سلامت بدن

تست بارداری چیست؛ انواع آن و روش استفاده هریک

تست بارداری چیست؛ انواع آن و روش استفاده هریک

خانم ها  برای اینکه از بارداری خود مطمئن شوند نیاز به انجام آزمایش یا تست بارداری دارند. برخی زوج ها به طور متداول برای بچه دار شدن برنامه ریزی کرده و برای آن تلاش کرده اند و یا شاید برخی خانم ها بعد از یک رابطه محافظت شده نگران بارداری ناخواسته می باشند. حتی با موثرترین روش های جلوگیری از بارداری باز هم احتمال بارداری وجود دارد و تنها راه تشخیص بارداری، تست بارداری بدون نسخه می باشد. آزمایش های بارداری OTC معمولا هورمونی به نام گنادوتروپین جفتی انسانی (HCG) را در ادرار زنان بررسی می کنند. HCG فقط در صورت بارداری وجود دارد. این هورمون تنها در صورتی که تخمک بارور شده به خارج از رحم یا پوشش رحم متصل شود ترشح می گردد.

تست بارداری چیست؟

 

تست بارداری چیست؟

آزمایش HCG نوعی تست بارداری و آزمایشی ساده است که برای تشخیص بارداری رایج می باشد که از طریق آزمایش ادرار انجام می شود. آزمایش گنادوتروپین جفتی انسانی (HCG) ادرار نوعی تست بارداری می باشد. جفت در زنان باردار باعث تولید HCG شده که به آن هورمون بارداری می گویند. اگر باردار باشید این تست بارداری می تواند این هورمون را در ادرار در حدود یک روز بعد از اولین قاعدگی که صورت نگرفته تشخیص دهد. در طی 8 تا 10 هفته ابتدای بارداری معمولا هورمون HCG خیلی سریع افزایش پیدا می کند و سطح آن در هفته دهم بارداری به اوج خود می رسد و سپس تا زمان زایمان به تدریج کاهش پیدا می کند. این نوع آزمایش های ادرار با کیت هایی به فروش می رسد که می توانید آن را در منزل استفاده کنید. اغلب این تست را آزمایش بارداری در منزل می نامند.

انواع تست بارداری کدامند؟

تست بارداری را می توان هم در خانه و هم در آزمایشگاه انجام داد. این تست شامل آزمایش ادرار و خون می باشد که آزمایش ادرار در خانه قابل انجام است و آزمایش خون در آزمایشگاه انجام پذیر است.

آزمایش hCG ادرار

این تست به کمک بیبی چک انجام می گیرد. این تست به این صورت انجام می گیرد که باید ادرار بر روی نوار آن ریخته شود و سپس نتیجه بعد از 1 الی 2 دقیقه نمایش داده می شود. برای انجام راحت این تست می توان بیبی چک را در ظرفی از ادرار فرو ببرید و یا با استفاده از قطره چکان نمونه ادرار را روی نوار تست بریزید. از آنجایی که برندهای مختلفی بیبی چک را تولید می کنند، زمان نتجه دهی هر برند متفاوت از برند دیگر می باشد. نتیجه ای که در پایان هر تست بارداری نمایش داده می شود با توجه به برند بیبی چک متفاوت می باشد پس بهتر است دستورالعمل تست را قبل از انجام آن مطالعه نمایید. به طور کلی نتایج تست بیبی چک به 3 صورت نمایش داده می شوند:

  • تغییر کردن رنگ نوار تست
  • ظاهر شدن کلمه باردار و یا غیر باردار
  • تغییر کردن خط روی توار تست، که به صورت مثبت و یا منفی نشان داده می شود

آزمایش خون

 

آزمایش خون

تست بارداری خون به آزمایش بتای خون بارداری نیز معروف می باشد. این تست یک روش دقیق تر و مطمئن تر نسبت به بیبی چک می باشد که برای اطمینان بیشتر از بارداری بهتر است از این تست استفاده گردد. در رابطه با استفاده از خون در تست بارداری دو روش استفاده می شود که یکی آزمایش اچ سی جی کمی و دیگری اچ سی جی کیفی می باشد. مورد اول نشان می دهد که میزان دقیق اچ سی جی خون فرد چقدر است و مورد دوم نشان می دهد که آیا اچ سی جی در خون فرد وجود دارد یا نه.

به طور کلی تست بارداری با بیبی چک تا 99 درصد جواب می دهد اما در برخی از موارد جواب منفی این تست ناشی از موارد دیگر نیز می باشد. برای مثال ممکن است زمان انجام این تست از حد ممکن زودتر باشد و بیبی چک نتواند اچ سی جی موجود در ادرار را تشخیص دهد یا اینکه از این وسیله به درستی استفاده نگردد. پس برای اینکه اطمینان بیشتری داشته باشید بهتر است از تست خون در آزمایشگاه کمک بگیرید. این آزمایش وقت گیرتر می باشد و در آزمایشگاه انجام می گیرد پس هزینه بالاتری دارد اما چون تست دقیق تری می باشد، بانوان بعد از بیبی چک برای اطمینان از حاملگی از این تست استفاده می کنند.

چه زمانی باید تست بارداری صورت بگیرد؟

 

چه زمانی باید تست بارداری صورت بگیرد؟

برای اینکه بتوان به یک نتیجه درست و دقیق از تست بارداری خانگی رسید زمان استفاده از تست مهم  می باشد. به طور کلی اغلب تست های بارداری نتیجه دقیق را حداقل یک هفته بعد از تاخیر در قاعدگی نشان می دهند. یعنی دقیقا 2 هفته بعد از تخمک گذاری می باشد. پس برای به دست آمدن نتیجه دقیق تر باید حداقل 7 روز از موعد پریود بگذرد و یا حداقل یک یا دو هفته از رابطه جنسی گذشته باشد.

اگر تست بارداری خیلی زود انجام شود نتیجه درستی را نشان نمی دهد زیرا برای بارداری، معمولا بدن نیاز به زمانی بین 7 تا 12 روز بعد از باروری تخمک دارد تا مقدار هورمون HCG که قابل تشخیص باشد را تولید کند.

بهترین زمان برای انجام تست بارداری صبح زود می باشد زیرا در شب هورمون HCG در بدن انباشته شده و ادرار نیز غلیظ تر است. برخی از تست های بارداری دقیق تر هستند و افزایش هورمون HCG را تنها بعد از 4 تا 7 روز بعد از لانه گزینی تخم در رحم تشخیص می دهند.

اگر تست را خیلی زود انجام دهید و هر چند از یک برند خوب استفاده کرده باشید باز هم تست بارداری منفی می شود. اگر از تست خانگی استفاه نمودید و نتیجه تست مثبت بود باید به پزشک مراجعه کنید تا مراقبت های بارداری را شروع نمایید.

آیا تست خونی آزمایش بتا همیشه دقیق می باشد؟

 

آیا تست خونی آزمایش بتا همیشه دقیق می باشد؟

هیچ آزمایشی همیشه صد در صد دقیق و درست نیست. گاهی اوقات نتیجه آزمایش می تواند مثبت کاذب یا منفی کاذب باشد. در این موارد پزشک می تواند با کمک روش های دیگری مانند سونوگرافی،علائم بالینی و تست های دیگر این موارد را تشخیص دهد. برخی داروها وجود دارند که با تاثیر بر روی HCG در خون باعث ایجاد جواب های نادرست در آزمایش خون شوند. از جمله این داروها، می توان به داروهای باروری و افزایش قدرت جنسی که دارای HCG هستند اشاره کرد. علاوه  بر این مصرف ماریجوانا نیز می تواند HCG خون را افزایش دهد. اگر جواب آزمایش مثبت باشد اما علائم بارداری تایید نشود پزشک باید برخی از آزمایش های تومور مارکر رحم و تخمدان ها را انجام دهد تا احتمال وجود سرطان بررسی گردد.

منابع مورد استفاده

 

https://www.anyazma.com//

https://namnak.com/

https://iranmehrlab.ir//

https://www.darmankade.com//

https://pezeshket.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *