سلامت بدن

گازهای استریل و غیراستریل چه نوع گازهایی هستند و در چه دسته‌بندی‌هایی قرار می‌گیرند؟

در این مقاله سعی داریم که در ارتباط با انواع گازها و ویژگی‌های هر یک از آنها به صورت مختصر صحبت کنیم و شما را با مطالب جالبی در این حوزه آشنا نماییم اگر به خواندن مطلب در ارتباط با گازها علاقه دارید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

 در حالت کلی گازها  تنوع بسیار گوناگونی دارند  و معمولاً همگی  می‌دانند که گازها برای پانسمان عموماً مورد استفاده قرار می‌گیرد. این جملات همگی درست هستند اما  تفاوت‌هایی میان انواع مختلف گازها نیز وجود دارد. از اولین نوع گازها که مرسوم‌ترین و شناخته شده‌ترین نوع گازها می باشد یعنی  گاز استریل شروع می‌کنیم. 

 

 گاز استریل چیست و چه کاربردی دارد؟

  در ادامه این مقاله می‌خواهیم در ارتباط با گاز استریل صحبت کنیم.  گاز استریل در حقیقت از الیاف بسیار کم حجم توری شکل تشکیل شده است  که دارای یک بسته‌بندی کاملاً بهداشتی می‌باشد.  گازهای استریل و حتی گازهای غیر استریل از ابعادی تشکیل می‌شوند که بتوانند زخم‌ها و یا جراحات مورد اتفاق بر روی  اعضای بدن را پوشش دهند.  گاز استریل قرار است همانند یک   پانسمان از جراحات شما  مراقبت کند.  گاز  استریل همانطور که از  نامش استنباط می‌شود  از زخم و جراحات شما به صورت کاملاً ضدعفونی شده مراقبت می‌کند و علاوه بر این از ورود میکروب‌ها و باکتری‌ها به داخل جراحات شما نیز جلوگیری می‌کند. استفاده از گاز استریل یک گزینه مناسب و با کیفیت جهت پوشش و بستن زخم  نام برده می‌شود چرا که عموماً این گازهای استریل از مواد حساسیت زا تشکیل نمی‌شوند و علاوه بر این  همه قسمت‌های بدن را می‌توان با گاز استریل پوشش داد و همچنین استفاده از گاز استریل سبب می‌شود که روند التیام بخشی به زخم تسریع گردد.   می‌توانید از گاز استریل برای بستن زخم‌های باز نیز به آسانی استفاده کنید چرا که با توجه به آنچه که در ابتدای مقاله گفته شد دیگر نگران عفونت کردن زخم‌ها و جراحات خود نخواهید بود. دلیل اینکه به راحتی می‌توانید از گاز استریل برای بستن زخم‌های باز نیز استفاده کنید این است که ساختار سبک و توری شکلی  که برای گاز استریل در نظر گرفته شده است جنبه‌های پزشکی مورد نظر این کار را پوشش می‌دهد. 

گازهای استریل و غیراستریل چه نوع گازهایی هستند و در چه دسته‌بندی‌هایی قرار می‌گیرند؟

چه شرکت‌هایی در بازار داخلی تولید گاز استریل مشغول به فعالیت هستند؟

 در ادامه این مقاله می‌خواهیم اسامی چند شرکت فعال که به تولید و ارائه گازهای استریل در کشورمان فعالیت دارند را معرفی کنیم.   شرکت تولید گاز استریل جهان درمان،  شرکت تولید گاز استریل سها،  شرکت تولید گاز استریل سپاهان،  شرکت است سپاهان شرکت تولید گاز استریل کاوه از جمله شرکت‌های معروف در تولید و عرضه گاز استریل در ایران هستند.

دسته‌بندی گازها به لحاظ علمی چگونه است و تفاوت میان آنها چیست؟
 دسته اول گاز طبی استریل

گاز استریل که به نام گاز طبی استریل نیز معروف است قابلیت جذب بسیار خوبی برای خون و آب‌های موجود بر روی زخم‌های کم عمق پوست شما دارد.  در حقیقت کلاسی که این گاز طبی استریل در آن دسته‌بندی می‌شود معروف به کلاس بی بوده و قابلیت جذب مایعات بسیار خوبی دارد.

گاز طبی استریل

 دسته دوم گاز طبی غیر استریل

از سوی دیگر گاز طبی غیر استریل در نوع ساده‌اش همانند گاز طبی استریل برای جذب خون و آب‌های موجود ناشی از ضد عفونی کردن زخم‌ها با مواد ضد عفونی کننده  کاربرد دارد که در ترکیب با گاز استریل به منظور پانسمان کردن زخم‌ها و جراحات مورد استفاده قرار  قرار می‌گیرد.  کلاسی که گاز طبی غیر استریل در آن دسته‌ بندی می‌شود معروف به کلاس  بی می‌ باشد.

گاز طبی غیر استریل

 دسته سوم گاز طبی غیر استریل نخ دار

گاز طبی غیر استریل دیگری نیز  در بازار وجود دارد که معروف به گاز طبی غیراستریل نخ‌ دار می‌باشد  که در زمان انجام اعمال جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد و مشابه دو مورد قبل در دسته کلاس بی قرار می‌ گیرد و آنچه در ارتباط با گاز طبی غیر استریل گفته شد در اینجا نیز برقرار است. 

استریل نخ دار

 دسته  چهارم گاز طبی مورد استفاده در دندان در پزشکی

گاز طبی دیگری که در ادامه این مقاله می‌خواهیم به آن اشاره کنیم گاز طبی مورد استفاده در  جراحی‌های دندان و یا دندانپزشکی است. این گاز در حقیقت همانند گاز طبی استریل به منظور جذب مایعات  و خون هایی که در محل  جراحت   وجود دارند استفاده می‌شود  و کلاس خطر آن مشابه دسته بندی گروه گاز طبی استریل می‌باشد.

گاز طبی دندانپزشکی می‌تواند تا چندین برابر گازهای دیگر مایعات را جذب  کند و این نکته آن را از سایر گازها متفاوت می‌کند.  ابعاد گازهای دندانپزشکی معمولاً ۱۰ در ۱۰  تولید می‌شود و  عموماً به صورت   گیاهی و یا طبیعی نیز تولید می‌شود. نکته دیگری که در ارتباط با گازهای دندانپزشکی مطرح است این است که معمولاً گازهایی که برای مصارف دندانپزشکی تولید می‌شوند در دو نوع ۸ و ۱۶ لایه تولید شده  و  برای کاربردهای متفاوت در جراحی‌های دندانپزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

دسته پنجم گاز لانگ

گاز طبی مورد استفاده در دندان در پزشکی

نوع دیگری از گازها که به منظور استفاده به عنوان یک کنترل کننده در جراحی‌های باز  عمل می‌کند   لانگ گاز می‌باشد.  در حقیقت از گاز لانگ به منظور کنترل و جذب مایعات در  جراحی‌های باز استفاده می‌کنند. دسته کلاسی که می‌توان برای گاز لانگ  تعریف کرد همانند دسته گاز استریل و در واقع دسته بی می‌باشد. اصطلاحا گاز لانگ از  نخ حاجب   باریم  دارتولید می‌شود  و  در  حاشیه های اطراف آن هیچ گونه سر نخی که آزاد باشد وجود ندارد. معمولاً این نوع گازها به صورت دو لایه تا چهار لایه تولید شده و نمره نخ   آن ۲۰ و یا ۳۰ می‌باشد به عبارت دیگر  تعداد رشته‌های نخی که در هر سانتی‌متر مربع از این گاز وجود دارد در حدود ۱۷ تا ۲۰ رشته می‌باشد. معمولاً فروش گاز لانگ به صورت غیر استریل انجام می‌شود و اگر در مراکز درمانی و یا توسط پرستاران می‌خواهد مورد استفاده قرار بگیرد باید قبل از استفاده این گاز استریل شود.

با توجه به کاربرد وسیع گاز استریل برای  مصارف سوختگی در ادامه این مقاله سعی می‌کنیم که در این رابطه نیز نکات جالب توجهی را ارائه کنیم بنابراین در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

ویژگی‌های استفاده از گاز استریل  وازلینه در مصارف سوختگی چیست؟

گازهای استریل در یک نوع دیگری  برای مصرف سوختگی مورد استفاده وسیع قرار می‌گیرند.  این نوع از گازهای استریل  داخل  خود حاوی ماده‌ای هستند که به منظور ترمیم سریع‌تر  سوختگی استفاده می‌شود.  برای نمونه یک نوع از گازها که به گاز وازلینه نیز معروف است در حقیقت به وازلین آغشته بوده و با توجه به اینکه خود وازلین نیز سبب بروز حساسیت و ایجاد عارضه نمی‌شود به منظور  پانسمان روی سوختگی در مراکز درمانی و درمانگاه‌ها مورد استفاده وسیع قرار می‌گیرد. وازلینی که در گاز وازلین مورد استفاده قرار می‌گیرد معمولاً وازلین سفید است.   به دلیل اینکه وازلین چرب می‌باشد و اکسیژن به راحتی می‌تواند از الیاف این نوع از گازها عبور کند  بهبودی زخم تسریع می‌شود. اگر دقت کنید متوجه می‌شوید که در این نوع از سوختگی‌ها گاز نباید به محل سوختگی یا محل زخم بچسبد و زخم نیز تا حدودی مرطوب نگه داشته شود این اعمال همگی توسط وازلین موجود در گاز وازلین به خوبی رعایت می‌شود. خرید گاز را باید از داروخانه‌های معتبر و یا فروشگاه‌های تجهیزات پزشکی معتبر انجام دهید و حتماً برای بهبودی کامل محل سوختگی مرتباً طبق توصیه پرستاران و یا پزشکان  این پانسمان‌ها را تعویض کنید.  نکته آخری که در ارتباط با گاز وازلینه می‌بایست رعایت کنید این است که تاریخ انقضای این محصول عبور نکرده باشد  معمولاً خریداران به این نکته دقت نمی‌کنند در حالی که توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است. 

نکته دیگری که در ارتباط با انتخاب نوع گاز مطرح است این است که عموم گازهای طبی توسط تصویربرداری اشعه ایکس مشخص خواهد شد و از وجود آن  در اندام‌های بدن کسب اطلاع خواهیم کرد. همچنین اگر نیاز به استریل بودن گازهای طبی غیر استریل پیدا کردید می‌توان از دستگاه اتوکلاو استفاده کنید تا گاز طبی مورد نظر شما استریل شده و بتوانید برای مصارف خود آن را مورد استفاده قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *