سلامت بدن

ریزش مو هورمونی چیست چه عواملی سبب آن می شود و راه درمان آن چیست؟

ریزش مو هورمونی چیست چه عواملی سبب آن می شود و راه درمان آن چیست؟

با داشتن موهای خوش حالت، پر پشت و سالم جوان تر به نظر خواهید رسید. اما به دلایل مختلفی مانند افزایش سن ممکن است دچار ریزش مو شوید. در حدود 60 درصد از آقایان دچار ریزش مو یا طاسی و یا درجاتی از طاسی هستند. منظور از ریزش مو این است که شخص به صورت غیر طبیعی در حال از دست دادن موهای خود است. در این مقاله می توانید با علل ریزش مو و ریزش مو هورمونی و مراقبت از مو  آشنا شوید.

آشنایی با انواع دلایل ریزش مو

در این بخش عوامل مهم ریزش مو را بررسی می کنیم.

 

آشنایی با انواع دلایل ریزش مو

وراثت

شایع ترین علت ریزش مو وراثت می باشد که به آن ریزش مو با الگوی مردانه یا الگوی زنانه هم می گویند. ریزش مو معمولا با افزایش سن رخ می دهد و الگوی آن مشخص و قابل پیش بینی می باشد. ریزش مو در آقایان به اینصورت است که خط رویش مو رفته رفته به سمت عقب می رود و قسمت مرکزی سر طاس می شود. در خانم ها موها به تدریج نازک شده و حجم اولیه خود را از دست می دهند. این ریزش مو وراثتی است و خانم ها و آقایانی که در خانواده خود ریزش مو با الگوی زنانه یا مردانه دارند به احتمال زیاد دچار این مشکل خواهند شد.

هورمون

همانطور که تغییرات هورمون های بارداری باعث ریزش مو می گردند، تغییر دادن یا کنار گذاشتن قرص های ضد بارداری ممکن است باعث ریزش مو شوند. تغییراتی که در دوران یائسگی در مورد تعادل هورمون ها اتفاق می افتد نیز  نتیجه یکسان با تغییر هورمون ها در بارداری دارد.

مصرف دارو

گاهی مصرف برخی داروها باعث ریزش مو می شوند. مشهورترین داروهایی که سبب کم پشت شدن موها می شوند داروهای فشار خون معروف به بتابلاکر و رقیق کننده خون می باشند. به جز این داروها، داروهای دیگری نیز وجود دارند که باعث ریزش مو می شوند که می توان به داروهای افسردگی، متوترکسات که برای درمان روماتیسم می باشد، داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن و همچنین لیتیوم که برای درمان اختلالات رفتاری مانند اختلال دو قطبی می شوند، اشاره کرد. اگر پزشک شما تشخیص داد که یک یا چند دارو باعث ریزش مو می گردد باید در مورد کم کردن یا تعویض آن دارو با پزشک مشورت کنید.

کاهش وزن شدید

کاهش وزن شدید نیز یکی دیگر از دلایل ریزش مو می باشد. حتی اگر کاهش وزن برای سلامتی شما مفید باشد اما ممکن است باعث این مشکل شود. ممکن است این اتفاق به دلیل تحت فشار قرار گرفتن بدن به دلیل رژیم اتفاق بیفتد و یا به دلیل کمبود ویتامین و مواد معدنی در اثر تغذیه نادرست اتفاق افتد. ریزش مو در کنار کاهش قابل توجه وزن نیز رخ می دهد که ممکن است حاصل اختلال خوراکی مانند بی اشتهایی یا پر خوری می باشد.

 

کاهش وزن شدید

تاثیر هورمون ها در رشد موها

از جمله مواردی که در رشد موها تاثیر زیادی دارند هورمون ها می باشند برای مثال به هورمون های جنسی مردانه و زنانه می توان اشاره نمود. معمولا این هورمون ها زمانی در رشد موها تاثیر دارند که غدد درون ریز بتوانند به اندازه کافی آن ها را تولید کنند. اگر هر کدام از این هورمون ها کم یا بیشتر از حد مجاز تولید شوند عوارضی به وجود می آید. مثلا اگر برخی هورمون ها به اندازه کافی تولید شوند مشکلی به وجود نمی آید اما اگر کمتر از حد مجاز تولید شوند مشکلاتی مانند ریزش مو به وجود می آید. عملکرد هر کدام از غدد درون ریز که هورمون ها را به اندازه تولید کنند در سلامتی مو تاثیر زیادی دارند. این مساله باعث شده است تا در صورت مشاهده ریزش در موها ابتدا به سراغ آزمایش های هورمونی برویم تا ببینیم میزان هورمون های بدن در تعادل هستند یا نه و سپس به سراغ عوامل بعدی برویم.

تاثیر هورمون انسولین

یکی از خطرناک ترین بیماری های بدن دیابت می باشد. هورمون انسولین به طور طبیعی در بدن تولید می شود اما اگر بدن نتواند این هورمون را به اندازه کافی تولید کند و یا بیش از اندازه به تولید آن بپردازد باعث بروز بیماری دیابت می شود که باعث بروز عواملی مانند افزایش پیدا کردن رنگدانه های پوست، قرمز شدن شدن صورت و عوارض دیگری شود. حتی در مواردی فرد به دلیل مقاومت به هورمون انسولین دچار پر مویی می شود.

 

تاثیر هورمون انسولین

تاثیر تیروئید بر مو

غده تیروئید یکی از غدد مهم در بدن است که پر کاری و کم کاری آن می تواند عوارض جدی را داشته باشد. علائم این دو نیز با هم متفاوت است و در دهه های اخیر افراد مبتلا به این بیماری ها به خصوص در بین خانم ها افزایش پیدا کرده است. پرکاری تیروئید دارای عوارض مختلفی مانند خارش، افزایش رنگدانه های پوست و تورم در برخی از نواحی ساق پا می باشد. کم کاری تیروئید نیز که اغلب در خانم ها اتفاق می افتد دارای عوارضی مانند کبود یا زرد شدن پوست، خشک شدن یا متورم شدن پوست و از طرف دیگر کاهش رشد مو و افزایش ریزش آن را در پی دارد. این مساله نه تنها در ریزش موی سر اتفاق می افتد بلکه در ریزش و کم پشت شدن موی ابرو نیز تاثیر دارد.

تاثیر هورمون های زنانه و مردانه بر مو

هورمون های جنسی زنانه و مردانه از جمله پروژسترون، استروژن و تستوسترون در رشد مو تاثیر زیادی دارند و می توانند باعث بروز مشکلات پر مویی یا کم مویی شوند. استفاده از مکمل های بدنسازی باعث افزایش سطح این هورمون ها می گردند. در چنین شرایطی موهای سر دچار ریزش می شوند و بقیه قسمت های بدن دچار پر مویی می شوند.

علل ریزش موی هورمونی در زنان

 

علل ریزش موی سر هورمونی در زنان

ریزش موی  سر زنان دارای چند علت متفاوت است. این عارضه بعد از دوران یائسگی ایجاد شده، بنابراین تغییرات هورمونی یک فاکتور موثر است. بعضی از زنان ترکیبی از دو نوع الگوی ریزش موی زنانه دارند. آلوپسی آندروژنیک در خانم ها به دلیل آندروژن ها که همان هورمون های مردانه هستند اتفاق می افتد که معمولا مقدار بسیار محدودی دارند. عوامل مختلفی می توانند باعث ایجاد آلوپسی آندروژنیک وابسته به فعالیت های هورمونی باشند از جمله کیست تخمدان، بارداری، یائسگی و یا مصرف قرص بارداری. مانند آقایان هورمون DHT تا حدی باعث ریز شدن پیاز مو در زنان می شود.

منابع مورد استفاده

 

https://www.nilforoushzadeh.clinic//

https://lafarrerr.com/blog//

https://drnedasalarieh.com/

https://whcl.ir//

https://www.suthair.com/

http://orchidrasht.com/

https://whcl.ir//

https://lafarrerr.com//

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *