سلامت بدن

دستگاه بخور و رطوبت ساز سرد و گرم و تفاوت آنها

دستگاه بخور و رطوبت ساز سرد و گرم

دستگاه های بخور دستگاه هایی هستند که با تولید بخار آب و منتشر کردن آن به فضا باعث افزایش سطح رطوبت در هوا می شوند

بخور درمانی چیست؟

 

بخور درمانی به بخور گرفتن و یا استفاده استنشاقی بخور از راه لوله های تنفسی یکی از راه های ورود و جذب مولکول های شیمیایی و گیاهی به بدن می باشد. در گذشته از این روش برای درمان امراض مختلف به عنوان یک روش موثر به کار برده می شده است. این روشی است که در آن فرد بیمار با دریافت بخور آبی گیاهان دارویی مورد درمان قرار می گیرد. این درمان بیشتر برای بیماری های تنفسی و پوستی به کار برده می شود. در این روش به دلیل اینکه دارو می تواند از راه شبکه مویرگی صورت پذیرد امکان درمان بسیاری از بیماری ها وجود دارد. بخار درمانی با ساده ترین روش توسط یک کاسه که با آب داغ پر شده است انجام می گیرد.

بخور درمانی چیست؟

بخور درمانی چیست؟

تاثیر بخور درمانی

تنها اثر بخور درمانی روی دستگاه تنفسی نیست بلکه پوست صورت نیز در این فرآیند درگیر بوده و باعث می شود که اثرات مفیدی روی پوست صورت انجام گیرد. این اثربخشی ها سال هاست که به اثبات رسیده است و مطالعات و مقاله های مختلفی در زمینه های مختلف به چاپ رسیده است که اکثرشان نتیجه کارآزمایی های بالینی و مطالعات میدانی می باشند.

بیشینه بخور درمانی

 

بخور درمانی

بخور درمانی

مصریان باستان از فواید این درمان استنشاقی آگاهی یافتند و حمام های امروزی را ساختند. این روش از زمان های قدیم به عنوان یک روش پاکسازی بدن مورد استفاده قرار می گرفته است. علی الخصوص این روش به عنوان سم زدایی و پاکسازی در زمان طب سینایی در کنار قی کردن، تعریق، ادرار یا بول، تنقیه یا حقنه استفاده می شده است. برای مثال استفاده از روش بخور درمانی که عنکباب نامیده می شده، یکی از راه های خارج کردن خلط های بینی بوده است. همچنین برای کاهش دردهای مقطعی و مزمن درمای یا سر نیز به کار گرفته می شود. این روش برای خارج کردن خلط های عفونی در حفرات سر، جلوگیری از سردرد آن و بوی بد در حفرات تنفسی و لوله ها قابل استفاده است. بخور درمانی تنها با ورود آن به دستگاهی تنفسی نیست بلکه استفاده از حمام های بخار دار مانند سونا نیز نوعی از بخور درمانی می باشد.

بخور صورت

بخور درمانی چه در کلینیک و چه در منزل معمولا با قرار دادن صورت روی دستگاهی که بخور گرم تولید می کند انجام می پذیرد، به همین دلیل به بخور صورت معروف می باشد. از فواید این روش به اثرات مثبت آن در ضد عفونی کردن مجراهای تنفسی، باز کردن لوله های تنفسی، و تاثیرات مثبت بر سیستم تنفسی اشاره کرد. بخور گرم همچنین دارای تاثیرات مثبتی بر روی پوست صورت می باشد. در این روش منافذ پوست صورت باز می شوند و باکتری های بی هوازی موجود در آن ها که عامل ایجاد جوش هستند حذف می شوند که باعث می شود از ایجاد جوش صورت جلوگیری شود. برای داشتن یک بخور صورت بهتر است که ترکیبات گیاهی به آن اضافه شود.

فواید بخور گرم برای سرماخوردگی

فواید بخور گرم

فواید بخور گرم

 

یکی از راه های درمان سرماخوردگی بخور گرم می باشد و در منازل نیز اولین راه مورد استفاده در منازل برای درمان سرماخوردگی بخور گرم می باشد.  استفاده از شلغم، اکالیپتوس و منتول از جمله مواد گیاهی است که اکثر افراد از آن استفاده نموده اند. همانطور که گفتیم بخور گرم باعث باز شدن مجاری تنفسی شده و مسیرهای لوله های تنفسی را ضد عفونی می نماید و استفاده از این مواد گیاهی در بخور باعث می شود باکتری های ساکن در مسیر لوله های تنفسی از بین بروند و التهابات تنفسی کاهش یابند.

فواید بخور گرم برای پوست صورت

بخور گرم در پوست صورت باعث تسریع جریان خون، ضد عفونی شدن پوست، از بین بردن سلول های مرده پوست، پاکسازی عمقی پوست و از بین بردن باکتری های بی هوازی موجود در حفرات پوست می شود. استفاده از گیاهانی که دارای تاثیر دارویی می باشند باعث تاثیرات شگفت انگیز در پوست صورت می گردد. برای مثال استفاده از بابونه در بخور صورت یک راه مناسب برای پاکسازی پوست می باشد. همچنین گل محمدی، گلاب یا ترکیب بابونه و گلاب ترکیباتی هستند که برای پوست مفید می باشد. در استفاده از بخوردرمانی صورت باید به تعداد دفعات استفاده از آن، زمان، دما و نوع ترکیبات مورد استفاده در آن دقت شود.

دستگاه بخور چگونه کار می کند؟

دستگاه های بخور دستگاه هایی هستند که با تولید بخار آب و منتشر کردن آن به فضا باعث افزایش سطح رطوبت در هوا می شوند. این دستگاه ها مشکلاتی که هوای خشک ایجاد می کند جلوگیری می نمایند. برای مثال در زمستان که هوا خشک تر می باشد درد سینوس در بسیاری از افراد شروع شده و خوابیدن سخت شده و بینی خشک و دردناک می گردد. دستگاه های بخار با تبدیل آب به رطوبت ریز و ایجاد بخار و رطوبت در هوا این مشکلات را از بین می برند. همچنین برای داشتن پوست لطیف نیز مناسب می باشند. دو نوع دستگاه بخور سرد و گرم وجود دارد که در ادامه آن ها را شرح می دهیم.

انواع دستگاه بخور

دستگاه بخور

دستگاه بخور

 

انواع دستگاه بخور عبارتند از:

بخور گرم

در بخور گرم آب حرارت داده می شود و وقتی که این آب به جوش آمد باعث می شود که بخار تولید شود و از بخار حاصل از آن استفاده شود.

بخور سرد

بخور سرد دستگاهی است که بدون گرم کردن آب بخار آب را ایجاد می نماید. این بخار خنک است و حتی مقداری نیز باعث کاهش دمای محیط نیز خواهد شد.

مزایای دستگاه بخور

  • رهایی از خشکی پوست، خونریزی بینی، بهبود بیماری های سینوسی و کمک به رفع ترک لب
  • کمک به کاهش برخی از خر و پف ها
  • پیشگیری از آنفلوانزا
  • ایجاد سرفه های خلط دار و خارج کردن این مواد
  • ایجاد هوای دلپذیر و طبیعی در خانه
  • کاهش حساسیت و آسم
  • مرطوب نگه داشتن پوست و مو

بخور سرد بهتر است یا گرم؟

همانطور که بیان کردیم دستگاه های بخور گرم برای ایجاد بخار آب را گرم می نمایند و باعث ایجاد گرما می شوند و به دلیل گرمایی که تولید می کنند در فصل تابستان مورد استقبال قرار نمی گیرند. مزایای بخور سرد از گرم بیشتر می باشد و معمولا دارای محبوبیت بیشتری می باشند.  اکثر افرادی که به دنبال سلامتی خود می باشند از بخور سرد استفاده می نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *