زیبایی

راهکارهای تقویت ساقه مو

راهکارهای تقویت ساقه مو

نازک شدن مو، شکستگی یا ضعیف شدن مو در کودکان، زنان و مردان دلایل متفاوتی دارد. در این افراد موها به تدریج نازک می شوند که دارای علائمی مانند وز شدن یا خشکی مو می باشد. برای درمان نازک شدن مو ابتدا باید دلیل آن مشخص شود. در ادامه دلایل نازک شدن موها و برخی از روش های درمان موهای نازک و شکننده  توضیح می دهیم.

نشانه‌های ساقه موی ضعیف کدامند؟

 

نشانه‌های ساقه موی ضعیف کدامند؟

  • یکی از نشانه های ساقه مو ضعیف این است که اگر با پیچیدن موهایتان دور انگشت، بافت مو دور انگشت یکدست باشد موها مشکلی ندارند اما اگر نوک موها به صورت سیخ سیخی بیرون زده شد به احتمال زیاد ساقه مو ضعیف می باشد.
  • یکی دیگر از نشانه های موی ضعیف این است که اگر مو را از دو طرف بکشید، به راحتی قطع و شکسته شود مطمعنا ساقه مو ضعیف شده است.

نشانه های دیگری نیز برای پی بردن به ضعیف بودن ساقه مو وجود دارد که آن ها را نام می بریم:

  • خشکی مو
  • کم پشت بودن مو
  • دو شاخه شدن نوک مو
  • بی حال به نظر رسیدن مو
  • بافت زبر و وز شدن مو
  • بی حالت بودن مو و فرم نگرفتن آن
  • شکسته و قطعه قطعه شدن مو بیش از حد معمول
  • بی حالت بودن مو و فرم نگرفتن آن ها

مهم‌ترین عوامل ضعیف شدن ساقه مو کدامند؟

ژنتیک

بزرگترین عامل ضعیف بودن ساقه مو، ژن می باشد. در واقع بافت، رنگ، قدرت و ویژگی های ظاهری مو قبل از تولد شکل می گیرند. هر فردی که موهای ظریف و ابریشمی یا موهای ضخیم و براق داشته باشد، آن را از والدین خود به ارث برده است. علاوه بر این اختلالاتی که بر روی مو نیز تاثیر می گذارند به پتانسیل های ژنتیکی فرد بستگی دارند.

حرارت

اکثر افراد برای تغییر حالت موهای خود از وسایل حرارتی استفاده می کنند که این عامل خود از مهم ترین عوامل ضعیف شدن ساقه مو می باشد. علاوه  بر این دوش گرفتن با آب داغ نیز می تواند باعث تخریب سریع بافت مو گردد و این شرایط نیز باعث آسیب رسیدن به کوتیکول مو می گردد.

 

حرارت

مدل بستن مو

مدل بستن مو بهتر است هر روز تغییر کند. ثابت نگه داشتن مدل بستن مو با گذشت زمان باعث موخوره و همچنین آشفتگی مو می شود. البته تغییر مدل بستن مو مشکل ساز است مانند مدل موی Dreadlocks که موها به صورت کلاف های باریک بافته می شوند. این مدل بستن مو باعث فشار وارد شدن به مو شده و باعث می شود که موها ضعیف شوند. برس کشیدن مو نیز باعث آراستگی تارهای مو و پخش شدن چربی در تمام نقاط پوست سر می شود. این یک کار روزمره است و اگر از برس مناسب استفاده نشود باعث آسیب هایی مانند موخوره، ریزش سریع تارهای مو و شکستن بافت مو می شود. برای برس کشیدن مو بهتر است موهایی که خیس هستند ابتدا خشک شوند و از برس های نرم و بالشت دار استفاده گردد. برس کشیدن باید به آرامی انجام شود زیرا محکم برس کشیدن باعث می شود که موهایی که گره هایش کاملا باز نشده است، آسیب ببینند و موها به تدریج ضعیف شوند.

عادات غذایی

برای داشتن رشد موی سالم، داشتن رژیم غذایی صحیح و متعادل ضروری می باشد. در واقع اگر بدن از انواع ویتامین، پروتئین و مواد معدنی محروم باشد نمی تواند بافت سالم و قدرتمندی برای موها تولید کند. رژیم غذایی اصولی باعث افزایش قابلیت مقاومت در برابر تنش های محیطی و انواع عارضه ها در موها شده و باعث جلوگیری از ضعیف شدن ساقه مو می شود.

کمبود پروتئین

بیشتر بافت مو از پروتئین ساخته شده است. اگر فولیکول های مو به اندازه کافی نتوانند پروتئین دریافت کنند، موها ضعیف، شکننده و مستعد آسیب می شوند. علاوه  بر این کمبود پروتئین باعث ریزش مو نیز می شود.

اختلالات هورمونی

عدم تعادل در هورمون ها که معمولا به دلیل اختلال در عملکرد تیروئید می باشد، باعث ضعیف شدن ساقه مو و ریزش غیرعادی  آن ها می گردد. علاوه  بر این یائسگی نیز همین تاثیرات را در پی دارد.

استفاده از مواد شیمیایی

 

استفاده از مواد شیمیایی

انواع مواد شیمیایی باعث می شوند که سلامت تار مو از بین برود و روی عملکرد مهم ترین ارگان های بدن تاثیر بگذارند. رنگ موهای شیمیایی که برای رنگ کردن توسط خانم ها استفاده می شود قدرت بسیار بالایی در تخریب و تضعیف مو دارند. اینگونه مواد مستقیما روی مو تاثیرات منفی خود را می گذارند. کوتیکول لایه بیرونی مو است که مانند سدی محافظت از ساقه مو را بر عهده دارند در نتیجه رنگ موهای شیمیایی باعث آسیب به لایه کوتیکول مو می شوند. هر چه این لایه آسیب بیشتری ببیند بافت ساقه مو ضعیف تر می شود و حالت یکنواختی به خود می گیرد. این عارضه اگر به موقع درمان نشود باعث ریزش موی شدید می شود.

مزوتراپی

طیف وسیعی از درمان های تزریقی با حداقل تهاجم وجود دارد که کاربردهای زیادی دارند. مزوتراپی یکی از این روش ها است که باعث تقویت ساقه مو و جلوگیری از ریزش مو و تحریک رشد آن می گردد. در این روش ترکیبی از مواد مختلف تقویتی درون پوست فرستاده می شود. این مواد شامل داروهای مختلف، هورمون ها، عصاره های گیاهی، ویتامین ها، آنزیم ها و فاکتورهای رشد می باشند که باعث جلوگیری از ریزش و تقویت مو می شوند. در مزوتراپی این ترکیبات با استفاده از سرنگ به لایه درم در پوست تزریق می شوند زیرا در این ناحیه پیاز مو قرار دارد و اگر نیاز به ترمیم مو باشد باید ترکیبات ترمیم کننده به این لایه از پوست فرستاده شوند.

لیزر تراپی

 

لیزر تراپی

لیزرتراپی یک روش غیر جراحی و یک تکنیک علمی برای درمان مشکلات مربوط به مو، کم پشتی و ریزش آن ها می باشد. دستگاه های لیزرتراپی از لیزرهایی با سطح انرژی نوری و جریان کم که خاصیت درمانی دارند برای رفع این مشکلات بهره می برند. نحوه تاثیرگذاری لیزر بر روند رشد مو شبیه به بیوتراپی نوری می باشد. این روش در کنار روش های دیگر مانند محصولات ضد ریزش مو، داروهای مسدود کننده DHT و محلول ماینوکسیدیل به عنوان روشی موثر برای درمان ریزش و تقویت مو به کار می روند.

منابع مورد استفاده

https://www.noskhe.com//

https://whcl.ir//

https://www.chetor.com/

https://zimalab.co//

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *