بیماری‌ها, سلامت بدن

حساسیت فصلی چیست ؟

همانطور که در بخش اول موضوع حساسیت فصلی در مقاله دیگری اشاره کردیم  حساسیت فصلی ممکن است سبب بروز علائم آزاردهنده ‌ای شود که زندگی شما را دچار اختلال و ناراحتی کند.

در ادامه این بخش می‌ خواهیم راه‌ های گوناگون مقابله با تشدید علائم و شرایطی که پس از بروز بیماری آلرژی فصلی رخ می ‌دهد را بررسی کنیم. پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا نکات جالبی را با هم مرور کنیم.

چه راه‌ هایی برای مقابله با تشدید شرایط در مواجهه با بیماری آلرژی فصلی می‌ توان ارائه کرد و کدام یک موثرترند؟

اولین راهکاری که حتی در مقابله با بیماری ‌های مختلف دیگر و یا حتی بیماری های ویروسی و یا بیماری‌های حساسیت زای دیگر به نظر می ‌رسد استفاده از مایعات فراوان و نوشیدن آب میوه‌ ها می ‌باشد.

نوشیدن و مصرف مایعات فراوان سبب دفع ترشحات فراوان پشت بینی و پشت حلق می ‌شوند که سبب خواهد شد دفع و خارج شدن ترشحات تولید شده در اثر حساسیت فصلی به آسانی صورت گرفته و از شر آنها آسان تر خلاص شوید. سوالی که مطرح می ‌شود این است که مایعات سرد و یا مایعات گرم کدام یک تاثیر بیشتری در این مورد بر جای می ‌گذارند و بروز علائم را سریع تر بهبود می دهند . در حالت کلی توصیه می ‌شود که از مایعات گرم همانند چای و یا چای سبز و یا سوپ و دیگر مایعات گرم به کرات استفاده کنید تا روند کاهش و بهبود علائم آلرژیک سرعت گرفته و شرایط بهتر شود. 

حساسیت فصلی چیست ؟

دومین راه کاری که برای کاهش علایم و شرایط در مواجهه با بیماری آلرژی فصلی می ‌باشد شست و شوی مرتب بینی و گلو با محلول های مناسب آب و نمک می ‌باشد. به بیان دیگر در زمانی که واکنش دستگاه ایمنی نسبت به علایم آلرژی رخ داده و به مرور ظاهر می ‌شود در حقیقت این مواد یا منشا رخداد آلرژی فصلی که از طریق بینی و یا گلو وارد بدن شده ‌اند به راحتی به مخاط گلو و یا بینی در بدن شما می‌ چسبند و این چسبندگی سبب می ‌شود که علائم آلرژی تشدید شده و شرایط دشوارتر شود.  با توجه به انچه گفته شد این نتیجه را می‌ گیریم که قرقره کردن و یا شست و شوی مرتب گلو با محلول نمکی و یا استفاده از سرم‌ های شست و  شو که به این منظور ارائه می ‌شوند به راحتی می توانید مخاط بینی خود را شست و شو داده و به تبع آن با کاهش علائم ظاهر شده از آلرژی  مواجه شده که در نهایت به بهبود شرایط ظاهری شما منجر می‌شود. 

یکی از راه حل‌ های دیگری که به عنوان سومین راهکار برای کاهش علائم و شرایط نامناسب در زمان بروز آلرژی در میان همگان مورد استفاده قرار می‌ گیرد ارگانیک زندگی کردن و یا داشتن زندگی طبیعی می ‌باشد. زندگی طبیعی داشتن دارای مثال ها و مفاهیم متعدد است که ما در اینجا تنها به ذکر یک مثال مرتبط اشاره می کنیم که در این مثال عموم خانم ها در منزل با آن مواجه هستند. این مورد چیزی به جز ارتباط عمیق آلرژی و تحریکات سیستم ایمنی در موقع استفاده از شوینده های مختلف در منزل است که می تواند برای هریک از اعضای خانه ضرر آفرین باشد. به بیان دیگر اگر از محلول‌ های شوینده خانگی و یا مواد شیمیایی قوی دوری بجوییم خود به خود بخش وسیعی از علائمی که در اثر بیماری آلرژی فصلی ظاهر می‌شوند را از بین خواهیم برد. نکته قابل توجه این است که باید دقت کنید ممکن است هر یک از اعضای خانه در اثر مواجهه با این علایم دچار شرایط تنفسی و یا بروز علائم شدیدی از الرژی فصلی بشوند.  بنابراین داشتن زندگی طبیعی و دوری کردن از موارد و یا شرایطی که وضعیت شما را بحرانی می‌ کند به شما کمک خواهد کرد تا به آسانی از علایم آزار دهنده آلرژی فصلی فاصله بگیرید.

چه راهکارهای دارویی را برای درمان حساسیت و یا آلرژی فصلی می ‌توان مورد استفاده قرار داد؟

اولین موردی که به عنوان یک راهکار دارویی مورد استفاده قرار می ‌گیرد تا علائم ناشی از آلرژی فصلی را کاهش دهد استفاده از آمپول بتامتازون می ‌باشد. آمپول مقابله با آلرژی فصلی یا آمپول بتامتازون کاری که انجام می‌دهد معادل این است که سیستم ایمنی بدن شما را سرکوب کند.  در واقع حساسیت زیاد سیستم ایمنی شما پس از استفاده از این آمپول کاهش می ‌یابد و در نتیجه تحمل شرایط ساده تر خواهد شد.  همانند دیگر راه کارهای دارویی در مقابله با آلرژی فصلی و یا راهکارهای دارویی در مواجهه با دیگر بیماری ‌ها عوارضی ناشی از استفاده از این آمپول نیز برای شما ممکن است رخ دهد.  سرگیجه ، سردرد ، و یا کوفتگی بدن از عوارض استفاده از آمپول بتامتازون به منظور کاهش التهابات و کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن است.  اگرچه ممکن است پزشک متخصص برای کاربردهای دارویی دیگر آمپول بتامتازون را برای شما تجویز کند. 

دومین موردی که به صورت عمده توسط عموم جامعه و به اشتباه و به صورت خود سرانه برای کاهش علائم آلرژی فصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد آنتی هیستامین ‌ها یا قرص‌ های ضد احتقان می ‌باشد. عموم پزشکان به منظور رفع علائم ناشی از آلرژی و یا حساسیت تنوع مختلفی از قرص‌ های آنتی هیستامین را برای بیماران خود تجویز می‌ کنند. خانواده گسترده‌ای از انواع آنتی هیستامین‌ها همانند سیتریزین‌ها ، دکونژستانت ، و یا لوراتادین وجود دارد که در میان جامعه با نام درمان آبریزش بینی و یا درمان عطسه و یا درمان سرفه مطرح است که نوع دقیق آن آنتی هیستامین را تنها یک پزشک متخصص می ‌تواند برای شما تجویز کند.

معمولا اولین راهکار یک پزشک برای اینکه شما را از شر عوارض ناخواسته و ناراحت کننده حساسیت فصلی نجات دهد درمان با قرص به خصوص قرص‌ های ضد حساسیت می ‌باشد.  شاید بهترین و سریع‌ترین راه درمانی عوارض ناخواسته حساسیت فصلی همین قرص‌ های آنتی هیستامین باشد.

به شدت به شما توصیه می ‌کنیم که مصرف خودسرانه دارویی به منظور مقابله با عوارض ناخواسته حساسیت فصلی را کنار بگذارید. تداخلات دارویی مختلف و یا عوارض ناخواسته هر یک از خانواده‌های ضد حساسیت‌ها ممکن است برای سلامتی شما تاثیرگذار باشد لذا حتماً قبل از استفاده از این نوع داروها با پزشک متخصص خود مشورت نمایید. 

در همین دسته از درمان‌های دارویی می‌توان به فنیل آفرین و سودافدرین به منظور رفع گرفتگی‌های بینی نیز اشاره کرد. اسپری‌های مختلف و داروهای بدون نسخه یا otc راهکارهای ارزان قیمت ساده‌ای به منظور جلوگیری از عوارض شایع حساسیت فصلی همانند آبریزش بینی و گرفتگی صدا و … می‌باشد.

چه غذاهایی ممکن است  علائم ناشی از حساسیت فصلی را تشدید کند؟

عموماً تعدادی از مردم بعد از مصرف طالبی پرتقال موز و یا موارد دیگری از میوه ها و سبزیجات و یا خوراکی ها دچار علائم مشابهی همانند علائم آلرژی فصلی می‌شوند. پر واضح است که اگر بعد از مصرف میوه و یا مواد غذایی خاص و یا سبزیجات دچار علائمی شبیه علائم آلرژی می‌شوید باید مصرف این مواد غذایی را کنار بگذارید. بحث عمیق‌تری به نام آلرژن‌ها نیز وجود دارد که خارج از حوصله نوشتار حاضر است شما می‌توانید در ارتباط با حرارت دادن به خوراکی‌ها و مواد غذایی که به از بین بردن و کاهش اثر آلرژن در آنها بپردازید تا بروز علائم ناشی از حساسیت فصلی پس از مصرف آن خوراکی ها کاهش یابد.

 

چه توصیه مفید دیگری می‌توان برای جلوگیری از ابتلا به آلرژی فصلی ممکن است موثر به نظر برسد ؟
تجربیات راهکارهای مختلف برای مقابله با آلرژی فصلی نشان می‌دهد که استفاده از دستگاه‌های تهویه در منزل و یا خشک نگه داشتن هوا با گرفتن رطوبت موجود در منزل سبب می‌شود که حس بهتری در مواجهه با آلرژی فصلی داشته باشید. رطوبت زیاد سبب می‌شود که قارچ‌ها در فضای خانه و در هوای مرطوب بهتر رشد کنند و این سبب می‌شود که علائم بدتری را در هنگام مواجهه با آلرژی فصلی تجربه کنیم. 

در این بخش به موضوع حساسیت فصلی چیست پرداختیم 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *