سلامت بدن

مکمل اچ ام بی hmb چیست چه کارایی دارد فواید و عوارض آن چیست؟

مکمل اچ ام بی hmb چیست چه کارایی دارد فواید و عوارض آن چیست؟

هر مکملی برای خود دارای فواید و عوارض بخصوصی می باشد و مکمل اچ ام بی نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما شما در مورد مکمل hmb چه اطلاعاتی دارید؟ آیا نیاز به اطلاعات بیشتری برای مصرف آن دارید؟ با ما همراه باشید.

مکمل اچ ام بی hmb چیست؟

 

مکمل اچ ام بی hmb چیست؟

اچ ام بی مخفف بتا-هیدروکسی بتا-متیل بوتیریک می باشد و متابولیت آمینو اسید لوسین است. بنابراین در تعریف مکمل hmb می توانیم بگوییم لوسین تاثیر مثبتی روی سنتز پروتئین، ریکاوری عضلات و سطح گلوکز خون دارد، اما علت این همه اثر مثبت به طور دقی مشخص نبود. فرضیه ای بر این مبنا ارائه شد که در هنگام سنتز لوسین می باشد که این همه فایده آشکار می گردد. این فرضیه باعث شد که مکمل اچ ام بی کشف گردد. اچ ام بی در بدن ما از پروتئین مصرف شده در رژیم غذایی تامین می شود و به مقدار ناچیزی در بعضی غذاها مانند یونجه، گربه ماهی و گریپ فروت دیده می شود. hmb برای محافظت و ترمیم بافت عضلانی بدن مورد نیاز است و این کار از طریق کند کردن تجزیه پروتئین عضله و سرعت بخشیدن به سنتز پروتئین و همچنین با حفظ تمامیت ساختاری سلول های عضلانی انجام می شود.

نحوه عملکرد مکمل اچ ام بی hmb

 

نحوه عملکرد مکمل اچ ام بی hmb

اچ ام بی با کند کردن تجزیه پروتئین و سرعت بخشیدن به سنتز آن در هنگام ترمیم، عمل می کند. همچنین این یک جز ساختاری حیاتی است که برای حفظ یکپارچگی غشای سلول عضله، جلوگیری از آسیب دیدگی و پشتیبانی از بازسازی آن ها به کار برده می شود. این مکمل در سلامت عضله از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. این ماده در عضلات ذخیره می شود و برای ساخت، حفظ و ترمیم سلول های عضله به کار می رود.

این مکمل به کلسیم می چسبد که باعث پایداری و به راحتی حل شدن آن در آب می شود. در شواهدی که از سرطان حاصل شده است، اچ ام بی می تواند مسیر یوبیکوییتین – پروتئازم پروتئولیتیک را مهار کند، که یک سری از واکنش های شیمیایی است که منجر به تجزیه پروتئین عضله می شود و این به معنی این است که احتمال از دست دادن توده عضلانی در اثر آسیب دیدگی یا نداشتن فعالیت بدنی کاهش پیدا می کند. همچنین این مکمل طی یک سری فرآیند شیمیایی ک مجموعا مسیر m-TOR نامیده می شوند، تولید پروتئین عضله که در فرآیند سازگاری عضله به کار می رود را افزایش می دهد.

فواید و مزایای مکمل اچ ام بی hmb

افزایش قدرت بدنی

تسریع ریکاوری

افزایش استقامت بی هوازی

عضله سازی سریع تر

کاهش تجزیه و عضله سوزی (از دست رفتن عضلات)

از فعالیت آنزیم هایی که برای کسب انرژی، بافت عضلانی را تخریب می کنند جلوگیری می نماید.

وجود این ماده در ساختار غشای سلول عضلانی ضروری و اثرات ضد کاتابولیسم دارد.

بهبود و تقویت غشای سلول در برابر تاثیرات مضر تمرین مقاومتی و سایر شرایط فشار زا می گردد.

عوارض مکمل اچ ام بی hmb

شواهد فعلی نشان می دهند که مصرف مکمل بتاهیدروکسی بتامتیل بوتیرات در کوتاه مدت (8 هفته) عارضه ای را ایجاد نمی کند و آسیبی به قلب، کبد و کلیه نمی زند. سایر مطالعات نشان می دهند که مصرف این مکمل در دوز تعیین شده تا یک سال مشکلی پیش نمی آورد.

چرا ورزشکاران و بدنسازان از مکمل اچ ام بی hmb استفاده می‌کنند؟

علت اصلی استفاده از مکمل اچ بی ام توسط ورزشکاران، افزایش رشد عضلانی، سرعت ریکاوری، کاهش عضله سوزی، استقامت و افزایش قدرت می باشد.

آیا مکمل اچ ام بی hmb باعث عضله‌سازی سریع‌تر می‌شود؟

 

آیا مکمل اچ ام بی hmb باعث عضله‌سازی سریع‌تر می‌شود؟

عضلات از پروتئین ساخته شده اند و به همین دلیل است که از نظر فیزیولوژی سنتز پروتئین (تولید پروتئین) یکی از پیش نیازهای عضله سازی می باشد. مکمل hbm هم همانطور که قبلا بیان کردیم باعث افزایش سنتز پروتئین می شود و در نتیجه باعث می شود که عضله سازی سرعت بگیرد. در مطالعه ای نشان داده شده که مکمل اچ ام بی سطح سنتز پروتئین را بالا می برد اما در این زمینه لوسین تاثیر فوق العاده ای نسبت به اچ ام بی دارد. در نتیجه با توجه به نتایج به دست آمده می توان عضله ساز بودن اچ ام بی را رد نمود.

مکمل اچ ام بی hmb به استقامت کمک می کند؟

به طور کلی دو دسته استقامت داریم: استقامت هوازی و استقامت بی هوازی، که تنها تفاوت این دو در بود و نبود اکسیژن می باشد.  وقتی فعالیت هایی با شدت پایین انجام می گیرد مثلا راه رفتن و قدم زدن، بدن از پس اکسیژن مورد نیاز عضله ها برآمده و به همین دلیل به این ورزش ها هوازی می گویند. اما زمانی که شدت ورزش بالا می رود و دویدن با سرعت انجام می شود یا وزنه زدن با سرعت انجام می گیرد، بدن از پس اکسیژن مورد نیاز عضله بر نمی آید و در نتیجه تمرینات از نوع بی هوازی محسوب می شوند.

مطالعات انجام گرفته در مورد استقامت بی هوازی این موضوع را رد می کنند و نشان می دهند که تاثیر اچ ام بی آنچنان هم خاص نیست و اثرش برای یک دونده با اثر یک دارونما برابری می نماید.

آیا مکمل اچ ام بی hmb قدرت بدنی را افزایش می‌دهد؟

قدرت بدنی میزان کار و فعالیتی است که یک فرد می تواند در مدت زمان مشخص انجام دهد، مثلا حرکت جلو بازو و خم کردن بازو را تصور کنید. نیرویی که با انقباض عضلات تولید می گردد باید بر مقاومت داخلی و خارجی غلبه کند تا بتوان بازو را خم نمود.  اگر میزان نیروی لازم برای خم کردن بازو محاسبه شود در واقع میزان قدرت بدنی برای انجام حرکت جلو بازو به دست می آید. مکمل اچ ام بی این ادعا را دارد که می تواند قدرت بدنی را بعد از مصرف افزایش دهد اما این ادعا رد شده است و روی قدرت بدنی تاثیری ندارد.

 

آیا مکمل اچ ام بی hmb قدرت بدنی را افزایش می‌دهد؟

میزان مصرف

روزانه 1 تا 3 گرم از این مکمل برای گارانتی کردن عضله و جلوگیری از عضله سوزی نیاز می باشد.

اگر مکمل به شکل کپسول یا قرص است روزانه 4 یا 5 کپسول برای هر ورزشکار مورد نیاز است که در روزهای تمرین 3 عدد کپسول در 60 دقیقه قبل از تمرین و در ادامه 2 عدد بلافاصله بعد از تمرین باید مصرف گردد. در روزهای دیگر 3 عدد کپسول 30 دقیقه قبل از صبحانه و 2 عدد نیز 30 دقیقه قبل از نهار مصرف شود.

کپسول یا قرص ها باید با مقدار زیادی آب میل شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *