سلامت بدن

بالم لب چیست و چرا باید برای لب ها از بالم استفاده کرد

بالم لب چیست و چرا باید برای لب ها از بالم استفاده کرد

لب ها یکی از اعضای مهم بدن هستند که در زیبایی چهره تاثیر زیادی دارند. به همین دلیل بسیاری از آقایان و خانم ها از بالم لب برای زیبایی آن ها استفاده می کنند. در این مطلب می توانید اطلاعات خوبی در مورد بالم لب به دست بیاورید.

بالم لب چیست؟

 

بالم لب چیست؟

بالم لب نوعی موم یا پماد با خاصیت نرم کنندگی و مرطوب کنندگی است که دارای خاصیت آب رسانی و چرب نگه داشتن سطح پوست لب، بدون ایجاد سنگینی و چسبندگی باعث حفظ زیبایی و سلامت لب شده و از ترک خوردگی آن جلوگیری می کند. در لب هیچگونه غده عرقی موجود نیست در نتیجه هیچگاه عرق نمی کنند.  به همین دلیل است که در زمستان خشک می شوند و باعث می شود به طور مکرر آن ها را با زبان مرطوب کنیم. تکرار این عمل باعث خشکی لب شده و ترک و خونریزی لب را در پی دارد. اگر لب هایتان بیش از حد خشک است باید به فکر راه حل باشید. استفاده از این محصول در طول روز و حتی شب، باعث می شود که رطوبت لب ها حفظ گردد و از طرفی از آسیب دیدن لب در برابر عوامل خارجی آلودگی محیطی، سرمای هوا و اشعه مضر خورشید محافظت می کند.

اصلی ترین مواد تشکیل دهنده بالم لب

اصلی ترین مواد این محصول ، شامل ترکیبات نرم و مرطوب کننده مانند لانولین، روغن نارگیل، روغن آفتابگردان، موم زنبور عسل، پارافین و وازلین می باشد که تمامی این مواد در هر نوع از بالم لب به کار نرفته است و بخشی از این مواد به کار رفته است. برخی دیگر از بالم لب ها شامل موادی مانند کلاژن، هیالورونیک اسید و دی پالمیتول هیدروکسی پرولین می باشند که فاکتورهای مقابله با پیری پوست می باشند. در دسته ای دیگر از بالم لب ها ترکیباتی مانند ویتامین C، Q10 و ویتامین E به کار رفته است.

ویژگی ها

  • طبیعی باشد و در ترکیبات آن از اسانس تحریک کننده پوست استفاده نشده باشد.
  •  بهتر است دارای انواع ویتامین های تغذیه کننده پوست باشد.
  • حاوی آنتی اکسیدان های ترمیم کننده بافت پوست باشند.
  • SPF داشته باشد تا از پوست در مقابل نور مضر خورشید حفاظت کند.
  • برای لب هایی که ترک دارند یا ضخم شده اند،محصول باید بدون اسانس باشد زیرا بالم لب هایی که اسانس دارند باعث سوزش و تشدید درد لب می شود.

مزایای استفاده از بالم لب

 

مزایای استفاده از بالم لب

استفاده از انواع بالم لب دارای مزایایی است که آن ها را بیان می کنیم:

  • حاوی مواد مرطوب کننده است که از ترک و خشکی در لب جلوگیری می کند.
  • بالم لب برای لب مانند لوسیون عمل می کند و نرمی و لطافت را برای لب به ارمغان دارد.
  • باعث محافت از لب در برابر آلودگی های محیط می گردد.
  •  باعث آبرسانی پوست لب شده و از ایجاد خشکی و چین و چروک در آن جلوگیری می کند.
  • ترکیبات ترمیم کننده مانند آنتی اکسیدان و ویتامین C موجود در بالم لب باعث ترمیم لب های آسیب دیده می شود و از طرفی باعث پر کردن خطوط روی لب نیز می گردد.
  • بالم لب هایی که SPF دارند از لب در مقابل اشعه مضر آفتاب و رادیکال های آزاد محافظت می کند.

راهنمای خرید و نکات مهمی که برای خرید بالم لب باید بدانید

برای انتخاب بالم لب، برندهای متفاوتی وجود دارد که هر کدام ویژگی های خود را دارند و انتخاب را سخت می کنند.عواملی وجود دارند که می توانند در راستای انتخاب یک محصول خوب به شما کمک نمایند. می توانید با کمک این راهنما بهترین بالم لب مناسب خود را پیدا کنید.

  • مرطوب کننده داشته باشد.

تمامی این محصولات درای شی باتر هستند که خاصیت مرطوب کنندگی دارد اما این کافی نیست و باید حاوی موم عسل باشد تا مانند لایه محافظ برای حفظ رطوبت عمل کند و باعث جلوگیری از تبخیر رطوبت شود.

  • دارای SPF برای مقابله با رادیکال های آزاد و اشعه مضر آفتاب باشد.

اکثر بالم لب ها حاوی فاکتورهای محافظتی با SPF15 می باشند. اما ترکیبات شیمیایی مانند اکسی نوکسات و اکسی بنزون باعث بروز خشکی و حساسیت در لب می گردد که برای جلوگیری از این مورد بهتر است حاوی عوامل فیزیکی مانند زینک اکسید و تیتانیوم دی اکسید باشد.

  • فاقد عطر و رایحه باشد.

اکثر بالم لب ها فاقد عطر و بدون بو هستند اما محصول هایی وجود دارند که حاوی رایحه هایی با عطر میوه هستند. برخی افراد ممکن است به این مواد حساسیت داشته باشند که باعث شود پوست لب خشک و در آن ترک ایجاد شود.

راهنمای خرید و نکات مهمی که برای خرید بالم لب باید بدانید

 

  • آنتی اکسیدان داشته باشد.

اگر پوست لب خشک یا آسیب دیده باشد، بهتر است بالم حاوی آنتی اکسیدان را انتخاب کنید زیرا این ماده برای ترمیم بافت لب بسیار موثر است.

  • ویتامین C داشته باشد.

ویتامین C باعث جوانی و شادابی لب شده و ترکیبات دیگری نیز مانند دی پالمیتول هیدروکسی پرولین و هیالورونیک اسید، چین و چروک در لب را کاهش داده و با فاکتورهای عامل پیری لب مبارزه می کنند.

  • روی اکسید داشته باشد.

برای خرید بالم لب باید دقت نمود که حتما حاوی روی اکسید باشد. این ماده در بالم لب باعث ایجاد رد سفیدی روی لب شده که به راحتی با انگشت از بین می رود.

  • ویتامین E داشته باشد.

این ویتامین باعث آبرسانی در لب می شود. پس اگر به این ویتامین حساسیت ندارید، بالمی خریداری کنید که حاوی ویتامین E باشد.

  • سالیسیلیک اسید داشته باشد.

این ماده خاصیت لایه برداری دارد و باعث از بین رفتن سلول های مرده سطح پوست و بهبود گردش خون زیر پوست لب و تنفس آسان آن می گردد. استفاده مداوم از چنین محصولی در دراز مدت باعث خشکی و التهاب پوست می شود.

  • فاقد پارابن باشد.

پارابن یک ماده نگهدارنده مواد آرایشی است که باعث ایجاد حساسیت در برخی افراد می گردد بنابراین بهتر است بالم فاقد این ماده باشد.

  • فاقد ترکیبات خنک کننده باشد.

الکل، منتول، فنول و کافور از ترکیبات خنک کننده موجود در لوازم آرایشی هستند که در برخی افراد ایجاد حساسیت می کنند. از طرفی استفاده مکرر از چنین محصولی  باعث از بین رفتن لایه محافتی روی پوست لب می شود و باعث آسیب پذیری آن در برابر آلودگی های محیطی می گردد.

 

فاقد ترکیبات خنک کننده باشد.

  • بسته بندی 

بسته بندی بام لب به صورت رژلبی رایج است اما برخی نیز به صورت قوطی کوچک و یا فشاری عرضه می شوند. حجم در قیمت آن تاثیر دارد، برند ایرانی و خارجی  بودن نیز یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر قیمت است که باعث شده رنج قیمت گسترده ای برای این محصول در بازار وجود داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *