زیبایی

تاثیر استفاده از مکمل‌های ویتامین C در بروز و ظهور لکه های جوش و آکنه بر روی پوست چیست؟

همانطور که در مقاله های گذشته به این موضوع پرداختیم اگر می‌خواهید دارای پوست سالمی باشید و یا حتی به رشد و تقویت موهای خود نیز کمک کنید توجه شما در رژیم غذایی روزانه به ویتامین‌ها و مواد مغذی مناسب ضروری به نظر می‌رسد از آنجا این نکته حائز اهمیت خواهد بود که بدانید برخی از این ویتامین‌ها و مواد مغذی در داخل بدن تولید نمی‌شوند و شما باید با مصرف مواد غذایی یا مکمل‌ها و یا دیگر فرم‌های دارویی موجود این مواد مغذی را به بدن خود برسانید.

در این مقاله  می‌خواهیم در ارتباط با تاثیر ویتامین سی در بروز و ظهور آکنه لکه‌های پوستی صحبت کنیم شما را با حقایق دیگری از مصرف مکمل‌های مبتنی بر ویتامین c آشنا کنیم. 

همانطور که در مقالات قبلی صحبت شد ویتامین سی به صورت یک آنتی اکسیدان قوی عمل کرده و خواص بی‌نظیری را در سلامت پوست و مو و در حالت کلی سیستم ایمنی بدن فراهم می‌کند. خاصیت ترمیم کنندگی و احیای سلول‌های پوستی بدن شما سبب می‌شود که  آنچه که آن را پیرشدگی پوست می‌خوانیم کاهش یافته و با  ظاهری شاداب‌تر در تعامل  با دیگران باشید. 

همانطور که در مقاله  تاثیر ویتامین سی و سرم‌های مبتنی بر ویتامین سی بر پوست ذکر شد یکی از  بهترین منابع ویتامین سی برای تغذیه پوست سرم‌های ویتامین سی می‌باشد. برخی اعتقاد دارند که استفاده از ها و مکمل‌های ویتامین سی سبب می‌شود که پوست شما دارای  لکه های پوستی و آکنه شود  اما باید به این نکته توجه کرد که ویتامین سی با خواص فوق العاده خود مزایای فراوانی را برای شما به همراه دارد همواره مصالحه‌ای باید میان مصرف ویتامین سی و عوارض آن در نظر گرفت.

همانطور که در مقاله معرفی انواع پوست به صورت کامل تشریح شد  پوست های حساس آمادگی بروز و ظهور جوش های مختلف را دارند. ممکن است  مصرف مکمل‌های مبتنی بر ویتامین c و یا کرم‌ها و یا سرم‌های  موضعی مبتنی بر ویتامین c  در  پوست‌های حساس و یا حتی به صورت ناخواسته در مدل‌های پوستی دیگر سبب بروز جوش و یا لکه‌های پوستی دیگری گردد. نتایج تحقیقات معتبری از دنیای علم پزشکی هنوز این فرضیه را به صورت رسمی تایید نکرده‌اند اما برخی مصرف کنندگان سرم ها و کرم‌های موضعی ویتامین سی این موضوع را گزارش کردند. اگرچه این گزارشات ممکن است در اثر رفتارهای دیگر و یا استفاده از ترکیبات مکملی دیگر و یا در شرایط خاص بروز کرده باشد.  برای همین در ابتدای این بخش گفته شد که تنها این دغدغه مربوط به دارندگان پوست حساس نیست و ممکن است در مدل‌های پوستی دیگر نیز با همین مشکل مواجه شوید و مصرف سرم و یا مکمل‌های مبتنی بر ویتامین سی در شما ایجاد لکه‌های پوستی و آکنه را سبب شود.

تاثیر استفاده از مکمل‌های ویتامین c در بروز و ظهور لکه های جوش و آکنه  بر روی پوست چیست؟

باید به این نکته توجه کرد که همیشه قبل از مصرف مکمل‌ها و یا محصولات آرایشی بهداشتی با متخصص این حوزه مشورت نمایید چرا که ممکن است دوز مصرفی محصول مبتنی بر ویتامین c به قدری زیاد باشد که همه رادیکال‌های آزاد موجود در بدن شما مهار شده باشد در این صورت دیگر رادیکالی برای مواجهه با عواملی  که تولید جوش و آکنه را انجام می‌دهند وجود نداشته باشد در این حالت شما در پوست خود شاهد بروز لکه‌ها و  آکنه های متفاوت خواهید بود. بنابراین به جرات می‌توانیم بگوییم که مصرف سرم و یا کرم‌های  موضعی مبتنی بر ویتامین سی خود شامل بروز این لکه‌ها نمی‌باشد و موارد و عوامل دیگری  سبب می‌شود که این شرایط برای شما رقم بخورد. پس برای جمع‌بندی از آنچه گفته شد می توانیم بگوییم تا اینجای این مقاله مصرف ویتامین سی در ترکیب با مواد و یا محصولات دیگر ممکن است  عارضه هایی ایجاد کند لذا شما باید با این عارضه‌ها آشنا بوده و مواد حساسیت‌زا را در ارتباط با پوست خود شناسایی کنید. از طرف دیگر توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که مصرف مکمل‌های مبتنی بر ویتامین سی به خودی خود سبب بروز این عارضه نمی‌شود و لذا توجه به انواع حساسیت‌های پوستی خود و همچنین رژیم غذایی شما سبب می‌شود که بتوانید تصمیم گیری بهتری در این ارتباط داشته باشید و عارضه‌های ناخواسته را مدیریت کنید. 

نکته جالب ماجرا اینجاست که برخی از مصرف کنندگان ادعا می‌کنند که پوست آنها نسبت به مصرف ویتامین سی حساسیت داشته و این دلیل  بروز عارضه‌های ناخواسته پوستی برای آنها می‌شود. باید بگوییم که در برخی مقالات علم پزشکی اشاره شده که زمانی که به صورت یکباره فرم‌ ها و شکل‌ های ویتامین سی به روتین  روزانه مراقبت پوستی شما اضافه می‌ شود ممکن است سبب ایجاد تحریکات پوستی و حساسیت‌ هایی شود که  در نتیجه آن شما با عارضه‌ های ناخواسته‌ ای همانند آکنه مواجه می‌ شوید. 

از طرف دیگر ممکن است پوست شما در حساسیت با ال آسکوربیک اسید که یکی از قدرتمندترین ‌فرم های موجود از ویتامین سی می‌باشد  قرار گرفته باشد و به آن حساسیت نشان دهد در این حالت  توصیه می‌شود از شکل‌های ضعیف تر همانند آسکوربیل گلوکوزید استفاده کنید و نتایج آن را مقایسه کنید. 

همانطور که مطالعات نشان می‌دهد و در جامعه نیز عموماً همگان به آن باور دارند این است که ویتامین سی خواص ضد التهابی فوق العاده‌ای دارد.  اگر در زمان مصرف سرم و یا کرم های مبتنی بر ویتامین c  دچار آکنه و یا التهابات پوستی شدید حتماً باید با پزشک متخصص در ارتباط با نوع فرم مصرفی ویتامین c مشورت کنید و یا عوامل و رژیم غذایی روزانه خود را چک کنید تا دلیل بروز مشکل پیدا شود.

یک راه کم هزینه و ابتدایی در ارتباط با اینکه نسبت به فرم خاصی از محصولات مبتنی بر ویتامین c دارای حساسیت هستید این است که واکنش پوست خود را در یک محل کوچکتر نسبت به آن محصول بررسی کنید و با استفاده از میزان کمی از آن محصول واکنش احتمالی و یا حساسیت زای پوست خود را امتحان کنید و بعد از گذشت چند ساعت از آن محصول به صورت کامل استفاده کنید.

 پاسخ به چند سوال رایج در ارتباط با مصرف ویتامین c

 در این قسمت از مقاله می‌خواهیم چندین سوال را مورد بررسی قرار دهیم  تا نکات دیگری برای شما روشن شده و بتوانید با یک انتخاب درست از بروز عوارض و لکه‌های ناخواسته جلوگیری کنید.

آیا مصرف بیش از اندازه ویتامین سی با توجه به اینکه این ویتامین یک ویتامین محلول در آب است برای شما ضرر دارد و یا خیر؟

 در اینجا باید بگوییم زمانی که افراد نسبت به تاثیر و مفید بودن  مصرف مکمل‌ ها و یا  فرم های دیگر ویتامین c آگاهی پیدا می‌ کنند به میزان زیادی در روزهای اول از این محصولات استفاده می‌کنند.  دقت کنید همانطور که در بخش میانی این مقاله ذکر شد افزودن مکمل ها و یا مواد مغذی خاص به یک باره در روتین مراقبت و حفاظت پوستی شما ممکن است سبب بروز آکنه و یا لکه‌ های پوستی شود.  باید دقت کنید در ابتدای مصرف مکمل‌ها و یا مواد مغذی که می‌خواهید به روتین پوستی خود آنها را اضافه کنید حتماً به این نکته توجه داشته باشید که مصرف ناگهانی و یا بیش از اندازه سبب خواهد شد که عوارض ناخواسته و پیچیده‌ای برای شما اتفاق بیفتد. همین مسئله در ارتباط با میزان دوز محصول مصرفی نیز مطرح است.   باید توجه داشته باشید که فرم‌ های مختلف ممکن است برای شما باعث بروز حساسیت‌های مختلفی در سطح پوست شود.  برای بی‌خطر کردن میزان مصرف این محصولات بهتر است از درصد و دوزهای پایین‌ تر در روتین مراقبتی خود استفاده کنید و پس از گذشت چندین هفته مصرف خود را به دوزهای بالاتر و یا درصدهای بالاتر تعمیم دهید دیگر نگرانی در ارتباط با عارضه‌ ها و ایجاد لکه‌ های پوستی نامناسب نداشته باشید. همچنین لازم به ذکر است که بهترین روش مقابله  از در امان بودن از  عارضه ها و لکه‌های ناشی از مصرف این محصولات رعایت دستورالعمل ارائه شده از سوی شرکت سازنده و مشورت با پزشکان در این حوزه می‌باشد.

در این مقاله به تاثیر ویتامین C بر آکنه پوست پرداختیم . امیدواریم با نظرات خود ما را یاری کنید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *