زیبایی

لوسیون بدن چیست و معرفی انواع لوسیون بدن

لوسیون بدن چیست؟

لوسیون چیست

برخی از محصولات مراقبت از پوست، مانند ضد آفتاب و مرطوب کننده، ممکن است در قالب های مختلفی مانند لوسیون، ژل، کرم یا اسپری در دسترس باشند. لوسیون یک ماده آماده سازی موضعی با ویسکوزیته پایین است که برای استفاده روی پوست مناسب است. این ماده ها برای آبرسانی پوست،مرطوب و نرم کردن پوست، جلوگیری از جوش و آکنه، دریافت انواع ویتامین ها و محافظت در برابر آفتاب  به کار می روند. در مقابل، کرم ها و ژل ها ویسکوزیته بالاتری دارند که معمولاً برای آبرسانی هستند. لوسیون ها را با دست خالی، قلم مو، پارچه تمیز یا پشم پنبه به سطح پوست می زنند. بسیاری از لوسیون ها، به ویژه لوسیون های بدن و لوسیون های مربوط به آلرژی ها، پوست را صاف، مرطوب، نرم و گاهی خوشبو می کنند.

انواع لوسیون

لوسیون بدن

لوسیون بدن یکی از انواع لوسیون های مناسب پوست است که دارای غلظت بیشتری نسبت به لوسیون صورت می باشد اما از کرم های دست و صورت رقیق تر می باشد. لوسیون بدن باید دارای آلفا هیدروکسی اسید یا اسید های میوه ای باشد تا سلول های مرده پوست و همچنین پوست خشک شده را از بین ببرد. ترکیبات به کار رفته در لوسیون بدن موادی مانند روغن شی یا جوجوبا می باشند که به راحتی جذب پوست می شوند و سبب رطوبت پوست می گردند. پوشیدن لباس یکی از عواملی است که باعث می شود افراد از لوسیون بدن استفاده نکنند و این امر برای پوست های معمولی مشکلی ندارد اما برای پوست های حساس و خشک مانع از خارش آن ها می گردد.

لوسیون بدن چیست

لوسیون بدن چیست

لوسیون دست

یکی از انواع لوسیون مناسب پوست، لوسیون دست می باشد که دارای ساختاری غلیظ تر از لوسیون صورت می باشد. اگر از لوسیون دست برای پوست صورت استفاده شود، منافذ پوست بسته می شوند و باعث تشکیل جوش و آکنه می گردد، این امر به دلیل غلظت بیشتر لوسیون دست است که  باعث می شود این لوسیون برای پوست صورت مناسب نباشد. در تولید لوسیون دست ویتامین هایی مانند E، A، روغن گردو، روغن بادام، نارگیل و… به کار می رود. در طول روز با شستن دست ها، رطوبت آن را کاهش می دهیم و این عامل سبب خشکی و ترک خوردگی آن می شود. برای اینکه کف دست و انگشتان دچار خشکی و ترک نشوند باید از لوسیون استفاده شود تا آن را نرم و مرطوب سازد.

لوسیون صورت

لوسیون صورت

لوسیون صورت

لوسیون صورت یکی از محصولات مراقبت از پوست روتین می باشد زیرا دارای کاربرد راحت و آسان و جذب سریع است. از آنجا که پوست صورت نسبت به سایر نقاط بدن حساس تر می باشد، لوسیون صورت ساختار سبک تری نسبت به لوسیون دست و بدن دارد به همین دلیل این محصول مناسب برای استفاده بر روی پوست دست یا بدن نمی باشد. یک لوسیون صورت که دارای خاصیت مرطوب کنندگی پوست می باشد باید دارای عصاره گیاهانی مانند منتول، نعناع و روغن اکالیپتوس باشد. لوسیون صورت برای افراد مسن تر باید حاوی ویتامین هایی مانند A باشد که در کاهش چین و چروک صورت موثرند. آقایانی که صورت خود را به وسیله تیغ اصلاح می کنند به واسطه صدماتی که به پوستشان وارد می شود برای اینکه تحریکات پوستی را کاهش دهند، بهتر است از لوسیون صورت فاقد چربی استفاده نمایند.

خواص لوسیون بدن

رفع پینه: لوسیون بدن برای از بین بردن پوست خشک و سلول های مرده بسیار موثر است. پوست کف معمولا به دلیل خشکی زیاد ترک خورده که استفاده از لوسیون برای رفع این مشکل موثر می باشد.

 

رفع خشکی پوست: پوست اطراف آرنج و زانو ها معمولا خشک می باشد حتی اگر دارای پوست معمولی باشید. استفاده از لوسیون یک راهکار مناسب برای رفع خشکی پوست است.

 

آرامش پوست : استفاده از لوسیون حتی اگر دارای پوست سلامت و شادابی باشید باز هم به پوست آرامش خاصی می بخشد.

 

شفافیت پوست: برخی از لوسیون ها حاوی سفید کننده هستند که باعث روشن شدن پوست می گردند. همچنین برخی دیگر شامل دانه های اسکراب می باشند که باعث لایه برداری و جدا کردن سلول های مرده پوست می باشند. این موارد به پوست درخشندگی خاصی می بخشند.

 

ایجاد حس خوب و بوی خوش: لوسیون ها معمولا دارای یک رایحه خوش و فراموش نشدنی می باشند که لذت بخش می باشند. همچنین استفاده از لوسیون و ایجاد پوستی مرطوب و شاداب حس خوبی را به افراد منتقل می کند.

لوسیون مناسب هر پوست

لوسیون مناسب هر پوست

دلیل خشکی پوست چیست؟

خشکی پوست ممکن است به دلایل گوناگونی صورت پذیرد. خشکی پوست در اثر تخلیه لیپیدها رخ می دهد. این امر ممکن است به دلیل دوش گرفتن طولانی و با آب داغ، قرار گرفتن در معرض هوای خیلی گرم یا سرد با رطوبت کم، پوشیدن لباس های حساسیت زا یا استفاده از صابون های قوی باشد. همچنین بیماری هایی شامل: هیپوتیروئیدیسم، دیابت، اگزما و سو تغذیه عوارضی مانند خشکی پوست را در پی دارند. یک عامل دیگر نیز وجود ممکن است باعث خشکی پوست شود. خشکی پوست ممکن است به دلیل استفاده از کرم مرطوب کننده در زمان اشتباه باشد. مرطوب کردن پوست باید درست بعد از شستن پوست زمانی که هنوز کاملا خشک نشده است انجام گیرد. وقت پوست خیس می باشد دارای بیشترین رطوبت می باشد و در این هنگام که پوست آبرسانی شده است مرطوب کننده بیشترین کارایی خود را دارد.

ترکیبات رایج لوسیون بدن

ویتامین E در لوسیون بدن

ویتامین E در لوسیون بدن

  • ویتامین C که باعث کاهش چین و چروک پوست می شود.
  • ویتامین E که یک آنتی اکسیدان و ضد التهاب است.
  • کرودامول نوعی نرم کننده است که در ترکیبات لوسیون به کار می رود.
  • اولئونیک اسید آنتی اکسیدانی قوی است که برای افزایش خاصیت ارتجاعی پوست و نرم شدن آن می گردد.
  • روغن مورینگا از نوعی گیاه به نام مورینگا که منشا آفریقایی دارد به دست می آید که بسیار مغذی و دارای خواص نرم کنندگی بسیار خوبی می باشد.

چه زمانی از لوسیون استفاده کنیم؟

لوسیون ها دارای درصد زیادی آب  نسبت به کرم ها می باشند. از لوسیون مرطوب کننده در هر زمان می توان استفاده نمود. یک زمان مناسب برای مصرف لوسیون، شب می باشد. در طول روز هم می توان از لوسیون استفاده نمود اما شب ها دارای اثر بیشتری خواهد بود. در طول روز بعد از شستشوی دست هنگامی که هنوز پوست مرطوب است از لوسیون استفاده نمایید زیرا رطوبت به جذب لوسیون کمک خواهد نمود.

آموزش استفاده از لوسیون بدن

بعد از اینکه نوع پوست خود را مشخص نمودید و لوسیون مناسب برای پوست خود را انتخاب کردید مراحل زیر را طی کنید.

آماده نمودن بدن: ابتدا باید بدن خود را آماده نمایید. برای این کار باید سلول های مرده پوست از آن جدا شوند. اگرهر روز حمام می روید با آب ولرم یا گرم دوش بگیرید تا چربی های پوست از بین نروند و پوست خشک نشود، لیف بکشید و از موادی مانند صابون یا شامپو بدنی که لایه بردار است استفاده نمایید. این کار به جذب لوسیون کمک بیشتری می نماید. بدن خود را کاملا آب کشی نمایید تا مایع شوینده روی آن باقی نماند.

 

خشک نمودن بدن: به وسیله یک حوله بدن خود را به گونه ای خشک نمایید که بدن مقداری مرطوب بماند و کاملا خشک نباشد. یک نکته مهم این می باشد که در این هنگام نباید در حمام را باز کنید تا هوای داخل حمام مرطوب بماند. رطوبت و گرما باعث جذب بهتر لوسیون توسط پوست می شود.

 

استفاده از لوسیون: مقداری از لوسیون را متناسب با ناحیه انتخابی کف دست خود بریزید و بین دو دست خود بمالید تا گرم شود و سپس روی پوست بدن ماساژ دهید. ماساژ لوسیون را به همراه کمی فشار و با حرکات چرخشی انجام دهید.

چه زمانی از لوسیون استفاده کنیم؟

چه زمانی از لوسیون استفاده کنیم؟

جذب لوسیون: در نهایت بهتر است 5 دقیقه منتظر بمانید تا لوسیون به خوبی جذب شود. رطوبت منافذ پوست را باز می کند و لوسیون بهتر در پوست نفوذ می کند. اگر لباس های خود را بپوشید یا از حوله استفاده نمایید رطوبت بدن را از بین می برید و در روند جذب لوسیون مشکل ایجاد می شود.

آموزش انتخاب لوسیون متناسب با نوع پوست

استفاده از لوسیون فقط مخصوص پوست خشک نیست بلکه انواع لوسیون برای انواع پوست موجود است که می توانید با شناخت پوست خود از یکی از آن ها استفاده نمایید تا با لوسیون نامناسب به پوست خود آسیب نرسانید:

لوسیون پوست خشک

لوسیون پوست خشک

پوست معمولی(نرمال)

افرادی که دارای پوست معمولی می باشند بهتر است از لوسیون هایی استفاده نمایند که حاوی ویتامین C و ویتامین E می باشند. این ویتامین ها آثار رادیکال های آزاد را کاهش و برای رفع خشکی پوست مناسب هستند. این افراد باید از لوسیون های خیلی خشک یا خیلی چرب دوری کنند زیرا برای پوست معمولی سنگین می باشند. لوسیونی مانند لوسیون “دراما ای” برای پوست معمولی مناسب است.

پوست چرب

لوسیون هایی که برای پوست چرب مناسب اند دارای ویژگی هایی مانند زیر است:

این لوسیون ها بیشتر بر پایه آب بنا نهاده شده اند، سبک هستند و دارای جذب سریع هستند. لوسیون هایی که دارای عصاره فندق هستند برای پوست چرب مناسب اند زیرا این ماده در کاهش چربی پوست کمک می نماید. همچنین از لوسیون هایی که دارای وازلین یا الکل هستند نباید برای پوست چرب استفاده نمود. لوسیونی مانند “جویس بیوتی” برای پوست چرب مناسب است.

پوست خشک

برای پوست خشک باید از لوسیونی استفاده نمود که حاوی روغن دانه آفتابگردان یا روغن جوجوبا باشد. لوسیون هایی با فرمول سنگین مانند لوسیون هایی که حاوی روغن نارگیل یا شی باتر هستند به شدت نرم کننده هستند و مناسب پوست خشک و آسیب دیده هستند. در انتخاب لوسیون برای پوست خشک دقت نمایید که حاوی الکل نباشد زیرا الکل پوست را خشک می نماید. لوسیونی مانند ” لیز ارل” برای پوست خشک مناسب است.

پوست حساس

لوسیون مناسب پوست حساس، لوسیونی است که دارای خاصیت تسکین دهندگی باشد. برای مثال محصولاتی که دارای اکیناسه یا روغن آووکادو استفاده نمایید. این محصولات دارای موادی مانند اسید چرب و ویتامین B می باشند که برای رطوبت و بازسازی سلول ها مناسب هستند. از لوسیون هایی که دارای رنگ مصنوعی، عطر یا مواد شیمیایی هستند خودداری کنید. لوسیونی مانند  “اوولوگی” برای پوست حساس مناسب است.

پوست ترکیبی

برای پوست های مختلط بهتر است از لوسیون هایی استفاه نمود که بدون روغن، لیکوپن یا زینک اکساید هستند تا تعادل نواحی خشک و چرب پوست را به تعادل برسانند. لوسیون هایی که بر پایه آب هستند برای پوست ترکیبی سنگین هستند. لوسیونی مانند “بالانس می” برای پوست مختلط مناسب می باشد.

لوسیون بدن بچه چیست؟

لوسیون بدن نوزاد

لوسیون بدن نوزاد

نوزاد دارای پوستی لطیف و حساس می باشد و مراقبت از آن ضروری است. برای مراقبت از پوست کودک، لوسیون بدن بچه گزینه مناسب و التیام بخشی برای مواقع ضروری می باشد. لوسیون بدن بچه مناسب برای زمانی است پوست نوزاد خشک، قرمز، تخریش و دچار تغییر رنگ می شود. این محصول برای رطوبت رسانی و ماساژ بدن کودک به کار می رود. لوسیون بدن بچه دارای مزایایی مانند رفع خشکی پوست، شفافیت پوست، نرمی و لطافت پوست می باشد. در  انتخاب لوسیون بدن بچه نیز باید به نوع پوست دقت شود تا پوست دچار آسیب نشود.

آیا میشود از لوسیون بدن برای صورت استفاده کرد

ابتدا باید بدانیم لوسیون بدن و صورت هر کدام برای چه مواردی به کار می روند. لوسیون های بدن بر روی رگ عنکبوتی، سلولیت و افتادگی پوست تمرکز دارند و لوسیون صورت مشکلاتی مثل لک، چربی، منافذ، خطوط ریز و چین و چروک را برطرف می کنند. در مواقعی که نیاز به یک مرطوب کننده صورت نیاز دارید و آن را در دسترس ندارید می توانید از لوسیون بدن استفاده نمایید. اما توجه داشته باشید که لوسیون بدن معمولا دارای فرمولاسیون سنگین تر می باشد و استفاده از آن برای پوست صورت باعث بسته شدن منافذ و ایجاد جوش و آکنه به خصوص در پوست چرب شود. هم چنین لوسیون بدن ضد آفتاب ندارد و برای پوست صورت مناسب نمی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *