زیبایی

کرم شب و کرم روز چیست و چه تاثیری بر پوست دارند؟

کرم شب - کرم روز

کرم شب چیست؟

کرم شب یکی از محصولاتی است که توصیه می شود از مصرف آن چشم پوشی نشود. این کرم در بین لوازم آرایشی زنان چیز عجیبی نیست. کرم شب یک کرم مرطوب کننده است که برای مراقبت از پوست در شب استفاده می گردد. کرم شب می تواند یک کرم مرطوب کننده باشد که در حال حاضر آن را مصرف می کنید اما اگر این کرم دارای برچسب spf باشد مناسب این کار نمی باشد. کرم های شب باید دارای خاصیت تغذیه رسانی به پوست باشند زیرا باعث می شود که در ساعات پایانی شب مواد مغذی و املاح به راحتی برای پوست فراهم شوند و باعث شود که پوستی جوان تر و شاد ایجاد شود. همچنین کرم شب برای داشتن خوابی آرام و راحت موثر می باشد.

کرم شب چه ویژگی‌هایی دارد؟

لازم نیست کرم شب حتما دارای برچسب ” کرم شب” باشد. اما بهتر است از کرم هایی که در طول روز استفاده می شوند و دارای spf می باشند در طول شب استفاده نشوند. به خصوص اگر پوست مستعد آکنه دارید بهتر است این نکته را رعایت کنید. زیرا موادی که در ضد آفتاب استفاده می شوند منافذ پوست را می بندند و از جذب مواد جلوگیری می کند.

کرم های شب نسبت به کرم های مرطوب کننده که در طول روز استفاده می شوند چربی بیشتری دارند اما فرمولاسیون آن ها به گونه ای است که بالشت و ملافه را چرب نمی کنند. پوست اکثر افراد در کناره های چشم و گونه ها نسبت به بینی و پیشانی خشک تر است و در نتیجه کرم های شب به گونه ای ساخته می شوند که باعث بسته شدن منافذ پوست نمی شوند.

مواد به کار رفته در کرم شب باید متناسب با نوع پوست و محیط زندگی انتخاب شود و بتواند نیاز های پوست را برطرف نماید.

ترکیبات کرم‌های شب

کرم شب چیست؟

شکل 1. کرم شب چیست؟

کرم های شب حاوی موادی مانند فرمول های رتین آ، روغن های مخصوص، اسید سیتریک، رتینول و سایر ترکیبات خاص شیمیایی هستند. همچنین باید دارای ترکیباتی که وظیفه آبرسانی و خاصیت ضد چروک هستند، داشته باشند.

کرم شب حاوی ترکیبات سرامید که یکی از چربی های بین سلولی پوست هستند که می تواند کم آبی پوست را تا عمقی که قادر به نفوذ است جبران کند.  همچنین دارای ترکیبات تنگ کننده منافذ پوست هستند. کرم شب دارای ترکیبات اسیدهای میوه به نام گلیکواسیدها و رتینوئیک اسید هستند که در طول روز قابل استفاده نیستند زیرا این ترکیبات در اثر نور خورشیدغیرفعال می شوند.

انواع کرم های شب

کرم شب ضد چروک: این نوع کرم باعث نرم شدن پوست می گردد. همچنین به یاد داشته باشید که اگر نیازی به استفاده از کرم شب نمی بینید و پوست صورتتان صاف و یکدست است، کرم شب از شل شدن و افتادگی و همچنین چین و چروک پوست جلوگیری می نماید. همچنین باعث می شود که حالت کششی پوست نیز حفظ گردد.

کرم شب ترمیم کننده: این نوع کرم شب آثار مخرب ناشی از عوامل بیرونی را ترمیم می نماید.

کرم شب احیا کننده: این کرم سلول های زنده در بافت پوست را تولید می کند.

کرم شب را باید چگونه استفاده کرد؟

قبل از اینکه به رختخواب بروید و بخوابید باید از کرم شب استفاده نمایید. ابتدا پوست صورت خود را بشویید و آلودگی ها را از روی آن پاک کنید. سپس مقداری از کرم شب را بردارید و آن را روی پوست خود ماساژ دهید تا پوستتان مرطوب شود. بعد از این کار می توانید یک خواب راحت را تجربه نمایید. در استفاده از کرم شب باید نکاتی را رعایت نمایید:

روش استفاده کرم شب

شکل 2. روش استفاده کرم شب

  • یک نکته در استفاده از کرم شب این می باشد که اگر دارای پوست چرب هستید تا قبل از 40 سالگی نیازی به استفاده از کرم شب نیست اما اگر پوست خشکی دارید باید هم از کرم شب و هم کرم روز استفاده نمایید.
  • اگر قصد شما در استفاده از کرم شب جلوگیری از چروک پوست می باشد باید هر سه ماه یک بار کرم خود را تعویض نمایید تا از عادت کردن پوست به یک کرم جلوگیری شود در غیر این صورت پوست نسبت به کرم بی تفاوت می شود و تاثیر خاصی بر روی پوست نخواهد شد.
  • نکته دیگر در استفاده از کرم شب این است که هرگز کرم شب را جایگزین کرم روز نکنید زیرا کرم شب دارای فیلترهای محافظت در برابر نور خورشید نیست و محافظت لازم در برابر نور خورشید را فراهم نمی کند.

نکاتی که در زمان خرید کرم شب باید به آن توجه شود؟

  • برای خرید کرم شب باید به مواد مغذی و و ویتامین های موجود در آن توجه نمایید. اگر خرید آنلاین دارید می توانید مواد و ترکیبات موجود در کرم را از بخش محصول نویسی کالا مشاهده نمایید.
  • یکی دیگر از ویژگی های یک کرم شب بی بو بودن و سبک بودن آن می باشد.
  • کرم شب معمولا باید حاوی مواد مورد نیاز پوست مانند روغن آرگان و امگا باشد که به عنوان مولتی ویتامین و تغذیه کننده عمیق پوست شناخته می شوند.
  • همچنین داشتن ترکیباتی که در زیر بیان می شود برای کرم شب مفید می باشند. ترکیباتی مانند روغن جوجوبا یا گیاه بوته ای، نرم کننده و رطوبت رسان، جوان سازی و باعث جلوگیری از پیری زودرس پوست می باشند. ترکوفیل که از تشکیل چین و چروک جلوگیری می کند، هیدرواتیل اوره باعث نرمی پوست و حدود 7 درصد رطوبت طبیعی پوست را تامین می نماید، موم عسل که از حساسیت و التهاب پوست جلوگیری می کند، گلیسیرین که از تبخیر رطوبت پوست جلوگیری می نماید.

 

نکته های گفته شده برای انتخاب بهترین کرم شب می تواند به شما کمک نماید.

ضرورت استفاده از کرم شب برای پوست چیست؟

ضرورت کرم شب

شکل 3. ضرورت کرم شب

شب ها زمانی است که  اجزای بدن به بازسازی و دفع مواد سمی مشغول هستند. بنابراین شب یک زمان مناسب برای بازسازی پوست و رساندن مواد مغذی به پوست می باشد.  اما این به منظور این نیست که از کرم مرطوب کننده در طول روز استفاده نکنیم بلکه در شب یک زمان موثرتر برای این کار می باشد.

یک دلیل دیگر استفاده از کرم شب این می باشد که در طول روز ممکن است از مواد آرایشی استفاده نمایید و در این صورت استفاده از مرطوب کننده تاثیربخشی نداشته باشد.

همچنین استفاده از کرم مرطوب کننده به همراه ضد آفتاب در طول روز سبب براقیت پوست می گردد. با استفاده از کرم شب با مرطوب شدن در شب دچار براقیت پوست نمی گردند و پوست را چرب نشان نمی دهد.

آیا کرم شب مضراتی دارد؟

  • کرم های شب نامناسب می تواند از جذب اکسیژن پوست در طول شب جلوگیری نماید و مانع بازسازی طبیعی، حفظ رطوبت و سم زدایی پوست گردد.
  • روغن های سنگین استفاده شده در کرم شب باعث کاهش فعالیت غدد چربی پوست می گردند و منجر به خشک شدن پوست می شوند.
  • استفاده از کرم شب در دفعات اول دارای اثرات قابل قبولی است اما استفاده مکرر از این کرم ها می تواند باعث نازک شدن پوست گردد و به ایجاد آسیب هایی مانند چروک، خشکی و لک های پوستی ناشی از اشعه ماورا بنفش منجر شوند.
  • برخی کرم های شب که ادعای ترکیبات طبیعی را دارند دارای مواد شیمیایی سمی هستند که باعث آسیب زدن به پوست می گردند.
  • ترکیبات نگهدارنده مانند پارابن باعث اختلالات هورمونی و سرطان می گردند. همچنین موادی مانند عطر، فرمالدهید و فتالات نیز از مواد آسیب رسان می باشند که در برخی کرم های شب موجود هستند.

کرم ‌روز چیست؟

کرم روز

شکل 4. کرم روز

پوست بدن مانند سایر اعضا به مرور دچار ضعف و پیری می گردد. بهترین راه برای درمان و مهار پیری پوست مراقبت های پوستی در برابر عوامل مضر محیطی می باشند. استفاده از کرم روز یکی از این مراقبت ها می باشد. کرم روز همانطور که از نامش پیداست در طول روز مورد استفاده قرار می گیرد. این کرم را قبل از خارج شدن از خانه و قرار گرفتن در مقابل نور خورشید باید مورد استفاده قرار گیرد. این کرم بهترین محافظ در برابر انواع لوازم شیمیایی بر روی پوست است. این کرم منبعی از هیدراتاسیون است که باعث حفظ آب در پوست می شود و به ایجاد ظاهر لطیف و نرم تر پوست کمک می کند. با استفاده از این کرم می توان آبرسانی و تغذیه پوست را در طول روز بدون هیچ محدودیتی انجام داد. همچنین باعث محافظت از لایه هیدرولیپیدی پوست نیز می گردد.

کرم روز چه ویژگی‌هایی دارد؟

یک کرم روز خوب باید دارای ویژگی های زیر باشد:

  • حاوی فیلترهای ضد آفتاب باشد و تاثیر مخرب اشعه فرابنفش نور خورشید را کاهش دهد. اما این کرم ها نمی توانند جایگزین ضد آفتاب شوند.
  • حاوی ویتامین c باشد زیرا در این کرم ها نقش جوان کننده دارد و از آسیب های زیان آور اشعه آفتاب جلوگیری می نماید.
  • دارای خاصیت مرطوب کنندگی باشد و از خشکی پوست جلوگیری کند.
  • سبک باشد از از تنفس پوست جلوگیری نکند.

ترکیبات کرم‌های روز

کرم روز حاوی مواد فعالی است که به رفع لکه های پوست کمک می نماید. ترکیبات کرم روز شامل مواردی مانند ترکیبات ضد پیری، ضد اشعه ماورا بنفش، آنتی اکسیدان ها، ضد آلودگی می باشند. کرم روز شامل موادی مانند پپتیدها، کلاژن، تینو سرب ام، پالمیتول تری پپتید-5، گلیکو پروتئین ها، هیالورونیک اسید، سرامیدها و ویتامین های A، D، C می باشد.

انواع کرم های روز

کرم روز

شکل 5. انواع کرم روز

کرم روز برای پوست مختلط: پوست ترکیبی پوستی است که دارای منطقه خشک، نرمال و چرب است. کرم روز مناسب پوست مختلط ، کرمی است که خاصیت تقویت کنندگی و مرطوب کنندگی دارد و از ظاهر براق جلوگیری نماید و دارای یک بافت فوق سبک باشد.

 

کرم روز مناسب پوست چرب: پوست هایی که سبوم زیادی تولید می کنند چربی پوست را به دنبال دارند. پوست های چرب نیز به رطوبت نیاز دارند. کرم روز مناسب برای پوست چرب کرمی است که دارای تنظیم مواد فعال برای انتخاب مجدد تولید سبوم باشد.

 

پوست نرمال: پوست معمولی از هر نوع حساسیت به دور است و از این نظر بهترین پوست می باشد. اما پوست معمولی نیز به دلیل عوامل خارجی در معرض آسیب قرار دارد که ممکن است لایه هیدرولیپیدی آن به عنوان رطوبت رسان عمل نکند و پوست دچار سفتی و زبری شود.

 

پوست خشک: پوست های خشک دچار خارش، زبری، حساسیت و واکنش پوستی هستند. افرادی که دارای پوست خشک هستند با استفاده از کرم های روز آبرسان می توانند از این مشکل رهایی یابند و یک محافظ عالی برای پوست خود فراهم کنند و باعث تسکین خارش پوست و همچنین تولید سبوم گردند.

کرم روز را باید چگونه استفاده کرد؟

کرم های روز بهتر است قبل از خارج شدن از منزل و در معرض اشعه خورشید قرار گرفتن مورد استفاده قرار گیرند تا به خوبی جذب پوست شوند. همچنین  بهتر است بعد از استفاده از کرم روز از یک لایه ضد آفتاب روی آن استفاده شود. برا ی استفاده از کرم روز ابتدا صورت خود را بشویید و سپس مقدار مناسبی از آن را در بین دستان خود گرم کنید و سپس روی پوست صورت بمالید و به صورت دایره ای ماساژ دهید تا به پوست نفوذ کند. این کرم را در قسمت گردن و چانه نیز بمالید. کرم روز نباید زیر چشم مالیده شود و بهتر است از کرم زیر چشم برای این قسمت استفاده شود.

نکاتی که در زمان خرید کرم روز باید به آن توجه شود؟

نکات خرید کرم روز

شکل 6. نکات خرید کرم روز

در هنگام خرید کرم روز باید به نوع پوست خود دقت نمایید. برای مثال اگر پوست خشک دارید باید کرم روزی انتخاب کنید که دارای ویژگی آبرسانی و مرطوب سازی پوست باشد.

همچنین کرم هایی باید انتخاب شوند که دارای ویژگی مورد انتظار باشند. برای مثال کرم روزی که ضد چروک است باید حاوی هیالورونیک اسید باشد. یا کرم هایی که حاوی ویتامین E و A هستند با تامین رطوبت با رادیکال های آزاد مقابله می کند.

ضرورت استفاده از کرم روز برای پوست چیست؟

کرم روز از بهترین کارهای مراقبتی پوست است که برای مدت طولانی سلامت پوست را حفظ می کند. در واقع مصرف کرم روز مانند کرم ضد آفتاب یک ضرورت برای پوست می باشد که از سن 30 سالگی به بعد که کم کم پیری  پوست آغاز می گردد، توصیه می شود. استفاده از این کرم روند پیری و افتادگی پوست را به تعویق می اندازد.

سن استفاده از کرم روز و شب

اگر به سلامت و زیبایی پوست خود اهمیت می دهید بهترین سن شروع استفاده از کرم های روز و شب سن 25 سالگی به بعد می باشد اما اگر این زمان را زود می دانید می توانید در بازه 27 تا 30 سالگی مصرف کرم های شب و روز را شروع نمایید. توجه کنید که بعد از دوره یائسگی هم حتما از کرم های روز استفاده نمایید تا پوست دچار پیری زودرس نگردد.

کرم ‌روز بهتر است یا مرطوب‌ کننده؟

استفاده از هر دو کرم روز و مرطوب کننده برای پوست مفید است. کرم روز بعد از بیدار شدن از خواب و شستشوی صورت استفاده می شود اما اگر بخواهید مراقبت سالمی از پوست داشته باشید نباید به مصرف تنها یکی از این دو بسنده کنید زیرا هر کدام خواص مربوط به خود را دارند که برای پوست مفید هستند. کرم مرطوب کننده باعث رطوبت پوست می شود و از خشکی آن جلوگیری می نماید. خشکی پوست عامل پیری پوست است که با مرطوب کردن پوست می توان از آن جلوگیری نمود.

زمان استفاده از کرم ضد آفتاب با کرم روز

کرم ضد آفتاب با کرم روز

شکل 7. کرم ضد آفتاب با کرم روز

ترتیب استفاده از کرم های مراقبت پوستی به این صورت است که ابتدا باید کرم روز مورد استفاده قرار گیرد و سپس مرطوب کننده روی آن قرار می گیرد. بعد از این دو 20 دقیقه زمان نیاز است که به سراغ کرم ضد آفتاب بروید. استفاده از ضد آفتاب هیچ وقت حتی در هوای ابری نباید فراموش شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *