تناسب اندام

آمپول سوماتروپین یا هورمون رشد موارد مصرف و عوارض خطرناک آن

آمپول سوماتروپین یا هورمون رشد موارد مصرف و عوارض خطرناک آن

سوماتروپین نوعی از هورمون رشد انسانی برای رشد استخوان ها و عضلات است. از این آمپول برای افزایش قد کودکان و بزرگسالانی استفاده می شود که هورمون رشد طبیعی ندارند و یا به اختلالات خاصی مانند سندرم پرادر ویلی، قد کوتاه در هنگام تولید و رشد ناکافی مبتلا می باشند، مناسب است.

آمپول سوماتروپین چیست؟

 

آمپول سوماتروپین چیست؟

سوماتروپین داروی هورمون رشد انسانی است که اغلب برای درمان رشد کودکان و بزرگسالانی که به دلایل مختلفی دچار کمبود رشد این هورمون در بدن خود هستند  تجویز می گردد. این هورمون برای رشد استخوان ها و عضلات بسیار مهم می باشد. از سوماتروپین برای درمان نارسایی رشد در کودکان و بزرگسالانی که به کمبود هورمون رشد طبیعی دچار هستند استفاده می گردد. ازکاربردهای دیگر این هورمون در بزرگسالان درمان سندرم روده کوتاه یا جلوگیری از کاهش شدید وزن است که از بیماری ایدز به وجود می آید. سوماتروپین دارای کاربردهای فراوان دیگری است که برای اهدافی که در این مطلب ذکر نشده است نیز استفاده می گردد.

هورمون رشد چیست؟

هورمون رشد یا HGH به سوماتوتروپین مشهور است و هورمونی است که توسط غده هیپوفیز قدامی در بدن ترشح می شود و سطح آن در دوران کودکی در بیشترین حد خود قرار دارد. این هورمون عامل رشد کودکان و نوجوانان است که به تنظیم مایعات بدن، رشد استخوان ها، ماهیچه ها، متابولیسم قند و چربی و عملکرد قلب کمک می کند.

درواقع سوماتروپین هورمون رشد انسان است که از روش تزریق به بدن انسان انتقال داده می شود و با کمک تکنولوژی DNA نوترکیب ساخته شده است که از نظر زیست شناختی معادل هورمون رشد انسانی است. در ابتدا این هورمون از هیپوفیز گاو تهیه می شد اما امروزه انواع مصنوعی آن تولید شده است و هزینه آن نیز تا حد قابل توجهی کاهش یافته است.

 

هورمون رشد چیست؟

مزایای مصرف سوماتروپین

تزریق هورمون رشد دارای فوایدی است که باید نسبت به آن ها آگاه بود. این فواید را با هم بررسی می کنیم:

افزایش قدرت عضلانی: سوماتروپین با تحریک سنتز کلاژن در بافت عضلات و تاندون ها باعث افزایش ظرفیت بدنی ورزشکاران شده تا بتوانند در برنامه بدنسازی خود عملکرد بهتری داشته باشند و عضلاتشان دارای قدرت بیشتری در هنگام وزنه زدن باشد.

درمان سریع تر شکستگی استخوان: یکی از هورمون هایی که در هنگام شکستگی استخوان به کمک می آید، هورمون رشد می باشد. پس مشخص شد که اگر هورمون رشد اضافه به بدن تزریق شود، باعث درمان سریع تر شکستگی استخوان می باشد. البته این کار فقط با تجویز پزشک صورت می گیرد.

ریکاوری و بهبود سریع تر: هورمون رشد یکی از هورمون هایی است که برای بهبود زخم ها، ریکاوری و آسیب های بدن کمک می کند و در درمان تخریب عضلات بعد از تمرین کمک می کند.

کاهش چربی بدن: یکی از دلایلی که بدنسازان به مصرف این دارو تمایل دارند همین خاصیت فوق العاده آن یعنی افزایش بافت عضلانی و کاهش سریع تر چربی می باشد. این ویژگی برای افرادی که قصد عضله سازی خالص و کات کردن بدنشان را دارند وسوسه برانگیز است و جایگزینی هم برای آن وجود ندارد. شاید جالب باشد که یکی از دلایلی که باعث چاقی می گردد، ضعیف شدن و کم شدن میزان ترشح هورمون رشد می باشد. زمانی که با رژیم و ورزش لاغر شوید تازه هورمون ها به حالت عادی برمی گردند و این تنظیم هورمون باعث لاغری می شود و می توانند از عهده چربی های بدن برآیند.

 

مزایای مصرف سوماتروپین

سوماتروپین چگونه کار می کند ؟

هورمون رشد توسط غده هیپوفیز ترشح می گردد که در دوران کودکی باعث رشد در دوران کودکی و بزرگسالی می شود. اما به مرور زمان و بر اثر بیشتر شدن سن افراد ترشح آن کاهش پیدا می کند. هورمون رشد در تجزیه پروتئین، چربی و کربوهیدرات هم موثر می باشد. ماده فعال موجود در سوماتروپین همان ماده فعال هورمون رشد طبیعی است که در بدن تولید می گردد. این تکنولوژی توسط یک تکنولوژی به نام DNA بازتولید می گردد. در فرآیندی که توسط سلول های مخمر انجام می گیرد یک ژن به آن تعریف می شود که کمک می کند این ماده تولید شود، در نتیجه جایگزین هورمون رشد می گردد.

موارد مصرف سوماتروپین یا داروی هورمون رشد

داروی سوماتروپین برای مواردی مانند زیر کاربرد دارد:

  • تامین هورمون رشد در کودکان با قد کوتاه مبتلا به سندرم ترنر
  • تامین هورمون رشد در کودکان و بزرگسالان مبتلا به کمبود هورمون رشد
  • تامین هورمون رشد در کودکان که نسبت به سن حاملگی کوچک (SGA) می باشند و تا سن 2 الی 4 سالگی به رشد مناسب نمی رسند
  • تامین هورمون رشد در بدن برای دستیابی به رشد مناسب در بیماران خردسال دارای نارسایی مزمن کلیه

اگر مصرف یک دوز را فراموش کنیم چه اتفاقی می افتد ؟

به محض یادآوری باید دوز فراموش شده را صرف نمایید. اگر زمان مصرف دوز بعدی نزدیک است از مصرف دوز بعدی خودداری کنید. از مصرف داروهای دیگر برای جبران دوز فراموش شده خودداری نمایید. اگر بیش از 3 روز متوالی مصرف را فراموش نمودید حتما با پزشک مشورت کنید.

اگر بیش از حد سوماتروپین مصرف کنیم چه اتفاقی می افتد ؟

اگر بیش از حد از سوماتروپین مصرف نمایید دچار لرزش، افزایش اشتها، ضعف، افزایش ضربان قلب، رعشه، عرق سرد، سردرد، گیجی و حالت تهوع می شود. مصرف بیش از حد طولانی مدت باعث رشد بیش از حد می شود.

هنگام استفاده از سوماتروپین از مصرف چه داروهایی باید خودداری کنیم ؟

اگر مارک Zorbective سوماتروپین برای درمان سندرم روده کوتاه استفاده کنید، باید از نوشیدن آب میوه یا نوشابه های گازدار خودداری کنید. دستورالعمل های پزشک یا مشاور تغذیه را در مورد نوع مایعاتی که باید هنگام مصرف Zorbective استفاده شود را اجرا نمایید. اگر به سندرم روده کوتاه مبتلا هستید باید از مصرف الکل خودداری نمایید. الکل می تواند باعث تحریک معده و بدتر شدن وضعیت نماید.

 

هنگام استفاده از سوماتروپین از مصرف چه داروهایی باید خودداری کنیم ؟

چه داروهای دیگری بر روی سوماتروپین تاثیر می گذارد ؟

قبل از اینکه از قرص سوماتروپین استفاده نمایید در مورد استفاده از داروهای مصرفی خود مانند انسولین با پزشک مشورت نمایید. آمپول سوماتروپین ممکن است بر قندخون تاثیر بگذارد و مجبور به تنظیم قند خون با مصرف داروی دیابت خود داشته باشید. دوز داروی دیابت خود را بدون اطلاع پزشک تغییر ندهید.

اگر هر نوع از داروهای استروئیدی مانند دگزامتازون، پردنیزون، کورتیزون و متیل پردنیزولون استفاده می کنید با پزشک خود مشورت کنید. استروئیدها باعث کاهش اثر سوماتروپین شده به همین دلیل باید دوز مصرفی تنظیم شود. استروئیدها را هرگز به طور ناگهانی قطع نکنید و دستورالعمل آن را از پزشک خود بگیرید.

اگر از داروهایی مانند داروهای تشنج، قرص ضد بارداری، استروئیدهای آنابولیک، سیکلوسپورین یا داروهای جایگزین هورمون برای آقایان یا خانم؛ پزشک را مطلع کنید.

منابع مورد استفاده

https://www.chetor.com//

https://www.qimiasupplement.com//

https://www.cinnagen.com/

https://gishasport.com//

https://fitamin.ir//

http://www.coca.ir//

https://namnak.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *