سلامت بدن

ریزش مو و راهکار جلوگیری از آن

تصویری از ریزش مو

داشتن موهایی سالم و بدون ریزش دغدغه‌ افراد مختلف بخصوص آقایان و البته خانم‌ها است. مراقبت و نگهداری درست از موی سر موجب جلوگیری از ریزش، خشکی، موخوره و… می‌شود. لذا باید به تقویت مو و جلوگیری از ریزش توجه کرد.

ریزش مو و در نهایت طاسی موجب کاهش اعتماد بنفس و اضطراب در افراد می‌گردد. ریزش 50 تا 100 عدد مو در هر روز طبیعی است و نباید موجب نگرانی ما شود زیرا فولیکول‌های مو، با ریزش یک تار مو فعالیت خود را شروع کرده تا تار موی جدید را جایگزین کند. اما ریزش مو بیش از این تعداد نیاز به بررسی و مراقبت دارد.

تا زمانیکه بین ریزش مو و رویش آن تعادل وجود داشته باشد فرد مبتلا به ریزش مو نگردیده است. اما این تعادل با افزایش سن به دلیل ژنیتیکی بهم می‌ریزد و فرد دچار ریزش مو و طاسی می‌گردد، که به آن آلوپسی آندروژنی گفته می‌شود. اما گاهی اوقات ما با ریزش مو در سنین جوانی مواجه می‌شویم که بسیار ناراحت کننده می‌باشد.

تصویر یک برس پر از مو

یکی از کارهایی که در مواجه با ریزش مو باید انجام داد، شناسایی علت آن است. پس از مشخص شدن علت، باید به دنبال راهکارهایی برای درمان آن باشیم. انجام تست خون یک روش برای شناسایی علت ریزش مو می‌باشد، زیرا کمبود آهن، کم کاری یا پرکاری تیروئید، کمبود ویتامین‌ها، کمبود روی، کمبود زینک و… موجب ریزش غیر عادی مو می‌شود. در واقع می‌توان گفت ریزش مو از علایم بسیاری از بیماری هاست، در صورت مشاهده چنین مشکلی مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات لازم در شناسایی علت آن بسیار موثر می‌باشد.

سایر عوامل نادرست بر جلوگیری از تقویت ریزش مو

علاوه بر موارد فوق، ریزش مو دلایل دیگری دارد که در ذیل بر برخی از آنها اشاره می‌شود:

  • رژیم‌های غذایی نادرست
  • شانه زدن مداوم موها
  • شستشوی بیش از حد مو
  • استفاده از شامپو نامناسب
  • رنگ کردن
  • استرس
  • نور خورشید

راهکارهایی برای کاهش ریزش مو

مو هم مانند دیگر اعضای بدن نیاز به مراقبت و تغذیه مناسب دارد، در نتیجه رژیم‌های غذایی نامناسب موجب کاهش ویتامین‌های مورد نیاز مو می‌گردد. در اینجا به بررسی مواردی که در تقویت و کاهش ریزش مو موثر هستند، می‌پردازیم.

پروتئین‌ها

از آنجایی که مو از پروتئین تغذیه می‎‌کند، در نتیجه مصرف مقدار کافی پروتئین در طول روز به کاهش ریزش مو بسیار کمک می‌کند. بنابراین باید سعی کنیم مرغ، گوشت، ماهی، بادام و… که حاوی پروتئین هستند را در رژیم غذایی خود جای دهیم.

تصویری از گوشت

اسیدهای چرب

اسید‌های چرب موجب لطافت و زیبایی مو می‌شود، اسیدهای چرب امگا-3 و امگا-6 در تقویت مو و کاهش ریزش آن موثر هستند. لازم است این اسیدها را در رژیم غذایی خود بگنجانیم.

اسیدهای چرب امگا-3 در روغن ماهی، روغن گردو، روغن سویا، انواع ماهی ها مانند سالمون، قزل ‌آلا، ساردین، گربه ماهی و… یافت می‌شود.

اسیدهای چرب امگا-6 در روغن‌هایی مانند روغن ذرت، روغن کانولا، روغن سویا، روغن بادام زمینی و روغن آفتابگردان یافت می شوند.

آتنی اکسیدان‌ها

آنتی اکسیدان‌ها نقش مهمی در استحکام مو دارند، آنتی‌ اکسیدان‌های اصلی عبارت‌اند از: ویتامین ای، ویتامین ث و بتاکاروتن البته سلنیم نیز بعنوان یک ماده معدنی نقش آنتی‌اکسیدانی مهمی دارد. بدن قادر به تولید این ویتامین‌ها و ماده معدنی نیست، بنابراین بایستی از طریق غذا آنها را دریافت کرد، پس لازم است در رژیم غذایی خود میوه‌جات و سبزیجات را فراموش نکنیم.

تصویری از سبزیجات

رعایت بهداشت شخصی

عفونت‌های قارچی یکی دیگر از مواردی است که موجب ریزش مو می‌گردد. این عفونت‌ها در محیط های مرطوب رشد می‌کنند و به راحتی از طریق حوله، شانه، بالشت و کلاه آلوده از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شوند و فرد مبتلا دچار ریزش مو به صورت دایره‌ای می‌شود. در نتیجه بهترین راه برای مقابله با این نوع ریزش، رعایت بهداشت شخصی است.

از آنجایی‌که پیاز خاصیت ضد میکروبی دارد، شستشو پوست سر با آب پیاز از ابتلا به این نوع عفونت‌ها جلوگیری می‌کند. هم چنین به دلیل گوگرد فراوانی که در پیاز وجود دارد، موجب افزایش گردش خون در پوست سر و تولید کلاژن می‌شود، در نتیجه آب پیاز به افزایش رشد مو و درمان ریزش ناگهانی مو کمک می‌کند.

آهن

یکی از شایع‌ترین دلایل ریزش مو و عدم جلوگیری از تقویت آن در خانم‌ها کمبود آهن می‌باشد. این نوع ریزش موقتی است و با مصرف مواد غذایی که سرشار از آهن می‌باشد، درمان می‌گردد.

مواد غذایی مانند اسفناج، جعفری، عدس، لوبیا، گوشت قرمز، زرده تخم‌مرغ و ماهی حاوی آهن می‌باشند. به این نکته توجه داشته باشید که خوردن مواد غذایی دارای ویتامین c مانند پرنقال، توت فرنگی، فلفل دلمه‌ای، گوجه فرنگی و لیمو ترش به جذب آهن کمک می‌کند.

در این مقاله سعی داشتیم با ارائه نکاتی به شما در زیباتر شدن موهایتان کمک کنیم. خوشحالیم که ما را برای زیبایی خود انتخاب نموده‌اید.

همیشه بیاد داشته باشید پیشگیری بهتر از درمان است. با تقویت مو، جلوگیری از ریزش و مراقبت از موهای خود و تغذیه مناسب از ابتلا به ریزش مو جلوگیری کنید.

زیبایی حق شماست.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *