تناسب اندام

قرص CLA (سی ال آ) پرطرفدارترین چربی سوز لاغری

قرص لاغری CLA

CLA (سی ال آ) چیست ؟

این ماده برای اولین بار توسط دکتر مایکل پاریزا در سال 1978 در دانشگاه ویسکانسین مادیسون، زمانیکه مشغول مطالعه عصاره گوشت بود کشف شد. CLA مخفف کلمات Conjugated Linoleic Acid می باشد که به خانواده ایزومرهای لینولئیک اسید تعلق می گیرد که یکی از اسیدهای چرب آزاد است که به طور طبیعی در بدن تولید نمی شود.

قرص لاغری CLA

شکل 1. قرص لاغری CLA

در کل 28 نوع امگا 6 وجود دارد که لینوئیک اسید یکی از آن ها می باشد و این اسید چرب را می توان در مواد غذایی مانند گوشت و مواد لبنی پیدا کرد که برای حیات بدن ضروری است. CLA در واقع به چربی هایی تعلق می گیرد که به عملکرد درست بدن و تولید انرژی کمک می نمایند. عملکرد آن به یکی از گیرنده های سیگنالی که در عملکردهای بدن به ویژه متابولیسم مرتبط است که باعث چربی سوزی می گردد. برخی افراد باور دارند که این مکمل می تواند سایر خواص سالم چربی ها را نیز با خود داشته باشد.

کاربردهای مصرف قرص cla

  • کاهش مقدار دریافت غذا و ایجاد احساس سیری
  • تحریک شکستن و مهار تولید چربی
  • کاهش بهره تنفسی
  • افزایش اکسیداسیون اسید چرب در بافت چربی زیر پوستی
  • افزایش متابولیسم برای تولید کمترین مقدار انرژی برای عملکرد بدن
  • افزایش مصرف انرژی

تاثیر قرص CLA بر لاغری و کاهش وزن چگونه است؟

مکمل CLA باعث می شود که کمترین انرژی برای عملکردهای بدن مصرف شود و این به معنی افزایش متابولسیم پایه می باشد. از این قرص به عنوان یک مکمل چربی سوز استفاده می گردد و در دسته چربی سوزهای غیر محرک و مجاز قرار می گیرد که باعث تخریب بافت عضلانی نمی گردد. این قرص با کاهش جذب چربی ها در سلول ها به عنوان یک قرص پرمصرف لاغری کاربرد دارد. این قرص همچنین از جذب چربی های بدن جلوگیری می نماید و باعث کاهش چربی و افزایش میزان عضلات می گردد.

تاثیر مصرف مکمل سی ال ای بر سلامتی چگونه است؟

آزمایش های حیوانی و انسانی زیادی بر روی این مکمل انجام شده است که برخی از آن ها اثر مفیدی بر روی بدن نشان نمی دهند اما برخی نشان از کاهش چربی و افزایش حجم عضلات دارند. همچنین در برخی مطالعات که اکثرشان حیوانی هستند نشان داده شده که افرادی که CLA بیشتری را از غذا دریافت نموده اند کمتر در معرض ابتلا به دیابت نوع 2، سرطان و بیماری های قلبی هستند. اما در این زمینه نیاز به مطالعات بیشتری می باشد.

مصرف مکمل سی ال ای برای سلامتی

شکل 2. مصرف مکمل سی ال ای برای سلامتی

آیا CLA در منابع غذایی وجود دارد؟

اسید لینولئیک که قسمت اعظم امگا 6 را می سازد در روغن های گیاهی وجود دارد. همچنین در غذاهایی مانند فرآورده های لبنی یا گوشت گاو، گوسفند و بز وجود دارد. هر چه گیاهان سبز مصرف شده توسط این حیوانات بیشتر باشد اسید چرب بیشتری در بافت و گوشت آن ها ذخیره می گردد.

میزان دریافت CLA به صورت مکمل چگونه است؟

مکمل CLA به صورت صنعتی از تغییر شیمیایی روغن آفتابگردان و گیاه گل رنگ و همچنین روغن کافشه تولید می گردد که این نوع از CLA با سی ال ایی که در مواد غذایی وجود دارد متفاوت می باشد. مکمل CLA در کپسول های ژله ای تولید می گردد که باید روزی 1 تا 3 بار در دوزهای 1000 میلی گرم تا 1300 میلی گرم متغییر است. همچنین به صورت شربت یا پودر نیز موجود است.

عوارض مصرف مکمل سی ال ای چیست؟

مصرف هر نوع ویتامینی در دوز بالا ممکن است برای بدن مضر باشد و عوارضی را در پی داشته باشد. CLA نیز اگر در دوزهای بالا مصرف گردد عوارضی را در پی خواهد داشت.

عوارض مصرف مکمل سی ال ای

شکل 3. عوارض مصرف مکمل سی ال ای

  • مصرف این مکمل اگر با رژیم غذایی صورت نگیرد، مقاومت انسولینی و افزایش قند خون را در انسان ایجاد می نماید.
  • دوزهای بالای این مکمل باعث ایجاد چربی کبد می شود. این تغییر از طریق افزایش بیان mRNA و ایجاد تغییرات در میتوکندری و کاهش چربی زیر پوستی انجام می دهد.
  • این قرص با کاهش چربی بدن باعث ایجاد التهاب و کاهش کلسترول بدن می گردد.
  • برخی عوارض جانی را نیز ممکن است در پی داشته باشد که عبارتند از: استفراغ، تهوع، معده درد و اسهال.

آیا از مکمل CLA استفاده کنیم؟

بهتر است برای از دست دادن چند کیلو وزن و لاغر شدن از این مکمل استفاده نکنید تا به عوارض آن مبتلا نشوید. اما اگر این قرص را تحت نظر مربی استفاده می نمایید بهتر است که هر چند وقت یک بار آزمایش های کبد و سایر ارگان های بدن را انجام دهید تا از عملکرد کبد و دیگر اعضا  اطلاع یابید تا به بدنتان آسیب وارد نکنید. مصرف مکمل ها ممکن است بدن را به برخی عوارض جبران ناپذیر مبتلا نماید، یک راه ایده آل برای کاهش وزن رژیم های غذایی تحت نظر متخصص می باشد.

چرا بدنسازان از cla استفاده می کنند؟

از این قرص بیشتر برای افزایش چربی سوزی در بدنسازی استفاده می گردد زیرا مطالعات نشان داده اند که این قرص روی افراد ورزشکار بیشتر از افراد کم تحرک تاثیر دارد. این مکمل به چربی سوزی که مخرب بافت عضلانی نیست معروف است و در دسته چربی سوزهای غیر محرک و مجاز قرار گرفته است به همین دلیل از ترکیب های پر مصرف توسط ورزشکاران می باشد.

میزان مصرف روزانه قرص cla

میزان توصیه شده برای مصرف روزانه این قرص بین 3 تا 6 گرم در روز می باشد و مصرف بیش از 6 گرم باعث آسیب های جبران ناپذیری در بدن می گردد. افرادی که قصد لاغر شدن دارند باید 3 گرم از این مکمل را روزانه مصرف نمایند.

بهترین زمان مصرف قرص cla

بهترین زمان مصرف این مکمل قبل از غذا یا همراه با آن می باشد.

cla چقدر طول می کشد تا اثر کند؟

بازه اثر بخش این مکمل حداقل 6 ماه می باشد و در مدت 6 تا 12 ماه می تواند می تواند منجر به بهبود عضلات و کاهش وزن افزاد شود.

زمان اثر قرص CLA

شکل 4. زمان اثر قرص CLA

با cla چقدر می توان وزن را کاهش داد؟

یک سری تحقیقات بر روی افرادی انجام شده است که دارای سبک زندگی مشابه و دوز مصرفی یکسان از این مکمل می باشند. در این تحقیقات افراد مورد نظر طی 3 ماه نباید هیچ تغییری در سبک زندگی و رژیم غذایی خود به وجود می آوردند. نتایجی که از این تحقیق به دست آمد به این صورت بود که کاهش چربی حدود 17 تا 21 درصد و کاهش وزن نیز از 70 به 68 بوده است.

آیا cla تداخل دارویی ایجاد می کند؟

این مکمل بر روی متابولیسم گلوکز و مقدار چربی تاثیر گذار است. این روند ممکن است بر روی داروهای کاهش قند خون و چربی تداخل داشته باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *