریق پنکک ابتدا پد آرایشی را مرطوب کرده و بعد از اینکه پد را به پنکک آرایشی آغشته نمودید آن را بر روی پوست صورت بزنید و کار زیرسازی آرایش را شروع کنید.

 

پرپشت شدن مژه ها: اگر می خواهید که مژه های پر پشتی داشته باشید می توانید از پنکک کمک بگیرید. برای این کار یک برس ریمل را به مقداری پودر پنکک آغشته کنید و روی مژه های خود بکشید. بعد از این کار می توانید دو تا سه لایه ریمل بزنید.

رنگبندی

برای انتخاب بهترین پنکک باید رنگ پوست خود را در نظر بگیرید. رنگ مناسب پنکک برای پوست نزدیکترین رنگ به آن می باشد، زیرا با این کار باعث می شود که پوستی غیر طبیعی را ایجاد نکند. برای انتخاب رنگ پنکک مناسب پوست می توانید از راهنمای زیر کمک بگیرید.

 

رنگبندی پنکک مناسب پوست روشن: افرادی که دارای پوست روشن هستند، پودرهای فشرده در طیف رنگ صورتی پیشنهاد می شود که یک یا دو درجه از رنگ طبیعی پوستشان روشن تر یا تیره تر باشد.

 

رنگبندی پنکک مناسب پوست رنگ پریده: این افراد باید طیف رنگ زرد را انتخاب کنند تا از خاکستری شدن پوست جلوگیری کند. این رنگ حالتی طبیعی تر را به چهره می بخشد.

 

رنگبندی پنکک مناسب پوست برنزه: افراد با پوست برنزه باید از رنگ های طیف مسی استفاده نمایند زیرا علاوه بر اینکه جلوی تیره تر شدن بیش از حد پوست را می گیرند، پوشش دهی بالایی نیز دارند.

انواع پنکک

انواع پنکک

رنگبندی پنکک مناسب پوست معمولی: افراد با رنگ پوست معمولی  برای اینکه بیش از حد تیره نشود بایداز رنگ های بادامی یا قهوه ای روشن استفاده نمایند.

 

رنگبندی پنکک مناسب با پوست تیره: افرادی که دارای پوست تیره می باشد باید در انتخاب رنگ پنکک دقت نمایند زیرا انتخاب اشتباه ممکن است پوست را خاکستری یا گچی نشان دهد. اگر ته رنگ خاکستری در رنگ پوستتان دارید باید پنکک تیره خریداری نمایید تا آن را خنثی نماید. همچنین رنگ مسی نیز باعث شادابی بخشیدن به پوست می گردد.

بافت پنکک در انتخاب آن

برای انتخاب پنکک باید به بافت آن نیز توجه نمود. باید پنککی را انتخاب کنید که دارای بافت نرم و ابریشمی باشد. از دیگر ویژگی های پنکک این است که  میزان رطوبت و چربی کنترل شده ای داشته باشد. پنککی که دارای بافت نرم و ابریشمی نباشد و رطوبت و چربی موردنیاز پوست را نداشته باشد باعث می شود که پوست آسیب ببیند و  جوش و لک بزند. باید توجه داشته باشید که اگر آرایش مات انجام می دهید باید پنکک مات مناسب آن را انتخاب نمایید.

انتخاب با توجه به نوع پوست

پنکک مناسب پوست چرب

پنکک به دلیل بافتی که دارد برای پوست چرب مناسب است. پوست چرب به دلیل ترشح چربی زیاد باعث براق شدن پوست می گردد و این باعث آزار شخص می گردد. پنکک با ساختار پودری خود می تواند چربی را کنترل و از براقیت آن جلوگیری کند و یک حالت مات و طبیعی را به پوست ببخشد. افرادای که دارای پوست چرب هستند بهتر است از پنکک هیدرا (پنکک خشک) استفاده نمایند زیرا ریزش آرایش را کاهش داده و از درخشندگی آن جلوگیری می نمایند.

پنکک مناسب پوست خشک

در استفاده از پنکک برای پوست خشک باید پوست را ابتدا مرطوب نمایید. زیرا پنکک دارای ساختار پودری است که باعث جذب رطوبت و چربی پوست می گردد و همین باعث خشک شدن و پوسته پوسته شدن  پوست می گردد. بنابراین باید قبل از استفاده از پنکک مرطوب کننده بزنید و چند دقیقه منتظر بمانید تا جذب شود و سپس از پنکک استفاده نمایید. همچنین پنکک های مرطوب کننده  و آبرسان مانند پنکک سوپرا (پنکک چرب) نیز برای طراوت بخشیدن به پوست خشک مناسب اند.

پنکک مناسب پوست حساس

اگر دارای پوست حساس هستید باید پنککی را انتخاب نمایید که دارای ویژگی هایی مانند زیر باشد:

غیر جوش زا باشد، ضد آب، ضد حساسیت، مناسب استفاده روزانه باشد.  همچنین بتواند پوشش دهی مناسب برای پوست حساس را ایجاد نماید.

پنکک مناسب پوست نرمال

یک پنکک طبیعی حاوی مواد معدنی و کانی مانند کائولین، میکا، ویتامینه ها و پودر تالک  که برای پوست مفید می باشند است.  این مواد برای تغذیه پوست مفید هستند و ویتامین های مورد نیاز پوست را تامین می کنند که از ایجاد چین و چروک و پیری زودرس پوست جلوگیری می نمایند.

انتخاب با توجه به قدرت پوشانندگی پنکک

لوازم آرایشی

پوشانندگی پنکک

یکی دیگر از نکات هنگام خرید پنکک این است که باید آن را تست نمایید تا از میزان پوشش دهی آن مطمئن شوید. پنکک با کیفیت باید پوست را کاملا پوشش دهد و دارای ماندگاری و دوام بالایی باشد. به پوششی که پنکک ایجاد می کند  کاملا توجه کنید زیرا پنکک خوب باید دارای پوشش صاف و یکدست باشد. پنکک هایی که رطوبت کافی را ندارند دوام زیادی ندارند و زودریخته و آرایش را به هم می ریزند. پنکک هایی که دارای قیمت ارزان می باشند دارای پوشش دهی خوبی نمی باشند.

طرز استفاده

  1. برای استفاده از پنکیک ابتدا باید صورت خود را تمیز نمایید. می توانید برای پاکسازی از یک میسلار واتر استفاده نمایید.
  2. سپس موهای خود را به طور کامل جمع نمایید تا حین آرایش مزاحم کارتان نشود. اگر دارای پوست خشکی هستید باید بعد از شستشو، پوست صورت خود را مرطوب نمایید. از یک مرطوب کننده استفاده نمایید و پوست صورت خود را با آن ماساژ دهید. چند دقیقه صبر کنید و به پوست خود استراحت دهید تا کاملا جذب شود.
  3. پد پنکیک را کمی مرطوب نمایید (نه خیس نه خشک). بافت پنکیک خشک و سفت می باشد و با رطوبت داشتن پد راحت تر جذب پد می شود. سپس اگر می خواهید پوشش یکنواخت و منظم داشته باشید نباید پد دارای آب زیاد باشد.
  4. حال پد را به آرامی در پنکیک بفشارید. سعی کنید فشار دستتان خیلی زیاد نباشد زیرا باعث ماسیدگی روی پوست می گردد. سپس با استفاده از پد آن را روی سطح پوست خود پخش کنید تا یک جا جمع نشود. توجه کنید که در هر نوبت پنکیک زدن باید مقدار کمی پنکیک استفاده کنید.
  5. سعی کنید ابتدا مناطق وسیع تر صورت مانند پیشانی و گونه ها را پنکیک بزنید. تمام پوست خود را به طور کامل و یکدست پوشش دهید تا تمام ناهمواری و لک ها محو شوند.
  6. برای اینکه آرایش یکدستی داشته باشید از پنکیک روی گردن نیز استفاده نمایید.
  7. در نهایت وقتی کارتان تمام شد اگر صورتتان خیس است با استفاده از دستمال به صورت ضربه ای آن را خشک نمایید.

تاریخ انقضا

powder

لوازم آرایشی نیز مانند هر محصول دیگری دارای تاریخ انقضا می باشند که بعد از گذشت این مدت زمان دچار خرابی می شوند. پنکیک نیز دارای تاریخ انقضا می باشد و اگر تاریخ انقضای آن به پایان برسد دچار خرابی می شود. بوی بد پنکک، خشک شدن و تغییر رنگ از نشانه های خرابی پنکک می باشند. اگر پنکک رنگ، بو و بافت اولیه خود را از دست داد حتما آن را کنار بگذارید تا دچار مشکلات پوستی و حساسیت نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *