سلامت بدن

وارنیش دندان یا وارنیش فلوراید چیست و چه کارایی دارد؟

وارنیش فلوراید یا وارنیش دندان

فلوراید یک نوع ماده معدنی است که به طور طبیعی در پوسته زمین پیدا می شود. همچنین در مواد خوراکی مانند ماهی و آب آشامیدنی نیز وجود دارد. این ماده نقش بسیار مهمی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان دارد. گاهی اوقات دندان در معرض مواد اسیدی قرار می گیرد و مواد معدنی خود را از دست می دهد و دندان دچار پوسیدگی می شود. درمان با فلوراید، دندان را تقویت می کند و باعث استحکام بیشتر آن در مقابل پوسیدگی می گردد. محصولات و روش های مختلفی برای رساندن فلوراید به دندان وجود دارد که یکی از آن ها وارنیش فلوراید” یا همان وارنیش دندان” می باشد که توسط دندانپزشک صورت می گیرد. در این مورد می توانید مطالب زیر را مطالعه نمایید.

وارنیش دندان یا وارنیش فلوراید چیست؟

 

وارنیش فلوراید یا وارنیش دندان

وارنیش فلوراید یک ژل نسبتا طلایی است که بر روی سطح دندان های خشک زده می شود. این ژل از طریق تقویت دندان ها از پوسیدگی آن ها جلوگیری می کند. وارنیش دندان یک راه رساندن فلوراید به دندان است که حجم زیادی از فلوراید را به دندان می رساند. وارنیش فلوراید یک ژل نسبتا غلیظ با طعم های میوه ای و خوشبو است که برای کودکان خوشایند می باشد. این ژل با کمک برس روی سطح دندان ها مالیده می شود. اگر حداقل دو بار در سال از این روش استفاده گردد بیشترین اثر را برای دندان ها در پی خواهد داشت.

وارنیش دندان یک ماده چسبنده است که به راحتی به دندان ها متصل می شود و باعث استحکام بیشتر لایه بیرونی دندان (مینای دندان) می گردد در نتیجه میزان پوسیدگی دندان کاهش می یابد. بلافاصله بعد از اینکه وارنیش روی سطح دندان ها اعمال شد، شروع به سخت شدن می کند به طوریکه فلوراید برای مدت طولانی روی سطح دندان باقی خواهد ماند. رنگ طلایی ژل بعد از چند روز محو می شود. بیمارانی که بر روی دندان های خود کارهای ترمیمی انجام داده اند نیز می توانند از این روش درمانی استفاده کنند زیرا فلوراید حاشیه ترمیمی دندان ها را که اغلب پوسیدگی از آنجا شروع می شود را می پوشاند. وارنیش فلوراید به کاهش حساسیت دندان ها نیز کمک می کند.

فلوراید چیست؟

 

فلوراید چیست؟فلوراید یک ماده بسیار موثر برای تقویت دندان است که از پوسیدگی آن جلوگیری می کند. این ماده باعث می شود که اگر پوسیدگی کوچکی در دندان به وجود آمده باشد آن را دوباره محکم کند. فلوراید درآب آشامیدنی و بعضی غذاها وجود دارد اما رایج ترین روش رساندن فلوراید به دندان استفاده از خمیر دندان است که هر روز استفاده می گردد.

فلوراید را می توان مستقیما از دهانشویه و خمیردندان فلوراید دریافت کرد. دهانشویه های غیر تجویزی دارای غلظت فلوراید کمتری هستند اما دهانشویه های با غلظت بالاتر فلوراید را می توان با نسخه دندانپزشک دریافت نمود.  فلوراید باعث مقاوم کردن دندان در برابر حملات اسیدی پلاک و مواد قندی می شود. این ماده برای رشد دندان های دائمی در سنین کمتر از 6 سالگی بسیار مهم ست.

ویژگی های درمان با فلوراید

فلوراید هم باعث کاهش پوسیدگی دندان و هم دارای ویژگی های درمانی زیادی می باشد. از جمله این ویژگی ها موارد زیر می باشند:

  • کاهش حجم پلاک ها
  • رفع باکتری پلاک ها و پیشگیری از تشکیل کلونی پاتوژن ها
  • کاهش حساسیت دندان ها

خمیر دندان فلوراید

در ترکیبات موجود در خمیردندان فلوراید، از فلوراید استفاده شده است که برای جلوگیری از پوسیدگی دندان بسیار موثر است. فلوراید موجود در این نوع خمیر دندان ها از ایجاد حفره های روی دندان جلوگیری می کند. فلوراید سدیم (NaF) موثرترین فرمولاسیون فلوراید است که بیشترین تولیدکنندگان خمیردندان از آن استفاده می کنند. فلوراید سدیم در بخشی از دندان که مینای سالم دارد با هیدروکسی آپاتایت که ماده تشکیل دهنده مینا است واکنش می دهد و باعث تشکیل فلوئور آپاتایت می شود که بسیار سخت تر از ماده تشکیل دهنده مینا دندان (هیدروکسی آپاتایت) است. به این ترتیب فلوئور باعث مقاوم سازی مینا دندان می شود. خمیردندان با فلوراید بالا برای بزرگسالانی که پوسیدگی دندان هایشان زیاد شده است و یا جریان تولید بزاق آن ها کم شده شده است مناسب است.

خمیر دندان فلوراید

انواع مختلف فلوراید درمانی

ژل: در این روش دندانپزشک محافظ یا گارد دندان را از ژل فلوراید پر می کند. سپس به منظور اینکه فلوراید به خوبی به دندان بچسبد، بیمار باید حدود 9 دقیقه گارد را در دهان خود نگه دارد. سپس دندانپزشک گارد را برداشته و دهان راشستشو می دهد.

فوم: برخی از دندانپزشکان از فوم فلوراید استفاده می کنند که به طور مستقیم روی دندان زده می شود. بعد از اینکه فوم روی دندان ها زده شد بیمار نباید تا سی دقیقه آب بنوشد و از خوردن و یا سیگار کشیدن نیز خودداری کند.

وارنیش فلوراید: وارنیش فلوراید، فلوراید موضعی غلیظی است که حاوی سدیم فلوراید پنج درصد است که بر پایه رزینی و یا سنتی می باشد. همانطور که بیان کردیم این یک ژل طلایی رنگ است که بر روی سطح دندان قرار داده می شود. وارنیش فلوراید غلظت بالایی از فلوراید را به وجو می آورد که از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند. اگر این ماده قبل از دو سالگی روی دندان قرار گیرد بهترین نتیجه را به دست می دهد.

وارنیش فلوراید برای چه رده سنی مناسب است؟

وارنیش فلوراید برای تمامی سنین مناسب است و هیچ محدودیتی ندارد. این درمان برای بیماران دندان شیری و دائمی مناسب می باشد.

کودکان برای انجام این عمل باید رضایت نامه پدر یا مادر یا قیم قانونی خود را ارائه دهند. در این فرم سوالاتی در مورد سابقه آسم، حساسیت به کلوفون یا پلاسترهای چسبناک و سابقه بستری پرسیده شده است. به کار بردن این ژل برای برخی از خردسالان مناسب نیست. کودکانی که در دهان خود احساس درد داشته باشند و یا در پوست دهان خود عارضه داشته باشند و یا بیماری واگیردار مبتلا باشند، این درمان برای آن ها انجام نخواهد گرفت. درباره این موارد توضیحاتی در فرم رضایتنامه قید شده است.

وارنیش فلوراید برای چه رده سنی مناسب است؟

 

وارنیش فلوراید چگونه برای دندان‌ها انجام می‌شود؟

وارنیش فلوراید به وسیله یک قلم موی ویژه بر سطح دندان ها قرار داده می شود. این عمل بدون هیچ دردی و به سرعت انجام می گیرد و مواد استفاده شده دارای طعم های میوه ای متفاوتی می باشند. وارنیش فلوارید می تواند در یک واحد سیار دندانپزشکی نیز انجام گیرد و یا دندانپزشک وسایل مورد نیاز  را همراه خود به مدارس بیاورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *