سلامت بدن

کلاژن چیست ؟

یکی از بزرگترین درشت مولکول‌های موجود در بدن انسان پروتئین‌ها می باشند و نقش مهم و اساسی در بدن انسان نیز دارند. در این مقاله کلاژن را که یکی از فراوان ترین پروتئین‌های موجود در بدن است را معرفی و مورد بررسی قرار می دهیم.

آنچه که واضح است این است که کلاژن یک پلی پپتید بوده که در ترکیبات متفاوت از اسید امینه های مختلف مثل پرولین و گلاسین که همانا ترکیب اصلی سازنده‌ های استخوانی ‌و یا عضلات، مو پوست، ناخن‌ و تاندون‌ها می باشند قرار می گیرد. محل تشکیل این پروتئین در لایه میانی یا درم پوست می باشد و در حقیقت با تشکیل یک شبکه فیبری سلولی که فیبروبلاست نام دارد سلول های جدید بر روی آن رشد کرده و به بیان بهتر این عمل در نهایت سبب آنچه که جوان سازی پوست می شود منتج خواه شد.

اخیرا محققان علوم پزشکی با یافتن روابط و واکنش های بسیار متفاوت و پیچیده که در این فرآیند جوان سازی موثر هستند راه‌ های متفاوتی را برای تحریک بیشتر و یا کلاژن سازی پوست مطرح کرده اند. از میان روش های مختلف این حوزه می‌توان به میکرونیدلینگ، پی آر پی و یا تزریق هیالورونیک اسید و حتی مزوتراپی و سایر روش های دیگر اشاره کرد. شما باید مطلع باشید که طبق آنچه گفته شد کلاژن علاوه بر موارد فوق در تعویض و ترمیم سلول های مرده پوست نیز تاثیر بسزایی دارد.

کلاژن چیست

کلاژن ها به فرم ها و صورت های مختلف وجود دارند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم

مرکبات و بالاخص توت ها

می دانیم که ویتامین سی نقش بسیار ارزشمندی در تولید پروتئین کلاژن در بدن دارد. دریافت میزان کافی از این ویتامین در رژیم غذایی انسان ها بسیار حائز اهمیت است و برای تولید کافی کلاژن دریافت این ویتامین مهم خواهد بود.

ژلاتین

ژلاتین ها عموما یک نوع پخته شده از کلاژن ها می باشند که در اغلب اوقات از استخوان های گوسفند، گاو و ماهی استخراج می شود.

مرغ

امروزه بسیاری از مکمل کلاژن های امروزی از عصاره ی مرغ تهیه شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

 

تاثیرات کلاژن بر بدن در گروه های مختلف

کلاژن ها در دسته های مختلفی قرار می گیرند که معمولا بر اساس ترکیب های اسید آمینه ها گروه بندی می شوند. چهار نوع اصلی در کلاژن ها را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد. این چهار دسته به ‌صورت طبیعی  در بدن انسان تولید می‌شود. اگر بخواهید روند کلاژن سازی و یا تولید کلاژن را افزایش دهید پیشنهاد ما این است که از مکمل های موجود در بازار برای افزایش کلاژن در سطح پوست و مو استفاده کنید.

اگر تصور شما از استفاده محصولات مراقبتی از پوست بر پایه کلاژن تحریک افزایش تولید کلاژن است می توانید از یک رتینول به عنوان محرک استفاده کنید و به بیان دیگر رتینول در حقیقت با نقش رساندن پیام به سلول های بدن برای تولید و تحریک کلاژن کمک کرده و علاوه بر این برای جلوگیری از تجزیه بیشتر کلاژن در بدن ویتامین سی و کرم های ضد آفتاب با محافظت UVA به شدت توصیه می گردد.

کلاژن سازی عمده بدن در دسته اول قرار می گیرد. این گروه از کلاژن ها از فیبر متراکم ایجاد می شود و برای ساختار استخوان و دندان‌ها، پوست و حتی تاندون و غضورف‌های رشته‌ای نیز مورد استفاده دارد.

کلاژن های دسته دوم توسط فیبر‌های آزاد ساخته شده و در انواع غضروف‌ الستیک مورد استفاده دارد.

کلاژن های دسته سوم در ساختار عروقی و عضلاتی و به بیان دیگر در اندام‌ها مورد استفاده دارد.

کلاژن های دسته چهارم که در لایه‌ های پوست رویت می‌شود جزو دسته چهارم مورد استفاده دارد.

انواع مختلف دیگری از کلاژن های مصنوعی هم وجود دارند که از جنبه‌ های دیگر آنها را در گروه های مختلف تقسیم می کنند که برای مثال کلاژن تزریقی را می توان مثال زد. نکته در این روش این است که مثلا خانم‌ های باردار و همچنین افراد مبتلا به بیماری‌های خود ایمنی باید از روش تزریق کلاژن پرهیز کرده و از روش های دیگر استفاده نمایند.

 

معایب استفاده از روش تزریقی تحریک کلاژن

استفاده از روش تزریق کلاژن هزینه نسبتا بالایی داشته و علاوه بر این اثر آن نیز دائمی نیست. با استفاده از این روش می توان پوست را تحریک به تولید و ساخت کلاژن کرد اما تا زمانی که در بافت پوست شما اثری از کلاژن تزریقی موجود باشد تمام کلاژن که از راه تزریق جذب پوست شده جذب نخواهند شد و بعد از آن کلاژن هایی که جذب نشده اند به سرعت از بدن دفع خواهند شد. توصیه می کنیم که اگر واقعا به دنبال جوان سازی پوست خود هستید، نباید تزریق کلاژن را به صورت مکرر فراموش کنید.

 

نکته دیگری که حائز توجه است این اسکه که اخیرا دستگاه های کلاژن و کلاژن سازی برای پوست صورت ارائه شده و مورد استفاده قرار می گیرد. این کار با تاثیر یکسان در نتیجه کلاژن سازی با کاهش افتادگی و چین و چروک و همچنین ایجاد ساختار کلاژن جدید در صورت سبب خواهد شد تا چهره شاداب تر پوست و صورتی جوان تر و سالم تر برخوردار باشید. این روش معمولا از جمله روش های جوان سازی پوست با دستگاه بوده و کارآیی آن بسته به عوامل دیگری است که در مقالات بعدی به آن می پردازیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *