سلامت بدن

همه چیز درباره پوست چرب

در این مقاله می‌خواهیم درباره پوست چرب و ویژگی‌های مرتبط با پوست چرب بپردازیم بنابراین به شما توصیه می‌کنیم در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

همانطور که می‌دانیم پوست ما انسان‌ها برای اینکه انعطاف لازم را داشته باشد نیاز دارد تا به میزان کافی سبوم تولید کند . سبوم ها در حقیقت از غدد چربی که در زیر پوست قرار دارند ترشح شده و همانطور که در مقالات مربوط به پوست خشک و پوست نرمال نیز ذکر شد همین میزان ترشح سبوم مشخص کننده نوع پوست شما می‌باشد. 

بنابراین اگر بخواهیم جمع بندی مناسبی داشته باشیم پوست بدنی که ترشح غدد چربی آن که سبوم نامیده می‌شود از میزان معمول بیشتر باشد آن پوست را چرب می‌نامیم. لازم است بدانید که داشتن پوست چرب مشکلاتی را برای شما به همراه خواهد داشت به بیان دیگر اگر از پوست چرب خود به درستی مراقبت نکنید منافذ موجود بر روی پوست شما مسدود شده و سپس سبب بروز آکنه و یا آنچه که آن را جوش‌های سرسیاه می نامیم خواهد شد. در حقیقت اگر منافذ پوست چرب بسته شود و توجه به باز بودن منافذ به درستی انجام نشود پوست شما دچار خشکی شده و به تبع آن عوارضی نیز بروز می‌کند. بنابراین توجه به نکات درست و علمی در ارتباط با محافظت و مراقبت از پوسـ.ت چرب ضروری به نظر می‌رسد.  

همه چیز درباره پوست چرب

برخی تصور می‌کنند که اگر پوست خود را لمس کنند و این لمس سبب شود که میزانی چربی از پوست به دست منتقل شود پوست آنها چرب نامیده می‌شود در حالی که این صحیح نیست. همانطور که در بخش اول گفته شد ترشحات غدد چربی از طریق منفذهای موجود در سطح پوست بدن شما ترشح می‌شود اگر این تولید سبوم دارای شتاب آرامی باشد و این کار به کندی صورت گیرد پوست شما دیگر دچار چربی نخواهد شد و به این ترتیب به تبع آن حجم رطوبت مناسب نیز به پوست منتقل نخواهد شد.

حال تصور کنید سرعت تولید ترشحات غدد چربی افزایش یابد و حجم سبوم تولیدی نیز افزایش یابد در این صورت شما با منافذی مواجه خواهید بود که مسدود شده است و منافذ مسدود شده همراه با تولید جوش‌های سرسیاه بیشتر خواهد بود. نتایج تحقیقات معتبر پزشکی نشان داده است که اگر منافذ پوست شما بزرگتر بوده باشد میزان ترشح غدد چربی از این منافذ پوستی بیشتر خواهد بود  و در نتیجه این اشخاص دارای پوست چـ.رب‌تری نسبت به دیگران که از منافذ کوچک‌تری در سطح پوستی خود برخوردار هستند خواهند بود. 

چه زمانی و با چه علائمی می‌توان نتیجه گرفت که پوست ما چرب بوده و پس از آن چه مراقبت هایی را می‌بایست انجام دهیم؟

همانطور که در مقالات قبلی تشریح شد چرب شدن پوست همواره دارای یک سری  نشانه‌ها و علایم می‌باشد. در ادامه این مقاله می‌خواهیم برخی از نشانه‌هایی که به کمک آنها به راحتی می‌توانید چرب بودن پوست خود را تشخیص دهید و  پس از آن چربی ناخواسته موجود در پوست خود  را درمان کنید  را معرفی کنیم.

اولین  ویژگی که بیشتر در خانم‌ها کمک می‌کند  تا چرب بودن پوسـ.ت خود را به آسانی تشخیص دهند این است که چربی موجود بر روی پوست صورت با مواد موجود در لوازم آرایشی تداخل داشته و وجود چربی بر روی پوست صورت امکان انجام یک آرایش  مناسب را برای فرد فراهم نمی‌کند.   بنابراین می‌توان گفت اگر از آن دسته افرادی هستید که در زمان آرایش کردن فیکس کردن آرایش بر روی پوست صورتتان با مشکل مواجه است و درباره این مشکل مشکل می توان گفت که از چربی پوست صورت شما نشئت می‌گیرد شما  دارای نوع پوست چرب می‌باشید.

ویژگی دومی که به شما کمک می‌کند تا به چـ.رب بودن پوست خود پی ببرید این است که آکنه و جوش‌های سرسیاه مکرراً در صورت شما بروز پیدا می‌کند.  به همان دلیلی که در بخش‌های بالا ذکر شد وجود جوش‌های سرسیاه و آکنه دلیل دیگریست که می‌تواند بر چرب بودن پوست صورت شما صحه بگذارد. 

یک دلیل دیگر که  می‌تواند برای چرب بودن پوست شما کافی باشد  براق بودن پوست شماست.  مثال معروفی در این زمینه وجود دارد که می‌گوید اگر پوست شما مشابه پوستی است که بر روی آن  روغن ریخته‌اید و در اصطلاح به صورت غیر طبیعی براق به نظر می‌رسد  آنگاه شما می‌توانید بگویید که دارای پوستی چرب هستید. 

آیا راه حل‌های ساده و ابتدایی و ارزان قیمتی برای کم کردن میزان چربی پوست وجود دارد؟ 

 پاسخ این سوال مثبت است.  اگر از چرب بودن  پوست خود اطمینان حاصل کرده‌اید و  اگر می‌خواهید با راه حل‌های کاربردی و ساده برای مراقبت از پوست  به کاهش چربی پوست خود کمک کنید در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

همه چیز درباره پوست چرب

استفاده از  مایعات و  نوشیدن میزان آب کافی در طول شبانه روز به شما کمک می‌کند تا میزان چربی پوست شما کاهش یابد. از طرف دیگر داشتن یک زندگی بدون استرس و کاهش استرس‌های فکری و کاری در طول شبانه روز  کمک می‌کند تا چربی پوست شما باز هم کاهش یابد. نکته مهم دیگری که در اینجا می‌توان به آن اشاره کرد پرهیز از استفاده از غذاهای فست فود و سرخ کردنی‌های غیر مجاز می‌باشد بنابراین همچنان که در موارد مختلف توصیه می‌شود که یک رژیم غذایی سالم را داشته باشید  در اینجا هم به شما توصیه می‌شود که از یک رژیم غذایی مناسب پیروی کنید تا تاثیر این رژیم غذایی را بر روی سطح چربی پوست خود مشاهده کنید. نکته آخر اینکه اگر اهل ورزش نیستید به شما توصیه می‌کنیم با انجام فعالیت‌های ورزشی مناسب نتیجه کاهش میزان چربی پوست خود را قبل و بعد از انجام فعالیت‌های ورزشی مشاهده کنید. مسلماً این نتایج شگفت آور است و البته باید دقت کنید که معتدل کردن میزان ترشح سبوم یا چربی توسط غدد چربی راهکارهای متفاوت دیگری را نیز با خود به همراه دارد که قبل از استفاده از هر یک از آنها  باید با پزشک متخصص مشورت کرد.

چه دلایل مهمی را می‌توان برای چرب شدن و یا چرب بودن پوست در نظر گرفت؟

 یکی از دلایل عمده عوامل ژنتیکی و ارثی بودن می باشد که از دلایل اصلی چرب بودن پوست می‌باشد. بهتر است درباره بگوییم این موضوع بگوییم که  افرادی که دارای پوست چرب هستند به احتمال بسیار زیاد دارای پدر و مادری با پوسـ.ت چرب می‌باشند. اگرچه این مسئله قابل درمان و یا قابل جلوگیری کردن نیست و به صورت ناخواسته رخ می‌دهد شما برای درمان این مسئله می‌بایست به یک پزشک واجد شرایط مراجعه کنید تا راه حل درمانی مناسب خود را برای کاهش میزان چربی پوست خود دریافت کنید.

  دلیل دیگری که می‌توان آن را برای چرب شدن پوسـ.ت شما در نظر  گرفت محیط خارجی و یا محیطی است که شخص در آن در حال زندگی می‌باشد.   در بسیاری از مواقع کنترل محیط خارجی که شخص در آن مشغول انجام فعالیت‌های روزانه می‌باشد همانند ارثی بودن ایجاد چربی  خارج از کنترل و اراده انسان می‌باشد. باید دقت کنید که تشدید و افزایش رطوبت و همچنین گرم بودن هوا سبب تحریک غدد چربی شده و در این حالت میزان چربی تولید شده توسط پوست شما افزایش خواهد یافت.  برعکس تصور هوای سرد و خشک نیز سبب می‌شود تا پوست شما چربی خود را کاهش داده و اصطلاحا پوست خشک می‌شود. 

 آخرین نکته‌ای که در این مقاله می‌خواهیم به آن بپردازیم یکی از تفکرات نادرست در میان افراد این است که هر چند میزان عمل شست و شوی پوست افزایش یابد از میزان چربی موجود بر روی سطح پوست کاسته می‌شود. در حقیقت اگر به صورت طولانی و متعدد نیز شست و شوی پوست خود را افزایش دهید مواد شوینده‌ای که بر اثر شست و شوی زیاد بر روی پوست شما قرار می‌گیرند سبب می‌شود که پوست شما دچار خشکی شده و در این حالت عارضه بدتری نیز اتفاق می‌افتد و آن این است که غدد چربی زیر پوسـ.ت بر اثر خشکی تحریک شده و منجر به این می شود که چربی بیشتری تولید شده و در نهایت پوست شما دچار چربی بیشتر خواهد شد که عملی ناخوشایند است و باید به آن دقت کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *