زیبایی

آشنایی با خواص شگفت انگیز انواع روغن پوست و مو+تفاوت و کاربرد روغن ها

آشنایی با خواص شگفت انگیز انواع روغن ها پوست و مو+تفاوت و کاربرد روغن ها

روغن های گیاهی که ترکیبات آلی هستند و از گیاهان استخراج می شوند خاصیت درمانی فوق العاده ای دارند. از این روغن ها برای اهداف درمانی و به صورت موضعی، آروماتراپی و خوراکی استفاده می گردد. این روغن ها به طور طبیعی از پوست، ریشه، گل، میوه، برگ یا دانه گیاه استخراج می شوند. در اینجا لیستی از روغن های طبیعی مفید برای پوست و مو را بررسی می کنیم.

روغن چیست؟

 

روغن چیست؟

روغن ها عصاره هایی از گیاهان هستند که در یک پایه روغن حامل مخلوط می شوند و برخی از آن ها شامل گیاهان متعدد و روغن های حامل می باشند. انتخاب روغن گیاهی به نوع پوست و یا جنس مو بستگی دارد. بهتر است بدانید هر روغن به چه منظور و با چه روشی استفاده می گردد. انواع روغن های گیاهی به دو دسته تقسیم می شوند. روغن های اساسی که از خود گیاه به صورت متمرکز تقطیر شده و روغن های حامل که از گیاه گرفته می شوند اما بدون تقطیر روغن های ضروری بهترین گزینه برای درمان مشکلات خاص مو هستند و از روغن های حامل برای رقیق سازی آن ها استفاده می گردد.

انواع روغن گیاهی:

روغن آرگان

یکی از بهترین روغن های طبیعی برای سلامت پوست و مو روغن آرگان است. جذب سریع این روغن در لایه های درونی پوست و مو باعث می شود تا در کمترین زمان، تغییرات شگفت انگیزی مشاهده شود. استفاده از روغن آرگان آفریقای شمالی تا مدت ها به منظور رفع التهابات پوستی انجام می شده است. بعد از مدتی که به خواص شگفت انگیز این روغن پی برده شد، به منظور رفع ترک های پوستی، رطوبت رسانی به پوست و مو، جوان سازی پوست، درمان آکنه و محافظت از موی آسیب دیده استفاده شد.

روغن جوجوبا

دانه های جوجوبا سرشار از موم مایع و اسیدهای چرب ضروری می باشند که دارای خواص مرطوب کنندگی هستند. روغن جوجوبا برای استفاده برای مو ایده آل می باشد زیرا بسیاری از ویژگی های سبوم را دارد، روغنی که پوست به طور طبیعی آن را تولید می کند. این روغن از طریق ساقه و فولیکول مو نفوذ پیدا می کند و بر داخل بافت مو اثر می گذارد و یک مرطوب کننده عالی می باشد. روغن جوجوبا همچنین دارای کیفیت ضد باکتری می باشد. روغن جوجوبا کاملا طبیعی و تصفیه نشده بهترین نوع روغن برای استفاده بر روی پوست و مو می باشد. از مزایای این روغن این است که به طور عمقی به ساقه مو نفوذ پیدا می کند و موها  را مرطوب می کند. علاوه بر این از شوره سر و خشکی پوست سر جلوگیری می کند. استفاده منظم از این روغن وز موها را می گیرد و با کمک به رشد سلول های جدید مو، رشد مو را تقویت و ریزش مو را کاهش می دهد.

 

روغن جوجوبا

روغن درخت چای

جوش و آکنه زمانی اتفاق می افتد که باکتری ها درون منافذ پوست گیر کنند. تحقیقات نشان می دهند که روغن درخت چای به این باکتری ها کمک می کند. در یک آزمایش روغن درخت چای بر یک ژل پلاسبو یا دارونما که هیچ ماده موثری ندارد غلبه کرد و آکنه را درمان کرد. مطالعه دیگری نشان داده است که این ماده به اندازه بنزوئیل پراکسید، که ماده رایج در داروهای جوش بدون نسخه می باشد موثر واقع شده است.

روغن بادام شیرین‌

روغن بادام شیرین سرشار از ویتامین های E و K و اسیدهای چرب ضروری می باشد که با محافظت از پوست در برابر رادیکال های آزاد و آلودگی محیط به افراد کمک می کند. این روغن بوی مطبوعی دارد و برای نرم شدن پوست دست، بدن ، صورت و حتی برای موها نیز استفاده گردد. هنگامی که این روغن برای مو استفاده شود به تغذیه مو کمک می کند وریشه موها را محکم می کند. روغن بادام یک مرطوب کننده بسیار عالی می باشد.

 

روغن بادام شیرین‌

Almond oil in bottle on wooden background. Concept Spa, aromatherapy and medicine

روغن نارگیل

پوست خشک و ترک خورده به احتمال زیاد در نتیجه عفونت، تحریک و واکنش های آلرژیک یا حساسیتی بروز می دهد. روغن نارگیل از پوست محافظت کرده و باعث مرطوب نگه داشتن آن می شود. علاوه بر این لکه های پوسته پوسته و خشن که با شرایط اگزما همراه هستند را نیز تسکین می دهد.

روغن بنفشه‌

روغن بنفشه از برگ ها و گلبرگ های گل بنفشه به دست می آید که برای جلوگیری از ریزش و سفید شدن مو کاربرد دارد. علاوه  بر این باعث تقویت و افزایش رشد مو می شود. از این روغن برای درمان موخوره نیز استفاده می شود. روغن بنفشه برطرف کننده خارش های پوستی، دارای مقدار کمی خاصیت ضد آفتاب و ضد سوختگی می باشد و چروک های ریز پوست را از بین می برد. روغن بنفشه انواع مختلفی دارد که می توان از انواع آن  به روغن بنفشه پایه کنجد، روغن بنفشه پایه زیتون و روغن بنفشه پایه بادام اشاره کرد که هر کدام خاصیت متفاوتی دارند.

روغن بنفشه پایه کنجد: تقویت مغز، افزایش حافظه، میگرن و درمان سینوزیت

روغن بنفشه پایه زیتون: استفاده موضعی از جمله درمان جوش، شفافیت و روشن شدن پوست، درمان جای جوش، رفع سفیدی مو، تقویت مو و ابرو و رفع خشکی پوست

روغن بنفشه پایه بادام: موثر برای پوست و مو، جلوگیری از ریزش مو و رفع سفیدی آن

روغن کرچک‌

روغن کرچک برای تقویت ریشه مو و توقف ریزش مو مناسب می باشد. علاوه  بر این روغن کرچک باعث پرپشت شدن ابروها نیزمی شود. این روغن دارای خاصیت نرم کنندگی است و تا حدودی نیز ضد آفتاب می باشد. این روغن به خوبی جذب پوست می شود و برای پوست چرب مناسب نیست.  روغن کرچک برای افرادی با پوست خشک مناسب است و نباید برای پوست یا موی چرب استفاده گردد.

 

روغن کرچک‌

روغن زیتون‌

روغنی که از خود میوه زیتون و فشردن آن به دست می آید که نوع تصفیه شده آن در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست و مو وجود دارد. از این روغن برای پزشکی، صابون ها و محصولات آرایشی استفاه می گردد. در ترکیبات این روغن سه نوع اسید چرب ضروری برای پوست وجود دارد. از جمله خواص روغن زیتون رفع سوختگی های پوست و چین و چروک، از بین بردن اثرات ناشی از آلودگی و آفتاب سوختگی  و کاهش خشکی می باشد. از عوارض این روغن برای پوست چرب، جوش و چرب شدن بیشتر پوست می باشد زیرا این روغن برخلاف دیگر روغن های گیاهی سبک نیست و برای پوست های معمولی تا خشک مناسب می باشد.

منابع مورد استفاده

 

https://basalam.com/

https://www.beytoote.com/

https://rooziato.com/

https://www.khabaronline.ir/

https://www.tehranbeautycenter.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *