سلامت بدن

قرص کلاژن ساز چیست و چگونه باعث جوانسازی پوست می شود؟

قرص کلاژن ساز چیست و چگونه باعث جوانسازی پوست می شود؟

اگر به استفاده از محصولات ضد پیری علاقه مند هستید و یا راه هایی برای مراقبت و جوان سازی پوست خود را دنبال کرده اید احتمالا واژه کلاژن برای شما آشنا می باشد. در این مطلب به ذکر اطلاعات مفیدی در مورد کلاژن و قرص کلاژن ساز خواهیم پرداخت.

کلاژن چیست؟

 

کلاژن چیست؟

کلاژن در انگلیسی Collagen می باشد که از واژه یونانی کلا به معنای چسب گرفته شده است و یک پروتئین سخت، نا محلول و فیبری می باشد. فراوان ترین پروتئین موجود در بدن انسان  کلاژن می باشد که در محیط خارج از سلول وجود دارد و حدود یک سوم از کل پروتئین های بدن را تشکیل می دهد. پروتئین کلاژن به صورت رشته های کلاژن می باشد که در همه انواع بافت همبند اما به میزان متفاوت وجود دارند. کلاژن در پوست، ماهیچه، رگ خونی، تاندون، سیستم گوارشی و استخوان وجود دارد. کلاژن فواید بسیار زیادی دارد و در مورد پوست به استحکام و حالت کشسانی پوست کمک می نماید ضمن اینکه جایگزینی سلول های مرده پوست نیز بر عهده کلاژن می باشد. یکی از ویژگی های این پروتئین این است که خاصیت باز جذبی دارد و به معنی این است که به اجزای کوچک تر تبدیل می شود، تغییر شکل می دهد و دوباره جذب بدن می گردد.

تاثیر کلاژن بر پوست و مو

سلامت پوست: کلاژن می تواند باعث بهبود سلامت پوست گردد زیرا یکی از اجزای اصلی سازنده پوست می باشد. این ماده در کیفیت بافت پوست تاثیر به سزایی دارد و باعث افزایش خاصیت ارتجاعی و رطوبت پوست می گردد.

جلوگیری از پیری پوست: با بالا رفتن سن، میزان تولید کلاژن در بدن کاهش می یابد و همین باعث خشکی پوست و ظاهر شدن چین و چروک در پوست می گردد. بهتر است مصرف این مکمل غذایی در کنار وعده های غذایی گنجانده شوند. این مکمل ها باعث کند شدن روند پیری پوست می شوند. با مصرف مکمل حاوی 2.5 الی 5 گرم در طول 8 هفته، تفاوت ایجاد شده کاملا قابل مشاهده می باشد.

 

تاثیر کلاژن برپوست و مو

تحریک تولید پروتئین در پوست: پروتئین های دیگری در کمک به بهبود پوست وجود دارند که الاستین و فیبریلین نام دارند و کلاژن پوست را به تولید این دو تحریک می کند. در بعضی موارد نیز مشاهده شده است که این ماده از ایجاد آکنه جلوگیری می کند.

بهبود ساختار و ظاهر مو: یکی دیگر از خواص کلاژن در بهبود ساختار و ظاهر مو می باشد. کلاژن باعث ساخت اسید آمینه سازنده مو می شود. مو از پروتئین کراتین ساخته می شود. ساخت کراتین مو از طریق آمینو اسید ها انجام می گیرد و کلاژن نیز باعث ساخت آمینو اسید می گردد. به طور کلی وقتی بدن هو نوع پروتئینی را دریافت کند آن را می کشد تا به آمینو اسید تبدیل کند و پروتئین های موردنیاز خود را تولید نماید.

جلوگیری از آسیب به فولیکول مو: کلاژن از آسیب ها و بیماری هایی که فولیکول مو را تهدید می کند جلوگیری می نماید. کلاژن همچنین در نقش یک آنتی اکسیدان با رادیکال های آزاد موجود در اطراف مبارزه می کند و از فولیکول ها محافظت می کند. یکی از دلایلی که باعث نازک شدن مو می گردد کاهش این پروتئین در پوست سر می باشد که با ترمیم پوست سر ریزش مو هم متوقف می شود. در موارد اندکی نیز کلاژن روند سفید شدن مو را کند کرده است که به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی کلاژن اتفاق می افتد.

منابع خوراکی کلاژن

کلاژن از پروکلاژن تولید می شود و پروکلاژن از ترکیب آمینواسیدهای گلیسین و پرولین تشکیل شده است که ویتامین C نیز در این فرآیند نقش مهمی دارد. با تامین مواد زیر در بدن می توان به اندازه کافی به تولید این پروتئین ارزشمند کمک نمود:

ویتامین C: در مرکبات، فلفل دلمه  و توت فرنگی به طور فراوان یافت می شود.

پرولین: در سفیده تخم مرغ، جوانه گندم، محصولات لبنی، کلم، مارچوبه و قارچ به فراوانی یافت می شود.

 

منابع خوراکی کلاژن

گلیسین: در پوست و اشکنه مرغ به فراوانی وجود دارد. همچنین این ماده در برخی خوراکی های حاوی پروتئین نیز وجود دارد.

مس: این ماده در گوشت، بادام هندی، کنجد و پودر کاکائو به فراوانی یافت می شود.

همچنین بدن ما پروتئین های با کیفیتی که آمینواسید دارند می خواهد تا بتواند پروتئین جدید تولید نماید. منابع خوب حاوی آمینو اسید شامل غذاهای دریایی، حبوبات، گوشت و لبنیات هستند.

قرص کلاژن ساز چیست ؟

قرص کلاژن تامین کننده نوعی پروتئین است که در ماهیچه ها، پوست، مو، ناخن و استخوان ها وجود دارد و سبب استحکام آن ها می شود. کلاژن خاصیت ارتجاعی و کشسانی پوست را ایجاد می کند و یکی از پروتئین هایی است که با افزایش سن از بین می رود. در نتیجه افرادی که سن بالاتر دارند دچار پیری پوست، تضعیف استخوان ها، درد عضلانی و … می گردند. به همین دلیل قرص های کلاژنی وجود دارند که کمبود این پروتئین را در بدن برطرف می سازند.

ترکیبات قرص کلاژن ساز

قرص کلاژن ساز شامل مواد مغذی مفید برای بدن است که برخی از آن ها شامل مواد زیر می باشند:

هیالورونیک اسید، کندرویتین سولفات، مس، کوآنزیم Q10، بیوتین، زینک و ویتامین A، اینولین، سیترات روی، عامل د چسبندگی، رتینیل استات، سدیم سلنات، بیوتین می باشند.

ویژگی های قرص کلاژن ساز

حاوی عناصر کمیاب و فاقد لاکتوز می باشند.

حاوی کلاژن بیوسل (کلاژن هیدرولیز شده، هیالورونیک اسید و کندرویتین سولفات) می باشند.

دارای خاصیت جوانسازی پوست، ضد پیری و افتادگی پوست هستند.

آبرسانی موثر پوست را انجام می دهند.

دارای خواص آنتی اکسیدانی و توانایی حفاظت از سلول ها در برابر آسیب های محیطی است.

باعث افزایش استحکام و انعطاف پذیری پوست می گردند.

 

ویژگی های قرص کلاژن ساز

آیا قرص کلاژن ساز ضرر دارد؟

مصرف مکمل کلاژن ممکن است باعث بروز عوارض گردد:

سطوح بالای کلسیم: هایپر کلیسمی یا سطوح بالای کلسیم ممکن است به عنوان عوارض جانبی محتمل مکمکل های کلاژن رخ دهد. این مکمل ها از منابع دریایی از جمله غضروف کوسه و حلزون صدف دار که میزان بالایی کلسیم دارند استفاده گردیده است.

واکنش های ازدیاد حساسیت: این واکنش ها به عنوان پاسخ غیر طبیعی سیستم ایمنی در مقابل آلرژن ها از جمله مواد غذایی، داروها و مکمل ها در بدن اتفاق می افتد.

طعم نامطلوب دهان: مصرف برخی از مکمل های خوراکی کلاژن طعم بدی در دهان بر جای میگذارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *