سلامت بدن

ترک های پوستی و کرم رفع ترک پوست مزایا و معایب آنها

ترک های پوستی و کرم رفع ترک پوست مزایا و معایب آنها

وسیع ترین ارگان بدن پوست است که توانایی قابل ملاحظه ای در انبساط و انقباض دارد. اما در صورت کشیدگی بیش از حد یا خیلی سریع ممکن است دچار آسیب دیدگی شود. اگر پوست به سرعت متسع شود باعث بروز ترک یا شکاف روی پوست می گردد. این ترک ها یکی از مشکلات شایع هستند که خانم ها و آقایان در سنین مختلف با آن روبرو می شوند. اکثر زنان باردار این مشکل را تجربه می کنند اگرچه این مشکل ممکن است برای زنان و نوجوانان نیز اتفاق افتد. ترک های پوستی در دوران رشد و تغییرات جسمانی مانند بلوغ، عضله سازی زیاد و افزایش وزن فراوان بروز می کند.

ترک پوستی چیست؟

ترک پوستی چیست؟

ترک یا خطوط نازک یا نواری که روی پوست به صورت موازی یا نزدیک هم قرار دارند ترک پوستی نام دارند. این ترک های پوستی استریا هم نامیده می شوند و فرمی از اسکار بر روی پوست می باشد. این ترک های پوستی ممکن است به مرور زمان کمرنگ شوند اما ناپدید نمی شوند. ترک های پوستی معمولا در دوران بارداری در 3 ماهه آخر بر روی شکم ایجاد می شوند اما روی پستان ها، لگن، باسن، ران و کمر نیز دیده می شوند. ترک پوستی به دلیل ترک در درم به وجود می آید که اغلب به دلیل کشش سریع پوست به دنبال رشد یا تغییر وزن سریع ظاهر می شوند. این ترک ها همچنین ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی در زمان بارداری، بلوغ، رشد یا درمان های جایگزینی هورمونی نیز به وجود آیند.

علت ترک خوردگی پوست چیست؟

پوست بدن انسان دارای سه لایه می باشد. اگر بدن با سرعت بیشتری نسبت به پوست رشد کند، فیبرهای کلاژن و الاستین پاره می شوند. وقتی پوست بیش از حد کشیده شود الیاف بافت همبند لایه های میانی پوست بیش از حد خود کشیده می شوند و تحت فشار قرار می گیرند و باعث می شود که قدرت و انعطاف خود را از دست دهند و در نهایت پوست خاصیت کشسانی خود را از دست می دهد و هنگامی که پوست سعی می کند به حالت اولیه خود برگردد و خود را ترمیم کند در لایه های میانی پوست ترک های پوستی به وجود می آید. این ترک ها به صورت رگه هایی روی پوست ظاهر می شوند. عوامل زیادی وجود دارند که باعث ایجاد این ترک ها می شوند:

کاهش وزن ناگهانی بدن

کاهش وزن ناگهانی ترک های پوستی را روی پوست ایجاد می کند زیرا پوست در هنگام کاهش وزن نمی تواند خود را با سرعت کاهش وزن هماهنگ سازد و باعث ایجاد پوست اضافه در بدن می شود. در نتیجه قسمت های دیگر پوست برای اینکه به پوست های اضافه جا دهند دچار کشیدگی می گردند که باعث ایجاد ترک های پوستی می شود.

 

کاهش وزن ناگهانی بدن

تمرینات بدن سازی

تمرینات بدن سازی برای عضله سازی مناسب اند. هنگامی که یک عضله دچار افزایش حجم شود پوست روی آن دچار کشیدگی می شود. این کشیدگی پوست باعث می شود که بافت های همبند پوست پاره شوند و ترک پوستی شکل گیرد.

استفاده از پمادهای کورتیزون

اگر از کورتیکواستروئیدهای موضعی به صورت طولانی مدت استفاده شود می تواند به آتروفی یا همان نازک شدن پوست منجر شود. نازک شدن پوست باعث می شود که پوست در برابر پارگی و زخم شدن آسیب پذیر شود. برای جلوگیری از ایجاد این مساله بهتر است از پمادهای کورتیزون استفاده نگردد. در غیر اینصورت با ترک های دائمی مواجه خواهید شد. مصرف مقادیر زیادی از کورتیکواستروئیدهای خوراکی برای چند ماه نیز باعث نازک شدن پوست و ایجاد ترک های پوستی می شود.

افزایش وزن ناگهانی بدن

افرادی که چاق هستند معمولا در بعضی از قسمت های بدن خود ترک پوستی دارند زیرا پوست نتواسته با تغییرات وزن هماهنگ شود. همانطور که گفتیم این ترک ها در اثر پاره شدن بافت همبند به وجود می آید. افرادی که به سرعت چاق می شوند در مقابل افرادی که به تدریج چاق شده اند دارای ترک های پوستی بیشتری می باشند.

 

افزایش وزن ناگهانی بدن

وراثت

افرادی که دارای سابقه ترک های پوستی در خانواده خود هستند در اثر بارداری به این ترک ها مبتلا خواهند شد. این افراد به صورت وراثتی پوستی دارند که درای قابلیت ارتجاعی کمتری است در نتیجه پوست زودتر دچار پارگی می شود.

بارداری

یکی از عوارض شایع دوران بارداری ترک های پوستی هستند. وقتی که جنین در شکم رشد می کند پوست شکم نیز در جهات مختلف دچار کشیدگی می شود که باعث پارگی بافت های همبند پوست و ایجاد ترک پوستی می گردد. به طور تقریبی 90 درصد زنان در دوران حاملگی به این ترک های پوستی مبتلا می شوند که در سه ماهه سوم در قسمت هایی مانند شکم، پشت زانو و ران ایجاد می شوند. خانم هایی که در بارداری بیشتر از دیگران مستعد ترک های پوستی هستند شامل زیر می باشند:

  • خانم هایی که در سنین جوانی باردار شده اند.
  • خانم هایی که بارداری دو یا چند قلو را تجربه می کنند.
  • خانم هایی که قبل از بارداری اضافه وزن داشته اند.

تغییرات هورمونی

در دوران بارداری و بلوغ سطح هورمون کورتیزون در بدن افزایش پیدا می کند. وقتی این هورمون در بدن بالا می رود آب در بدن جمع می شود و پوست آب بیشتری را جذب می کند که در نتیجه باعث می شود پوست خاصیت ارتجاعی کمتری پیدا کند. این عامل در نهایت باعث می شود که فیبرهای کلاژن ضعیف شده و ترک های پوستی به وجود آیند.

نشانه‌ها و علائم ترک پوستی

 

نشانه‌ها و علائم ترک پوستی

قبل از اینکه ترک پوستی ظاهر شود پوست نازک می شود، همچنین باعث ایجاد خارش یا تحریک در پوست می شود. قبل از اینکه ترک پوستی ایجاد شود، رگه های چرمی و براقی روی پوست ایجاد می شود که بسته به رنگ و نوع پوست به رنگ های بنفش، قرمز مایل به قهوه ای، قهوه ای تیره یا صورتی دیده می شوند. در نهایت رگه ها محو می شوند و با گذشت زمان به رنگ نقره ای مانندی تبدیل می شوند. ترک های پوستی ممکن است کمتر مورد توجه قرار بگیرند اما این امر سال ها به طول می انجامد.

ویژگی های کرم های رفع ترک پوست

کرم های رفع ترک پوست محصولی کامل برای از بین بردن کامل ترک ها و خطوط ایجاد شده روی پوست که بعد از ایجاد زایمان، تغییرات شدید وزنی (کاهش یا افزایش وزن) و خطوط سفید روی بدن می باشند. این کرم ها با رفع ترک ها و خطوط پوست باعث بهبود قوام و سفتی پوست شده و باعث افزایش خاصیت کشسانی پوست می شوند. این محصولات حاوی عصاره های گیاهی مختلفی از جمله روغن نسترن، شاه بلوط، تمشک، جو دوسر و … هستند که یک روند درمانی چند جانبه را برای رفع سریع این مشکل فراهم می کنند.

منابع مورد استفاده

https://fa.wikipedia.org/

https://kalaaghe.com

http://dr-hedayat.com/

https://pezeshket.com/

https://www.bluetouchclinic.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *