بیماری‌ها

پوست دهیدراته چیست؟ علل این بیماری، راه های پیشگیری و درمان آن

پوست دهیدراته چیست؟ علل این بیماری، راه های پیشگیری و درمان آن

گاهی اوقات خشکی پوست و احساس کشیدگی در آن باعث ناراحتی می شود و فکر می کنید که برای درمان آن باید از مرطوب کننده یا روغن های گیاهی استفاده کنید اما با انجام این روش ها باعث ایجاد جوش یا افزایش خشکی پوست خواهید شد. علت ایجاد این مشکل این است که پوست شما دهیدراته و درمان متفاوتی خواهد داشت.

پوست دهیدراته چیست ؟

 

پوست دهیدراته چیست ؟

پوست دهیدراته پوستی است که هم خشک و هم چرب است. برای جبران کمبود آب و رطوبت در پوست، پوست مجبور به تولید چربی بیشتر می باشد تا با حفظ آب موجود و جلوگیری از تبخیر آن خود را مرطوب نگه دارد. این موضوع وجه تمایز پوست خشک و دهیدراته را نیز مشخص می کند. در پوست خشک کمبود رطوبت و چربی دیده می شود اما در پوست دهیدراته کمبود آب و رطوبت وجود دارد. پوست دهیدراته به دلیل کمبود آب، مقدار زیادی چربی ترشح می کند اما پوست خشک کمبود آب و ترشح ناکافی چربی دارد. به بیان دیگر مشکل اصلی پوست دهیدراته کمبود آب است اما در پوست خشک چربی کم باعث کشیدگی پوست می شود. بنابراین این دو کاملا با هم تفاوت دارند.

پوست دهیدراته یک بیماری پوستی است که ناشی از عناصر خارجی مانند تغییرات فصلی، رژیم غذایی نامناسب و انتخاب شیوه زندگی یعنی مصرف الکل یا کافئین می باشد. یک نکته مهم این است انواع پوست چرب نیز می توانند دچار کم آبی شوند. مشکل دهیدراته بودن پوست موقتی است و با ترکیبی از درمان های موضعی و تغییر سبک زندگی می توان آن را درمان نمود.

علایم پوست دهیدراته یا کم آب

 

علایم پوست دهیدراته یا کم آب

اگر پوست چرب و دهیدراته دارید احتمالا بعد از تمیز کردن پوست خود احساس خوبی به دست خواهید آورد اما در کمتر از چند ساعت پوست به شدت چرب می شود، اما با وجود چرب بودن احساس خشکی و کشیدگی در پوست دارید. پوست در ظاهر مانند کاغذ نازکی به نظر می رسد که در هنگام فشار دادن آن، خطوط ریزی نمایان می شود. در برخی موارد نیز پوسته پوسته شدن در اطراف بینی، چانه و لب نیز وجود دارد. پس علائم پوست چرب و کم و آب شامل ترشح بیش از حد چربی، احساس خشکی و کشیدگی در پوست با وجود پوست چرب و در برخی موارد نیز پوسته پوسته شدن برخی قسمت های صورت می باشد.

ویژگی های پوست سالم نیز این است که از درون دارای رطوبت باشد، از نظر ظاهری نیز دارای ظاهر پایدار و انعطاف پذیر با کمترین آسیب در لایه شاخی باشد و اثری از خشکی و کشیدگی و نازکی و خطوط ریز در هنگام لمس یا پوسته پوسته شدن در آن دیده نشود.

ویژگی های پوست خشک

  • در معرض ابتلا به پیری زودرس است.
  • ترک های زیادی می خورد، پوسته پوسته می شود و خارش می گیرد.
  • فاقد چربی لازم است.
  • جنس پوست مادر زادی می باشد و از هنگام تولد خشک است.
  • مرتبا نیاز به رطوبت رسان و مرطوب کننده دارد.
  • تمام پوست بدن از جمله کف پاها و دست ها نیز احساس خشکی و کشیدگی دارد.
  • محصولات پوست خشک دارای مواد روغنی هستند.

ویژگی های پوست دهیدراته

  • به کمبود آب دچار است.
  • احتمال جوش زدن دارد.
  • پوست دهیدراته به محصولات آبرسان قوی نیاز دارد.
  • با هر نوع پوستی به دهیدراته شدن می توان دچار شد.
  • در اثر تغییرات آب و هوایی، رژیم غذایی و محصولات پوستی خاص می تواند ایجاد شود.
  • برخی درمان ها باعث دهیدراته شدن پوست می شوند. مواردی مانند استفاده از راکوتان یا درمان جوش و آکنه و محصولاتی که دارای سالیسیلیک اسید و بنزوئیل هستند می توانند باعث دهیدراته شدن پوست شوند.

 

ویژگی های پوست دهیدراته

نکاتی برای هیدراته نگه داشتن پوست

آبرسانی پوست

یکی از آسان ترین راه ها برای آبرسانی پوست نوشیدن آب می باشد. آب باعث می شود که بافت های پوست به خوبی تغذیه شده و چروک آن از بین برود. از سوی دیگر آب سموم بدن را به راحتی دفع می کند. برای داشتن یک پوست سالم و مرطوب باید روزانه حداقل 8 لیوان آب بنوشید.

پوست خود را تمیز نگه دارید

یکی از راه ها برای مراقبت از پوست دهیدراته، تمیز نگه داشتن آن به صورت منظم می باشد. برای این کار می توانید پوست خود را با شوینده های ملایم فاقد رایحه به همراه آب ولرم بشویید. شوینده های قوی خشکی پوست را به همراه دارند.

اسید هیالورونیک استفاده کنید

اسید هیالورونیک باعث تقویت و بازسازی پوست هایی است که با مشکل دهیدراته شدن روبرو هستند. هیالورونیک اسید یک آبرسان قوی است که در محصولات آرایشی نیز از آن استفاده می شود و شادابی و جوانی پوست را به همراه دارد. می توان 2 الی 3 بار در هفته پوست خود را با این سرم شستشو داد.

 

اسید هیالورونیک استفاده کنید

از مصرف الکل و کافئین اجتناب کنید

الکل و کافئین باعث می شوند که بدن آب اضافی خود را از دست بدهد به همین دلیل سلامت پوست به خطر می افتد. الکل، تولید هورمون وازوپرسین پوست را مختل می کند، این هورمون برای هیدراته شدن پوست ضروری می باشد.

از رژیم غذایی مناسب استفاده کنید

غذاهایی که دارای ویتامین A، B3 و C می باشند می توانند به سلامت پوست کمک بسیاری کنند به همین دلیل توصیه می شود که از مرکباتی مانند پرتقال، لیمو و مواد غذایی آبدار استفاده نمایید.

گلیسیرین را فراموش نکنید

گلیسیرین یک آبرسان است که در اکثر لوازم آرایشی مورد استفاده قرار می گیرد. گلیسیرین آب را جذب و باعث نگهداری آن می شود بنابراین به کمک این ماده پوست رطوبت خود را حفظ می کند.

به طور کلی آب یک عنصر حیاتی برای افرادی که از دهیدراته شدن پوست خود رنج می برند، است. هر چقدر آب بیشتری استفاده کنید یا از محصولات آبرسان استفاده کنید پوست سریع تر درمان می شود.

چگونه می‌توان از دهیدراته شدن جلوگیری کرد؟

برای جلوگیری از کم آب شدن پوست می توان موارد زیر را رعایت کرد:

  • مصرف آب هنگام ورزش کردن
  • دوری از مصرف سیگار
  • اجتناب یا کاهش مصرف الکل
  • نوشیدن مقدار مناسب آب به طور روزانه
  • افزایش مصرف آب در هوای گرم
  • کاهش و اجتناب از نوشیدنی های کافئین دار و شیرین
  • استفاده از میوه ها و سبزیجات بخصوص میوه های غنی از آب مانند هندوانه و کرفس
  • افزایش مصرف آب هنگام بیماری

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

موارد کم آبی خفیف معمولا زیاد است و افراد با مصرف آب بیشتر می توانند این کم آبی را جبران کنند. اما گاهی اوقات مشکلات کمبود آب می تواند جدی باشد و باعث افت فشار خون شود و یا در عملکرد صحیح اندام ها اختلال ایجاد کند. کم آبی شدید ممکن است بر قلب، مغز، سیستم ایمنی و کلیه ها تاثیر بگذارد. اگر فردی به همراه علائم خفیف دهیدراته شدن پوست، هر یک از علائم زیر را تجربه کند باید فورا به پزشک مراجعه نماید:

کمبود ادرار، تپش قلب، غش کردن، تنفس سریع و گیجی.

منابع مورد استفاده

 

https://www.shebreh.com/

https://golemanoto.ir/

https://modernclinique.com/

https://healxapp.com/

https://deterland.com/

https://www.oviro.com/blog/

http://skinmag.ir//

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *