سلامت بدن

علائم کبد چرب چیست و چگونه می‌توان از ابتلا به کبد چرب جلوگیری کرد؟ بخش اول

 در  این مقاله می‌خواهیم در ارتباط با اهمیت موضوع کبد چرب و وظایفی که در قبال آن به عهده داریم تا بتوانیم از بروز این بیماری جلوگیری کنیم صحبت کنیم.  در این مقاله می‌خواهیم در ارتباط با  چرب و علائم و نشانه‌های آن صحبت کنیم و در مقاله بعدی در ارتباط با درمان و شیوه‌های ممکن برای جلوگیری از بروز کبد چرب صحبت خواهیم کرد.  اگر به موضوع کبد چرب و اهمیت آن واقف هستید در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا در ارتباط با خطرات کبد چرب و نوع رژیم غذایی مناسب کبد چرب و علائمی که کبد چرب در  ظاهر شما ایجاد می‌کند با هم سخن بگوییم. 

 زمانی که چربی‌ها در کبد شما رسوب می‌کنند  تجمیع می‌شوند فعالیت‌هایی که کبد وظیفه دارد آنها را انجام دهد دچار اختلال شده و نکته بسیار مهم این است که این بیماری پیشرونده است به این معنی که  عموماً علائم آن پس از پیشرفت قابل ملاحظه بیماری  رخ می‌دهد  بنابراین باید دقت کافی داشته باشیم تا از درگیر شدن در کبد چرب رها شویم. 

طبق گزارشاتی که در اینترنت منتشر شده است معمولاً حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد افراد در سراسر دنیا در کشورهای مختلف به بیماری کبد چرب مبتلا هستند و این بیماری در   ماه‌های اخیر در میان کودکان با رنج‌های سنی مختلف نیز تشدید شده است و  یکی از دلایل اصلی این امر سبک زندگی نامناسب و استفاده از فست فودها و غذاهای نامناسب می‌باشد یک زنگ خطر بزرگ را برای جوامع بشری به صدا درآورده است. آمارها نشان می‌دهد که در طول ۱۵ سال گذشته تقریباً میزان ابتلا به بیماری کبد چرب در میان کودکان حدود یک و نیم تا دو برابر شده است. همچنین برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که میزان ابتلای مردان به بیماری کبد چرب از زنان بیشتر بوده و همچنین در اثر کهولت و افزایش سن   این ریسک به میزان قابل قبولی برای ابتلا به بیماری کبد چرب افزایش می‌یابد. 

می‌توانیم بگوییم وظیفه‌ای که کبد در بدن شما به عهده دارد این است که سمومی که در بدن به وجود می‌آید و یا بر اثر عوامل خارجی به بدن وارد می‌شود را دفع کند. زمانی که رسوب چربی در افرادی که عموماً مبتلا به چاقی هستند و یا تحرک پایین دارند و یا از نوشیدنی‌های الکلی استفاده می‌کنند    در کبد تجمع  پیدا کرد  التهاباتی  روی خواهد داد که دیگر این وظیفه توسط کبد به خوبی انجام نخواهد شد و حتی بدن شما به سمت بیماری‌های دیگری از جمله   تشکیل بافت‌های فیبروزی در کبد پیش خواهد رفت. برخی از محققین اعتقاد دارند که زمانی که چربی در کبد تجمیع شد آنگاه سلامتی دچار مشکل شده و کبد را که به عنوان دومین عضو بزرگ بدن می‌شناسیم دچار اختلال خواهد کرد و به تبع آن همچنان که   چربی‌ها افزایش یابد التهابات نیز در کبد افزایش خواهد یافت. 

کبد چرب

بیماری کبد چرب را به چند دسته می‌توان تقسیم کرد و این دسته‌بندی‌ها کدامند؟

 اگر بخواهیم بیماری کبد چرب در دسته‌بندی‌های مختلف قرار دهیم  می‌توان دو دو دسته‌بندی را از یک نگاه مطرح کرد در دسته اول بیماری‌ کبد چرب غیر الکلی و در دسته دوم بیماری‌ کبد چرب الکلی را  قرار دهیم. دسته‌بندی کبد چرب غیر الکلی را می‌توان به دسته‌بندی‌های دیگری نیز تقسیم کرد که از جمله آن می‌توان کبد چرب پیشرفته بارداری و همچنین کبد چرب غیر الکلی ساده تقسیم کرد و یا بیماری کبد چرب الکلی را به دسته‌بندی کبد چرب الکلی ساده و استئو هپاتیت الکلی تقسیم بندی کرد که این تقسیم بندی‌ها بیشتر جنبه پزشکی داشته و برای آشنایی بیشتر با این دسته‌بندی‌ها می‌توانید به متون پزشکی مراجعه کنید.

پیشرفت بیماری کبد چرب در بدن چگونه است ؟

اگر بخواهیم  پیشرفت بیماری کبد چرب را در دسته‌بندی مختلف قرار دهیم و برای هر یک توضیح ارائه کنیم  باید بگوییم که در مرحله اول شما با بیماری کبد چرب ساده مواجه هستید که در حقیقت چربی‌های اضافی در کبد شما تجمع  پیدا و  کبد شما از رسیدگی به وظایف اصلی خود باز مانده است.  در در مرحله دوم پیشرفت بیماری کبدچرب شما علاوه بر اینکه با تجمع چربی‌های بیشتری در کبد همراه هستید کبد شما دچار التهاب نیز می‌شود که به این مرحله استئاتو هپاتیت گفته می‌شود که دسته‌بندی مرحله دوم بیماری کبدچرب نامیده می‌شود.  در مرحله سوم شما با فیبروز مواجه هستید که در حقیقت التهابات موجود در مرحله    قبل سبب می‌شود که کبد شما دچار فیبروز شود.   و در حقیقت در مرحله آخر پیشرفت بیماری کبد چرب شما با توسعه و پیشرفت زخم کبدی حاصل از مرحله سوم قرار گرفته‌اید که به آن سیروز گفته می‌شود. این بیماری سیروز است که سبب می‌شود آن چیزی که به آن نارسایی کبدی اطلاق می‌شود بروز پیدا کنند و دیگر بسیار دیر شده و ممکن است بازگشت به وضعیت قبل امکان‌پذیر نباشد بنابراین در هنگامی که با علائم و عوارض بیماری کبد چرب مواجه می‌شوید بسیار هوشیار بوده و از یک پزشک متخصص برای استفاده توصیه‌ای و درمانی بهره بگیرید  تا از پیشرفت بیماری کبد چرب در اسرع وقت جلوگیری کنید.

کبد در واقع وظیفه سنگینی در بدن شما به عهده دارد و در مواقعی تولید موادی که سبب می‌شود خون شما لخته شود و یا برای کمک و حذف باکتری‌ها و همچنین ذخیره منابع آهن و همچنین تولید پروتئین‌ها همگی از وظایف کبد هستند. 

در این قسمت می‌خواهیم اشاره کنیم که در صورت بروز چه علائمی می‌توان گفت که باید به پزشک مراجعه کنیم و برای تشخیص کبدچرب آزمایشات لازم را انجام دهیم.  از آنجا که می‌توان گفت عموماً برای کبد چرب علامت خاصی وجود ندارد اما  علائم مشترکی وجود دارد که با وجود آنها می‌توان در  به وجود بیماری کبدچرب مشکوک شد و برای انجام آزمایشات دقیق‌تر به پزشک متخصص مراجعه کرد آن علائم را می‌توان به حالت تهوع و همچنین از دست دادن اشتها و یا خستگی زیاد و همچنین اضطراب و استرس طولانی مدت و یا احساس ضعف بدنی و همچنین ایجاد سندروم‌های شدید قبل قاعدگی و یا حساسیت سینه‌ها اشاره کرد. در حقیقت آزمایش‌های پزشکی که سطح آنزیم‌های کبدی را اندازه‌گیری می‌کنند    بیانگر نتایج دقیق‌تری از میزان ابتلا به بیماری کبدچرب خواهند بود. 

چه نکاتی در مصرف مواد غذایی حائز اهمیت است تا بتوان از ابتلا به بیماری کبد چرب پیشگیری کرد؟

 در این قسمت از مقاله می‌خواهیم نکاتی را به منظور تغییر سبک زندگی شما به یک زندگی سالم ارائه کنیم و همچنین  مسائلی را مطرح کنیم که توجه به آنها می‌تواند از ابتلا به یک بیماری خطرناک به نام کبدچرب جلوگیری کرده و به ما در حفظ سلامت بدن کمک بیشتری می‌کند.

اولین نکته‌ای که می‌توان به آن اشاره کرد و در مقالات مرتبط به تاثیر امگا ۳ بر سلامتی بدن به آن اشاره شد  استفاده از مکمل‌ها و رژیم‌های غذایی روزانه حاوی مقادیر مناسب اسیدهای چرب  و امگا ۳   می‌باشد که برای سلامت بدن و همچنین بیماری کبدچرب مفید است.

  نکته دیگری که می‌توان در اینجا به آن اشاره کرد استفاده و سبزیجات و فیبرهای کافی در رژیم غذایی روزانه و همچنین استفاده از چندین واحد میوه‌جات در طول روز می‌باشد  که تاثیر بسزایی در پیشگیری از بیماری کبد چر ب دارد. 

محدود کردن مصرف چربی‌های مضر و همچنین چربی‌های اشباع شده به شما کمک می‌کند که زندگی سالم‌تری داشته و از خطر بروز بیماری کبد چر ب نیز تا حد مقبولی جلوگیری می‌کند.

اگر می‌خواهید از پروتئین استفاده کنید قطعاً پروتئین‌های گیاهی بهتر از پروتئین‌های حیوانی هستند البته این نظریه توسط عده‌ای از پزشکان مورد قبول است. در پروتئین‌های حیوانی غذاهای دریایی و مرغ و گوشت کم چربی جزو گزینه‌های مناسب و مفید برای قرارگیری در رژیم غذایی روزانه به نظر می‌رسد. 

در طرف مقابل باید دقت داشته باشید که همچنین مصرف غذاهایی همانند الکل و یا غذاهایی که با فناوری‌های فراوری شده و همچنین غذاهای سرخ شده ممکن است بیماری شما را به شدت تحت تاثیر قرار داده و باعث پیشرفت شدید بیماری شود. 

باید دقت کنید که اگر   مشروبات الکلی مصرف می‌کنید باید عواقب ابتلا به بیماری کبد چر ب را نیز بپذیرید. بنابراین قطع کامل نوشیدن مشروبات الکلی به شما کمک می‌کند تا عوارض کبد چرب و ابتلا به آن تا حد قابل قبولی کاهش پیدا کند.    از طرف دیگر باید بدانید که کم تحرکی سبب می‌شود که همچنان یکی از علائم بالقوه ایجاد بیماری کبد چرب همچنان وجود داشته باشد. بنابراین باید بدانید که انجام فعالیت‌های ورزشی حداقل به مدت نیم ساعت در طول روز می‌تواند به شما کمک کننده باشد تا میزان کلسترول وسط تری گلیسیرید موجود در خون شما کاهش پیدا کرده و  باید بدانید که  فعالیت ورزشی مرتب و منظم در دراز مدت سبب می‌شود که کبد سالم‌تری داشته باشید. 

نکته بعدی که می‌توانیم در این قسمت به آن اشاره کنیم این است که فکر نکنید تنها رژیم غذایی نامناسب و یا عدم تحرک و یا نوشیدن مواد الکلی سبب می‌شود که شما به بیماری مهلک کبد چر ب دچار شوید بلکه باید دقت کنید که مصرف خودسرانه داروها و مکمل‌ها می‌تواند خود عاملی بر تشدید کبد چرب باشد بنابراین باید مصرف داروهای خود را کنترل کرده و  می‌بایست با یک پزشک متخصص مناسب قبل از مصرف هرگونه دارو و مکمل   مشورت کنید چرا که کنترل مصرف دارو یکی از عوامل به نسبت مهم در پیشگیری و یا کاهش عوامل ابتلای به کبد چر ب است. 

 

ادامه مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *