سلامت بدن

دستکش‌ های یکبار مصرف در چه دسته‌بندی‌هایی قرار می‌گیرند و تفاوت و شباهت‌های میان آنها چیست؟

 در این مقاله سعی خواهیم کرد که در ارتباط با یک جمله معروف یعنی پوشاندن دستان خود نکات جالب توجهی را برای شما ارائه کنیم بنابراین در ادامه این مقاله با ما همراه باشید که انواع دستکش‌های یکبار مصرف را اعم از دستکش نیتریل و دستکش وینیل و دستکش لاتکس انواع و اقسام دستکش‌ های لاتکس  را بهتر بشناسید و تفاوت‌ها و شباهت‌های میان این دسته‌ها را به خوبی شناسایی کرده و تمیز دهید.

دستکش وینیل چیست و چه کاربردی دارد؟


در این قسمت از مقاله می‌خواهیم در ارتباط با دستکش وینیل که یکی از انواع دستکش‌های یکبار مصرف می‌باشد صحبت کنیم. اگر بخواهیم خیلی علمی صحبت کنیم دستکش وینیل از پی‌وی‌سی که اختصاراً پلی وینیل کلرید نامیده می‌شود ساخته می‌شود و به این دلیل قیمت تولید نهایی این محصول به نسبت دیگر دسته‌بندی  دستکش های یکبار مصرف پایین‌تر است. به بیان دیگر می‌توانیم بگوییم که دستکش وینیل می‌تواند جایگزین انواع دیگری از دستکش‌های یکبار مصرف به نام دستکش لاتکس باشد اما تفاوت‌هایی نیز در بین این دو دسته وجود دارد.  برای مثال دستکش‌های وینیل نسبت به لاتکس ضخیم‌تر هستند و برای همین چسبیدگی کامل به دست پیدا نخواهند کرد. 

از طرف دیگر اگر بخواهیم دستکش وینیل را به نسبت دستکش‌های نایلونی مقایسه کنیم قطعاً دستکش وینیل برنده خواهد بود و نسبت به الکل ها و اسیدها مقاومت بهتری از خود نشان داده و دارای کیفیت بالاتری می‌باشد.

قطعاً پس از همه‌گیری کرونا در هنگام خرید دستکش احساس سردرگمی به شما دست داده است که کدام دستکش برای کاربرد فعلی شما مناسب است.  آنچه که در قسمت قبل گفته شد به شما کمک می‌کند تا  متوجه تفاوت‌های میان گروه های مختلف دستکش‌های یکبار مصرف شوید. 

دستکش یکبار مصرف
دستکش لاتکس چیست و چه کاربردی دارد؟

باید بگوییم دستکش‌هایی که در گروه دستکش‌های لاتکس قرار می‌گیرند از مواد طبیعی و عموماً از لاستیک تشکیل شده و در موارد مختلفی برای محافظت از دست به کار می‌رود. استفاده از دستکش لاتکس نسبت به دستکش‌های نیتریل با انعطاف پذیری و آسودگی بیشتری همراه است. اگر یک بار دستکش لاتکس را در دست خود امتحان کرده باشید احساس می‌کنید که آنچنان این دستکش در دست شما فیت شده است که تفاوتی میان پوست دست خود و دستکش احساس نخواهید کرد.   از مزایایی که دستکش‌های لاتکس برای شما فراهم می‌کند اعتماد به این دستکش‌ها برای کار در محیط‌هایی همانند محیط‌های عفونی است که اطمینان بخشی کافی را برای شما ایجاد خواهد کرد. دستکش‌های لاتکس علاوه بر انعطاف داشتن بسیار بالا برای استفاده توسط شما کاملاً مقاوم بوده و همچنین قابلیت تجزیه زیستی را نیز با خود به همراه دارد.

دستکش‌های وینیل در مصارف خانگی و آزمایشگاهی و برخی از کاربردهای دندانپزشکی بیشتر رواج دارد. در مقابل یکی از بهترین و پرا استفاده‌ترین نوع دستکش‌های یکبار مصرف در اتاق های عمل دستکش لاتکس می‌باشد. اگر شغلی دارید که نیاز به استفاده از انگشتان دست شما به صورت بسیار دقیق دارد کار با دستکش های لاتکس را به شما توصیه می‌کنیم چرا که درگیری خاصی برای انگشتان شما ایجاد نخواهد کرد. یکی دیگر از تفاوت‌هایی که می‌توان میان دستکش‌های وینیل و دستکش‌های دیگر اشاره کرد این است که حساسیت و آلرژی پوستی درستکش‌های وینیل رخ نمی‌دهد  و خاصیت چسبندگی در این نوع از دستکش‌ها وجود ندارد  چرا که اغلب دستکش‌های لاتکس به دلیل وجود مواد لاتکس سبب بروز حساسیت می‌شود. بنابراین همانطور که گفته شد دستکش های لاتکس محافظت خوبی در مقابل ویروس‌ها و باکتری‌ها از خود بروز می‌دهند.

 

تفاوت دستکش‌های پودری با دستکش‌های بدون پودر چیست؟

در حالت پیش فرض دستکش‌ها دارای پودر می‌ باشند و برای تخلیه پودر داخل دستکش یات بیشتری باید انجام گیرد لذا دستکش‌ های بدون پودر دارای هزینه تمام شده بیشتری می‌باشند.  از طرف دیگر به دلیل اینکه پودر داخل دستکش تخلیه شده است میزان سطح بروز آلرژی‌های پوستی به تبع آن کاهش خواهد یافت. معمولاً دستکش‌های بدون پودر به منظور انجام اعمال جراحی و اقداماتی که اصولاً حساس‌ تر هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

اگر بخواهیم حافظت دستکش‌ ها را در گروه‌ های مختلف دسته‌ بندی کنیم بالاترین سطح مربوط به لاتکس و سپس نیتریل و سپس در وهله آخر وینیل خواهد بود. از طرف دیگر اگر فاکتور قیمتی مد نظر باشد وینیل دارای قیمت بهتری نسبت به گروه‌های دیگر از دستکش‌ های یکبار مصرف می‌ باشد.

 

بهترین انتخاب دستکش یک بار مصرف در حین کار با مواد روغنی و شیمیایی کدام است؟

به توصیه برخی از متخصصان اگر با مواد روغنی و شیمیایی سر و کار دارید بهترین انتخاب دستکش‌های نیتریل خواهد بود چرا که مقاوم‌تر بوده و دیرتر پاره می‌شود. اگر بخواهیم دستکش‌های نیتریل را با دستکش‌های ونیل مقایسه کنیم دستکش‌های نیتریل دارای ضخامت بیشتری هستند. 

بنابراین می‌ توان جمع‌بندی کرد که اگر سطح محافظت و راحتی را به عنوان دو فاکتور اساسی برای انتخاب دستکش در نظر بگیرید کار شما بسیار راحت‌تر شده و انتخاب شما به آسانی انجام خواهد شد و دیگر درگیر اسامی گیج کننده نوع دستکش نخواهید شد. استفاده از حس لامسه برای پزشکانی که اعمال جراحی را انجام می‌دهند بسیار حائز اهمیت است لذا انتخاب در این حالت دستکش لاتکس خواهد بود اما باید توجه داشت که همانطور که در بخش قبل گفته شد لاتکس ممکن است سبب بروز حساسیت پوستی شود.

از طرف دیگر دستکش نیتریل به دلیل اینکه مقداری گران تر می‌باشد اما اگر نیاز به محافظت خیلی شدیدی برای شما وجود ندارد استفاده از دستکش ونیل نسبت به  دستکش نیتریل مزیتی برای شما ایجاد خواهد کرد. 

اگر بخواهیم دستکش‌های لاتکس را به صورت ریزتر مورد دسته‌بندی قرار دهیم دستکش‌های لاتکسی که یکبار مصرف هستند،   دستکش های لاتکس  که بدون پودر هستند،  دستکش‌های لاتکسی که حاوی پودر هستند از مهمترین دسته بندی های دستکش‌های لاتکس می‌باشد. دستکش‌های لاتکس در تولید و بسته‌ بندی صنایع غذایی و همچنین در حوزه انجام کارهای مربوط به رنگ آمیزی علاوه بر مصارف پزشکی کاربردهای فراوانی دارد. 

 در این قسمت از مقاله می‌خواهیم چند نکته دقیق تر را در ارتباط با دستکش‌های یکبار مصرف برای شما بیان کنیم. دستکش‌های لاتکس که تقریباً به رنگ کرمی روشن تولید می‌شوند قابلیت مصرفی در حدود ۱۶ ساعت را دارا هستند و قابلیت نفوذی کمتر از یک درصد در مقابل ویروس‌ها و باکتری‌ها دارد. دستکش‌های  یک بار مصرف نیتریل  معمولاً به رنگ آبی عرضه و تولید شده و سطح مقاومت آن در برابر ویروس‌ ها و باکتری‌ ها چیزی در حدود یک تا ۳ درصد می‌باشد. این نوع از دستکش‌های یکبار مصرف قابلیت دارند که تا چیزی معادل ۸ ساعت  مورد استفاده قرار بگیرند. نهایتاً دسته آخر این نوع از دستکش‌های یکبار مصرف یعنی دستکش‌های وینیل علی رغم اینکه خاصیت چسبندگی ندارند  بدون رنگ نیز تولید می‌شوند. اگر بخواهیم میان دو دستکش یکبار مصرف قبلی دستکش وینیل را مورد مقایسه قرار دهیم باید بگوییم که میزان نفوذ باکتری و ویروس‌ها در این نوع دستکش از دو مدل دیگر بیشتر می‌باشد یعنی چیزی حدود ۲۹ درصد احتمال نفوذ ویروس‌ها و باکتری‌ها به داخل این نوع دستکش وجود دارد. نکته  دیگری که  در این قسمت از مقاله می‌خواهیم به آن اشاره کنیم این است که یک نوع از دستکش‌هایی که به هیچ عنوان مقاومتی در مقابل ویروس‌ها و باکتری‌ها ندارند در کاربردهای خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند دستکش‌ های نایلونی هستند که به منظور کاربردهای غیر حساس و عامیانه مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

نکته پایانی اینکه  اگر بخواهیم به لحاظ سطح محافظتی نوع دستکش‌ های یکبار مصرف را طبقه بندی و انتخاب کنیم  دستکش‌های یکبار مصرف لاتکس در درجه اول و دستکش‌های  یکبار مصرف نیتریل در درجه دوم  باید مورد انتخاب شما قرار بگیرد. دلیل اینکه دستکش یک بار مصرف نیتریل مقاوم در برابر پارگی می‌باشد این است که از پلیمرهای سه گانه مصنوعی ساخته شده و همین امر سبب می‌ شود جایگزین خوبی برای دست کش یکبار مصرف لاتکس در صورتی که سبب بروز حساسیت برای شما شده باشد بشود. از دستکش نیتریل همچنین می‌توان به منظور کاربردهای مختلف در آشپزی و یا محیط‌های آزمایشگاهی بهره برد. 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *