سلامت بدن

مسواک برقی بهتر است یا مسواک معمولی؟ آموزش استفاده از مسواک برقی

مسواک برقی بهتر است یا مسواک معمولی؟ آموزش استفاده از مسواک برقی

این روزها مسواک‌های برقی نسبت به مسواک‌های دستی، طرفداران بیشتری دارند. روش صحیح مسواک‌زدن امری است که همگی همه‌روزه با آن درگیر هستیم و تلاشمان را برای داشتن دهان و دندانی پاکیزه انجام می‌دهیم؛ حال آنکه می‌توانیم با صرف هزینه‌ای کم و با استفاده از مسواک برقی، دندان‌های خود را در برابر بسیاری از پوسیدگی‌های سطحی و گاه عمقی بیمه کنیم.

مسواک برقی چیست؟

مضرات مسواک برقی

به مسواکی گفته می شود که به منظور تمیزکردن دندان ها، حرکت های سریع مویی، بصورت نوسان عقب و جلو و چرخشی ( سر مسواک در جهت عقربه های ساعت و چرخش خلاف جهت عقربه های ساعت درحال چرخش است)، ایجاد می کند. این حرکت ها با سرعت صوت یا کمتر توسط موتور انجام می شود. در مورد مسواک های اولتراسونیک، حرکات التراسونیک توسط یک کریستال پیزوالکتریک تولید می شود. معمولاً یک مسواک برقی مدرن با استفاده از باتری قابل شارژ، بصورت القایی شارژ می شود و وقتی مسواک بین استفاده از آن در پایه شارژ قرار می گیرد، شارژ می شود.

ساخت اولین مسواک برقی در دنیا

اولین نمونه مسواک برقی اولین بار توسط تاملینسون موزلی تولید شد. در Motodent بفروش رفت، یک اختراع توسط شرکت اوبه اسم Motodent Inc در 13 دسامبر 1937 ثبت شد.
در سوئیس در سال 1954 دکتر فیلیپ گای ووگ Broxodent را اختراع کرد. مسواک های برقی ووگ در اصل در سوئیس (بعداً در فرانسه) برای Broxo S.A تولید شد. این دستگاه به یک پریز دیواری استاندارد متصل شد و از طریق ولتاژ انلاین کار می کرد. مسواک های برقی اولین بار برای بیمارانی با مهارت حرکتی محدود و بیماران ارتودنسی (مانند کسانی که دنئان های سیمکشی شده داشتند) ایجاد شده بود.

ساخت اولین مسواک برقی در دنیا

انواع مسواک برقی

مسواک های برقی را می توان با توجه به فرکانس (سرعت) حرکات آنها به عنوان مسواک های قدرتی ، سونیک یا اولتراسونیک دسته بندی کرد، بسته به اینکه فرکانس حرکاتی که انجام می دهند زیر یا در محدوده قابل شنیدن باشد (به ترتیب 20 تا 20 هزار هرتز یا 2400 تا 2400000 حرکت در هر دقیقه)

مسواک های برقی را نیز می توان با توجه به سرعت حرکات آنها به عنوان مسواک های برقی استاندارد ، مسواک های سونیک یا مسواک های اولتراسونیک دسته بندی کرد.

مسواک های برقی را می توان با توجه به نوع عملکرد آنها طبقه بندی کرد:

مسواک های که با باتری کار می کنند

مسواک های برقی مدرن که با ولتاژ پایین ، 12 ولت یا کمتر کار می کنند. در چند بخش از دستگاه از ترانسفورماتور کاهشی برای تأمین انرژی برس استفاده می شود، اما بیشتر آنها از یک باتری استفاده می کنند که معمولاً قابل شارژ نیست و غیر قابل تعویض است و در داخل دسته تعبیه شده است که به منظور جلوگیری از آسیب رسیدن به آن توسط آب، مهر و موم شده است.

مسواک هایی با باتری قابل شارژکار می کنند

مسواک های باتری NiCd اولیه از زبانه های فلزی برای اتصال به پایه شارژ استفاده می کردند، برخی از مسواک ها نیز از شارژ القایی استفاده می کنند.

مسواک های سونیک

اگر زمانی که طول می کشد تا حرکت مسواک باعث تولید صدا در محدوده فرکانس قابل شنیدن برای انسان (20 هرتز تا 20 هزار هرتز) به اندازه کافی سریع باشد، می توان آن را به عنوان مسواک صوتی یا سونیک طبقه بندی کرد.

مسواک های اولتراسونیک

هر مسواک برقی با حرکتی سریعتر از حرکت مسواک های سونیک را می توان به عنوان مسواک فراصوتی یا اولتراسونیک طبقه بندی کرد. برخی از مسواک های اولتراسونیک مانند Megasonex و Ultreo هم حرکات صوتی و هم فراصوتی دارند.

مسواک های چرخشی

برس این مسواک ها نوسانات چرخشی دارند، بطوری که در آن سر برس در یک جهت و سپس جهت دیگر می چرخد.

مسواک های لغزشی

این مسواک ها نوسانات در جهت مخالف هم دارند،این موضوع به یک عمل برس اشاره می کند که در آن دسته های موی مجاور (معمولاً شش تا 10 عدد) در یک جهت و سپس جهت دیگر، به طور مستقل می چرخند و هر دسته در جهت مخالف با دسته مجاور خود می چرخد.

مسواک های جهنده

ارتعاشات پهلو به پهلو دارند، که عملکرد سر برس به صورت جانبی از یک طرف به طرف دیگر است.

مسواک های دوسره

برخی از مسواک های برقی می توانند بیشتر از یک سر برای شستشو و یا حتی آبکشی و دیگر امکانات داشته باشند.

انواع مسواک برقی

مزایای استفاده از مسواک برقی

در سال 2014، یک بررسی نشان داد که مسواک های قدرتمند پلاک های بیشتری را از بین می برند و التهاب لثه را بیش از مسواک های دستی کاهش می دهند. این بررسی نشان داد که مسواک های برقی تأثیر بیشتری نسبت به مسواک های دستی دارند. به عنوان مثال، تجمع پلاک و التهاب لثه پس از یک تا سه ماه استفاده به ترتیب 11 و 6 درصد کاهش یافت. پس از سه ماه استفاده، کاهش مشاهده شده حتی بیشتر بود – 21 درصد کاهش پلاک و 11 درصد کاهش التهاب لثه. اگرچه مقیاس این تفاوتها در یک محیط بالینی همچنان زیر سوال است، بررسیهای دیگر به نتایج مشابهی رسیده اند.

مضرات مسواک برقی

به گفته دوستداران زمین، “مسواک های برقی یکبار مصرف، نمونه یک محصول وحشتناک است … جدا کردن این فناوری از باتری ها و پوشش پلاستیکی تقریباً غیرممکن است، به این معنی که مواد با ارزش و اغلب سمی در محل دفن زباله ریخته می شوند یا در زباله سوز می سوزند”. یک مطالعه منتشر شده در مجله دندانپزشکی بریتانیا نشان داد که در مسواک برقی، پتانسیل تغییر آب و هوا 11 برابر بیشتر از مسواک بامبو است. برخلاف تصور عمومی، مسواک بامبو جزو پایدارترین مسواک ها نبود، زیرا استفاده از آنها باعث می شد که زمین نتواند برای استفاده های بهتر مانند کمک به تنوع زیستی و یا جلوگیری از انتشار کربن، موثر واقع شود. بر اساس این مطالعات، مسواک دستی پلاستیکی با قابلیت تعویض سر ممکن است بهترین جایگزین باشد.

مشخصات مسواک برقی

داشتن سری یدک، داشتن تایمر و صفحه نمایش، داشتن حسگر فشار و هشدار دهنده، از مشخصات مهمی است که یک مسواک برقی ایده آل باید داشته باشد.

فواید مسواک برقی برای کودکان

فواید مسواک برقی برای کودکان

یک بررسی بزرگ دیگر از مطالعات به این نتیجه رسیده است که مسواکهای برقی در از بین بردن پلاک موثرتر از مسواک های دستی برای کودکان هستند.

مسواک های برقی بهتر است یا مسواک دستی ؟

مسواک‌های دستی ارزان هستند و زمانی که به دندانپزشک مراجعه می‌کنید، رایگان در اختیار شما قرار می‌گیرد و انواع بسیاری از سبک‌ها، برس‌ها و سر‌ها وجود دارد که میتوانید انتخاب کنید. برای مسافرت بردن راحت هستند و اگر آسیب ببینند یا گم شوند، به آسانی جایگزین می‌شوند و همچنین به هیچ باتری یا شارژی نیاز ندارند. اما در مقابل  مسواک های برقی برای افراد مبتلا به آرتروز و یا دچار شرایطی که باعث کاهش حرکت دست و بازو می‌شود، راحت است.
میتواند برای کودکان جالب باشد. بسیاری از مسواک‌های برقی، یک تایمر داخلی دارند و راحت‌تر می‌توان دو دقیقه مسواک زدن توصیه شده را رعایت کرد همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که مسواک‌های برقی (نوسان کننده یا تکنولوژی صوتی) در حذف پلاک و جلوگیری از بیماری پریودنتال (لثه) موثرتر از نوع دستی هستند.بنابراین می توان گفت با توجه به نیاز خود می توانیم یکی از دو روش بالا را انتخاب کنیم.

بطور کلی باید به یاد داشته باشیم که مهم‌ترین چیز این است که شما دندان‌های خود را مسواک بزنید!

مسواک برقی بیشتر برای چه افرادی کاربرد دارد؟

برای کودکان و بیماران با مهارت دستی محدود یا افرادی که مشکل دستیابی به دندانهای عقب را دارند، مسواک های برقی ممکن است به خصوص مفید باشد.

نحوه صحیح استفاده از مسواک برقی

نحوه صحیح استفاده از مسواک برقی

برای برخی از طراحی های مسواک ویبره ای، تکنیک مسواک زدن مشابه روشی که با مسواک دستی استفاده می شود، توصیه می شود. در حالی که توصیه می شود که در روش تمیز کردن با مسواک هایی که دارای سر چرخشی هستند، برس آن را به آرامی از دندان به دندان دیگر منتقل کنید.

نگهداری از مسواک برقی

تولیدکنندگان توصیه می کنند که سرها هر سه ماه یکبار و به محض خراب شدن قابل توجه سر برس عوض شوند.

نکاتی برای خرید مسواک برقی

به نوع و سر مسواک توجه کنید

بیشتر مسواک های صوتی حالت ها و شدتهای متفاوتی برای تمیز کردن ارائه می دهند. حالت های مختلف آن برای انواع خاصی از بهره وری تمیزی طراحی شده است. برخی از شناخته شده ترین موارد آن حساسیت ، مراقبت روزانه ، سفید کردن و تمیز کردن زبان است.

مسواک تایمر دار یا بدون تایمر بخرید

بسیاری از مسواک های برقی مدرن دارای تایمر هستند که پس از دو دقیقه و گاهی اوقات هر 30 ثانیه وزوز می کنند، یا مدت کوتاهی برق را قطع می کنند. این امر با یک توصیه معمول مسواک زدن به مدت دو دقیقه و 30 ثانیه برای هر چهار طرف دهان می باشد.

مسواکهایی با صفحه نمایش دار بخرید

برخی از مسواک های برقی دارای صفحه نمایش LCD هستند که زمان مسواک زدن و گاهی اوقات آیکون های صورتک های خندان یا تصاویر دیگر را نشان می دهد. این ویژگی ها می تواند افراد را به دقیق تر مسواک زدن تشویق کند.

هشدار ۳۰ ثانیه‌ای داشته باشد

در هر دو دقیقه و سی ثانیه هر 30 ثانیه یک هشدار برای 4 طرف دهان وجود دارد، که به نوعی یک هشدار دهنده برای صحیح شستن دندان ها می باشد.

حسگر فشار داشته باشد

مسواک زدن بیش از حد باعث آسیب به مینای دندان و لثه می شود. اکثر مسواک های مدرن صوتی پیشرفته دارای سنسور فشار هستند که از مسواک زدن بیش از حد کاربران جلوگیری می کند. سنسور فشار دو نوع است، بعضی از سنسورها هشدار صوتی ایجاد می کنند و برخی دیگر وقتی مسواک صوتی بیش از حد خشن استفاده شود، بلافاصله حرکات را متوقف می کنند. برخی از مسواک های برقی، مانند برس چرخشی نوسانی Oral B، همزمان کاربر را به مسواک زدن با فشار مطلوب حین تجربه مسواک زدن با استفاده از فناوری AI و بلوتوث هدایت می کند.

باتری قابل‌شارژ باشد

با توجه به این که باتری های مهر و موم شده آسیب مخربی به طبیعت وارد می کنند، بهتر است که از نوع قابل شارژ آن استفاده شود.

منابع استفاده شده

https://en.wikipedia.org/

https://www.nbcnews.com/

https://larkhamhouse.co.uk//

https://larkhamhouse.co.uk//

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *