سلامت بدن

علائم کبد چرب چیست و چگونه می‌توان از ابتلا به کبد چرب جلوگیری کرد؟ بخش دوم

باید بگوییم که اگر می‌خواهید یک نکته دیگر را مد نظر خود قرار دهید برخی از نتایج پزشکی نشان داده است که مصرف مکمل‌های ویتامین e با نظر پزشک می‌تواند به کاهش ابتلای به این بیماری کمک کند بنابراین اگر به این موضوع نیز علاقمند هستید می‌توانید به مقاله مشابه در همین سایت در ارتباط با مزایای ویتامین e مراجعه کنید و از مکمل‌های معرفی شده یک مکمل مناسب را خریداری کنید.

اگر به طب سنتی و اسلامی مراجعه کنید مصرف مواد غذایی همچون لیمو ترش که در وعده صبحگاهی مورد استفاده قرار بگیرد و یا چای سبز که از انباشته شدن میزان چربی‌ها در اطراف ناحیه‌های کبد جلوگیری می‌کند و یا استفاده از  ماده شگفت انگیز  زردچوبه و یا خاکشیر تاثیر فوق العاده‌ای بر درمان کبد چرب دارد که توصیه می‌کنیم حتماً اگر مبتلا به این بیماری هستید از این ترکیبات استفاده کنید.

برای جمع‌بندی در این قسمت می‌توانیم بگوییم استفاده از نان‌های سبوس‌دار و یا  عدم استفاده از نوشیدنی و حتی مایعاتی همچون آب نیم ساعت قبل از غذا  و تا یک ساعت بعد از صرف غذا و همچنین استفاده از روغن‌های طبیعی و گیاهی همانند روغن کنجد و یا روغن زیتون و استفاده از روغن‌های طبیعی و گیاهی همانند روغن کنجد و یا روغن زیتون و همچنین کاهش کلیه کربوهیدرات‌هایی که حاوی سطح زیادی از نشاسته هستند و انجام فعالیت‌های ورزشی منظم و اصولی به صورت روزانه  و  نهایتاً عدم استفاده  از  غذاهای حاوی مواد نگهدارنده  به شما  کمک می‌کند تا بتوانید از ابتلا به بیماری کبد چرب تا حد امکان پیشگیری کنید بنابراین این توصیه‌ها را جدی گرفته و سعی کنید آنها را به صورت روزانه مد نظر خود قرار دهید. 

کبد چرب

در ادامه سعی خواهیم کرد که به چند پرسش در ارتباط با بیماری کبد چرب پاسخ دهیم تا شما با علائم و نکات مورد ارتباط با این بیماری بهتر آشنا شوید.

آیا خارش بیش از اندازه پوست علامت واضحی برای درگیر شدن با بیماری کبد چرب است؟

 در حقیقت باید بگوییم که عواملی که مولد خارش پوستی هستند بسیار متعدد بوده اما اگر بخواهیم ارتباطی میان بیماری کبد چرب و خارش بیش از اندازه پوست پیدا کنیم باید بگوییم که این اتفاق در مراحل پیشرفته‌تر بیماری کبد چرب ممکن است بروز کند.

آیا وجود جوش‌ها و آکنه‌ها در پوست صورت می‌تواند علامتی برای شروع بیماری کبد چرب باشد؟

 در حقیقت باید بگوییم که بیماری کبد چرب به عنوان یک عامل اولیه و اصلی در بروز و ظهور جوش و آکنه در پوست صورت تاثیری ندارد اما باید دقت کنید که اگر رنگ پوست شما به زردی تمایل پیدا کرد در این صورت باید نگران بروز اختلالاتی در کبد باشید و برای انجام آزمایشات تشخیصی به پزشک متخصص مراجعه کنید. باید دقت کنید که برای این زردی می‌توان گفت که در اثر  انفعالاتی که بر روی گلبول‌های قرمز در کبد انجام می‌شود و نهایتاً بیلی روبین  تولید شده که   منشا تولید رنگ زرد در بدن و پوست شما  خواهد بود. 

بنابراین جوش‌ها و آکنه‌ها به صورت مستقیم ارتباطی به علائم بیماری در کبد ندارند و ممکن است بر اثر رژیم غذایی ناسالم و یا نامناسب شما تولید شده باشند.

آیا بیماری که به آن التهاب کبد می‌گوییم با بیماری که به عنوان کبد چرب   معرفی  شد تفاوت دارد؟

 باید بگوییم که  اگر با بیماری هپاتیت آشنایی دارید که به دلیل عفونت‌های ویروسی   در بدن شما به وجود می‌آید که منجر به آسیب کبدی می‌شود ممکن است در برخی موارد تنها سبب التهاب کبد شده و به تبع آن آنچه که در پیشرفت بیماری کبد گفته شد منجر شود. 

آیا بیماری کبد چرب به صورت ارثی به ما منتقل می‌شود؟

  در حقیقت باید بگوییم که ریسک ابتلا به بیماری کبد چرب در میان خانواده‌ها وجود دارد  و منابع پزشکی به صورت واحد به ارثی بودن ابتلا به بیماری کبد چرب اشاره نکردند  بنابراین ممکن است شیوه زندگی و یا الگوی غذایی موجود در میان یک خانواده و یا عواملی که در میان یک خانواده مشترک هستند و باعث بروز کبد چرب می‌شوند در یک خانواده ریسک ابتلا را بالاتر ببرند. 

چه روش‌هایی برای تشخیص بیماری کبد چرب قابل اطمینان‌تر هستند؟

همانطور که در قسمت‌های قبل این مقاله گفته شد استفاده از علائم و چک لیست ظواهری موجود برای  تشخیص بیماری کبد چرب کافی نیست  و حتماً پزشک باید به شما کمک کند تا بیماری کبد چرب را تشخیص دهد.  استفاده از سابقه پزشکی و یا بیماری‌های مرتبط شخص و یا همچنین معاینه پزشکی مستقیم و همچنین بررسی آنزیم‌های مختلف در خون همانند آنزیم ای ال تی و آ اس  تی  یا سونوگرافی می‌تواند به تشخیص بیماری کبد کمک کند.  اگرچه بیوپسی نیز یکی از روش‌های تهاجمی تشخیص میزان و شدت عمق بیماری در  کبد است اما باید دقت کنید که این نمونه برداری عوارض متعددی را  در بدن شما ایجاد خواهد کرد که باید به آن دقت کرد. به بیان ساده‌تر باید بگوییم ایش‌های سونوگرافی و عملکرد کبد به منظور تعیین دقیق ابتلا به این بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرند و باید به این نکته توجه کنید که اگر این بیماری زودتر تشخیص داده شود آنگاه درمان و کاهش عوارض آن به شدت بهتر خواهد بود و نتیجه مثبت بهتری برای شما در پی خواهد داشت. پزشک که ممکن است دارای تخصص داخلی و یا تخصص کبد باشد برای بررسی شرح حال پزشکی شما ممکن است شکم شما را لمس کند و  اگر کبد شما  اندازه اصلی خود را تغییر داده باشد با بررسی فیزیکی پزشک مشخص خواهد شد و همچنین از شما بخواهد که آزمایشاتی را که نام بردیم انجام دهید اگرچه دقت بکنید که ممکن است فاکتورهای دیگر خونی همانند ای وان سی  برای بررسی میزان طولانی مدت هموگلوبین نیز مورد ارزیابی قرار بگیرد و یا از ام آر آی نیز برای مواردی در تشخیص کبد چرب استفاده کند. علی رغم برخی از بیماری‌های دیگر امکان تست کبد چرب در منزل وجود  ندارد و شما مجبور خواهید بود که یکی از همین روش‌ها را مورد استفاده قرار دهید.

در انتهای این دو مقاله می‌خواهیم جمع‌بندی کنیم که کبدچرب داروی خاصی ندار د و شما از یک تجویز خاص به منظور درمان بیماری کبدچرب نمی‌توانید استفاده کنید اگر چه داروهایی برای عوارض خاص و یا موارد خاصی از کبدچرب تجویز می‌شود اما به صورت کلی دارویی برای درمان کبد چرب وجود ندارد. تجویز می‌شود اما به صورت کلی دارویی برای درمان کبد چرب وجود ندارد. اگرچه شما می‌توانید از مکمل‌ها و یا قرص‌هایی که در بازار مکمل داخلی وجود دارد به منظور پیشگیری از کبد چرب و کمک به حفظ سلامت عمومی بدن استفاده کنید تا حداقل ابتلا به این بیماری با ریسک کمتری برای شما همراه باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *