زیبایی

موزدایی چیست انواع کرم موبر روش های استفاده و بررسی مزایا و معایب آنها

موبر چیست انواع کرم موبر روش های استفاده و بررسی مزایا و معایب آنها

روش های بسیار زیادی برای زدودن موهای زائد وجود دارد که برخی گران، پیچیده یا دردناک هستند. در این مقاله می توانید با انواع روش های موزدایی آشنا شوید.

موبر یا موزدایی چیست؟

 

موبر یا موزدایی چیست؟

به روش های از بین بردن مو به ویژه موهای بدن انسان، موزدایی گفته می شود. همچنین روش هایی مانند از بین بردن مو به روش کندن از ریشه در هر قسمت از بدن را موزدایی می نامند. اگر موزدایی به روش های طبیعی انجام گیرد در مدت مشخصی رشد موها کمتر می شود. در بین تمامی روش ها استفاده از کرم های موبر با استقبال فراوان روبرو شده است زیرا آسان ترین و ارزان ترین راه برای این کار می باشد و برای تمامی قسمت های بدن مورد استفاده اند.

روش‌های موزدایی

۱.۱موبرها

موبرها به صورت کرم موجودند. این کرم ها از نظر شیمیایی به گونه ای تولید می شوند که مو و ساختار مو را در سطح پوست در خود حل می کنند و بعد از اینکه کرم روی پوست اعمال شد تا 10 دقیقه بعد موها روی پوست سست شده و با کاردک می توان آن ها را به راحتی جدا کرد. کرم های موبر را به راحتی می توان بدون نسخه تهیه نمود. این نوع از موزدایی برای قسمت هایی مانند زیر بغل، صورت، بالای لب و بیکینی مناسب هستند. کرم های موبر صورت و بدن با یکدیگر متفاوت اند و از کرم موبر بدن نباید برای صورت استفاده نمود.

۱.۲تیغ یا تراشیدن

ساده ترین و ارزان ترین روش موزدایی که بین خانم ها و آقایان رواج دارد اصلاح شیو با تیغ یا تراشیدن می باشد. این روش از قدیم رواج داشته اما امروزه بین آقایان برای اصلاح صورت بیشتر طرفدار دارد. در این روش از ژیلت های مخصوص بدن و صورت و مناسب با جنسیت استفاده می گردد. تیغه های ژیلت با حرکت روی پوست مرطوب باعث برش موهای زائد از سطح بدن می گردد. یکی از اشتباهات رایج، شیو کردن بدون رطوبت می باشد که باعث بروز لکه های قرمز روی صورت می گردد، بنابراین قبل از انجام این کار محل مورد نظر را با صابون، شامپو یا حداقل آب مرطوب کنید. برخی از ژیلت ها وجود دارند که در زیر تیغه خود نوارهای صابونی دارند که باعث آسان تر شدن کار می گردد. از این روش برای موزدایی پاها، بیکینی یا زیر بغل استفاده می شود. این روش موثر و بدون درد است اما از آنجا که برش مو از ساقه انجام می شود، موها به سرعت رشد می کنند.

 

تیغ یا تراشیدن

۱.۳موم و عسل و کندن

در روش موزدایی با استفاده از موم، موم داغ یا سرد در جهت رویش مو روی پوست کشیده شده و سپس پارچه های نواری مخصوص روی آن قرار داده می شود و در جهت رویش موها آن را جدا می کنند. به این ترتیب موهای زائد از بدن جدا می شوند و تا 4 هفته رشد نمی کنند. از این روش برای موزدایی قسمت های مختلفی مانند دست، پا، زیر بغل، بیکینی و … استفاده می شود اما عیبی که دارد دردناک بودن آن است، یا در صورت داغ بودن آن باعث سوختگی می گردد، علاوه بر این باید منتظر بود تا موها به حداقل 2 میلی متر برسند. این روش می تواند در خانه انجام گیرد اما دسترسی به تمام قسمت های بدن سخت است از طرف دیگر هزینه توسط سالن های آرایشی ممکن است زیاد باشد.

۱.۴داروها

گاهی اوقات پزشک برای کاهش روند رشد مو از برخی داروها استفاده می کند. برای مثال کرمی به نام Vaniqa که توسط FDA نیز تایید شده است مناسب کاهش رشد مو در زنان می باشد. این کرم باعث کاهش رشد مو شده اما آن را حذف نمی کند. این کرم باید 2 بار در روز روی ناحیه مورد نظر استفاده شود. اگر استفاده از کرم متوقف شود مو دوباره رشد خواهد کرد. این دارو باید زیر نظر پزشک استفاده شود زیرا استفاده خودسرانه از آن باعث ایجاد حساسیت های پوستی خواهد شد.

۱.۵لیزر رفع موهای زائد

 

لیزر رفع موهای زائد

لیزر موهای زائد یک روش طولانی مدت است که تا مدت ها آثار خود را روی پوست دارد اما برای رسیدن به نتایج مثبت باید دوره های 3 تا 6 ماهه را طی کرد. در این روش پرتو لیزر یا پالس نوری با هدف قرار دادن فولیکول مو باعث جلوگیری از رشد فولیکول مو می شود. این روش نسبت به دیگر روش ها دارای ماندگاری بالاتر می باشد. این درمان گران و گاهی نیز دردناک است اما در بسیاری از قسمت های بدن مورد استفاده قرار می گیرد.  برای انجام این روش از موزدایی باید از تکنسین خود اطمینان حاصل کنید.

۱.۶بند انداختن

یکی دیگر از روش های موزدایی بند انداختن است که مخصوص خانم ها می باشد که برای نواحی کوچکی مانند ابرو یا بالای لب و روی دست و پا انجام می گیرد. در این روش مو به وسیله نخ پنبه ای که در دست قرار گرفته است به دام انداخته شده و سپس از پوست جدا می گردد. در این روش مو از ریشه جدا شده بنابراین رشد آن آهسته می باشد. این روش از موزدایی کمی تخصصی است و هر کسی نمی تواند آن را انجام دهد. انجام این روش در نقاط حساس صورت ممکن است باعث ایجاد جوش شود. علاوه بر این امروزه می توان این کار را با دستگاه های برقی بندانداز که در بازار موجودند و به مهارت خاصی نیاز ندارند انجام داد

۱.۷اپیلاسیون

 

اپیلاسیون

این دستگاه چندین موچین به صورت فشرده در کنار هم دارد که به وسیله حرکت سریع و منظم آن ها موهای زائد را از پوست خارج می کند. طراحی این موچین ها روی دستگاه به گونه ای است که موها بدون اینکه پوست کشیده شود از ریشه خارج می شوند، که باعث می شود مو با پیاز آن جدا شود و تا مدتی رشد آن کند شود. از ین دستگاه برای تمامی قسمت های بدن مانند دست، پا، زیر بغل و بیکینی استفاده می شود. برخی از این دستگاه ها برای موزدایی صورت نیز مناسب هستند. این روش در خانه به راحتی قابل انجام است و می توان آن را به تنهایی انجام داد. موزدایی با این دستگاه دارای ماندگاری است و تا 4 هفته ماندگاری دارد و در برخی مناطق بدن ممکن است دردآور باشد. استفاده از این دستگاه در برخی از مناطق پوست که نازک است باعث ایجاد موهای زیرپوستی گردد.

منابع مورد استفاده

https://www.kikibazar.com/

https://www.boorsika.com/

https://fa.wikipedia.org/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *