سلامت بدن

راهنمای خرید اینترنتی شامپو ضد شپش

شامپو ضد شپش

شپش چیست

شپش نوعی انگل و حشره کوچک بدون بالی است که در بین موی سر، ابرو و مژه انسان زندگی می کند و روزانه از خون پوست سر انسان چندین بار تغذیه می کند. نیش شپش که برای تغذیه وارد پوست سر می شود می تواند پوست سر را دچار خارش و گاهی زخم نماید و این زخم ها عفونت کنند. این حشرات تقریبا خاکستری رنگ و یا قهوه ای متمایل به زرد می باشند. شپش ماده در هنگام تخم ریزی ماده چسبنده ای را تولید می کند تا تخم شپش به ریشه مو بچسبد.

شپش چیست

شکل 1. شپش چیست

این حشرات که به اندازه دانه های موجود روی توت فرنگی هستند به راحتی  در بین نسان ها و به خصوص کودکان از طریق روش مستقیم از فرد آلوده به فرد دیگر منتقل می شود اما عامل انتقال بیماری باکتریایی یا ویروسی و عفونی نیست. شپش سر علامت عدم رعایت بهداشت توسط شخص نیست. برای درمان شپش داروهای متفاوتی وجود دارد اما نکته مهم برای اثرگذاری آن ها رعایت دقیق دستورالعمل ها می باشد.

علت ایجاد شپش

“شپش” یک نوع انگل است که اصلی ترین راه مبتلا شدن به آن از راه مستقیم با لباس، رختخواب، کلاه و روسری فرد مبتلا می باشد.

راهکارهای درمان شپش

درمان شپش می تواند از طریق روش های خانگی با موادی مانند سرکه، سس مایونز، روغن نارگیل و … انجام می گیرد. اما امروزه از طریق محصولات تخصصی تولید شده، از بین بردن شپش می تواند به طور موثرتری صورت گیرد. برخی از آن ها عبارتند از:

دستگاه نابود کننده شپش

این دستگاه با تولید هوای گرم به سمت ریشه ها و پوست سر شپش و تخم های آن ها را خشک می کند و باعث نابودی آن ها می گردد. درمان با این دستگاه در مراکز معتبر صورت گرفته و مدت زمان آن نیز 30 دقیقه می باشد. در یک مطالعه در سال 2006 مشخص شد که این دستگاه حدود 80 درصد شپش های زنده و 98 درصد تخم شپش ها را از بین می برد.

دستگاه ضد شپش

شکل 2. دشتگاه نابودکننده شپش

لوسیون ضد شپش

لوسیون های ضد شپش در برندهای متفاوت موجود می باشند. این لوسیون ها با ترکیباتی که در ساختار خود دارند با احاطه کردن شپش ها باعث خفگی و از بین رفتن آن ها می گردند. درمان با این لوسیون معمولا چند روز ادامه دارد تا اگر شپش هایی نیز زنده مانده بودند از بین بروند.

شامپو ضد شپش

بهترین و موثرترین راه برای از بین بردن شپش سر استفاده از شامپوهای ضد شپش است و دانشمندان عقیده دارند که نسبت به روش های طبیعی بهتر عمل می کنند. شامپوهای ضدشپش لاروها را از بین می برند و رشک ها نیز با شانه کردن ازبین خواهند رفت. برخی روش های طبیعی حتی عوارض جانبی را نیز دارند. کیفیت عمل شامپوها با هم متفاوت است ممکن است برخی شامپوها حتی به 10 روز استفاده مداوم نیاز داشته باشند به همین دلیل بهتر است طبق دستورالعمل روی شامپو عمل نمایید.

انواع شامپو شامپو شپش کش

شامپو ضد شپش الیمکس

شامپو ضد شپش الیمکس

شکل 3. شامپو ضد شپش الیمکس

شامپو الیمکس یکی دیگر از انواع شامپوهای ضد شپش می باشد که دارای فاکتور حفاظت کننده در برابر شپش LPF می باشد که علاوه بر از بین بردن شپش، تخم آن را نیز از بین می برد. این شامپو با اثر بخشی بالای خود می تواند شپش ها را در یک بار مصرف از بین ببرد. البته در موارد شدید آلودگی نیاز به چندین بار مصرف نیز خواهد داشت ودر صورت شک در وجود شپش ها می توان تا 7 روز مصرف نمود و اگر باز هم مطمئن نبودید می توانید مجدد از آن استفاده نمایید. همچنین باعث نرم و درخشان شدن موها می گردد. این شامپو در پیشگیری از مبتلا به شپش نیز کاربرد دارد. این شامپو سطح مو را برای خزیدن شپش نامناسب می نماید و بعد از 15 دقیقه آن را از بین می برد. شامپو الیمکس فاقد ترکیبات شیمیایی ارگانوفسفر و مواد شیمیایی می باشد و آسیبی به پوست و مو وارد نمی کند.

شامپو ضد شپش پرمترین

شامپو پرمترین یک محصول قوی و با کیفیت برای از بین بردن شپش می باشد. ماده موثری که در این شامپو به کار رفته است پرمترین می باشد که در درمان گال و شپش بسیار کاربرد دارد. هر حشره ای در برخورد با پرمترین از بین می رود به همین دلیل گاهی اوقات پشه بندها را به آن آغشته می کنند. پرمترین با کنترل جریان یون سدیم در کانال های غشاء سلولی نورون ها شرایط را برای فلج کردن و نابودی شپش ها فراهم می کند.

شامپو ضد شپش لیندان

لیندان ماده ای است که باعث تشنج و مرگ بندپایان با  جذب پوستی دارو از پوسته کیتینی آن ها می شود. این ماده از طریق پوست بدن جذب می شود و با متابولیسم کبدی از طریق ادرار و مدفوع دفع می گردد و در بافت چربی بدن ذخیره می گردد. این شامپوها برای درمان شپش های انسانی از گونه هایی مثل کاپیتیس، پوبیس و تخم آن ها مصرف می گردد. این شامپو برای کودکان بالای 2 سال مناسب می باشد و جایگزینی برای اسپرس دافع حشرات به کار می رود. فقط باید توجه نمود که در مصارف طولانی مدت از این شامپو ممکن است عوارضی مانند تشنج را در پی داشته باشد.

شامپو ضد شپش نلا

این شامپو حاوی اسانس ها و روغن هایی می باشد که به کمک آن ها به پوست سر نفوذ پیدا می کند و باعث می شود که مجاری تنفسی شپش، بید، لارو، ساس را مسدود نماید و از اکسیژن رسانی به آن ها جلوگیری نماید و باعث قطع شدن تنفس آن ها گردد. در نهایت در عرض 10 دقیقه با شانه نمودن موها، شپش و رشک را از بین ببرد. در ترکیب این شامپو روغن هایی به کار برده شده است که با استفاده از آن ها  خارش و گزش پوست سر برطرف می شود.

شامپو ضد شپش هگور

شامپو ضد شپش هگور

شکل 4. شامپو ضد شپش هگور

 

این شامپو دارای ماده موثر ضد شپش دی فنوترین می باشد. شامپو هگور با داشتن استیک اسید می تواند باعث از بین بردن پیوند بین تخم شپش و ساقه مو گردد و درمان کامل تا از بین بردن تمامی شپش ها را از این طریق انجام دهد. ماده موثر آنتی پوکس هگور در این شامپو دی فنوترین 23% از خانواده Pyrethroid می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *