زیبایی

کرم آبرسان چیست؟ چه تفاوتی با مرطوب کننده دارد؟

کرم آبرسان پوست

کرم آبرسان پوست چیست؟

خشکی پوست از نشانه های کمبود آب در پوست و نیاز به آبرسانی است. خشکی پوست تنها در پوست خشک اتفاق نمی افتد بلکه در انواع پوست حتی نوع چرب نیز اتفاق می افتد و باعث می شود که پوست حالت کشسانی خود را از دست بدهد و خشکی را ایجاد کند. رفع این مشکل از طریق آبرسانی پوست انجام می شود. کرم آبرسان دارای روان کننده است و از، از دست رفتن آب و رطوبت موجود  در پوست جلوگیری می کند. آبرسانی یا هیدرودرمی پوست یعنی رطوبت رسانی به سلول های پوست که باعث شاداب و متورم شدن سلول های پوست می گردد. این کرم ها با جذب رطوبت محیط توسط پوست به آبرسانی و هیدارتاسیون پوست کمک می کنند.

مواد موجود در آبرسان

کرم آبرسان دارای ماده ای به نام humectants هستند که هموکتانت یا جاذب الرطوبه نیز نامیده می شوند. این ماده همانند هیالورونیک اسید و گلیسیرین، با جذب رطوبت از هوا و محیط آن را روی پوست نگه می دارد و باعث ماندن رطوبت پوست می گردد. اطلاع داشتن از مواد تشکیل دهنده کرم آبرسان مهم است زیرا می تواند در سالم تر نشان دادن و سلامت داشتن پوست موثر باشد. هدف نهایی این کرم ها آبرسانی و هیدراته کردن پوست می باشد اما انتخاب بهترین کرم آبرسان به نوع پوست بستگی دارد. کرم آبرسان معمولا حاوی مواد زیر می باشد: عصاره آلوئه ورا، عسل، موسین حلزون، اسید سیتریک، اسید لاکتیک، اروه، سدیم لاکتات، روغن دانه های گیاهی مانند جوجوبا، روغن کانولا، روغن های مغذی مانند روغن ذرت، روغن فندق، روغن بادام، روغن نارگیل، روغن گردو و روغن پنیه.

ویژگی های کرم آبرسان

  • سبب جوش زدن پوست نمی گردد.
  • دارای ظاهری کاملا یکنواخت است.
  • رنگ و بوی مناسبی دارد.
  • خاصیت آبرسانی بالا دارند.
  • به ایجاد کلاژن سازی در پوست می پردازند.
  • ویسکوزیته مناسبی دارد.
  • از ایجاد چین و چروک در سنین بالاتر جلوگیری می نماید.
  • مناسب برای انواع پوست تولید گردند.

کرم مرطوب کننده چیست؟

کرم مرطوب کننده چیست؟

شکل 1. کرم مرطوب کننده چیست؟

کرم مرطوب کننده همانطور که از نامش پیداست رطوبت پوست را تامین می نماید. پوست برای جلوگیری از تبخیر رطوبت روی اپیدرم چربی ترشح می کند. اگر این چربی تولید نشود و یا کمتر از حد ممکن باشد با خشکی پوست و پوسته پوسته شدن آن مواجه می شویم. همچنین اگر پوست با شوینده نامناسب شسته شود و چربی آن پاک شود پوست چربی بیشتری را برای جبران آن تولید می نماید که باعث چربی پوست و ظاهر نامناسب می گردد. بنابراین کرم مرطوب کننده مناسب با هر نوع پوستی تولید شده است تا از این مشکلات جلوگیری شود. کرم مرطوب کننده بافتی نرم و لطیف است که به منظور نرم کردن لایه های خارجی پوست استفاده می گردد و با جلوگیری از تبخیر آب، رطوبت پوست را افزایش می دهند.

مواد موجود در مرطوب کننده

مرطوب کننده ها موادی با پایه روغن هستند که حاوی روغن های گیاهی و امولینت هایی مانند استرها می باشند. این مواد با ایجاد یک لایه محافط روی پوست باعث لطافت پوست می گردند.

کرم مرطوب کننده شامل ترکیبات نرم کننده مانند روغن جوجوبا، بادام، آفتابگردان، کنجد و … اسیدهایی مانند اولئیک اسید و لینولئیک اسید، ترکیبات سیلیکونی می باشند که از خشکی پوست جلوگیری نموده و باعث نرم شدن لایه اپیدرم پوست می گردند.

همچنین دارای ترکیبات سد کننده مانند انواع روغن های گیاهی، پارافن، وازلین و سیلیکون می باشند. که با ایجاد لایه ای محافظ روی پوست مانع از تبخیر آب پوست می گردد.

ویژگی های مرطوب کننده

  • فاقد اسانس و عطرهای طبیعی باشد
  • دارای خواص آنتی باکتریال و ضد قارچی باشد
  • قابلیت جذب سریع داشته باشد
  • ظاهر چرب و براق ایجاد نکند
  • دارای خواص ضد آفتاب و آنتی اکسیدان باشد
  • خواص ضد پیری داشته باشد
  • از پوست در برابر تغییرات آب و هوا محافظت نماید

انواع مرطوب کننده بر اساس پوست

مرطوب کننده مناسب پوست

شکل 2. مرطوب کننده مناسب پوست

  • مرطوب کننده مناسب پوست خشک

این نوع پوست ها نیازمند آبرسانی قوی می باشند. مرطوب کننده های غلیط حاوی هیالورونیک اسید و دایمتیکون برای آبرسانی پوست خشک مناسب اند. همچنین موادی مانند گلوکل، گلیسیرین و پروتئین موجود در مرطوب کننده ها باعث می شوند که پوست خشک به ترشح چربی بپردازد و آب و رطوبت حداکثر را جذب نماید.

  • مرطوب کننده مناسب پوست حساس

پوست های حساس به دلیل حساسیتی که دارند باید از ترکیباتی استفاده کنند که فاقد عطر و حاوی مواد ضد حساسیت باشند. پوست های حساس باید از کرم های مرطوب کننده ای استفاده کنند که ترکیبات آن کمتر از 10 می باشد زیرا ترکیبات کمتر باعث کمتر شدن حساسیت در پوست حساس می باشد.

  • مرطوب کننده پوست چرب

اگر پوست مرطوب نباشد سلول های ترشح کننده چربی به تولید چربی پوست می پردازند و باعث چربی پوست می گردند. این پوست ها باید از مرطوب کننده هایی استفاده نمایند که از بستن منافذ پوست جلوگیری نماید. برای مثال مرطوب کننده هایی که حاوی سالیسیلیک اسید و گلیکولیک اسید می باشند لایه بردارهایی ملایم اند و برای پوست  چرب مناسب اند. همچنین ترکیباتی که دارای آلفا هیدروکسی اسید می باشند برای این پوست ها مناسب می باشند.

تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده چیست؟

مرطوب کننده از لحاظ علمی به ترکیباتی اطلاق می شود که دارای خاصیت مرطوب کنندگی می باشند. مانند هموکتانت ها یا ترکیباتی که رطوبت را جذب می کنند، امولینت که شامل روغن و چربی می باشند، ترکیبات پوشش دهنده و اسکوآلن که شامل روغن ها می باشند. در دنیای تجارت امروزی اکثر واژه ها دستخوش تغییر شده اند که مرطوب کننده و آبرسان را نیز شامل می شود. اما تعاریف مشخصی برای آبرسان و مرطوب کننده وجود ندارد و برندهای متفاوت طبق سلیقه خود از دو واژه مرطوب کننده و آبرسان استفاده می نمایند. اما معمولا روی این محصولات دو واژه مسدود کننده  و نم نگهدارنده (آبرسان) به کار می رود که مسدود  کننده اکثرا روی محصولات مرطوب کننده و نم نگهدارنده روی محصولات آبرسان به کار می رود.

تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده

شکل 3. تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده

بر این اساس مرطوب کننده ها محصولاتی هستند که بر پایه روغن ساخته شده و عملکردی مسدود کننده دارند به این صورت که روی پوست یک لایه محافظتی و مسدود کننده تشکیل داده و از این طریق مانع خروج رطوبت پوست می گردند.  به همین منظور شامل ترکیباتی مانند روغن های معدنی، روغن های پالایشگاهی و امولینت هایی مانند روغن گیاهی هستند.

اما آبرسان ها دارای خاصیت نم نگهدارندگی هستند. برای این منظور از موادی مانند گلیسیرین و هیالورونیک اسید در ساختار آن ها استفاده می شود که با جذب رطوبت هوا مانع از خارج شدن رطوبت می گردد.

اصلی ترین وظیفه کرم های آب رسان و مرطوب کننده چیست؟

کرم های آبرسان با تحریک تولید الاستین و کلاژن سازی پوست، از ایجاد چین و چروک و پیری زودرس چلوگیری می نمایند و پوست را تقویت می نمایند.

کرم مرطوب کننده با داشتن ترکیباتی مانند گلیسیرین، هیالورونیک اسید به جذب رطوبت می پردازد و نرمی و رطوبت پوست را به ارمغان می آورد. برای حفظ این خاصیت باید از کرم های مرطوب کننده که حاوی کره شی، روغن زردآلو، بادام شیرین و یا کره کاکائو می باشند، استفاده نمود تا با ایجاد یک لایه محافظتی روی پوست از، از بین رفتن رطوبت جلوگیری نماید.

آیا آب به تنهایی برای تامین رطوبت مورد نیاز پوست کافیست؟

آب به تنهایی برای حفظ رطوبت پوست کافی نمی باشد زیرا آبی که روی بدن است تبخیر می شود و چربی پوست نیز به همراه آن از بین می رود. بنابراین پوست بدن را هر چه بیشتر بشوییم و از مرطوب کننده یا آبرسان استفاده نکنیم باعث خشکی بیشتر آن می شویم زیرا این کار باعث از بین رفتن رطوبت و چربی سطح آن می شود.

کدام محصول برای پوست شما مناسب است؟

محصولات بسیار زیادی با نام های متفاوتی مانند ژل، کرم، پماد، روغن، آبرسان و … در بازار موجود می باشند که افراد در انتخاب آن ها سردرگم شده و نمی دانند کدام یک برای پوست مناسب می باشند. در واقع تمامی این ها یک کار را انجام می دهند. اکثر کرم ها و آبرسان ها و محصولات مربوط به پوست هم دارای ترکیبات جاذب رطوبت و هم نرم کننده و هم پوشاننده می باشند، بنابراین به طور هم زمان پوست را هم مرطوب و هم آبرسانی می نمایند. در انتخاب محصول مناسب پوست، ظاهر آن اهمیتی ندارد بلکه مواد تشکیل دهنده آن اهمیت دارند. بنابراین اگر از سایت آنلاین خرید خود را انجام می دهید بهتر است که نظرات و تجارب دیگران در مورد محصولات را مطالعه نمایید. در غیر این صورت ترکیبات روی لیبل محصول را بخوانید و با دانستن اینکه پوستتان به چیزی مثلا مرطوب کننده یا آبرسان نیاز دارد بهترین محصول را انتخاب نمایید.

زمان استفاده از کرم آبرسان پوست و کرم مرطوب کننده

زمان استفاده از کرم آبرسان پوست

شکل 4. زمان استفاده از کرم آبرسان پوست

زمان استفاده از کرم های آبرسان و مرطوب کننده به صورت زیر می باشد:

  1. قبل از خواب بعد از زمانی که صورت خود را می شویید
  2. قبل از آرایش و خارج شدن از خانه
  3. بعد از بازگشت به خانه و شستشوی صورت
  4. بعد از بیدار شدن از خواب و شستشوی صورت با شوینده مناسب
  5. بعد از پاک کردن آرایش

از چه سنی آبرسانی کنیم؟

هر کسی در هر سنی حتی در سنین نوجوانی نیز با توجه به پوست خود باید کم و بیش از محصولات مراقبت پوست استفاده نماید. با بالا رفتن سن، چین و چروک پوست افزایش پیدا می کند که در پوست های خشک این آثار زودتر اتفاق می افتند. این مشکلات معمولا از 30 سال به بالا اتفاق می افتند و باید برای جلوگیری و به تعویق انداختن آن پوست را آبرسانی نماییم؛ به همین منظور استفاده از کرم های آبرسان از این سن به بعد الزامی است. در این سن بدن رفته رفته روند پیری را آغاز می نماید و کلاژن و الاستین کمتری تولید می نماید. به همین منظور در این سن باید استفاده از آبرسان به صورت روزانه صورت گیرد.

اهمیت آب رسان صورت در زيبايي

با بالا رفتن سن پوست شروع به چروک شدن می کند. رسیدگی به پوست و آبرسانی باعث جلوگیری و دیرتر اتفاق افتادن این روند می شود. بنابراین آبرسان صورت با به تعویق انداختن این روند می تواند در حفظ زیبایی تاثیر گذار باشد. یکی از تاثیرگذارترین کارهایی که می توان برای آبرسانی انجام داد نوشیدن آب کافی، استفاده از سبزیجات و میوه ها می باشد. کرم های آب رسان نیز در این بین کمک شایانی به جلوگیری از خشکی پوست و حفظ زیبایی آن می نمایند.

آیا استفاده از کرم های آبرسان ضرورت دارد؟

افرادی که دارای پوست دهیدراته به دلیل کمبود آب در لایه های داخلی آن می باشند باید از کرم آبرسان برای رفع این مشکل استفاده نمایند. پوست های دهیدراته دچار کشیدگی هستند و این افراد خیلی زود دچار پیری پوست می گردند. دهیدراته شدن پوست به نوع آن بستگی ندارد و هر نوع پوستی اعم از چرب یا خشک ممکن است دچار این مشکل باشند و از درون دچار کم آبی باشند. یک کرم آبرسان خوب برای رفع این مشکل ضروری می باشد و با استفاده مداوم و منظم می توان این مشکل پوست را رفع نمود.

آیا پوست های چرب هم احتیاج به آبرسان دارند؟

آبرسانی برای پوست چرب

شکل 5. آبرسانی برای پوست چرب

تمامی افراد با هر نوع پوستی به آبرسان نیاز دارند زیرا سلول های پوست برای شادابی و جوان ماندن باید آبرسانی شوند. حتی افراد با پوست چرب نباید تصور کنند که به آبرسانی پوست احتیاج ندارند. رطوبت پوست انسان همواره در حال از بین رفتن می باشد. از دست دادن رطوبت به دلایل آب و هوا، آلودگی، شوینده ها، عوامل محیطی و عادت های نادرست بیشتر می شود. اگر رطوبت هر نوع پوست بیش از اندزه از بین برود نیاز به آبرسانی دارد. افراد با پوست چرب باید در انتخاب محصولات مورد نظر خود دقت ویژه ای داشته باشند زیرا انتخاب نادرست ممکن است به پوست صدمات جبران ناپذیری وارد کند.

آیا کرم های آبرسان، همان مرطوب کننده هستند؟

کرم های آبرسان و مرطوب کننده همانطورکه گفتیم دارای تفاوت هایی برای مبارزه با پیری پوست و کم آبی پوست می باشند. کرم آبرسان برای تامین آب در پوست مورد استفاده قرار می گیرند که برای این منظور از ترکیباتی مانند آلوئه ورا، عسل، هیالورونیک اسید، آلفا هیدروکسی اسید و گلیسیرین در آن استفاده می گردد. اما کرم مرطوب کننده یک لایه محافظ از چربی روی پوست ایجاد می کند تا از تبخیر رطوبت پوست جلوگیری شود و برای این منظور از ترکیباتی مانند کره شی، روغن جوبابا، زیتون، کره کاکائو و … در ساختار آن استفاده می گردد.

نحوه ی استفاده از آبرسان

نحوه ی استفاده از آبرسان

شکل 6. نحوه ی استفاده از آبرسان

  1. در مرحله اول باید پوست صورت خود را با یک شوینده مناسب بشویید تا آلودگی ها از روی پوست رفع شوند.
  2. با یک حوله نرم صورت را خشک نمایید. اینکار را به صورت ضربه ای و آرام انجام دهید.
  3. مقدار مناسبی از کرم آبرسان را روی انگشت ها قرار دهید و با نوک انشگتان روی صورت خود کاملا پخش کنید و ماساژ دهید.
  4. با حرکات آرام و به سمت بالا ماساژ دهید تا جذب پوست گردد. دور لب و اطراف چشم و گردن را فراموش نکنید، در این قسمت ها ضربات آرامی داشته باشید.
  5. بعد از اینکه کرم را به خوبی پخش نمودید با ضربات آرام به صورت، به جذب بهتر کرم کمک نمایید.
  6. در مرحله آخر دست های خود را چند بار به هم بمالید تا گرم شوند و سپس آن ها را روی قسمت های مختلف صورت قرار دهید.
  7. دقت کنید که صورت را روزی 2 بار با همین روش شسته و آبرسانی کنید. شستن بیش از 3 بار توصیه نمی گردد.

انتخاب بهترین آبرسان های پوست باتوجه به نوع پوست

  • آبرسان پوست خشک

پوست های خشک بعد از شستشو دچار التهاب و خارش می گردند و گاهی اوقات نیز دچار پوسته پوسته شدن می گردند. یک آبرسان مناسب پوست خشک باعث رساندن رطوبت کافی به این پوست شده و از بروز چین و چروک و عوارضی از این قبیل جلوگیری خواهد نمود. بهترین آبرسان برای پوست خشک وازلین است زیرا با ایجاد یک لایه روی منافذ از تبخیر شدن آب جلوگیری می کند. محصولاتی که حاوی موادی مانند روغن کانولا، روغن شی باتر و روغن سویا می باشند نیز گزینه مناسبی برای پوست خشک می باشند.

  • آبرسان پوست‌های کم آب

افرادی که دچار پوست کم آب می باشند باید کم آبی پوست خود را برطرف نمایند و برای این منظور ابتدا باید آب بیشتری بنوشند. محصولات آبرسان برای پوست های کم آب، آبرسان هایی هستند که حاوی هیالورونیک اسید می باشند. این ماده با جذب رطوبت در پوست و حفظ آن از کم آبی پوست جلوگیری به عمل می آورد. مواد دیگری مانند آلوئه ورا و عسل نیز برای آبرسانی پوست کم آب مناسب اند.

  • آبرسان پوست‌های چرب

آبرسان هایی با خاصیت ضد آکنه

شکل 7. آبرسان هایی با خاصیت ضد آکنه

افراد دارای پوست چرب نیز ممکن است به کم آبی پوست دچار شوند. آبرسان مناسب پوست چرب باید بر پایه آب  تشکیل شده باشد. آبرسان هایی که خاصیت ضد آکنه دارند برای افرادی که پوست مستعد جوش دارند مناسب می باشند.

از کجا بفهمیم یک محصول آبرسان یا مرطوب کننده است؟

برای تشخیص اینکه یک محصول آبرسان است یا مرطوب کننده باید به ترکیبات تشکیل دهنده آن دقت نمود. در زیر به ترکیباتی که خاصیت مرطوب کنندگی و آبرسانی دارند اشاره می کنیم:

ترکیبات آبرسان: گلیسیرین، هیالورونیک اسید، عسل، آلوئه ورا، لاکتیک اسید، کرم حلزون، سیتریک اسید

مرطوب کننده: روغن های معدنی مثل روغن بچه، لانولین، روغن های گیاهی مانند جوجوبا و درخت چای، روغن مغزها و دانه ها مانند بادام و نارگیل، شی باتر.

آبرسان بهتر است یا مرطوب‌کننده؟

هر دوی این محصولات خوب هستند و انتخاب بین آبرسان و مرطوب کننده به وضعیت پوست بستگی دارد. بنابراین افرادی که دارای پوست خشک هستند بهتر است از مرطوب کننده استفاده نمایند زیرا این ماده چرب تر است و افرادی که دارای پوست دهیدراته هستد باید از آبرسان برای پوست کم آب خود استفاده نمایند. بسیاری از افراد فکر میکنند که ای دو محصول یکسان هستند اما همانطور که گفتیم آبرسان باعث رطوبت دهی به پوست و مرطوب کننده یک لایه محافظ برای جلوگیری از بین رفتن رطوبت می شود اما به آن نمی افزاید. این دو کرم مسئول به دست آوردن نرمی و رطوبت پوست می باشند و مکمل یکدیگر نیز محسوب می شوند.

اول آبرسان بزنیم یا مرطوب کننده؟

زمان استفاده از این دو با یکدیگر متفاوت می باشد. ابتدا باید از کرم های آبرسان استفاده نماییم و سپس برای حفظ آثار این کرم و رطوبت و نرمی پوست از مرطوب کننده به عنوان محافظ روی آن استفاده نماییم.

معرفی بهترین آبرسان ها

بهترین آبرسان ها

شکل 8. بهترین آبرسان ها

در این قسمت به معرفی چند مدل کرم آبرسان ایرانی و خارجی  برای انواع پوست می پردازیم:

  • کرم آبرسان کامان واتر بمب
  • کرم آبرسان سوپکس
  • کرم آبرسان شون
  • کرم آبرسان و تقویت کننده پوست موتاک
  • کرم آبرسان اسپانول
  • ژل کرم آبرسان آمبرلا
  • کرم آبرسان الارو
  • کرم صورت آبرسان و شفاف کننده کلیون
  • کرم مرطوب کننده و آبرسان اوسرین
  • کرم آبرسان ام کیو
  • کرم آبرسان و مرطوب کننده روز ژاک آندرل پاریس
  • کرم آبرسان ویشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *