سلامت بدن

علت پوسته پوسته شدن سر نوزاد چیست و درمان آن

علت پوسته پوسته شدن سر نوزاد چیست و درمان آن

گاهی بر روی سر نوزاد پوسته هایی مشاهده می شود که یک اختلال شایع و بی خطر است که به صورت پوسته های ظریف و گاهی نیز کاملا ضخیم، چرب و زرد رنگ می باشند. این حالت به اصطلاح کلاه گهواره نامیده می شود. در این مطلب در مورد پوسته پوسته شدن پوست سر کودک بیشتر مطالعه نمایید.

علت پوسته پوسته شدن سر نوزاد چیست؟

علت پوسته پوسته شدن سر نوزاد چیست؟

دلیل اصلی پوسته پوسته شدن سر ناشناخته می باشد و ارتباطی با بهداشت ندارد. این مشکل ممکن است به دلیل هورمون های منتقل شده از مادر به کودک باشد و یا آنتی بیوتیک هایی که مادر در هنگام بارداری استفاده نموده است دلیل این مشکل باشد. علاوه بر این تمیز کردن نادرست پوست، آب و هوا و استفاده از صابون های آرایشی نیز ممکن است از دلایل بروز این مشکل باشند. پوسته پوسته شدن سر کودکان در اندازه های معمولی بروز می کند که به تدریج اندازه آن ها افزایش یافته و تیره رنگ می شوند. این پوسته ها گاهی اوقات به پیشانی، ابرو و مژه می رسد. استفاده از داروهای خانگی یا آماده راه خلاص شدن از این معظل فرزندنتان می باشد.

علائم و نشانه های شوره سر نوزاد

شایع ترین علائمی که نشان دهنده شوره سر نوزاد می باشند عبارتند از:

  • پوست سر خشک و پوسته پوسته
  • تکه های قرمز، زرد یا خاکستری روی سر کودک
  • خارش پوست سر

چه زمانی برای درمان شوره سر نوزاد حتما باید به پزشک مراجعه کنید ؟

باتوجه به اینکه علت شوره سر نوزاد چیست چند هفته طول می کشد تا خشکی پوست سر نوزاد برطرف گردد. اگر از روش های خانگی استفاده نمودید و بعد از یک هفته هیچ بهبودی رخ نداد باید به متخصص اطفال مراجعه کنید. پزشک برای هر گونه التهاب زیر زمینه ای ممکن است شامپوی قوی یا کرم استروئید تجویز کند. اگر پوست سر نوزاد شروع به ترک خوردگی یا خونریزی یا ترشح کرد باید حتما به پزشک مراجعه کنید زیرا این علائم ممکن است به دلیل عفونت باشند.

 

چه زمانی برای درمان شوره سر نوزاد حتما باید به پزشک مراجعه کنید ؟

آیا پوسته های روی سر کودک فقط به دلیل شوره سر است ؟

  • پوسته پوسته شدن سر یا بدن کودک ممکن است به دلیل شوره نباشد اگر پوست سر کودک در حال پوسته پوسته شدن می باشد، ممکن است این شوره ها دلایل دیگری داشته باشد که عبارتند از:
  • آفتاب سوختگی پوست سر: اگر روی سر کودک کلاه استفاده کنید و یا کمتر در معرض نور خورشید قرار گیرد می تواند از این معظل رهایی یابد.
  • استفاده بیش از حد از شامپو و خوب نشستن آن از روی سر: اگر شامپو به خوبی از روی سر شسته نشود روی پوست سر باقی می ماند که بعد از خشک شدن به صورت پوسته پوسته ظاهر شده و شبیه به شوره می باشد.
  • این مشکل ممکن است به دلیل پسوریازیس یا اگزما اتفاق بیفتد که خشکی پوست سر را در پی دارد. تشخیص اگزما (پسوریازیس) و شوره کار آسانی نیست.
  • کرم حلقه ای که ناشی از قارچ است نیز یکی از دلایل پوسته پوسته شدن پوست سر نوزاد می باشد.
  • شپش نیز باعث خارش و پوسته پوسته شدن سر می گردد اما این مشکل در کودکان شایع نیست.
  • هوای سرد و خشک زمستان باعث پوسته پوسته شدن سر می گردد.
  • استفاده از شامپوی کم باعث تجمع سلول های پوستی و چربی روی پوست سر شده و باعث پوسته پوسته شدن آن می گردد.

چگونه از ایجاد شوره سر جلوگیری کنیم

برای پیشگیری از شوره می توان موارد زیر را انجام داد:

استفاده از روغن های گیاهی

یکی از درمان های طبیعی استفاده از روغن های طبیعی مانند روغن درخت چای، بادام، نارگیل، زیتون و… است. این روغن های طبیعی بسیار مغذی است و حاوی ویتامین هایی مانند E و اسیدهای چرب دیگر می باشند که می توانند پوست سر را به خوبی مرطوب کنند. اسیدهای چرب دارای خواص ضد میکروبی و ضد قارچ می باشند در نتیجه باعث محافظت از پوست سر شده و برای درمان عفونت های قارچی، درمان پای ورزشکاران، درماتیت، خارش و راش استفاده می شود. شوره سر نوزاد یکی از انواع درماتیت است و روغن نارگیل یک درمان موثر برای پوست ظریف کودک می باشد.

 

چگونه از ایجاد شوره سر جلوگیری کنیم

استفاده از شامپوی تجویز شده توسط پزشک

بعد از اینکه پزشک پوست سر کودک را معاینه نمود شامپوهای مخصوص برای کودک را توصیه می کنند. این شامپوها ممکن است گیاهی باشند. گیاهانی مانند شبدر قرمز و یک گیاه وحشی از خاواده بقولات در درمان التهاب های پوستی مثل اگزما و پسوریازیس موثر عمل می کنند. بنابراین باید شامپوی تجویز شده برای نوزاد را استفاده نمایید.

درمان پوسته پوسته شدن سر نوزاد

بهتر است برای درمان پوسته پوسته شدن سر کودک، خارش و یا حساسیت پوست سر به پزشک مراجعه کنید و سپس اقدامات مناسب را نجام دهید. اگر این پوسته ها به دلیل اگزما باشند باید استفاده از مواد محرک روی پوست را متوقف نمود حتی شامپوی مصرفی را قطع کنید و برای شستشوی پوست سر کودک با پزشک مشورت کنید.

بدن کودک را همواره مرطوب نگه دارید، برای این کار از یک دستگاه بخور کوچک در خانه استفاده کنید.

داروهای مختلفی مانند پمادهای کورتونی وجود دارد که به رفع علائم اگزما کمک می کنند.

اگر اگزما ناشی از حساسیت باشد، پزشک می تواند با تجویز آنتی هیستامین، حساسیت بدن کودک را از بین ببرد.

اسپری ها و کرم های ضد قارچ نیز برای کاهش التهاب پوست نوزاد موثرند.

منابع مورد استفاده

 

https://niniban.com/

https://www.darmankade.com/

https://www.hidoctor.ir//

https://www.digikala.com//

https://namnak.com/

https://namnak.com/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *