شیک

ادکلن اصل و اورجینال

ادکلن اصل و اورجینال

ادکلن چیست ؟

ادکلن با تلفظ اُدکُلُن یا اُدُکُلُن یا اُدوکُلُن عطری است که اولین بار در سال 1709 توسط یوهان ماریا فارینا در کلن آلمان ساخته شده است. ادکلن رایحه مطبوعی است که در هوا پراکنده شده و به مشام می رسد. ترکیبات این ماده شامل اسانس روغنی یا روغن های اساسی، ثابت کننده ها، الکل، ترکیبات ادکلن و نگهدارنده می باشد که روغن ها و اسانس ها معمولا از تقطیر گیاهان، گل ها، علف ها و سبزیجات به دست می آیند.

ادکلن چیست

ادکلن چیست؟

اگر اسانس گیری را نتوان از طریق تقطیر انجام داد باید از روغن های جاذب کمک گرفت و عمل استخراج از طریق موم ها و جذب مواد ادکلن درون موم می باشد که روغن بد بو از طریق الکل از آن تفکیک می شود. مواد شیمیایی ادکلن نیز در ساختار آن نقش دارند. ترکیب ادکلن های مختلف از طریق ثابت کننده هایی مانند مشک، عنبر، بلسان انجام می شود.

انواع ادکلن

ادکلن”  از 75 تا 95 درصد الکل و اسانس های مختلف تشکیل شده است. میزان درصد الکل و اسانس، نام های متفاوتی را برای ادکلن ایجاد می کنند که عبارتند از:

پرفیوم

این نوع ادکلن ها از 20 تا 40 درصد اسانس روغنی و خالص تشکیل شده اند و بهترین و بادوام ترین نوع ادکلن هستند پس طبیعی است که گران ترین نوع ادکلن نیز پرفیوم باشد.  این ادکلن ها را اگر از صبح استفاده نمایید، تا غروب بوی آن را احساس می کنید زیرا دارای بالاترین غلظت اسانس معطر و در نتیجه بیشترین ماندگاری می باشند . ماندگاری آن ها معمولا بین 6 تا 8 ساعت می باشد.

ادو پرفیوم

این نوع ادکلن دارای 15 تا 21 درصد اسانس معطر می باشند و رتبه دوم را در بین انواع ادکلن دارد. این ادکلن به گرانی پرفیوم نیست و ماندگاری مناسبی دارد. ادو پرفیوم به اختصار با حروف EDP نمایش داده می شود. از ویژگی های این ادکلن بوی سبک آن ها می باشد و بیشتر با الکل مخلوط می شوند.

ادکلن ادو پرفیوم

ادکلن ادو پرفیوم

ادو تویلت

ادوتویلت ها از 6 تا 14 درصد اسانس روغنی معطر  تشکیل شده اند و رتبه سوم در بین انواع ادکلن را دارند. از ویژگی های این ادکلن می توان به بوی ملایم آن اشاره نمود که در روز می توان چندین بار از آن استفاه نمود زیرا ماندگاری آن ها معمولا بین 4 تا 5 ساعت می باشد که البته یکی از عوامل ماندگاری به نوع رایحه و طبع گرم، سرد یا معتدل بودن آن نیز بستگی دارد. ادوتویلت ها به اختصار با حروف EDT نمایش داده می شوند. در این محصول بر روی ترکیبات نت های ابتدایی تمرکز شده است. خریدن ادوتویلت مردانه یا زنانه نسبت به پرفیوم و ادو پرفیوم مقرون به صرفه تر است.

ادکلن

ادکلن ها حاوی 1 تا 5 درصد اسانس روغنی معطر می باشند و غلظت کمتری نسبت به سه نوع دیگر دارند که باعث ماندگاری کمتر بوی آن در حد 2  ساعت می گردد. درصد الکل به کار رفته در آن ها بسیار بالا است و همین باعث می شود که قیمت پایین تری نسبت به دیگر ادکلن ها داشته باشد. این محصولات رتبه چهارم را در بین انواع ادکلن دارند. حروف اختصاری EDC نشان دهنده ادکلن بر روی جعبه می باشد. بسیاری از محصولات مردانه از نوع ادکلن می باشد که باعث ایجاد این باور غلط می شود که ادکلن ها مخصوص آقایان هستند.

تفاوت عطر، ادوپرفیوم، ادوتویلت و ادکلن

همان طور که گفتیم تفاوت بین انواع عطر، ادوپرفیوم، ادوتویلت و ادکلن در میزان غلظت اسانس معطر آن ها می باشد. عطر که همان پرفیوم می باشد خالص ترین و ماندگارترین بو را دارد و در عین حال گران ترین نوع ادکلن می باشد زیرا دارای بالاترین غلظت اسانس روغنی معطر می باشد. در رتبه دوم ادوپرفیوم قرار دارد که دارای غلظت کمتر اسانس نسبت به عطر می باشد اما باز هم دارای ماندگاری مناسبی است. ادوتویلت ها دارای بوی ملایم و غلظت کمتر از ادوپرفیوم می باشند که دارای ماندگاری متوسط هستند و رتبه سوم را در بین ادکلن ها دارند. ادکلن ها رقیق ترین عطر نسبت به بقیه می باشند که با بوی ملایم ماندگاری کمتری نسبت به بقیه دارد.

چگونه یک عطر مناسب بخریم؟

خرید عطر مناسب

خرید عطر مناسب

  • بهترین راه برای خرید یک عطر مناسب تست آن عطر می باشد که ببینید ماندگاری آن روی بدن در طول روز چه مقدار است.
  • مردان باید ادکلنی را انتخاب نمایند که در ترکیب با رایحه طبیعی بدن آن ها، بهترین رایحه باشد.
  • خودتان عطرتان را انتخاب کنید. بهترین شخصی که می داند کدام رایحه برای او مناسب است خود شما هستید.
  • کورکورانه دست به انتخاب نزنید. صرف اینکه چند نفر آن را توصیه کردند و بدون اینکه آن را امتحان کنید دست به خرید نزنید.
  • از نظرات دیگران برای انتخاب عطر استفاده نمایید اما اجازه ندهید که دیگران برای شما انتخاب کنند. اگر چند نفر نظرشان این بود که عطر انتخابیتان نامناسب است بهتر است عطر دیگری را امتحان کنید.

چگونه عطر را تست کنیم؟

چگونگی تست کردن عطر

چگونگی تست کردن عطر

بهترین روش تست عطر  و ادکلن اسپری کردن آن روی پوست می باشد. اما روش صحیح به شرح زیر می باشد:

  1. به یک مرکز معتبر عطر و ادکلن فروشی مراجعه کنید. بهتر است این کار را حضوری انجام دهید. اگر خرید اینترنتی انجام می دهید بهتر است عطر یا ادکلنی را انتخاب نمایید که قبلا نیز از آن استفاده نموده اید.
  2. اگر در خرید ادکلن تازه کار هستید بهتر است یک حجم کم از ادکلن یا عطر مورد نظر را انتخاب نمایید تا بعد از استفاده اگر راضی بودید حجم بالای آن را خریداری نمایید.
  3. برای بو کردن هر عطر بهتر است قبل از آن چای یا قهوه را بو نمایید زیرا با بو کردن آن ها ذایقه شما تغییر می کند و بوی قبلی از بین می رود.
  4. برای تست بوی عطر بهتر است مقداری از آن را روی مچ دست خود استفاده نمایید و بو کنید. برای داشتن رایحه قوی تر می توانید از آرنج دست استفاده نمایید.
  5. بعد از اینکه عطر را تست نمودید و قبل از خرید آن بهتر است یک ساعت صبر کنید تا عطر با پوست واکنش دهد و رایحه واقعی آن مشخص شود. می توانید از فروشگاه ها نمونه یا سمپل درخواست کنید تا با خیال راحت برای خرید عطر اقدام نمایید.
  6. برای خرید عطر با دیگران مشورت نمایید اما آن ها تصمیم گیرنده نهایی نباشند. همچنین از قیمت عطر مورد نظر نیز پرس و جو کنید.

با سپاس و امید به اینکه مقاله ” ادکلن اصل و اورجینال ” مورد استفاده و توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد. خرید عطر و ادکلن اصل را در دواسنتر تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *