بیماری‌ها

ویروس کرونا: نکاتی برای جلوگیری از تحریک و جوش زدن پوست صورت زمان ماسک زدن

ویروس کرونا: نکاتی برای جلوگیری از تحریک و جوش زدن پوست صورت زمان ماسک زدن

امروزه بیماری های تنفسی مانند کووید 19 به یکی از اصلی ترین نگرانی های ما تبدیل شده است. زیرا این موضوع کاملا بی خطر نیست و اگر مراقبت های لازم را انجام ندهیم می تواند حتی منجر به مرگ شود. اگر چند نکته مهم را رعایت کنید جای هیچ گونه نگرانی نیست. یکی از این نکات ماسک زدن می باشد. استفاده روزانه از ماسک ها ممکن است باعث ایجاد حساسیت و یا آلرژی های پوستی گردد. با رعات نکاتی می توان از این حساسیت ها دور ماند. در این مطلب نکات مربوط به این موضوع را ذکر می کنیم.

عوارض استفاده طولانی مدت از ماسک تنفسی صورت

 

عوارض استفاده طولانی مدت از ماسک تنفسی صورت

ماسک زدن در ایام کرونا برای برخی افراد مشکلات پوستی را به وجود آورده است که به آن ها اشاره می کنیم:

درماتیت پری اورال یا حساسیت پوست اطراف دهان

به دلیل ایجاد رطوبت و بخار و ماندن ذرات بزاق و مخاط درون ماسک، این عوامل به عنوان محرک برای پوست عمل می کنند و باعث مختل شدن بالانس طبیعی پوست اطراف دهان می گردد. این اختلال به شکل قرمز شدن، پوسته ریزی به همراه سوزش و خارش پوست اطراف بینی و دهان و گاهی نیز به صورت جوش های چرکی گروهی در پوست این ناحیه ظاهر می شود.

درماتیت تماسی آلرژیک به مواد موجود در ماسک

این اختلال ممکن است به شکل پوسته ریزی، خارش، قرمزی و کهیر در نواحی که در تماس با ماسک هستند ظاهر شود و به دلیل آلرژی داشتن به یکی از مواد تشکیل دهنده ماسک می باشد. بنابراین اگر از ماسک دوخته شده خانگی استفاده می کنید، پارچه ماسک را قبل از دوخت بشویید. همچنین اگر از ماسک دوخته شده آماده استفاده می کنید نیز ماسک را قبل از استفاه بشویید.

ماسکنه (Maskne) یا آکنه (جوش) ناشی از ماسک های تنفسی

پوشیدن طولانی مدت ماسک به دلیل ایجاد اصطکاک و بستن منافذ پوست در افرادی که مستعد آکنه می باشند می تواند باعث ایجاد یا تشدید جوش صورت گردد. بنابراین قبل از شستشوی صورت از مرطوب کننده های ملایم که فاقد چربی می باشند استفاده کنید و در صورت عدم بهبود نیز به متخصص پوست مراجعه کنید.

 

ماسکنه (Maskne) یا آکنه (جوش) ناشی از ماسک های تنفسی

تغییرات رنگدانه ای پوست

تغییرات رنگدانه ای پوست به دلیل اصطکاک ماسک و بعد از التهاب ناشی از قرمزی های پوست ایجاد می شود.این تغییرات معمولا موقت هستند و با استفاده منظم از یک مرطوب کننده و کرم ترمیم کننده که روی پوست صورت باشد به مرور برطرف می گردد. اگر این علائم تشدید یا پایدار ماندند به متخصص پوست مراجعه کنید.

نکات جهت محافظت از پوست همزمان با استفاده از ماسک تنفسی

دستان‌تان را پیش از زدن و بعد از زدن به ماسک بشورید

دستان خود را پیش از زدن ماسک و بعد از برداشتن آن با آب و صابون بشویید. می توانید از ژل ضد عفونی کننده دست با 60 درصد الکل تمیز و ضدعفونی استفاده کنید. از دست زدن به ماسک خودداری کنید و هنگام برداشتن آن را از بند یا حلقه پشت گوش بگیرید.

ماسک نو قابل شستشو را پیش از مصرف بشورید

ماسکی که تازه خریداری نموده اید هر چند نو است اما قبل از اینکه به دست شما برسد ممکن است با خیلی چیزها در تماس بوده باشد به خصوص اگر ماسک دست ساز باشد. پس ماسک نو پارچه ای را با آب داغ و صابون یا مایع لباسشویی ملایم بشویید.

 

ماسک نو قابل شستشو را پیش از مصرف بشورید

ماسک خود را در جای درستی نگهداری کنید

یک راه آسان این است که ماسک خود را در داشبورد یا روی صندلی ماشین یا داخل کیف خود بگذارید اما طبق نظر کارشناسان باید آن را در جای تمیز نگهداری کنید. برای مثال در هنگام صرف غذا در بیرون از خانه بهتر است ماسک خود را در یک کیسه پلاستیک تمیز یا جیب تمیز نگهداری کنید. ماسک را روی میز یا صندلی قرار ندهید و قبل از اینکه آن را بزنید باید دستان خود را بشویید و یا ضد عفونی کنید.

از ماسک کثیف استفاده نکنید

ماسک ها می توانند باکتری، قارچ و ویروس را به خود جذب کنند و اگر از ماسک برای مدت طولانی بدون شستن استفاده کنید می تواند میکروب را به بدن شما منتقل کند. ماسک های پارچه ای خود را با آب داغ و صابون برای حداقل 20 ثانیه بشویید.

از ماسک کهنه استفاده نکنید

به مرور زمان ماسک در اثر استفاده و شستن مکرر ممکن است پاره یا سوراخ و یا شل شود. همین زمان است که دیگر باید ماسک را دور بیندازید و از آن استفاده نکنید.

از ماسک یکبار مصرف چند بار استفاده نکنید

ماسک هایی که یک بار مصرف هستند همانطور که از نامشان پیداست برای یک بار مصرف طراحی شده اند. باید مطمئن شوید که ماسک به طور کامل روی صورت می نشیند و دهان، بینی و چانه را به طور کامل می پوشاند و بین ماسک و صورت شکافی باز نمی ماند.

هنگام حرف زدن ماسک خود را از روی صورت پایین نکشید

شاید حرف زدن با ماسک عجیب و یا حتی باور کردنی نباشد اما هدف اصلی ماسک زدن جلوگیری از انتشار ذرات آلوده به ویروس بزاق دهان است. پس از این کار خودداری کنید.

 

هنگام حرف زدن ماسک خود را از روی صورت پایین نکشید

از ماسک بزرگ و شل استفاده نکنید

اگر ماسک برای صورتتان بزرگ است، بندهایی که روی گوش می روند را گره بزنید تا کوچکتر شود و بهتر بتواند روی صورت بنشیند.

به سلامت پوست صورتتان توجه کنید

برای اینکه از جوش و یا کهیر زدن جلوگیری کنید صورت خود را با آب و صابون ملایم بشویید و سپس به آن کرم مرطوب کننده بزنید واگر لازم است با پزشک متخصص پوست صحبت کنید. زدن ماسک برای مدت طولانی می تواند پوست را اذیت کند. اگر وقت دارید ماسک خود را هر چند ساعت یک بار برای 15 دقیقه در فضای امن و باز بردارید تا پوستتان هوا بخورد.

منابع مورد استفاده

 

https://iums.ac.ir/

https://ir.voanews.com/

https://www.medqamp.com//

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *