زیبایی

مواد تشکیل دهنده لوازم آرایشی

مواد تشکیل دهنده لوازم آرایشی

امروزه لوازم آرایشی بین خانم ها و آقایان طرفداران زیادی دارد و استفاده از آن ها در موقعیت های مختلفی رواج دارد و ممکن است چندین ساعت روی پوست باقی بمانند. اما در کنار زیبایی که به چهره می بخشند توجه به سلامت نیز مهم می باشد.پس اگر به فکر استفاده از هر یک از لوازم آرایشی هستید به برندی که انتخاب می کنید و مواد تشکیل دهنده لوازم آرایشی که در آن ها به کار رفته است دقت کند.

لوازم آرایشی از چه چیزی ساخته شده اند؟

 

لوازم آرایشی از چه چیزی ساخته شده اند؟

مواد تشکیل دهنده میکاپ و آرایش در طول سال ها باعث تغییر و تحول شده اند و امروزه به طور کلی لوازم آرایش از موادی مانند زیر تشکیل شده اند:

روغن و وکس: بیشتر این محصولات در حدود 15 تا 50 ماده سازنده دارند و همه آن ها از آب، روغن و وکس تشکیل شده اند و آب موجود در این لوازم مواد دیگر را در خود حل می کند و همین باعث می شود که مواد به راحتی با یکدیگر ترکیب شوند، روغن و وکس نیز باعث نرم شدن لوازم آرایش می گردند. علاوه بر این باعث صاف شدن پوست نیز می شوند.

مواد نگهدارنده: لوازم آرایشی نگهدارنده نیز دارند، مانند غذاها. لوازم آرایش نیاز به موادی دارند که بتوان در طولانی مدت از آن ها استفاده کنند و به همین دلیل مواد مختلفی به عنوان نگهدارنده در این مواد استفاده می گردد.

ترکیبات شیمیایی: بسیاری از مواد شیمیایی در لوازم آرایشی وجود دارند و طبیعی است که امولسیون کننده ها نیز جز این مواد باشند. امولسیون کننده یک ماده شیمیایی است که از روغن و آب تشکیل شده است. ترکیبات شیمیایی که در لوازم آرایشی به کارر فته است باعث تغییر رنگ پوست صورت می شود. علاوه بر این در خوشبو کردن، براق کردن و یا مات شدن پوست تاثیر دارند. اما یکی از ترکیبات خطرناک در لوازم آرایشی افلاتوکسین ها می باشند که مواد تولید شده توسط قارچ ها به شمار می روند و بسیار سمی و خطرناک می باشند.

ماده رنگ کننده: مواد آرایشی شامل یک ماده رنگ کننده هستند و این مواد می توانند شامل مواد معدنی، گیاهان و حتی حیوانات می باشند. وزارت بهداشت مسئول قانون گذاری بر واردات لوازم آرایش به کشور است و لوازم آرایش را بر اساس پاک کنندگی، زیباسازی، افزایش جذابیت ظاهری و یا تغییر ظاهر بدون تاثیر سوء روی ساختار یا عملکرد بدن دسته بندی می کند.

لوازم آرایش با ترکیبات ارگانیک

 

لوازم آرایش با ترکیبات ارگانیک

بسیاری از افراد توجه بیشتری به میکاپ دارند و از طرف دیگر سعی می کنند که از لوازم آرایش طبیعی استفاده کنند زیرا به ضررها و آسیب های مواد آرایشی مصنوعی پی برده اند. بسیاری از افراد از مواد آرایش گیاهی استفاده می کنند زیرا نمی خواهند که لوازم آرایشی آن ها به حیوانات آسیب برساند. با پی بردن به این موضوع که محبوبیت لوازم آرایش با ترکیبات ارگانیک افزایش یافته است، تولید کننده ها سعی می کنند که از مواد طبیعی تر در فرمول لوازم آرایش صورت استفاده کنند.

در این لوازم آرایشی تنها از نفیس ترین و مرغوب ترین عصاره ها که به شیوه ارگانیک تولید شده اند و دارای بالاترین استانداردهای بین المللی هستند بهره گرفته می شود. برای مثال در یک کرم ارگانیک گیاهانی مانند آلوئه ورا، بادام شیرین، زیتون، آووکادو، هوبوبا، کوپو آسو، موم عسل، جلبک ایسلندی، آسای پالم، رزبری، بلوبری، توت فرنگی، هسته انار، انار، رزمالو، نارگیل، آرگان و … ممکن است به کار گرفته شود. در ساختار کرم های ارگانیک به جای استفاده از آب از عصاره آلوئه ورا ارگانیک برای حفظ بیشتر رطوبت استفاده می گردد. در یک اقدام تحسین آمیز برخی از شرکت ها بسته بندی محصولات خود را از مواد 100 درصد قابل بازیافت تهیه می کنند.

مواد تشکیل دهنده لوازم آرایشی رژ لب

 

مواد تشکیل دهنده لوازم آرایشی رژ لب

رژلب شامل طیف وسیعی از مواد تشکیل دهنده است. اجزای اصلی رژلب شامل موم، الکل، روغن و رنگدانه می باشد. معمولا موم ترکیبی از چند نوع مختلف می باشد که باعث می شود به آسانی در قالب های لوله ای قرار بگیرد. بعد از ذوب شدن موم، روغن و ترکیب آن ها، یک محلول به همراه رنگدانه انتخابی اضافه می گردد. مواد تشکیل دهنده رنگدانه نیز متفاوت می باشد و به نوع رژلب و انتخاب تولید کننده لوازم آرایش بستگی دارد. رنگدانه موجود در یک برق لب با رژلب قرمز و مات تفاوت دارد. بعد از اینکه تمامی این مواد با هم مخلوط شدند معمولا یک دستگاه به مدت چند ساعت آن ها را مخلوط می کند. سپس به این ترکیب استراحت داده می شود و درون قالب های معمولی ریخته شده و در نهایت سرد می شود و شکل نهایی خود را به دست می آورد. برچسب نام تجاری روی آن حک می شود و محصول برای فروشندگان لوازم آرایش حمل می گردد.

مواد سازنده لوازم آرایشی ریمل

در برخی کشورها از قیر یا زغال برای سیاه کردن مواد این لوازم آرایشی استفاده می شود، اما ایالات متحده استفاده از آن را ممنوع کرده است و به همین دلیل معمولا از کربن سیاه برای سیاهی ریمل استفاده می گردد. اکسید آهن برای تولید رنگ قهوه ای و برخی رنگدانه های معدنی برای ساخت رنگ های نامتعارف تری مانند بنفش و آبی استفاه می گردد. درحالیکه چندین روش برای ساخت ریمل وجود دارد، مقرون به صر فه ترین روش امولسیون می باشد که درآن آب و غلیظ کننده خاصی با هم مخلوط شده و یک ترکیب کرم مانند به دست می آید. در مخزن های جداگانه موم ذوب شده و رنگدانه ها به آن اضافه می شوند. بعد از اینکه هر دو محلول ساخته شدند، با سرعت زیادی با هم مخلوط می شوند تا روغن ها و موم به ذرات کوچکتر تجزیه شوند و این روند تا سرد شدن مواد ترکیبی ادامه می یابد. بعد از این کار مواد به دستگاهی منتقل می شوند تا درون بطری ها ریخته شوند و برای آخرین بار از لحاظ شفافیت و یکپارچگی مورد ارزیابی قرار گیرند.

مواد تشکیل دهنده لوازم آرایشی پنکیک، کرم پودر، رژ گونه

 

مواد تشکیل دهنده لوازم آرایشی پنکیک، کرم پودر، رژ گونه

مواد تشکیل دهنده این لوازم آرایشی مانند ریمل و رژلب از مواد روغنی و رنگدانه ها تشکیل شده است. در برخی موارد نیز مواد عطری نیز به ترکیب اضافه می شود زیرا مواد اولیه ممکن است بوی نامطبوعی داشته باشند.  بسیاری از این لوازم آرایشی مانند پنکیک ها با در نظر گرفتن پوست های حساس ساخته می شوند.

منابع مورد استفاده

 

https://life.irna.ir//

https://akharinkhabar.ir/

https://saednews.com/

https://www.irangan.com/

https://namnak.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *